ke
door keesie_4837623 Jan 26, 2012 om 16:15
Geldzaken & recht

Pensioendiefstal

Het is toch duidelijk: wij zijn de slaven van het pensioensysteem. We zijn bestolen. In de hoogtijdagen van de vrije handel, de jaren vanaf 1980, hebben de pensioenfondsen veel verdiend en grote reserves aangelegd voor de lange termijn. Maar dat bracht de werkgevers, waaronder de grootste, de Nederlandse overheid, in de verleiding om op grote schaal de fondsen te bestelen. Ze hebben hun bijdragen (het werkgeversdeel) aan de pensioenfondsen verlaagd of helemaal niet meer betaald. De aandeelhouders staken de extra winst in hun zak en de overheid hield geld over voor andere zaken. Bovendien deden veel werkgevers een greep in de pensioenpot van “ hun” fonds. De regering-Lubbers haalde 30 miljard gulden weg uit het ABP! Minister Ruding zei daarover dat dit geld nodig was voor het reorganiseren van de overheid en dat de opbrengsten van het aardgas daarvoor onvoldoende meer waren. Ik noem dat wettige diefstal.
Dit is op 5 februari 2011 in een uitzending van Zembla (VARA) bekend geworden. Zonder die diefstallen zou het totale vermogen van de pensioenfondsen meer dan het dubbele zijn geweest van wat het nu is. Er zou vandaag, met de financiële crisis, voldoende geld beschikbaar zijn geweest om aan alle verplichtingen voor nog minstens veertig jaar te kunnen voldoen. De econoom Ad Broere geeft hier veel informatie over.
Mensen, noem elkaar geen mietje – eenmaal zing je allemaal – allemaal het ouwe liedje: 't is de schuld van ’t kapitaal.

1037 4 Rapporteer

eva369
door eva369 - Jan 27, 2012 om 11:38
308 Antwoorden / 2 Vragen

Als het op je pensioen aankomt, is niks zeker. als je kan ga zelf sparen. liefst al begin 20 beginnen ermee.

jo
door jorisw - Jan 27, 2012 om 11:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eva369 schreef op vrijdag 27 jan 2012, 11:38]Als het op je pensioen aankomt, is niks zeker. als je kan ga zelf sparen. liefst al begin 20 beginnen ermee.

Sparen is een optie maar als je voor absolute zekerheid gaat moet je heel veel per maand apart zetten om op een leuk bedrag uit te komen.

Dat is een keuze, net zoals het een keuze is of je nu wilt leven of dat je alles inzet zodat je over veel jaren wellicht kunt gaan leven ;-).

valerius-2
door valerius-2 - Jan 27, 2012 om 11:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom iets herhalen wat al in een vorige topic is ingebracht?

ke
door keesie_4837623 - Jan 27, 2012 om 18:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 27 jan 2012, 11:45]Waarom iets herhalen wat al in een vorige topic is ingebracht?

Mee eens, maar als jammerlijke digibeet kwam ik er maar niet achter hoe ik mijn reactie op "pensioenkorten en premies verhogen" rechtstreeks moest inbrengen .... het lukte me wel met een nieuw onderwerp.