dherlaar
door dherlaar Jan 23, 2020 om 13:17
Geldzaken & recht

Pensioenen zijn niet verhoogd,maar weer minder uibetaald

wij hebben 3 kleine pensioenen, welke niet geindexeerd zijn dit jaar. Maar kregen van deze uitkeringen wel weer een lager bedrag inhanden.
Het scheelt enkele euro,s maar waarom? De tweeverdieers gaan er wel op vooruit, maar waarom gepensionneerden niet?

1887 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2020 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook gepensioneerden gaan er op vooruit. Netto minder zal hooguit een half procent zijn, maar als u volgend jaar aangifte doet, krijgt u dat weer terug.

En uw AOW is ook verhoogd. Plus de zorgtoeslag is hoger.

ma
door malty - Jan 23, 2020 om 13:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

In 2019 waren er 4 belastingschijven, in 2020 nog maar 2.
De belasting voor de nieuwe eerste schijf is iets verhoogd waardoor nu voor die 3 afzonderlijke kleine pensioenen wat meer belasting wordt ingehouden.
Maar dit wordt weer rechtgetrokken bij uw aangifte over 2020 als alle pensioenen bij elkaar opgeteld worden.

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2020 om 15:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Maar uw AOW is met € 17,- per persoon verhoogd dus houdt u er nog wel wat aan over. En dat de gepensioneerde, dus ook ik, geen pensioenverhoging hebben is uitgebreid in het nieuws geweest, o.a. ook door een ander belastingstelsel.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2020 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook de heffingskortingen zijn flink verhoogd, waardoor u na de aangifte nog meer loonheffing terugkrijgt.

En u bent toch ook een tweeverdiener?

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 23, 2020 om 15:31
330 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn nabestaande pensioen ABP is netto ook lager, scheelt 8 euro per maand. Ik krijg geen toeslagen. Hoop dat mijn salaris wel een plusje heeft

aurora1
door aurora1 - Jan 23, 2020 om 15:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u nu aan het klagen als gepensioneerde tweeverdieners met gedeelde uitgaven? Nee toch.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2020 om 19:15
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas bent u niet de enige die dit overkomt en er zijn zelfs ook al opmerkingen over in de media.
Een voorbeeld waar ik mee wordt geconfronteerd: een van de pensioenuitkeringen die ik ontvang is ca. 0,4% verhoogd (als één van de weinige) , in dit geval + € 0,73 bruto per maand maar netto €0,01minder en dat komt door aanpassing in premies etc. Mogelijk zien wijnlater dit jaar dat dat middels ook aanpsassingen in toeslagen etc. wordt gecompenseerd. Als al gezegd: in de media staat heel veel over wie er op vooruitgaan (vooral twee verdieners met kindern) en wie niet waaronde met name 'pensionado's'.

jo
door jorisw Jan 23, 2020 om 22:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, jouw generatie heeft tenminste nog een goede pensioenregeling. De volgende generaties houden nu tenminste iets meer over zodat ze nog iets extra's kunnen regelen om een slechter pensioen in de toekomst op te vangen.

diumenge
door diumenge Jan 23, 2020 om 22:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat inderdaad. Heb nu een goed netto inkomen én bouw pensioen op, maar omdat ik nog maar moet afwachten wat van dat pensioen overblijft zet ik een aardig deel van dat netto salaris maar weg. Just in case.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2020 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat komt omdat de mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.

De inhouding aan loonheffing op het pensioen is wel iets verhoogd,maar de premie ZVW is verlaagd. Daarnaast zijn de loonheffingskortingen flink verhoogd en die gebruik je niet helemaal bij de AOW. Dus een deel daarvan kan je gebruiken bij je pensioen. Zodat als je AOW en je pensioen samen onder de € 20.000 blijft, je volgend jaar weer een aardig bedrag terugkrijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2020 om 09:29
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad @TIJGER1 maar dan moet het inkomen wel onder € 20.000 blijven. Bovendien is het dan absoluut zinvol om aangifte te doen voor mei 2021.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men uit meerdere bronnen inkomen heeft, krijgt men eigenlijk standaard een aangifteformulier.

En de toeslagen zijn al twee keer uitbetaald.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2020 om 01:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zou bijna wensen dat mijn inkomen onder die €20.000 bruto per jaar bleef. maar helaas, pindakaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 25, 2020 om 10:25
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dan zouden we elkaar de hand kunnen schudden  hoewel ik per saldo ondanks dit alles toch wel graag op het huidige niveau blijf. Hoe dan ook is en blijft er ook een voordeel dat de rente en daarmee ook de inflatie laagblijft in ieder geval voor degenen die ook 'putten' uit lijfrente en/of (als 'pensionado') ook af en toe nog werken tegen betaling.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 24, 2020 om 12:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Dherlaar,

Ik geef de schuld aan de Europese Unie.
Sinds de invoering van de Euro is alles duurder geworden : logisch ; Nederland betaalt voor de economisch zwakke landen......:-(((((((

Met "als klap op de vuurpijl" geen rente meer op je spaarrekening......:-(((((

Ik heb ook moeite met rondkomen......

Th
door Theawaalen Jan 24, 2020 om 16:51
113 Antwoorden / 5 Vragen

Als het guldens waren geweest was ook alles duurder geworden.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

..

Donuts
door Donuts Jan 24, 2020 om 17:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds de invoering van de euro is ongetwijfeld ook uw inkomen gestegen.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een andere bank, krijgt u nog rente. Maar als u moeite hebt met rondkomen, valt er ook niets te sparen.

jo
door jorisw Jan 24, 2020 om 19:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kunnen bejaarden zoals Magnum niet gewoon een eigen internet krijgen zodat ze het normale internet niet vervuilen met grote onzin.

Of ga je op z'n minst eens verdiepen in hoe de Europese Unie werkt. Onze eigen volksvertegenwoordigers hebben voor de euro gestemd. Dat was niet verplicht. Er zijn immers genoeg EU landen die geen Euro hebben (en of het daar nu zoveel beter gaat....).

Verder zouden we in Nederland een stuk armer zijn als we niet in de EU hadden gezeten. Onze grootste inkomstenbron is handel en dat lukt alleen maar door directe toegang tot de EU markt. En daar wordt jouw AOW dan weer door ons van betaald. Een beetje meer dankbaarheid zou welkom zijn (dat verwacht ik normaal van niemand - het is niet meer dan normaal om voor anderen te zorgen - maar van zeikers verwacht ik het wel).

Magnum007
door Magnum007 Jan 24, 2020 om 20:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Ik loop niet met "oogkleppen" op.

Praat eens met mensen met alleen AOW: hoe moeilijk het is om rond te komen ondanks alle toeslagen.

Helaas is de kloof tussen rijk en arm toegenomen.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

De schuld van wat geeft u aan de EU? Dat het belastingtarief voor een AOW-er met 0,70% verhoogd is, maar de heffingskortingen veel meer verhoogd zijn, zodat hij of zij er netto meer aan overhoudt?

Dat de in te houden premie voor de ZVW met 0,25% verlaagd is?

Dat de zorgtoeslag voor lagere inkomens flink verhoogd is?

Tja, schandelijk van die EU.

aurora1
door aurora1 Jan 24, 2020 om 17:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, hij zal vast al die vele absurde toeslagen/subsidies voor van alles en nog wat bedoelen....

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2020 om 17:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Maar waarom dit onder mijn reactie?? Dan inhoudelijk op de reactie van MAGNUM, de EU geeft ons ook heel veel voordelen en daar en boven, het meest belangrijke, de EU gaat niet over onze regels m.b.t. belastingen en sociale premies. Dat is nog altijd aan iedere lidstaat zelf om vast te stellen.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

En wat staat er dan onder uw reactie? Volgens mij kijkt u verkeerd.

Magnum007
door Magnum007 Jan 24, 2020 om 20:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Het gaat erom wat er netto overblijft in je portemonnee.
En dat is ieder jaar minder.

Je merkt nu al,dat veel producten in supermarkten duurder zijn geworden.

Zonder mijn bonuskaart zou bijvoorbeeld Albert Heijn veel te duur voor me zijn.......

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, zolang u nog uw boodschappen doet bij AH zal het wel meevallen met niet rondkomen. En als u alleen AOW hebt, betaalt u al geen cent belasting,

zw
door zwaardvis - Jan 24, 2020 om 22:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

"maar de heffingskortingen veel meer verhoogd zijn, zodat hij of zij er netto meer aan overhoudt?"

Nou, wat je meer overhoudt aan je pensioen, dat kan nog wel eens tegenvallen. Je houdt vooral meer over aan AOW omdat die bruto flink verhoogd is, maar pensioenen blijken nauwelijks te profiteren van hogere algemene heffingskorting en hogere ouderenkorting.
Ik heb wat berekeningen gemaakt met gelijkblijvende pensioenen van 5000,10000,15000,20000 resp.25000 voor een gehuwde AOW-er en de teruggaven van 2020 vergeleken met de teruggave van 2019. Daar op in mindering gebracht te extra ingehouden loonheffing minus lagere ZKV bijdrage, samen 0,45% meer.
Bij 5.000 krijg je 42 euro meer terug, betaalt 22,50 meer heffing en je wint dus ca 20 euro op jaarbasis (naast de AOW)
Bij 10.000 krijg je 47 euro meer terug, betaalt 45,00 meer heffing en je wint dus ca 2 euro op jaarbasis.
Bij 15.000 krijg je 103 euro meer terug, betaalt 67,50 meer heffing en je wint dus ca 35 euro op jaarbasis.
Bij 20.000 krijg je 161 euro meer terug, betaalt 90,00 meer heffing en je wint dus ca 71 euro op jaarbasis.
Bij 25.000 krijg je 200 euro meer terug, betaalt 112,50 meer heffing en je wint dus ca 88 euro op jaarbasis.

Maar inderdaad je gaat er meestal wel iets op vooruit met je netto pensioen.

Uitgangspositie: 2019=10683 AOW en 2020=10960 AOW (rekening gehouden met ca 6 euro/mnd extra per 1 juli 2020)

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, prima sommetjes. Maar als je hier af en toe leest dat men valt over een cent!!

ik heb geen zin om hier sommetjes neer te gaan zetten, maar een AOW-er met een partner krijgt EN netto meer AOW en hij of zij natuurlijk krijgt bij een gering pensioen ook nog de ingehouden loonheffing terug over dat pensioen.

Maar wat gering of veel is, is natuurlijk discutabel. Persoonlijk vind ik een pensioen van € 25.000 echt, echt flink. En voor degenen waar ik de aangifte voor doe, komen in het algemeen niet boven de € 5.000, de meesten in ieder geval nog minder door de aftrek medische kosten.

Kan me eerlijk gezegd ook niet echt druk maken over iemand met een pensioen van € 25.000 naast een AOW van ruim € 10.000 en een partner die dus ook nog minstens ruim € 10.000 heeft.

Maar ik doe ook de aangifte voor een stel waarvan hij meer dan een ton en zij rond de € 70.000. Vervelend dat de algemene heffingskorting dan nul is en de arbeidskorting ook. Vervelend dat de hypotheekrente tegen een lager percentage moet worden afgetrokken dan het inkomen belast is. Maar ook daar kan ik niet mee zitten.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2020 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De enige die niet profiteert van de verhoging van de heffingskortingen zijn AOW-ers zonder pensioen of een echt gering pensioen, en dan ook nog zonder medische kosten.

Die hebben dus slechts het netto bedrag aan verhoging van de AOW en de zorgtoeslag, en wellicht huurtoeslag.

Ook wordt hier heel vaak geklaagd dat bejaarden zoveel extra medische kosten zouden hebben. Nou die zijn dan mooi aftrekbaar tegen een pietsie hoger tarief van de belastingen.

zw
door zwaardvis Jan 24, 2020 om 23:47
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Overigens, gehuwden met kleine pensioenen onder de 4600 a 4650 euro (p.p./jaar) betalen helemaal geen belasting in 2019 en 2020 en hebben dus geen nadeel van de verhoging van 0.70% per 2020 omdat ze die ingehouden loonheffing volledig terugkrijgen. Ze hebben wel het voordeel van de 0,25% lagere ZKV bijdrage.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2020 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat weet ik. Heb dat al bekeken. Die zouden dus net zo goed ook bij hun pensioen de loonheffingskorting kunnen laten toepassen, tegelijk met de AOW. Maar dat doe ik maar voor één stel, om een bijzondere reden. De anderen hebben liever nog een "extraatje" voor juli van het volgend jaar.

Maar als je dan hier schrijft dat ze het terugkrijgen, zwijgen ze stil.

Zoals de Ts van dut topic.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2020 om 01:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Leuke spelling misstake @tijger1, "dut" topic. ;-))

panter22
door panter22 Jan 25, 2020 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je er bij krijgt per jaar is een lachertje. Daar kun je niet eens een keer van uit eten.
Het komt er weer op neer, dat wie het laagste inkomen heeft er het minst op vooruit gaat.

gerbera
door gerbera Jan 25, 2020 om 10:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Daar kun je niet eens een keer van uit eten.

Daar heb ik het volgende op gevonden, ik ga lekker in mijn tuin eten en van mijn (bescheiden) pensioen genieten☺☺