atlas1302
door atlas1302 Jun 5, 2023 om 10:34
Geldzaken & recht

Pensioenvoldoen

Wat lees ik nu, Door een fout in de pensioenwetgeving mochten pensioenfondsen niet indexeren in de periode van 2008 tot en met 2021!

Op pensioenvoldoen.nl kan je inschrijven om je verlies weer in te halen, of zit daar toch weer een addertje onder het gras en waarom komen pensioenvondsen daar niet zelf mee? Foutje in de wetgeving, maar het gaat hier nu toch om flinke bedragen wat de staat weer in hun broekzak steekt en niemand kraait erover, tot nu toe dan!

Ik kom zelfs nu nog tekort, mijn maandbedrag is nog steeds onjuist.

Moeten we wachten totdat de staat deze fout zelf hersteld, of moet daarvoor geknokt worden bij de rechter waar pensioenvoldoen ook mee bezig is.

20330 18 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 5, 2023 om 11:52
2040 Antwoorden / Vragen

Het vaderlandse contingent boomers heeft weer eens een methode bedacht om toch nog meer geld uit de pensioenpotten te halen en tonen aan waarom we zo nodig naar individuele aanspraken moeten in plaats van collectieve aanspraken. Als dit lukt is dat geld dat simpelweg niet meer beschikbaar zal zijn voor de pensioenen van de volgende generaties en daar dus extra in mindering zal moeten worden gebracht.

1paul
door 1paul Jun 5, 2023 om 12:01
3134 Antwoorden / 0 Vragen

lees je in Henk en reken eens uit hoeveel pensioen een persoon kan ontvangen!!!!

1500 miljard gedeeld door 10 Miljoen personen!!!!

sira
door sira Jun 5, 2023 om 12:10
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Lees je in, 1/3 deel was uitgesteld loon.

Pensioen is een vorm van uitgesteld loon. De premie waarmee je spaart voor je pensioen, wordt elke maand van je brutoloon ingehouden. Over deze premie betaal je nog geen belasting. Pas als je met pensioen gaat, wordt er belasting ingehouden op je pensioenuitkering.

atlas1302
door atlas1302 Jun 5, 2023 om 12:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar Recht = recht, wat de staat dus deed en doet gewoon krom. Dat heeft niks met boomers te maken, die hebben gewerkt en gewoon geld ingelegd wat niet geindexeerd werd. Die komen dus tekort!

sira
door sira Jun 5, 2023 om 12:22
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Die volgende generatie legt het zelfde uitgestelde loondeel in als de vorige generatie.

Mabelle
door Mabelle Jun 5, 2023 om 13:30
418 Antwoorden / 1 Vragen

Boomers vinden altijd dat ze tekort komen, je hoeft alleen maar hier de topics een beetje te volgen. Niks nieuws onder de zon.

rj
door rjw Jun 5, 2023 om 13:47
3257 Antwoorden / 5 Vragen

De volgende generatie mag betalen voor de boomers (want die hebben veel te weinig ingelegd voor de te verwachten looptijd van hun pensioen) en moeten ook nog eens veel meer inleggen voor hun eigen pensioen ondat de boomers de pensioenpotten leeg graaien. Terecht dat er een nieuwe pensioenwet is ingevoerd.

me
door mein33 Jun 5, 2023 om 15:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gelukkig dan maar dat het niet indexeren in het afgelopen decennium ook z'n invloed heeft op de boomerhaters.

Let wel, onder die boomers waar u zo'n bloedhekel aan heeft vallen zeer waarschijnlijk ook uw ouders of grootouders. :-((

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 5, 2023 om 15:26
2040 Antwoorden / Vragen

En wéér snapt men niet dat alle deelnemers recht hebben op hun aandeel uit de pot, maar omdat het één pot is kun je niet simpel aangeven hoe groot recht is. Ook de mensen die nog niet met pensioen zijn hebben net zoveel rechten maar krijgen hun aandeel pas later.
Vooral het denken in termen van één pot wil er blijkbaar niet in, alsof pensioenfondsen het geld maar van de geldboom moeten plukken. En daarom gaan we naar een systeem waar we wel van iedereen bijhouden hoeveel er namens hem of haar in de pot gaat en dus wel eenvoudig kunnen berekenen waar je dus recht op hebt.

sira
door sira Jun 5, 2023 om 16:11
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Mein33
+10

atlas1302
door atlas1302 Jun 5, 2023 om 17:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

@Mein33
+11

@Mabelle, en u komt niets tekort? en omdat u niets tekort komt moeten alle boomers dat ook maar zo ervaren. Vreemde denkwijze!

Ik kom ook zeker niets tekort qua leven betreft, maar ik vind wel dat de staat gekort heeft zoals pensioenvoldoen bedoeld.

Iv
door Ivo W Jun 5, 2023 om 21:46
729 Antwoorden / Vragen

@1Paul
1500 miljard voor 10 miljoen deelnemers. Dat is 150.000 per deelnemer.
Klinkt als enorm veel.
Als je bedenkt dat er gemiddeld zo'n 18 jaar per deelnemer aan pensioen betaald moet worden, dan is het slechts 8333 euro per deelnemer per jaar wat er in de pot zit. Net geen 700 euro per maand.

Ofwel: helemaal niet veel.
Onder andere doordat er in de jaren 80 en 90 aantoonbaar veel te weinig is ingelegd ten opzichte van de verwachte levensduur en voorgerekende pensionbedragen. Omdat men van te hoge rendementen uitging. Dat is de oorzaak geweest van het jarenlang niet kunnen indexeren nadat de overheid strenger is geworden op het doen van onrealistische beloften met gouden bergen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 5, 2023 om 22:17
2040 Antwoorden / Vragen

Ik had niet eens de moeite genomen het na te rekenen maar rekenen met miljarden blijkt dus ook een brug te ver.
Zelf ben ik nog steeds benieuwd hoe met kan verantwoorden dat men gewetenloos extra geld uit de pot wil ten koste van andere generaties. Of denk men oprecht dat er ergens een geldboom staat waar dat van kan worden geplukt.

Ja
door JannyBoe Jun 6, 2023 om 08:36
512 Antwoorden / Vragen

'Het vaderlandse contingent boomers [...]'

Dat zegt al genoeg. De zaken versimpelen, generaliseren en mensen van een bepaalde generatie cynisch wegzetten als een 'soort'.
En die mensen willen en denken blijkbaar hetzelfde...

Dat is elke vorm van gesprek of discussie doodslaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 6, 2023 om 10:14
2040 Antwoorden / Vragen

@JB
Doodslaan met dertien reacties? Kan niet echt kloppen.
En verder niets inhoudelijk over waarom één bepaalde generatie de pot niet leeg mag halen ten koste van de aanspraken van volgende generaties?

Ja
door JannyBoe Jun 6, 2023 om 10:31
512 Antwoorden / Vragen

Simplificeren, oordelen, over één kam scheren, cynisme je moet het wel kunnen en vooral willen zien.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 6, 2023 om 16:07
2040 Antwoorden / Vragen

@JB
Is helaas ook géén inhoudelijk reactie.

pino123
door pino123 Jun 12, 2023 om 11:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@henk, je gaat wel aan het feit voorbij dat de 'boomers' al deze tijd geld hebben ingelegd, meerendeels via hun werkgeven. Deze 'boomers' voorgespiegeld hebben gekregen dat zij voldoende pensioen opbouwen voor latere leeftijd en nu geconfronteerd worden met nieuwe spelregels waar zij niet meer de tijd voor hebben om dit aan te passen. Als je zaken aanpast en er een generatie hiervan de dupe wordt moet je ervoor zorgen dat dit niet gebeurt.
Ik vind het enigzins simplistisch om er zo over te denken, zoals je dat nu schetst. Maakt het nog zuurder als je berichtgeving leest dan in de jaren '80 en '90 de pensioenpotten zijn leeggeroofd, misschien moet je dat ook even meenemen in je relaas.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 12, 2023 om 13:51
2040 Antwoorden / Vragen

@PINO
Ik verzet mij tegen het idee dat één generatie gepensioneerden onevenredig veel geld uit de gemeenschappelijke pot kan halen zodanig dat het onevenredig inhakt op de rechten van volgende generaties. Wat is daar simplistisch aan? Dat zou iedereen als principe moeten ondersteunen.

pino123
door pino123 Jun 12, 2023 om 15:19
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Henk dan gaat er iets niet goed in regelgeving, ik snap niet dat jij goedkeurt dat er straks een generatie die altijd keurig pensioen heeft afgedragen in financiële problemen komt doordat de spelregels veranderd worden. Ik snap dat zij aanspraak doen op iets wat hun jarenlang is voorgespiegeld.

pino123
door pino123 Jun 12, 2023 om 16:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waar het mij om gaat is dat er een reden is waarom deze generatie 'boomers' zoals je ze noemt de gemeenschappelijke pot 'leeg trekt'. Dat is namelijk het feit dat er ook onevenredig iets gevraagd wordt aan deze generatie. Zij zijn namelijk de generatie die er het meest 'last' van hebben. Als je 20 bent, kan je nog in de jaren die volgen voorbereidingen doen om je pensioen aan te passen. Zij zijn niet meer in de gelegeheid omdat te doen. Ten tweede is dit de generatie die ervoor gezorgd heeft dat we nu in de rijke economische omstandigheden kunnen leven zoals we dat nu doen, iets meer rekening houden met deze generatie zou een respectvol uiting van dankbaarheid zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 12, 2023 om 17:59
2040 Antwoorden / Vragen

Volgende generaties hebben nog zo goed keurig hun pensioen afgedragen, maar in tegenstelling tot "deze generatie" hebben ze een midden loonregeling ipv een eindloonregeling, kunnen ze geen huis kopen voor Fl 30.000 en voor € 300.000 verkopen, hebben zij geen aardgasbaten die er door die generatie vakkundig doorheen gejast zijn in plaats van gespaard en zo kan ik nog wel even doorgaan, het is niet voor niets dat die generatie bekend staan als de rijkste Nederlanders ooit omdat de volgende generaties nu al armer zijn. Alles collectief natuurlijk maar we hadden het met "deze generatie" ook over het collectief. En nergens stel ik dat mensen aan de bedelstaf gebracht moeten worden maar het pathos waarmee aangetoond moet worden dat die generatie eraan tekortkomt vind ik over de top.
Dus nogmaals, ik gun iedereen het zijne maar op dit moment is er één pot met aanspraken van verschillende generaties en het enige waar ik voor pleit is dat die pot eerlijk wordt verdeeld en niet één generatie daar een onevenredig deel uit kan halen. En nog steeds lijkt mij dat een principe dat iedereen zou moeten kunnen onderschrijven en dan kun je over de uitvoering nog zat van mening verschillen.

pe
door pebk Jun 19, 2023 om 13:32
581 Antwoorden / 0 Vragen

Met de nieuwe belastingwet wordt juist de groep na de boomers nog verder uigekleed. Sinds mijn 23e betaal ik voor 'de pot', waar ook nog mensen met een eindloonregeling uit eten. Ik heb altijd meer betaald voor de ouderen dan dat ik werkelijk voor mijzelf opbouwde. Nu ik zelf op het kantelpunt zit worden de spelregels aangepast en moet ik nu juist meer inleveren omdat ik ouder aan het worden ben. De vraag is wat ik uberhaupt nog ga ontvangen voor alles wat ik tegen die tijd in 44 jaar heb betaald.

Topantwoord

sira
door sira - Jun 5, 2023 om 12:14
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb me vanmorgen ingeschreven op pensioenvoldoen.nl, anders gaat het net zo als met de teveel betaalde belasting op spaargeld. Diegenen die destijds gereageerd c.q. bezwaar gemaakt hebben, krijgen genoegdoening en voor de niet reageerders is het afwachten.

Natuurlijk komen de pensioenfondsen daar niet zelf mee, een bank belt toch ook nooit dat ze een rekening hebben waar de rente een stuk hoger is dan men nu ontvangt.

atlas1302
door atlas1302 Jun 5, 2023 om 13:11
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat bedoel ik....! Een bank heeft ook nooit van indexeren gehoord. (gevalletje doorlopende leningen) waar ze jaren van hebben geprofiteerd. Net zoals de fondsen, maar dan anders.

Ik heb mij vanmorgen ook ingeschreven, denk wel dat de staat moet aanschuiven. Kan ik weer nieuwe gympen kopen, maar dan in Portugal.

ro
door ronny530 - Jun 5, 2023 om 13:42
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De aangehaalde link stamt uit 2021 en is baseert zich op de rechten van de mens, overigens staat er niet dat de vijf deelnemers gelijk hebben gekregen. Pensioenvoldoen.nl zoekt mensen die mee willen doen op basis van no cure no pay er moet eigenlijk wel een addertje onder het gras zitten want voor een gezamelijke rechtszaak moet er toch geld in de kas zitten en gezien dat het een proces van lange adem wordt omdat andere rechtszaken mislukt zijn zal er uiteindelijk toch een financiele bijdrage gevraagd gaan worden. In de voorwaarden staat te lezen dat een aangegaan deelnemerschap zolang de procedure loopt ook niet meer ontbonden kan worden m.a.w. u kunt er niet meer van af.

Ja
door JannyBoe Jun 5, 2023 om 14:58
512 Antwoorden / Vragen

De geldschieter voor dit proces is Legis Capital B.V.
'Een Nederlandse investeringsmaatschappij die zich volledig richt op het risicodragend financieren van complexe juridische procedures op basis van no-cure-no-pay.'

ro
door ronny530 Jun 5, 2023 om 16:41
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Kan zo zijn maar als de investering geld gaat kosten is het snel einde oefening. Het uiteindelijke doel is om 4.5% provisie van de deelnemers op te strijken en dat geeft al te denken omdat uiteindelijk de deelnemers het gelag betalen. Daarbij is de uitkomst onvoorspelbaar omdat eerder gedane pogingen op niets uitliepen en vraag ik me terecht af of deze stichting met voldoende deelnemers wel kans van slagen heeft.

atlas1302
door atlas1302 Jun 5, 2023 om 16:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

Zolang de procedure loopt is het no cure no pay, belangrijk voor Legis Capital is natuurlijk hoeveel mensen er deelnemen aan dit proces. En dat zijn er héél veel.
Bovendien zullen er top advocaten op gezet worden natuurlijk, wel duur ..maar die vreten zich er wel doorheen. De geldschieter begrijpt dat ook maar al te goed, anders gaat het proces op 7 juni niet in gang, en dat doet het.

4.5 % kost het de deelnemer als er uitgekeerd wordt, begin maar te rekenen wat er binnen komt als het slaagt.

john devries
door john devries Jun 12, 2023 om 12:21
216 Antwoorden / Vragen

@ATLAS1302

Heb je ook uitgerekend wat het kost als je zelf een dergelijk procedure begint en wint of verliest ?

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Jun 5, 2023 om 17:36
809 Antwoorden / Vragen

Ik heb mij ook ingeschreven, de groeten. Wel alles verhogen maar indexeren ho maar.

sw
door swat1500 - Jun 6, 2023 om 00:31
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het niet helemaal goed gelezen. Er wordt inderdaad gesteld dat de Staat een fout heeft gemaakt in de pensioen wetgeving. Door deze kennelijke fout mochten de pensioen fondsen niet indexeren (ook als zij dat wel wilden!).
De Staat is door deze fout geen cent rjker geworden het geld dat gebruikt had kunnen worden voor het indexeren is in kas gebleven bij de fondsen.
Sterker de Staat is door niet te laten indexeren juist geld misgelopen want een hoger pensioen betekent ook meer belasting betalen.

De Staat gaat deze fout niet herstellen omdat zij meent dat er geen fout is gemaakt. De rechter zal dus hier wat van gaan moeten vinden en, omdat er sprake lijkt te zijn van het niet goed toepassen van een Europese pensioen richtlijn, waarschijnlijk ook het Europees Hof. Kan dus nog even gaan duren voordat er klaarheid is in deze zaak.

atlas1302
door atlas1302 Jun 6, 2023 om 12:37
341 Antwoorden / 13 Vragen

De Staat is door deze fout geen cent rjker geworden het geld dat gebruikt had kunnen worden voor het indexeren is in kas gebleven bij de fondsen.

Het gaat er niet om dat de staat geen cent rijker is geworden, maar gedupeerden armer! De pensioenen is bedoeld toch voor de mensen die na hard en vele jaren hebben gewerkt, en waarvan veel geld is ingehouden voor een later goed pensioen. Ja toch? Zoveel mogelijk toch, wat is daar mis mee?

Nou, en daar ontbreekt het aan...niks is geïndexeerd. Goed bezig!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 6, 2023 om 16:02
2040 Antwoorden / Vragen

Precies, en jouw geld zit met het geld van andere deelnemers in één grote pot en dat moet eerlijk worden verdeeld. Het kan dus niet zo zijn dat één generatie onevenredig veel uit de pot haalt, want daar hebben zij dan recht op, en de volgende generaties met het tekort laat zitten, want hun rechten deden er even (nog) niet toe.

sw
door swat1500 Jun 6, 2023 om 22:52
3774 Antwoorden / 0 Vragen

@Atlas1302, u zegt zelf in uw topic "flinke bedragen wat de Staat in zijn broekzak steekt". Dat klopt dus niet de Staat beheert niet de pensioenfondsen en houdt dus niets in haar zak.
Pas als er uitgekeerd wordt ontvangt de "Staat" haar deel door de inkomstenbelasting.
Indexatie is dus goed voor de Staat. Hoe meer indexatie des te meer belastinginkomensten.

Feitelijk heeft de Staat in haar eigen vingers gesneden door de veronderstelde niet goede toepassing van de Europese regels.

ro
door ronny530 - Jun 6, 2023 om 16:06
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De staat is er inderdaad niet rijker van geworden want de pensoenfondsen waren als ze bleven indexeren bij bosjes omgevallen. Indexeren houdt in tegen een gelijke inleg meer geld uitkeren dan er binnenkomt. De inleg komt van de werknemers die vervolgens aan de gepensioneerden uitbetaald wordt. Die gepensioneerden betalen geen pensioenpremie meer zouden door een stijging van de inlegpremie benadeeld worden. Ook de in die tijd economische crisis waarbij de beleggingsfondsen diep in het rood belanden maakte dat de pot met geld leeg dreigde te raken en daar heeft de toenmalige regering actie op ondernomen. De pensioenfondsen overigens geen overheids bedrijven dienden een dekkingsgraad te hanteren om in ieder geval de pensioenuitkeringen in stand te houden en dat maakt dat de toenmalige pensioenuitkeringen in stand bleven maar niet met het prijspijl mee konden groeien. Niet alleen gepensionerden waren in die crisistijd de dupe maar iedereen die van een uitkering of van een minimum inkomen rond moest komen voelde de pijn en die groep is veel groter dan het aantal AOW gerechtigden die naast de uitkering ook nog een pensioenuitkering genoten. Onze democtratisch gekozen regering heeft die toenmalige wet wel op haalbaarheid getoetst is door de tweede en eerste kamer getoetst en bekrachtigd als zijnde wetgeving. Edoch die wet hield ook in dat pensioenfonden die boven de dekkingsgraad uitkwamen wel mochten indexeren en nu er weer voldoende geld in de pot zit gebeurd dat ook weer. Wat pensioenvoldoen.nl met voldoende deelnemers die wet door een gerechtshof nogmaals te laten toetsen maar die is gedoemd te mislukken omdat al eerder onsuccesvol individuele rechtszaken zijn gevoerd.

me
door mein33 Jun 7, 2023 om 10:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De regering is niet democratisch gekozen, de leden van de volksvertegenwoordiging zijn democratisch gekozen.
Bewindslieden zijn niet gekozen, maar naar voren geschoven door hun politieke partij of soms hebben ze helemaal geen binding met een politieke partij, maar worden in de formatie aangezocht.

ro
door ronny530 Jun 7, 2023 om 18:59
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Toch wel omdat de kiezer niet enkel op de partij naar keuze stemt maar ook op de persoon die de voorkeur verdient. Heeft u ooit wel eens de zendtijd voor politieke partijen gevolgd? in die uitzendingen worden de lijsttrekkers naar voren geschoven en doen daar hun verhaal om zoveel als mogelijk stemmen voor de partij te winnen. De VVD komt de laatste jaren als winnaar uit de bus met als eerste op de stemlijst de huidige premier maar er staan veel meer VVDers op die lijst en als bijvoorbeeld nummer twee op die lijst de meeste stemmen krijgt dan kan de in dit geval huidige premier zijn biezen pakken omdat de meeste stemmen gelden. Schoppen tegen regeringen is van alle tijden maar we vergeten wel dat zeker in tijden van crisis heel veel zaken wel goed gegaan zijn, we met zijn allen ook offers hebben gedaan om in een zekere welvaart en vrijheid te kunnen leven. Er gaan dus best wel veel zaken goed maar met fouten die door voormalige regeringen gemaakt zijn worden op het bordje van de huidige regering gegooit.

me
door mein33 - Jun 7, 2023 om 09:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bestuurslid Henk Krol, waar ken ik die naam ook al weer van en bij welke mislukte projecten was hij ook al weer allemaal betrokken ?

me
door mein33 - Jun 7, 2023 om 22:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Stichting is vanavond (7 jun) in het tv programma OP1.
Henk Krol komt het e.e.a. uitleggen.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 10, 2023 om 11:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

De belastindienst moet nu toch wel zitten te gniffelen, als de staat de miljarden moet terug betalen wordt dat weer gezien als loon. Dus een leuke opsteker voor de belastngdienst! En wat zou de belasingdienst dan ermeee gaan doen..de Groningers helpen misschien?

Voor de ontvangers wel weer een beetje jammer, er moet wel belasting betaald worden over die meevaller. Maar goed, beter iets dan niets hé.

trude
door trude - Jun 10, 2023 om 12:34
29 Antwoorden / 8 Vragen

Dit is inderdaad een mooi initiatief  en de heer Krol gaf in de uitzending van Vandaag Inside de indruk dat zij, de Stichting, dit voor niets deden.
Helaas zou ik zeggen, zie Algemene Voorwaarde  Deelnemersovereenkomst  punt 4 e. Hier staat:
 e. Deelnemer stemt er mee in dat ten gunste van Stichting PensioenVoldoen.NL op de Uitkering een Succesfee in mindering wordt gebracht van 4,5% van de (bruto) Schadebetaling, als vergoeding voor de verleende diensten.
Ik weet niet hoe hoog uw claim zal zijn toch even goed nadenken/uitrekenen voordat u hieraan begint en de algemene voorwaarden doorlezen.

Ja
door JannyBoe Jun 12, 2023 om 11:03
512 Antwoorden / Vragen

Als je uitgaat van bijvoorbeeld een claim van 25000 euro dan betaal je 1125 aan kosten.
Resteert een bedrag van 23875 euro.

Voor dat geld kun je achteroverleunen en de juristen van de stichting jarenlang hun werk laten doen.
En die 4,5% probeert men dan ook nog terug te halen.

Persoonlijk zie ik niets in de stichting maar deze voorwaarde lijkt me zo gek nog niet.

Topantwoord

al
door alikruik - Jun 12, 2023 om 12:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Henkdezevende moet zijn Henkdezeveraar

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 12, 2023 om 22:27
2040 Antwoorden / Vragen

Man, je kunt zo bij de Mounties na de bingo.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 12, 2023 om 17:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi John, uh...neen. Waarom zou ik eigenlijk? Dat geld wat ik hiermee zou kunnen winnen mis ik helemaal niet, het is leuk als er weer wat
extra op de rekening komt.

Ik gun iedereen het lef en dan ook de winst, die de kans pakt om de staat een poot uit te draaien. Zij doen niet anders, de belastingbetalers zijn altijd de lul. Dus van mij kan hij rekenen op mijn aandeel van 4,5 %, jij toch ook?

Ik ben zelf ondernemer geweest, en heb zelf een leuke cent destijds bij A.S.R ingelegd. Toen het minder werd heb ik mijn inleg afgekocht, ik was verbaasd hoeveeel mijn ingelegde geld waard was, en heb het dus afgekocht naar mijn inziens het juiste moment.. Ik moest daar wel weer 50% belasting over betalen, en dat was de drempel waarom ik ook Nederland gedag heb gezegd.

Maar dat pensioengeld wat ik als o.off. bij de Marine heb afgedragen 12 jaar lang, vanaf 1972! Dat vind ik echt bizar, het stelt geen ene pepernoot voor. Omdat ze gewoon nagelaten hebben om de boel te indexeren, wat een klote bedrag ik nu elke maand krijg bovenop mijn rampzalige A.O.W uitkering omdat ik de finisch heb gehaald van 67 jaar en 8 maanden.

Om toch nog wat inkomen te vergaren klus ik ook nog wat bij, laat maar zeggen gewoon werken met zweetdruppels op je vorhoofd. Schraap ik met verhuur van apartementen op Kaapverdië nog wat bij, ik vind het leuk om het te doen en tref tal van Europeanen aan die het hardstikke naar hun zin hebben. Wat wil ik nog meer?

ro
door ronny530 - Jun 13, 2023 om 10:52
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Geld van de staat zou welkom zijn toch maar de ASR valt sowieso niet onder een pensioenfonds omdat het een oudedags verzekering betreft die u geheel zelf betaald in de hoop een goed rendement te behalen. Bij de Marine heeft u wel van een pensioenregeling gebruik gemaakt en dat is een ander soort regeling omdat de Marine een deel van de pensioenpremie mee betaald. Zodra u bij de Marine afzwaait heeft u een vast bedrag ingelegd maar dat bedrag groeit niet meer omdat u geen premie meer inlegd. De totale inleg komt omgerekend in euro's vrij zodra u AOW gerechtigigd bent en daar hoeft u dan bijna geen belasting over te betalen. Dat u de ASR polis voor uw AOW gerechtigde leeftijd heeft afgekocht is uw keuze geweest en had u kunnen weten dat u er in uw geval 50% belasting over ging betalen. Best wel lekker zo'n bedrag ineens maar zelfs ik als zijnde leek op pensioen recht ben van die maatregel op de hoogte.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 13, 2023 om 11:53
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp het @Ronny, allemaal keuze's die ik bewust gemaakt heb. Vandaar dat ik nu 0,0 belasting betaal en mijn vrijgekomen kapitaal geïnvesteerd in roerend en onroerend..en dat rendeert.
Leuk om te horen dat u het allemaal niet veel uitmaakt, 50% meer of minder! maar ik steek het liever in mijn zak, waar ik weer veel leuke dingen mee kan doen en ook al gedaan heb.

Misschien lijkt het u ook wel wat om eens wat minder belasting te gaan betalen, en de horizon te verbreden.

Ajo.

Topantwoord

Ma
door Martin46 - Jun 19, 2023 om 11:49
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind het jammer dat er zo veel onjuistheden en halve waarheden worden gepubliceerd.
Iedereen, ouderen én de jongeren worden gedupeerd door de huidige regels voor rekenrente. Je betaalt veel, maar bouwt te weining rechten op. De discussie jongeren versus ouderen is marginaal vergeleken met de invloed van de rekenrente en daarom feitelijk ondergeschikt.
Enkele gegevens: de reserves zijn in de orde van 1600 miljard (wisselt met de beurswaarde)! Jaarlijkse pensioenuitkering in de orde van 40 miljard, loopt nog  wat op met de vergrijzing. Zonder verder inleg is er al meer dan 35 jaar reserve aanwezig om je pensioen uit  te betalen. Dat geld wordt op den duur nooit opgemaakt. Waar gaat dat dan naar toe?  Let ook op de monopoliepositie (met steun van de regering) van de Nederllande Bank: Deze schrtijft de rekenrente voor, bepaalt wie er in overtreding is, deelt boetes uit, bepaalt wie de toezichthouders bij de pensieonfondsen mogen zijn, sluit bestuurders uit als je niet met het beleid eens bent, bepaalt dat minstens 30% van de inleg in staatsobligates moeten worden belegd. Over risico's gesproken. De overheid krijgt hiermee heel veel geld aangeboden van de pensioenfonds waardoor de rente laag kan blijven. Voor de bedrijfspensioenfondsen blijft het geld (tot nu) nog in de fondsen, ook bij verhoging van de rekenrente, maar dat laatste geldt niet voor de commerciële fondsen. Daar zijn nu door de lage rekenrente weinig rechten opgebouwd, maar bij verhoging van de rekenrente ontstaat er een grote overwinst voor de aandeelhouders.
Al met al, wat de juridische kansen van Pensioenvoldoen zijn weet ik niet, maar het klopt van geen kanten. Verbazingwekkend dat geen enkele enkele omroep of krant hier op de positie en belang van de Nederlandse bank en de reserves in verhouding tot de jaarlijkse uitkeringen ingaat.

Annemiek van der Meijden
door Annemiek van der Meijden - Jun 20, 2023 om 22:46
1 Antwoorden / Vragen

Na wat zoekwerk dit gevonden!
Henk krol is het gezicht van dit bedrijf ....
Legis Capital B.V. is gevestigd in ROTTERDAM en is actief in de branche Wisselmakelaars en overige kredietverstrekking. Bij Legis Capital B.V. zijn geen werkzame personen. Legis Capital B.V. heeft zich gevestigd op 30-3-2023 en bestaat daarmee nog maar zo'n 2 maanden. De rechtsvorm van deze onderneming is een Besloten vennootschap met gewone structuur.
Op het vestigingsadres van Legis Capital B.V. zijn in totaal 409 bedrijven gevestigd. In de directe omgeving van dit bedrijf zijn in totaal 4.162 bedrijven gevestigd.

Weet niet wat ik hiervan moet denken.....