johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 08:48
Geldzaken & recht

Perceel kopen

ik wil graag een perceel kopen dat grenst aan mijn achtertuin.

nu heb ik de gegevens opgevraagd en heb ik via het kadaster de  rechtmatige eigenaar van het stukje grond kunnen achterhalen.

deze eigenaar heb ik telefonisch benaderd met de vraag of ik dit stukje perceel van haar kan kopen.

ik heb de gehele situatie uitgelegd aan haar, maar nu verteld zei mij "Ik ben al lang niet meer de rechtmatige eigenaar van dat stukje, heb het al lang gelden verkocht... Het klopt dat wij dat hadden want wij hebben daar de huizen gebouwd.

Toch is deze mevrouw nog steeds volgens het kadaster de rechtmatige eigenaresse.

Nu heb ik ook gevraagd bij welke staat het betreffende stuk hoorde toen der tijd en mevrouw vertelde me dat het aan onze woningen en onze straatnaam toe behoorde.

dus in mijn ogen hebben mijn achterburen geen poot om op te staan, klopt dat???

dan kom ik bij het volgende punt.

Mijn achterburen houden me tegen om het te kunnen en mogen kopen omdat hun daar een poort gemaakt hebben vroeger terwijl die er nooit in zat (VAN HOREN ZEGGEN).

zij hebben een 2 onder 1 kap woning en hebben dus een vrije achterom aan de zijkant van hun woning.

Hoe kan ik deze situatie nu het beste benaderen zonder dat ik dadelijk verdere stappen moet gaan zetten naar het (kanton)gerecht???

10047 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2015 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u wilt een stukje grond kopen, waar uw achterburen nu al met een poort op uitkomen en dat zou u geen bezwaar vinden als het van de veronderstelde eigenaresse was, maar nu die zegt dat niet te zijn, denkt u er zomaar recht op te hebben? En gebruiken uw andere buren dat stuk ook als achterom?

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 10:43
19 Antwoorden / 6 Vragen

u snapt het niet volgens mij

het stukje grond is van een persoon waar ik nu contact mee heb om het van haar over te kopen.

dit is de rechtmatige eigenaar van het perceel

het was een bouwbedrijf die mijn woning gebouwd heeft en zij woont pakweg 100km van mij af.

nu heeft mijn achterbuur er een poort geplaatst zodat zijn kinderen via dat pad naar hun vriendjes kunnen.

Deze poort heeft er voorheen nooit gezeten omdat hun een vrije achterom aan de zijkant van hun woning hebben (2 onder 1 kap).

ik mag dit stuk bijkopen omdat het is toegewezen aan onze woningen.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan het dan misschien niet snappen, maar u zegt dat de eigenaresse geen eigenaresse meer is. Dus u kunt het niet van haar kopen.

En dan kan die grond wel "toegewezen" zijn aan "onze woningen" , maar dat is slechts een verklaring van de voormalige eigenaresse. Als het al van u zou zijn, staat dat bij u beschreven en hoeft u het niet te kopen.

Er loopt dus blijkbaar een pad, waar uw achterburen ook gebruik van maken. Ik heb ook een achterpad bij mijn woning, maar ook de huizen die aan een kant vrij staan, maken gebruik van de achterpaden.

ik kan dat echt niet kopen en bij mijn tuin voegen, hoewel zij andere mogelijkheden hebben om hun tuin te verlaten.

mahadma
door mahadma - Dec 15, 2015 om 12:40
11549 Antwoorden / 51 Vragen

Toch is deze mevrouw nog steeds volgens het kadaster de rechtmatige eigenaresse.

In deze situatie is er één die de waarheid spreekt, het kadaster.

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 13:06
19 Antwoorden / 6 Vragen

klopt en ik heb via het kadaster de eigenaar weten te achter halen en van hun mag ik het stuk grond kopen omdat het is toegewezen aan de rij woningen waarin ik woon

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2015 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat wilt u eigenlijk met het Kantongerecht? U wilt iets kopen van iemand die zegt niet de eigenaar te zijn en uw buren hebben bezwaar dat u dat koopt.

Dus er staat een poort die uitkomt op iemand anders zijn grond. Dat gaat u dus niets aan.

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 13:13
19 Antwoorden / 6 Vragen

u snapt het niet ik heb de rechtmatige eigenaar inmiddels gevonden via het kadaster.. hun hebben mij te kennen gegeven het stukje perceel te mogen kopen dat grenst aan mijn achter tuin. dit betreft een stukje gangpad dit gangpad is toegekend voor onze rij woningen en staat helemaal los van mijn achterburen.. mijn achterburen hebben een eigen achterom aan de zijkant van hun woning. ze hebben van een stenen muur een schutting gemaakt met een deur die ook uitkomt in dat pad . nu moeten hun waarschijnlijk de poort verplaatsen omdat het stuk pad mijn eigendom wordt en dat willen ze waarschijnlijk niet. het stuk pad hoort bij onze blok huizen, dus volgens de rechtmatige eigenaar van het perceel op dit moment heb alle recht om het te mogen kopen..

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 13:19
19 Antwoorden / 6 Vragen

maar ik ga in overleg met de achterburen… en dan komen we echt wel tot een oplossing

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2015 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan hoort dat pad wellicht bij het rijtje huizen waarvan u er een hebt. Dus dan is dat pad ook van de andere eigenaren in dat rijtje.

En het is natuurlijk dwaasheid te veronderstellen dat een achterpad in bezit gebleven is van iemand geheel anders dan van de rijtjes waar het tussen ligt. Ik neem aan dat u ook een poort hebt in uw schutting op op "andermans" achterpad uit te komen.

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 14:18
19 Antwoorden / 6 Vragen

nee niemand in onze rij is eigenaar van het pad, de eigenaar van het pad woont 100km verder dat is de persoon die onze huizen gebouwd heeft. ik heb idd een poort naar het pad toe, maar mijn achterburen hebben die nooit gehad.. die hebben naderhand een poort erin gemaakt. alleen onze huizen hadden een poort achterom en allen achterwonende bewoners hebben daar nooit een poort gehad. die hebben zichzelf een poort achterom toegeëigend mijn buren hebben het stuk aan hun tuin al bijgekocht, ik ben de enige die het nog kan realiseren.

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 14:22
19 Antwoorden / 6 Vragen

dit pad is nu mijn achterom en was eigenlijk ook de weg naar mijn garage. het stukje naar mijn garage is al tuin van mijn buren rechts naast mij. nu wil ik het stukje aan mijn tuin kopen, en ook al heb ik het erbij de buren links van mij en mijn achterburen kunnen dan nog altijd gebruik blijven maken van deze gang om achterom te kunnen gaan. alleen moet ik dan de poort van mijn achterburen van rechts naar links verplaatsen.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2015 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijke situatie dus.

ph
door philip36 Dec 15, 2015 om 15:17
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik het goed begrijp heeft uw rechterbuurman de het pad naar uw garage bij zijn tuin getrokken. Nu moet u dus omlopen om bij uw garage te komen. Het is maar de vraag of uw buurman dat had mogen doen i.v.m. erfdienstbaarheid op dat pad, recht van overpad. Ik begrijp niet dat u zoveel moeite en kosten gaat maken om een stukje grond erbij te kopen. De achterom van uw achterburen blijft in stand, alleen wordt de poort verplaatst. Of begrijp ik het toch niet en is dat perceel wat u wilt kopen meer dan de breedte van het pad.

costnix
door costnix Dec 15, 2015 om 15:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 We zullen dit "probleem" wel bij De Rijdende Rechter" terugzien :-)

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2015 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In mijn wijk hebben eigenaren van een woning in een ander blok ook het achterpad bij hun tuin getrokken, zogenaamd dat het achterpad dan "veiliger" is. Hoeft toch niemand in het blok waar ik woon te proberen.

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 16:12
19 Antwoorden / 6 Vragen

je snapt het nu helemaal @tijger 1. ik koop een stukje van 12m2 bij, verleg de poort van de buurman doordat ik het stuk gangpad koop krijg ik een 5m diepere tuin achter.

me
door mein33 Dec 16, 2015 om 13:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@johnalards, 12m2 bijkopen en uw tuin wordt daarmee 5 mtr. dieper ?? Lekker brede tuin heeft u, maar ik begrijp het natuurlijk ook verkeerd. ;-))

Topantwoord

hutch
door hutch - Dec 15, 2015 om 15:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Laat het kadaster de exacte perceelgrens aangeven middels piketpaaltjes. Dan bestaat er in ieder geval geen twijfel (meer?) over de juiste erfgrens.

Als die erfgrens dan precies achter het perceel van de achterburen loopt, was het bouwen van een poort het risico van die achterburen.

Zij (!) hebben die gok genomen en dat de (huidige) situatie blijvend was.

U valt in dat geval niets te verwijten. De achterbuurman had dat perceel ook kunnen kopen (lijkt mij).

U kunt inderdaad eerst overleggen met die achterburen. Gelukkig staat dat overleg nog wel open. Vaak worden hier vragen gesteld over soortgelijke problemen, waarbij de ruzie al hoog opgelopen is.

Geen idee hoe groot dat perceel is en of dat er misschien nog een meter vanaf kan in de lengte voor die achterburen (die dat dan ook moeten kopen).

Weer een andere mogelijkheid is, dat u dat hele perceel koopt en bijv. een meter aan hen verhuurt voor een x-bedrag per jaar.

Dit laatste dient uiteraard goed vastgelegd te worden.

In ieder geval, succes.

johnalards
door johnalards Dec 15, 2015 om 16:15
19 Antwoorden / 6 Vragen

eindelijk iemand die rationeel nadenkt. let wel ik heb nog totaal geen ruzie met de achterburen. heb het vanmiddag op een keurige manier bij hem neergelegd wat nu het probleem is..

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2015 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grappige reactie, dat die buren het kunnen kopen, terwijl het al bij de andere huizen zou horen. En u begint hier over het (kanton) gerecht en " uw achterburen houden u tegen om te kunnen en mogen kopen".

lo
door louisda - Dec 16, 2015 om 12:02
14 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u ooit wel eens geprobeerd om een vraag helder (en als het kan ook zonder taalfouten) ye formuleren?

johnalards
door johnalards Dec 16, 2015 om 13:17
19 Antwoorden / 6 Vragen

me
door mein33 Dec 17, 2015 om 17:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@louisda,

Waarom maakt u iemand een verwijt, terwijl u zelf niet in staat bent om ook maar één zin foutloos te schrijven.

mein33

sn
door snaperniksvan - Dec 16, 2015 om 12:12
4 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer,

Laat ik voorop stellen dat het Kadaster-register bepalend is inzake het eigendom van elk onroerend goed.

Is deze mevrouw, de huidige eigenaresse van het stukje grond volgens het kadaster, destijds zelf de projectontwikkelaar geweest of is onder haar beheer destijds uw woning (en eventuele andere woningen op haar grond) gebouwd?

Of heeft zij destijds de grond verkocht aan een ontwikkelaar die uiteindelijk het onroerend goed heeft gebouwd?

In het eerste geval is het duidelijk; dan heeft zij blijkbaar niet goed vermeld dat het omstreden stukje grond bij Uw woning hoorde. (vraag haar sowieso een schriftelijke verklaring waarin zij bevestigd dat de grond aan U toebehoord, danwel "om niet" alsnog wordt overgedragen en schakel hierbij een notaris in)

In het tweede geval zou zij de grond hebben overgedragen aan een ander, echter blijkbaar met uitzondering van het bewuste stukje. Ook hierbij zou U kunnen verzoeken om de laatstgenoemde verklaring te ondertekenen.

Het volgende punt is inderdaad een punt.

Als uw achterburen al een behoorlijk aantal jaren een vrije achterom hebben, kunt u dat niet meer ongedaan maken. Zelfs een rechter zal u daarin gaan teleurstellen mijns inziens.

Dus gaat het om een redelijk groot stuk grond waarbij U de vrije achterom van uw achterburen moet handhaven maar desondanks de moeite waard is, zou ik U adviseren wat ik in het begin heb geschreven.

Gaat het echter juist om dat stukje grond van de vrije achterom, dan zou ik mij alle moeite besparen en liever een goed contact met de achterburen houden want anders loopt het waarschijnlijk toch niet zoals U zou willen.

Veel succes.

Gerard van der Meeren.

johnalards
door johnalards Dec 16, 2015 om 13:20
19 Antwoorden / 6 Vragen

bedankt

johnalards
door johnalards Dec 16, 2015 om 13:20
19 Antwoorden / 6 Vragen

het is al allemaal geregeld !!!!! de deal is rond.

johnalards
door johnalards - Dec 16, 2015 om 13:21
19 Antwoorden / 6 Vragen

alles al geregeld, de deal is rond...

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2015 om 13:42
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is dan heel snel allemaal geregeld. Gefeliciteerd. Gelukkig geen Rijdende Rechter nodig!

hi
door hipppo - Dec 16, 2015 om 16:26
303 Antwoorden / 2 Vragen

De zaak is geregeld, lees ik net dus de gestelde vraag is ook beantwoord.
Mahadma poneerde de 'stelling' dat er maar één de waarheid spreekt, i.c. het kadaster. daar zou ik niet altijd zo zeker van zijn. In mijn werk als bouwkundige heb ik ze te vaak op slordigheden, c.q. fouten moeten betrappen waar het de exacte plaats van erfgrenzen betrof. Een ander merkwaardig feit is het volgende. Het huis van mijn buurman staat nog steeds geregistreerd als eigendom van zijn moeder, die twaalf jaar geleden overleden is. Rara hoe kan dat?

we
door weeskind Dec 16, 2015 om 16:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk staat het op "de erven van....". Ingeval van overlijden wordt dit niet automatisch aangepast. Dat moet de erfgenaam zelf doen. Hetzelfde zien we ook bij het stemmen voor het waterschap. Dan krijgen de erfgenamen een oproep om te stemmen geadresseerd aan "de erven van....".
Zou overigens wel automatisch moeten kunnen, het adres van de erfgenamen is blijkbaar wel bekend.

le
door lexdura Dec 17, 2015 om 13:04
121 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het kadaster altijd de waarheid spreekt is natuurlijk niet waar. Wel vaak, maar zeker niet altijd. Het kadaster geeft alleen maar aan wat er in het kadaster is ingeschreven. Je kunt ook eigenaar zijn/worden van een stuk grond, zonder dat dit in het kadaster is ingeschreven (bijvoorbeeld door verjaring). De bewijslast is dan moeilijker, maar niet onmogelijk.

En het kadaster laten komen voor een grensbepaling is leuk gezegd, maar dan moet het je wel hoog zitten en moet er ook geschil zijn over de grens. Zo'n kadastrale uitmesting is namelijk behoorlijk duur, dus het moet het je wel waard zijn.

aurora1
door aurora1 - Dec 16, 2015 om 19:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is nu precies de deal "die rond is"?

corkoo
door corkoo - Dec 16, 2015 om 20:03
51 Antwoorden / 25 Vragen

U kunt het beste die eigenaresse vragen aan wie ze het dan verkocht heeft. Als het in het Kadaster nog op haar naam staat heeft zij het perceel waarschijnlijk onderhands verkocht en wellicht betaald gekregen, maar is het nooit via een notaris vastgelegd. Dat gebeurt heel vaak, maar de koper is dan nog steeds geen rechtmatige eigenaar.
U kunt zo'n vraag altijd in een gratis advies aan de notaris voorleggen.
Als die achterbuurman zegt dat hij eigenaar is moet u hem maar eens naar zijn eigendomsbewijs (koopacte) vragen.
Die kan hij wellicht niet overleggen.
Als de buurman het perceel al langer in gebruik heeft en hij zich als eigenaar gedraagt dan is de verjaringstermijn van
b.v 10 jaar (termijn weet ik niet zeker)misschien al  verstreken. Hij kan dan alsnog verjaringakte laten opmaken door de notaris. Het mooiste is dat de in het Kadaster vermelde eigenaresse gewoon meewerkt aan die koopacte.
Omdat u spreekt: VAN HOREN ZEGGEN) is er wellicht sprake van verjaring.
Maar de opmerking van de eigenaresse dat ze het verkocht heeft blijft vaag.
Ik raad u een een notaris te raadplegen op zijn spreekuur.

na
door narobo - Dec 17, 2015 om 12:46
15 Antwoorden / 4 Vragen

Het komt zelden voor dat het Kadaster een akte niet inschrijft of de notaris de akte niet ter inschrijving aanbiedt. Als mevrouw bij het Kadaster als eigenaar bekend is wil dit niet zeggen dat zij de grond niet verkocht heeft. In dat geval heeft de levering nog niet plaatsgevonden. Uw buren kunnen alleen uitwegen als zij een persoonlijk of zakelijk recht van uitweg hebben. Dit recht kan ook door verjaring ontstaan. In andere gevallen hoeft u met uitweg geen rekening te houden.

il
door iljaha - Dec 17, 2015 om 17:17
179 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is nou typisch waarom je voor onroerendgoed-transacties een specialist nodig hebt, een makelaar.

De achterburen kunnen een grondtransactie van u met een derde NIET tegenhouden, tenzij zij die poort hebben gemaakt uitkomend op eigen grond of via een erfdienstbaarheid geregeld hebben, het zogenaamde recht van overpad. Het kan zijn dat het grondperceel gedeeltelijk verkocht is en dat de splitsing in percelen nog niet heeft plaatsgevonden. Dan is makkelijk je te vergissen in de eigendomssituatie: er moet dan goed gekeken worden of de eigenaresse voor 1/1e deel eigenaar is.

Een stuk grond behoort nooit tot een straat: een stuk grond heeft namelijk geen adres. Een kadastraal perceel kan in gebruik zijn bij gebruikers van een perceel dat aan een bepaalde straat ligt. Het verblijfsobject OP de grond, dat heeft een adres. Als deze grond bv op de hoek van 2 straten ligt, maakt de eventuele toekomstige bebouwing uit aan welke straat het verblijfsobject geadresseerd wordt.
Kortom: terug naar zin in: huur een vakvrouw of -man in. Mijn aanvullend advies is: zoek een oudere makelaar met een berg ervaring, en eentje met een goede naam. En voor vervolgstappen: zoek een notaris die ervaring heeft met kadastrale splitsingen (want als je er eentje treft zonder ervaring: nou, dan kun je vreemde verhalen voorgeschoteld krijgen). Echt, in dit geval is goedkoop, duurkoop. Veel succes.