vo
door volanns Dec 19, 2018 om 09:40
Geldzaken & recht

Piloten opleiding , gigantische schuld .

Hoe is het mogelijk dat KLM vliegacademie , samen met de Amro bank , jonge mensen opzadelen met schuld van meer dan 125. 000 euro.

Meer dan 1000 jonge mensen zitten thuis , zonder werk, wel met een schuld.
Hun leven is geruïneed.
Waarom doet men de jonge mensen dat aan, ze kunnen geen kant op, alleen stress en geen goede toekomst meer.

Dan kan men stellen dat ze zelf voor kiezen, maar als men eerlijk de waarheid vooraf verteld, dan beginnen de meesten er niet aan.

GEEN BAANGARANTIE.   Ook niet na 5 jaren. Een fonds die na 5 jaren in werking treedt.  Schaamteloos voor de gekhouderij.

Wanneer stopt men deze inhumane praktijken.

3956 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2018 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat met inhumaan te maken? En dan 1000 afgestudeerde piloten zonder werk? Lijkt me ongeloofwaardig. Er wordt tegenwoordig haast meer gevlogen dan met de bus gegaan.

In ieder geval bent u hier op de verkeerde plek om die vraag te stellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 19, 2018 om 17:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, helaas is het wel waar, is al regelmatig in het nieuws geweest waaromder bijv. een gewraakte opleiding in Teuge.
En volg ook eens hoe Ryanair omgaat met beginnen piloten

tijger1
door tijger1 Dec 19, 2018 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Klik op de link in de reactie van @panter22

pino123
door pino123 - Dec 19, 2018 om 09:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is er inhumaan aan? De opleiding wordt gefinancierd, na 5 jaar wordt de schuld kwijtgescholden als er sprake is dat iemand geen baan heeft. KLM zadelt je niet met een schuld op, dat is iets wat je zelf doet indien je voor deze opleiding kiest. Volgens mij weet je wat je aangaat bij de start van de opleiding. Ook wordt nergens gesproken over een baangarantie.

Ka
door Kassagebruiker - Dec 19, 2018 om 09:57
683 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat geschreven: Bereken eerst de kosten van de bouw van de toren.

Als u een opleiding gaat beginnen is het minimaal verstandig te noemen om uit te zoeken hoe de financiering werkt. En de rand voorwaarden.
Vliegopleidingen zijn duur, dat weet iedereen.

"Men" zal eerder vliegen als gaan lopen tegenwoordig en dat inhumane zie ik niet 1,2, 3.

panter22
door panter22 - Dec 19, 2018 om 10:15
6599 Antwoorden / Vragen

Kom op zeg, na 5 jaar wordt de gehele schuld kwijtgescholden als ze geen baan als piloot kunnen krijgen, Dan is het tijd om een andere baan te zoeken, net als iemand anders.
Het is sneu dat je geen baan vindt na een opleiding, maar er zijn er zoveel die dat overkomt.
En die blijven wel met een studieschuld zitten. Kwijtschelding pas na 15 of 35 jaar,
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3693556/piloot-worden-kan-weer-zonder-zorgen-over-torenhoge-studieschuld

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 19, 2018 om 10:25
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien komen die 1000 thuiszittende jongeren toch nog eens aan de beurt.
Uit de link:
Dreigend tekort

Er dreigt een tekort aan nieuwe aanwas omdat er ieder jaar piloten met pensioen gaan en er nieuwe vliegtuigen hun intrede doen waarvoor opleidingscapaciteit nodig is. Daarnaast groeit de luchtvaartmarkt volop. Tegelijkertijd daalt het aantal afgestudeerde piloten in Nederland; gemiddeld ontvangen zestig tot zeventig piloten per jaar hun brevet, waar dat er voorheen nog zo’n driehonderd waren.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/klm-in-gesprek-met-abn-amro-over-financiering-pilotenopleiding

Thijs12
door Thijs12 - Dec 19, 2018 om 11:06
554 Antwoorden / Vragen

Iedereen moet toch zijn eigen opleiding bekostigen of lenen. Zouden piloten daarvan uitgezonderd moeten worden? Misschien iets voor bijstand of zo?

me
door mein33 - Dec 19, 2018 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er is helemaal niemand gedwongen aan deze opleiding begonnen en van personen die een dergelijke zware opleiding kunnen volgen en met succes kunnen afsluiten mag toch wel enig inzicht worden verwacht over waar zij aan beginnen en welke consequenties dit met zich brengt.
De opleidng is trouwens voor veel functies doelmatig en er kan best ander werk worden gevonden waar dan de studieschuld mee kan worde afgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2018 om 17:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het 'gedoe' rondom dure pilootopleidingen bij opleiders die vooraf een zogenaamde baangarantie afgeven ias al met regelmaat redelijk uitgebreid in het nieuws geweest. O.a. een 'opleiding' op vliegveld Teuge. Hetzelfde is ook aan de orde (geweest) met stewardessen opleiding. Ook is bekend, dat als je na een dure studie toch een baan kunt krijgen bij een prijsvechter je veelal eerst ook zelf mag, maar lees, 'dokken'.

Feitelijk geldt voor alle soorten en vooral dure opleidingen om je eerst goed te bezinnen opf het loont er aan te beginnen.
M.b.t. pilootopleidingen is het in die zin uitermate zinvl om te proberen die te volgen bij de KLM of een aanverwante onderneming of bij de luchtmacht (en daar is het gratis).

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2018 om 18:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Belachelijk dat er kennelijk een dergelijke voorkeursregeling bestaat zoals via die link te lezen is.
Iedereen moet zijn eigen studieschuld betalen, dus waarom deze mensen niet?
Zolang ze niet de gewenste en gehoopte baan hebben dus maar beter de handjes laten wapperen bij een andere baan, zoals elk fatsoenlijke en verstandige persoon doet, hoort te doen als er nog even geen baan conform de opleiding is. Niets dus thuiszitten, duimen draaien en een "geruïneerd" leven. Hoe verzint u het?Nu draaien de klanten van de bank ook nog mede voor die kosten op terwijl die vermoedelijk zelf hun eigen opleiding overwegend zelf moesten betalen.
Dat vind ik pas "inhumaan". Weer misbruik van een dergelijk woord.
Niemand verplicht ze om die opleiding te volgen dus er is niets te klagen. En dommeriken als ze een opleiding volgen waar kennelijk geen emplooi voor is.
Dit is overigens een vraag&beantwoordrubriek, geen discussierubriek.
U moet niet zo overdrijven en maar halve informatie verstrekken. En niemand heeft een baangarantie na of tijdens zijn opleiding. U leeft toch niet op Mars of zo?

jo
door jorisw - Dec 19, 2018 om 19:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen die voor deze opleiding in aanmerking komen hebben een bovengemiddelde intelligentie. Die moeten slim genoeg zijn om de gevolgen te overzien. Je weet wat voor schuld je opbouwt en kan dan ook een what-if analyse daarop loslaten. Als daar een te groot risico uit komt, kan je beslissen om een andere opleiding te gaan volgen.

ne
door neodutchio - Dec 19, 2018 om 19:40
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ik wil koning van Nederland worden. Nu heb ik allemaal opleidingen gevolgt, zit nu met een enorme schuld, maar koning zal ik niet worden.
Voordat je aan een studie begint ga je kijken of er werk in te krijgen is. Als je, zelfs vanuit de media, al weet dat de banen niet voor het oprapen liggen moet je dus de afweging gaan maken.

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2018 om 20:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@joris w: sinds wanneer heb je voor de Havo een bovengemiddelde intelligentie? Heeft u weleens de opleidingseisen bekeken?
Nog los daarvan: vroeger waren de eisen heel wat hoger dan inmiddels sinds jaar en dag het geval is. En de Havo is niet vergelijkbaar met bijv. de oude 5-jarige HBS-B of gymnasium beta.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 19, 2018 om 23:18
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Volanns,

Ik heb een keer een documentaire over deze kwestie gezien op tv.
Volgens mij was het bij "De Monitor "

Veel jongeren dromen van een baan als piloot.

Het is daarom  goed om je er eerst in te gaan verdiepen.

Je kunt ook nog solliciteren bij de luchtmacht.