PostNL Portokaartjes, Had als pakketpost gemoeten? Maar is door de brievenbus bezorgd!
Vandaag een kaartje binnengekregen van PostNL.
Ik moet €5,46 betalen.
Het brievenbuspakketje dat ik had verzonden (á €3,50) Paste blijkbaar niet door de brievenbus en had als pakketpost verstuurd moeten worden.
- Betaalde port €3,45 (nee, ik heb €3,50 betaald)
- Benodigde port €6,95 (apart sinds ik altijd via de website frankeer en het dan €6,50 kost)
- Te betalen port €5,46
- Uiteidelijk betaalde port €0,00.
Ik zou dus €3,50 te weinig porto hebben betaald en moet dan nog €1,96 boete betalen.
Ik heb nog eenzelfde item met precies dezelfde afmetingen, die heb ik ook 'PostNL proof' verpakt (laagje kranten, laagje stevig inpakpapier)
Netjes opgemeten, net geen 3 cm hoog.
Als ik de code van het kaartje intik zie ik mijn brievenbuspakje.
Lengte en Breedte kloppen.
Maar de hoogte duidelijk niet, volgens PostNL was het pakje 3,6 cm hoog!.
Onmogelijk, dan had het pakje niet eens in de oranje brievenbus gepast (ik heb een keer een boek proberen te versturen die ingepakt precies 3,2 cm was, misschien een halve mm dikker.
Paste niet door de sleuf van de oranje brievenbus.
Ik moest het weer mee naar huis nemen en als pakketpost verzenden.
De €3,50 die ik toen heb betaald heb ik toen keurig netjes en snel teruggekregen.
Bij de track-en-trace staat dat de zending is bezorgd "zending in brievenbus"
Ik heb de ontvanger voor de zekerheid een berichtje gestuurd met de vraag of ze het pakje als brievenbuspost hadden gekregen of via de pakketdienst.
Ze hadden het gewoon door de brievenbus gekregen.
Maar dit is niet de eerste keer.
Ik heb al een paar keer wat 'dikkere' enveloppes verzonden. Netjes opgemeten en die dikke enveloppes zaten altijd tussen de 2.8 en 3.1 cm.
Nu ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik zelf een foutje had gemaakt en 'braaf' betaald. Ik vraag mij nu echt af hoeveel van die kaartjes terecht waren, misschien ééntje? (was iets wat inderdaad nét ging, maar het paste met wat platdrukken in de oranje brievenbus)
Zonde van mijn geld eigenlijk, ik had die kaartjes gewoon weg moeten gooien. Maar ik wilde geen problemen.
Ik weet dat een paar jaar geleden PostNL stooide met die kaartjes alsof het confetti is.
Maar nu je het brievenbuspakje kan volgen met track-en-trace en er duidelijk bij staat dat het door de brievenbus is gegooid proberen ze van PostNL nog steeds mensen onterecht 'boetes' te laten betalen?
Ik vindt het meer dan slordig.
Lijkt op willekeur en is dus niet juist zoals bij navraag is gebleken.
www.klachtenkompas.nl en www.klacht.nl en klacht bij postNL
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het enige wat je, denk ik, kunt doen is niet on line frankeren maar het pakketje laten frankeren bij een post.nl agentschap.
Als je dan weer een boete krijgt bel je de klantenservice op. Ze zien dan dat het door post.nl is geaccepteerd en gefrankeerd als brievenbuspost en de verantwoording dus bij post.nl ligt. Ze geven je dan informatie wat je op het strafporto kaartje moet zetten en dat kan je dan ongefrankeerd versturen naar het adres zoals op het kaartje en dan hoef je de boete niet te betalen. Vanaf dat moment kan je dat doen met elk kaartje met strafporto dat je ontvangt. Ik denk dat het belangrijk is dat je de enveloppen bij Post.nl te laten frankeren. Misschien dat ze het ook accepteren als je zelf on line frankeert maar dat moet je dan even navragen bij de klantenservice. Maar Post.nl is wel bereid, als je dit aankaart, je probleem te bekijken en een oplossing te bieden.
Pakje kost gewoon €6,95 maar online is dit.€6,50. Daar is dus niets vreemd aan.
Edit , niet goed gelezen ts geeft dit zelf al aan.
Het is niet van belang of het pakket daadwerkelijk door de brievenbus van de ontvanger past. Misschien heeft die wel een hele grote opening of zo. Van belang is de hoogte van het poststuk. Kennelijk verstuurt u vaak pakketjes die rond de grens zitten. Dan neemt u een risico. Eerdere tip om het bij een PostNL-punt te doen is handig. Daarmee voorkomt u dit soort dingen.
Heb ik ook een keer gehad, ik wist 100% zeker dat de afmetingen juist waren. Via twitter contact opgenomen, situatie uitgelegd en de extra porto werd afgeboekt. Volgens de medewerker was het in het sorteerproces fout gegaan. Dus stuur even een tweet naar @PostNL indien je een twitter account hebt.
@Halex u schreef: Het is niet van belang of het pakket daadwerkelijk door de brievenbus van de ontvanger past. Misschien heeft die wel een hele grote opening of zo. Van belang is de hoogte van het poststuk. Kennelijk verstuurt u vaak pakketjes die rond de grens zitten. Dan neemt u een risico. Eerdere tip om het bij een PostNL-punt te doen is handig. Daarmee voorkomt u dit soort dingen.
Bij de wat hogere (of dikke) poststukken meet ik het altijd netjes op dat deze niet boven de 3,2 cm uitkomen (de maximale hoogte dat een poststuk dat door de brievenbus moet mag hebben). Een dikker poststuk past niet door de gleuf van de oranje brievenbus.
Het poststuk dat ik heb verzonden was net geen 3 cm en paste zonder enige moeite in de oranje brievenbus van PostNL.
Ik heb mij keurig aan de voorwaarden gehouden die PostNL stelt aan een brievenbuspakje en geen risico's genomen.
Frankeren bij een postagentschap is helaas geen (praktische) optie, er zijn nog maar weinig postagenschappen over en een echt postkantoor hebben we al jaren niet meer.
Het Postagentschap in de buurt dat misschien nog wel zou frankeren is in een smalle boekwinkel waar ik niet doorheen kan met de rolstoel.
Alle andere Postagenschappen in de buurt nemen wel pakketten aan maar er wordt niet (meer) gefrankeerd, als je brievenbuspost hebt verkopen ze je een vel postzegels en wijzen ze naar de brievenbus buiten.
Daarnaast is de brievenbus vlak om de hoek en met de rolstoel goed bereikbaar en als ik naar een Postagentschap moet ben ik minimaal 30 minuten onderweg (en ook weer terug)
Mijn man neemt voorgefrankeerde pakketten mee als hij naar zijn werk gaat en geeft ze dan af bij een Postagentschap, maar die nemen geen brievenbuspost aan.
Het poststuk is (met gemak!) in de oranje brievenbus gegaan en door de postbode in de brievenbus van de ontvanger bezorgd.
Allemaal zonder problemen dus waarom er dan zo'n kaartje in de bus komt? Het is in mijn ogen echt nalatigheid van PostNL.
En het is niet de eerste keer.
Ik voel mij echt een beetje bedonderd door PostNL.
Vandaag een bericht gestuurd naar PostNL, zou binnen 2 dagen bericht terug krijgen.
Mooi verhaal, maar waarom haalt u dan zelf de track-and-trace erbij als argument dat als het in de brievenbus is bezorgd ook brievenbuspost moet zijn? Of u vindt dat dat ook zo is, wat ik terecht bestrijd. Of uw éénnalaatste zin van uw vraag is volstrekt overbodig en bevat een beschuldiging die u verder niet onderbouwt: "Maar nu je het brievenbuspakje kan volgen met track-en-trace en er duidelijk bij staat dat het door de brievenbus is gegooid proberen ze van PostNL nog steeds mensen onterecht 'boetes' te laten betalen"
Waarom bent u dan mening dat het geen brievenbuspost was?
Ik heb het als brievenbuspost verzonden en het is als brievenbuspost bezorgd, het pakketje voldeed aan alle eisen die PostNL stelde aan een brievenbuspakketje.
Volgens de website van PostNL mag een brievenbuspakje deze maximale afmetingen hebben: 380 x 265 x 32 mm.
De afmetingen van mijn poststuk waren: 370 x 250 x 30 mm, het poststuk woog minder dan 2 kg en was goed en veilig verpakt.
Bij een brievenbuspakketje krijg je een Track-en-Trace code. Als ik op deze op de website controleer staat er de datum wanneer het pakje is bezorgt en staat er bij het rondje bezorgd "zending in brievenbus".
Dat er 'onderweg' bij PostNL zelf wat 'fout' gaat in het systeem is niet mijn verantwoordelijkheid.
En ik vindt het dus ook volstrekt onterecht dat PostNL mij willen laten betalen voor "pakketpost" als er deze dienst niet is geleverd. Het pakje is niet bezorgt door de pakketdienst maar door de postbode,
Ik heb betaald voor een service, deze service is geleverd, en dan is het vreemd dat ik een 'naheffing' krijg voor een duurdere 'service' die niet is geleverd.
Stel dat u op vakantie gaat, mooi hotel, standaard kamer.
U bent ingeboekt op die kamer en als u uitboekt staat er in het systeem dat u in een standaard kamer heeft verbleven, u heeft hier op papier en/of via de mail bevestiging van.
Het zou toch erg vervelend zijn als u een paar weken later een rekening krijgt van het hotel waarin staat dat u het hotel nog 2x het bedrag dat u al heeft betaald verschuldigt bent omdat u volgens het systeem in een luxe kamer heeft verbleven.
U bent hier verbaasd over, het is namelijk al een keer eerder gebeurd, u dacht toen dat u zelf een foutje had gemaakt (het was tenslotte een mooie kamer)
Maar deze keer heeft u alle boekingspapieren bewaard en is het eenvoudig terug te zien dat u inderdaad in een standaard kamer verbleef.
Uw argument dat "maar waarom haalt u dan zelf de track-and-trace erbij als argument dat als het in de brievenbuspost is bezorgd ook brievenbuspost moet zijn, Of u vindt dat dat ook zo is, wat ik terecht bestrijd"
Zou hetzelfde zijn als ik u zou vertellen: "maar waarom haalt u dan zelf de boekingspapieren erbij als argument dat als u in een standaardkamer heeft verbleven het ook een standaardkamer moet zijn? Of vindt u dat dat ook zo is, wat ik terecht bestrijd"
Ondanks dat u kunt aangeven in welke kamer u heef geslapen, een kamer die op de website van het hotel word aangeduid als 'standaardkamer' kan ik van mening zijn dat het een luxe kamer was.
Dat kan mijn mening zijn, maar dat betekend nog steeds niet dat u in een luxe kamer verbleef.
Net zoals dat mijn poststuk een brievenbuspakje was en geen pakketpost.
En nu is het tijd voor lunch.
Eet smakelijk.
Als er track-and-trace op zit, is de zending niet door met de reguliere postbode meegegaan. Maar u snapt het begrip 'brievenbuspost' gewoon niet. Nou ja, u snapt het wel, maar u wilt het niet aannemen. Of iets brievenbus- of pakketpost is, heeft niets te maken met hoe het afgeleverd wordt, maar met het formaat. Pakketpost welke door de brievenbus van de ontvanger past, blijft pakketpost en wordt niet opeens brievenbuspost. Verder wens ik u veel succes met uw zinloze strijd. Ik ga mijn energie in nuttiger zaken steken.
"Als er track-and-trace op zit, is de zending niet door met de reguliere postbode meegegaan." Volgens mij is dat niet juist. Brievenbuspakketjes zouden volgens mij juist wel met postbezorger mee moeten gaan. Daarom is het verzenden ook goedkoper. Pas twee brievenbuspakketjes verstuurd. De T&T (want ja, die zit er op) geeft bij een aan "Zending afgeleverd" en bij de andere "Zending in brievenbus". Ik ben bang dat ik voor de eerste ook een, onterechte, naheffing ga ontvangen.
Beste Halex, ik denk dat u het niet begrijpt. https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/verzendopties/brievenbuspakje/
Er zit een heel duidelijk filmpje bij.
En als ik kijk bij tarieven zie ik het brievenbuspakje toch écht onder 'post' staan en niet onder 'pakketten'
https://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/tarieven/?country=nl
Topantwoord
PostNL heeft een gratis mal voor de controle van de afmetingen brievenbuspkjes:
http://www.mijnpostshop.nl/brievenbusmal.html
Bedankt voor de tip.
Maar bij de gewone consumenten webshop kan je deze mal niet bestellen.
De brievenbusmal kan je blijkbaar alleen bestellen met een zakelijk account.
En die heb ik niet.
Wat een ellenlang gezeur over nog geen 5 Euro. Als je dat z.g. gehannes van post.nl wil voorkomen breng het pakje of de brief dan zelf weg.
WIe niet op de kleintjes let..... :)
Bokskabouter
voordat je reageert even goed lezen waarom dit niet gaat
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer