pieter66
door pieter66 Mar 26, 2011 om 16:06
Geldzaken & recht

Reaal versus DBV hypotheek product

Had deze eerst bij 'vraag&antwoord' geplaatst, maar past beter onder de kop 'discussie'.

Ongeveer een maand geleden de woekerpolischeck gedaan en was verbaasd over de uitkomst ( 18k - 30 k meer ).
Hierna de voorbeeldbrief en uitkomst van de check richting mijn tussenpersoon ( Hypotheker ) gestuurd en gevraagd om het een en ander uit te zoeken.

Nu had ik een product van DBV ( GEEN DSB !! ), maar alle producten van DBV op gebied van hypotheken / verzekeringen zijn door een fusie opgegaan in SNS Reaal. Dus vanaf 1 juli 2010 zit ik dus bij SNS Reaal voor mijn hypotheek.

Nu heeft mijn tussenpersoon recent contact opgenomen met nogal een vreemde uitkomst.

Hier een stukje antwoord, waarbij nog steeds DBV als geldverstrekker om de hoek komt:[quote]De geldverstrekker, DBV, heeft een eis met betrekking tot de overlijdensrisicoverzekering.
In plaats van een taxatierapport ook de WOZ genomen worden, teneinde de taxatiekosten te vermijden. De berekening wordt dan 75% X 80% X WOZ.En dan nu het meest verbazende:
[quote]In antwoord op uw tweede vraag de respons van DBV.

“Helaas is het bij DBV Hypotheken niet mogelijk de opbouw te wijzigen naar een SEW of BEW. Ook is het niet mogelijk een spaarpolis te koppelen.

Met vriendelijke groet,
REAAL inzake DBV Hypotheken “ Hiermee doet Reaal volgens mij dus afstand van elke verantwoording richting de klant als het een DBV product betrefd?

Heb mijn tussenpersoon op de uitzendingen van Kassa gewezen, hij keek nooit, alleen al om hem up to date te krijgen.
Tevens heb ik hem het pdf getsuurd wat op de site staat van Kassa aangaande hoe SNS Reaal nu de zaak met hun klant wil oplossen.

Vooral de woorden dat SNS Reaal de klant vooral niet het gevoel wil geven dat men vastzit aan een product ... maar hiermee doelen ze dus blijkbaar alleen maar hun eigen producten / diensten.

Dus lijkt het erop dat SNS Reaal wel de lusten wil, maar zich ver wil houden van de lasten.

Mijn tussenpersoon gaat nogmaals met de info die ik hem heb toegezonden aan de slag om te kijken hoe SNS Reaal er nu in werkelijkheid in staat.

Hou jullie op de hoogte over de ontwikkelingen.

3643 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 26, 2011 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je nu door de hond of de kat gebeten bijten doen ze allemaal

ve
door verwijderd - Mar 26, 2011 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie van mijn tussenpersoon:

Ik heb bericht gekregen vanuit DBV/Reaal.

De producten van DBV zijn ‘non selling products; geworden. Met andere woorden, deze kunnen niet meer afgesloten worden. Vandaar ook het probleem om een alternatief aan te bieden. Die zijn simpelweg niet meer te leveren.

Dan houden we de volgende mogelijkheden over:

- De overlijdensdekking uit de premie halen zodat er meer in de beleggingspot komt teneinde meer vermogen op te bouwen. Afhankelijk van een aantal waarden zal er een andere overlijdensdekking gesloten moeten worden om aan de NHG normen te voldoen.
- De bestaande premie verhogen om het doelvermogen op te krikken
- De gehele hypotheek oversluiten en dan een SEW of KEW eraan vast koppelen.

Mij lijkt de tweede optie het gunstigst. Daarbij heb je niet de oversluitkosten zoals bij de derde optie en hoef je geen nieuwe (duurdere) overlijdensverzekering aan te gaan.

De voorgesteld tweede optie te kiezen lijkt mij nu juist niet de bedoeling, want dan 'beloon' je eigenlijk het gedrag.
Het mooie is dat ik ook net mijn overzicht van mijn beleggingsverzekering heb ontvangen.
Hier zien we ook een verontrustende ontwikkeling.
2009 werd er iets meer dan 25% ingehouden van de totale inleg, maar 2010 heeft SNS er nog maar een schepje bovenop gedaan door nu zelfs 29% in te houden.
Waar komt dat door:
1. De overlijdensdekking is met een kleine 10% kosten gestegen.
2. Kosten verzekeringsmaatschappij zijn met bina 47% gestegen.

Heb mijn tussenpersoon alle nieuwe details doorgegeven en hoop dat hij mij aan een verbeterd product kan helpen.
Want als we deze trend bij SNS Reaal vol blijven houden, komt er een dag dat er niets meer van de inleg over blijft ... en ik zelfs extra moet gaan bijbetalen.

De beleggingsverzekering heeft nog een looptijd van 3 jaar, maar ik denk dat nu aktie ondernemen gewoon een must is geworden gezien de ontwikkelingen.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

SNS hult zich in stizwijgen.
Zelfs mijn tussenpersoon lijkt lamgestreden, want ook van hem krijg ik geen reacties meer.

Heeft mijn SNS Reaal Bank ons met ons allen in een soort van 'geldwurggreep'?

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieter66

Ik zou absoluut niet accepteren dat de tussenpersoon niet meer communiceert. Stap er zonodig fysiek heen en ga een goed en pittig gesprek aan!!!

Pedro

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo read,

Tot voor kort was mijn tussenpersoon, naar eigen zeggen, behoorlijk met de zaak bezig. En dat idee kreeg ik ook.
Had hem ook op de uitzendingen gewezen van Kassa.
Maar sinds enige weken geen bericht meer mogen ontvangen.

Daarom deze week de stoute schoenen aangetrokken om hem maar weer eens een mail te sturen om te kijken of hij mijn laatste mail met de nieuwe gegevens had ontvangen.
Maar tot nu toe nog geen teken van leven.

waarom doe ik alles bij mail, puur om bepaalde zaken in ieder geval op papier te hebben.

Denk dat ik inderdaad binnenkort maar weer eens een telefoontje of een bezoekje ga afleggen bij mijn tussenpersoon.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi , volgens mij ben je wijzer dan je tussenpersoon. Echter kun je individueel niets uitrichten anders een hele langdurige rechtsgang. Heb een tip voor allen hier. De financiele wereld van banken tot makelaars en tussenpersonen enzovoort komen nog steeds in keurige kleding en met dure auto's bij jou op huisbezoek. Je zou verwachten dat na de crisis en al die woekerpolissen op zn minst een soort van natuurlijke opruiming plaats zou vinden. Niets is minder waar. De status van pakken en auto"s houd stand.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2011 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieter66

Dit is een interessante case (hoewel dat ongetwijfeld anders zult ervaren). Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de verdere ontwikkelingen.

Pedro.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben benieuwd hoe dit verder is verlopen. Wil zelf ook een OLV loskoppelen van bestaande spaarhypotheek maar het is onduidelijk of dit mogelijk is.

groeten, John