Rositaaaa
door Rositaaaa Nov 22, 2023 om 12:01
Geldzaken & recht

Rechten bij onveilig geleverde service

Op aanraden van keukenconcurrent heb ik extra betaald om mijn inductieplaat te installeren. DIt om het veilig en professioneel uit te laten voeren. Na installatie werkte de plaat niet, bij toeval was er een electricien in huis voor de stoppenkast die de plaat heeft nagekeken en constateerde dat de richtlijnen voor veilige installatie niet gevolgd zijn. De open draden waren afgeplakt met tape, de draden waren incorrect geinstalleerd en 1 draad hing er open bij. Omdat de electricien ter plekke was heeft deze het probleem opgelost en heb ik contact opgenomen met keukenconcurrent. Deze hebben niet gereageerd op het feit dat er een onveilige situatie is achtergelaten door hun monteur, en weigeren de kosten terug te betalen voor de service die niet is geleverd. Wat zijn mijn rechten als consument in deze situatie?

4937 8 Rapporteer
ju
door juliomariner - Nov 22, 2023 om 12:06
1328 Antwoorden / 2 Vragen

In principe had u kKeukenconcurrent de gelegenheid moeten geven het probleem op te lossen.
Aangezien u het door uw eigen electricien hebt laten verhelpen heeft u uw rechten verspeeld.
U kunt uit coulance vragen om de installatie van de plaat terug te laten betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2023 om 12:42
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rosita,

Ik raad u aan om geen tijd en moeite te verspillen aan Keukenconcurrent.

Ik zou geen zaken meer doen met dit bedrijf in de toekomst.

pe
door pebk Nov 22, 2023 om 12:51
581 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal eens met het advies. Let op dat Keukenconcurrent niet de enige keukenboer is binnen de Mandemakers groep.

ro
door ronny530 - Nov 22, 2023 om 13:46
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Rechten heeft u niet meer omdat u Keukenconcrrent de kans ontnomen heeft om de kookplaat juist aan te sluiten.
Toch wel een uitzonderlijke situatie omdat inductiekookplaten standaard van een aanluitkabel voorzien zijn die wel van een perilex stekker voorzien dient te worden en met het aansluiten van die stekker kan weinig verkeerd gedaan worden.
Als de electricien de perilex stekkerdoos aan heeft moeten passen dan was de onveilige situatie al aanwezig voordat de inductiekookplaat geplaatst werd.
Het komt jammer genoeg nog te vaak voor dat een perilex stekkerdoos als die van de muur is geweest verkeerd aangesloten wordt en draden waarvan men denkt dat ze niet noodzakelijk zijn met tape afgeplakt worden.

Janzegt
door Janzegt Nov 22, 2023 om 19:38
126 Antwoorden / Vragen

Er zijn ook inductiekookplaten die geleverd worden zonder perilex stekker en zelfs zonder stekker en kabel.

rj
door rjw Nov 22, 2023 om 20:22
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een inductiekookplaat gezien die met kabel rn gemonteerde perilex stekker werd geleverd. Je moet altijd de kabel aansluiten onder een klepje van de kookplaat.

ro
door ronny530 Nov 23, 2023 om 12:29
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De perilexstekker wordt inderdaad niet meegeleverd en ik schrijf ook niet dat dat wel zo is.
Van alle krachtstroom inductie kookplaten die ik geinstalleerd heb was de aansluitkabel wel aanwezig en in de inductie kookplaat voor geinstalleerd op 2 fasen 230 volt.

Janzegt
door Janzegt - Nov 22, 2023 om 19:40
126 Antwoorden / Vragen

U heeft uw rechten verspeelt door een ander het probleem te laten oplossen. Maar waarom kwam u er later achter dat de plaat niet werkte? Als een monteur iets installeert, wil ik het werkend zien voordat hij weggaat.

mo
door mof - Nov 24, 2023 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u schade kunt aantonen dan kunt u dat verhalen. Als u de toevallig aanwezige electricien heeft betaald voor zijn diensten dan kunt u de schade proberen verhalen. HEeft u die niet betaald, dan heeft u geen schade opgelopen. Het probleem is dan opgelost. Ga verder met uw leven en koop niets meer bij de keukenconcurrent.

mo
door mof - Nov 24, 2023 om 12:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een perilex aansluiting heeft met afgeplakte draden dan zou het ook kunnen zijn dat het een inductie plaat op 220 Volt betreft. DAn zou u die in een gewoon stopcontact kunnen gebruiken. Zonder perilex steker (die is voor 380 V)

ha
door hanssieben Nov 27, 2023 om 10:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

Een Perilex WCD wordt ook gebruikt als iemand een fornuisgroep heeft ( dit als men een een fase aansluiting heeft)
Dan is er twee keer een fase en twee keer een nul op het perilex wcd aangesloten.
Vaak zie je dat de kookplaat maar een nul aansluiting heeft en met een vieraderige kabel wordt aangesloten wat eigenlijk niet kan aangezien de nul de volledige stroom moet voeren daar zouden de producenten op gewezen moeten worden.
Bij 380 volt heb je dat niet i.v.m fase verschuiving.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2023 om 12:56
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Uw rechten op zich zijn helder aangezien m.i. men bij Keukenconcurrent men ernstig in gebreke blijft. Edoch pakt recht hebben soms iets anders uitv dan het krijgen en is een procedure nodig om het toch te krijgen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekereing, schale die dan in.  M.b.t uw wettelijke rechten zie: www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

  Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

pi
door pierre1962 - Nov 24, 2023 om 15:19
10 Antwoorden / 11 Vragen

Rosita,

heb je foto's genomen nadat de electriecien de draden hersteld heeft gemonteerd ?