ke
door keetepeet Dec 30, 2005 om 18:53
Geldzaken & recht

Rekening sluitwerk voordeur

Vanmiddag ging ik even de deur uit. Ik heb de deur niet op slot gedaan en normaal gesproken kan ik dan gewoon weer naar binnen zonder sleutel (er zit een hendel aan de buitenkant). Nu kon ik niet meer naar binnen. Een slotenmaker heeft alles eruit moeten boren en er nieuw sluitwerk in moeten zetten. Volgens hem kon het ook niet anders, omdat het dagslot kapot was en vastzat. Nu kreeg ik de rekening van bijna 300 euro. De huisbaas wil dit niet betalen (ik huur de woning). Het slot is echter bij normaal gebruik kapot gegaan. Is de rekening echt alleen voor mij?

6015 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u eerst contact op genomen met de huisbaas of zelf een slotenmaker gebeld?

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mevrouw/Mijnheer Keetepeet. Helaas voor u zult u dit moeten betalen Op  enig moment hebt u een huurovereenkomst getekend waarbij wij uitgaan, dat het hang en sluit werk in orde was, dat door een of andere oorzaak het dag slot kapot is gegaan (tocht vlaag??) en deur slaat met een klap dicht,  is niet iets waar de verhuurder voor kan instaan .De prijs van de reparatie vinden wij discutabel. Is het een slotenmaker die meer werkt voor de verhuurder.? Laantje en Thea.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

de huisbaas heeft zelf gebeld. Hij was erbij toen het slot eruit gehaald werd.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is hij opdrachtgever en zou de nota moeten voldoen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laantje de prijs is niet discutabel arbeid voorrijkosten en natuurlijk het slot. En dat gaat dan zomaar kapot als de deur dicht valt, dacht het niet. De verhuurder heeft een onderhoudsplicht en sloten vallen daar ook onder, een sleutel is de verantwoording van de huurder, niet het slot.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

De prijs klop wel hoor. Voorrijkosten, alles is vervangen en uurloon. Volgens mij is de huurder alleen verantwoordelijk voor klein onderhoud (zonder noemenswaardige kosten (staat in de wet)). Ik heb de deur gewoon gesloten. Niet dichtgegooid of dichtgevallen. De verhuurder heeft gebeld omdat mijn mobieltje binnen lag.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder is aansprakelijk dat is nu wel duidelijk. Zou leuk zijn op uw kosten alles laten vernieuwen. Als er niets op uw naam staat dus niet op de bon dan niets van aan trekken.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2005 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hang en sluitwerk hoort bij klein onderhoud. Klein onderhoud is de verantwoordelijkheid van de huurder.

Wanneer de huurder onvoldoende onderhoud pleegt is hij zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klein onderhoud is inderdaad voor de huurder. Maar in dit geval ging het niet om het goed onderhouden van het hang en sluit werk. Het dagslot is aan de binnenkant kapot, daar kan niemand iets aan doen.

Klein onderhoud is alleen voor de huurder als het geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt. 300 euro vind ik wel noemenswaardig. Er was ook een specialist voor nodig, dus dan lijkt het mij geen klein onderhoud meer (zoals het vervangen van leertjes bij de kraan, een nieuwe deurklink etc.)

ve
door verwijderd - Jan 1, 2006 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste keetepeet,

helaas voor u: ja deze rekening is alleen voor u. (Besluit kleine herstellingen) Ondanks de kostprijs valt dit onder "kleine reparaties die normaal voor rekening van de huurder komen" (link naar VROM pagina)

U hoort hierover ook informatie te vinden in uw huurcontract. Mocht u zich hiertegen toch willen verzetten, dan adviseer ik u contact op te nemen met de huurcommissie in uw regio, nadat u hier met uw huurbaas definitief niet uit bent gekomen.

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Jan 1, 2006 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Op de website van VROM staat ook dat het gaat om 'niet meer dan geringe kosten'. Alleen dan is klein onderhoud voor de huurder. Het slot kon niet anders worden vervangen dan door de specialist, waardoor de kosten hoog zijn. Klein onderhoud kun je normaal gesproken zelf doen (verven, behangen, cilinderslot vervangen etc), waardoor de kosten laag blijven. Dit kon in dit geval niet. Het lijkt mij nog steeds voor de rekening van de verhuurder.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2006 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt toch voor de website. Vervanging van sloten is voor de rekening van de verhuurder. Staat er duidelijk.

Ik kon het eerder nergens vinden, maar nu is het dus zeker.

Bedankt