ka
door kassaklep May 18, 2006 om 22:08
Geldzaken & recht

Rekeninghouders nieuwe melkkoe onder mom van WID?

Op basis van de Wet Identificatie bij Dienstverlening (WID) wordt men als rekeninghouder verplicht zich eenmalig persoonlijk met Identiteitsdocument bij de bank, waar men een (spaar-)rekening heeft, te melden. Ondanks dat de rekeninghouder bij opening van de rekening  een kopie van het Identiteitsdocument (en vaak bewijs van inkomsten als salarisstrook) heeft verstrekt, moet men zich nu dus persoonlijk bij de bank gaan melden. Dit kan betekenen dat men, zeker bij rekeningen van verschillende bankinstellingen, het hele land door moet gaan reizen. Dit kost niet alleen een hoop aan reiskosten, maar ook een hoop reistijd (en onkosten voor oppas cq. gedorven inkomsten bij het Uitzendburo). Mag dit zomaar geeist worden? Kunnen de banken geen eenmalige regionale meldpunten maken voor deze eenmalige wettelijke verplichting? Rekeninghouders die zich niet persoonlijk kunnen/willen melden krijgen immers te maken met blokkering van de rekening, ondanks dat zij wel hun jaarlijke bijdrage voor die rekening hebben betaald! Wanneer stopt het met het op kosten jagen van de rekeninghouders? De gemiddelde rentevergoeding is al een poos heel erg laag, al gaat de  Belastingdienst tegen beter weten in uit van een rentepercentage van maar liefst 4%. Die melkt rekeninghouders middels de Inkomstenbelasting...

348 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 18, 2006 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Linda heeft gelijk. U kunt zich gewoon legitimeren bij een lokale vestiging. Laat u niet anders wijsmaken.

Wat de fiscus betreft: zij hebben 4% vastgesteld als gemiddeld rendement op uw totale vermogen. Daarbij is ook rekening gehouden met inkomsten uit beleggingen en onroerend goed, die vaak hoger zijn. En de fiscus vergoedt zelf momenteel ook 3,5%, dus zo slecht is het nog niet.

Groet en succes, Cannacampo

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Banken zijn verplicht dit te doen en dat is ondubbelzinnig in uw en mijn en anderens voordeel. De identeificatieplicht is ingesteld ter voorkoming van misbruik en andere onregelmatigheden. De bank maakt niet alleen een scan maar ook een kopie, ook al hadden ze de laatste al eerder.

En als door L. en C. gesteld, u kunt bij alle filialen terecht en er zijn maar zeer weinig banken die niet binnen redelijke afstand ergens in Nederland vestigingen hebben.

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat je ook naar een filiaal van de bank kunt gaan. Voorbeeld uit de praktijk: Mijn vriend woont in Rotterdam, heeft een rekening bij ABN-AMRO. Toen hij een weekje bij mij logeerde is hij gewoon naar mijn bankkantoor te Rijswijk gegeaan om zich te legitimeren voor zijn rekening die bij de ABN in Rotterdam was aangegaan. Dit was totaal geen probleem.

Dus ik zou zeker even kijken of er filialen van jouw bank in de buurt zijn van je huis en/of je werk, en daar even langs gaan met je legitimatiebewijs. Ik denk dat je goede kans maakt om het zo op te lossen met een minimum aan stress en kosten.

Succes,

Linda

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Linda,

Ik dacht ook slim te zijn door naar het dichtstbijzijnde bankfiliaal te gaan, maar ik moet me melden bij de bank waar ik mijn rekening heb lopen. Dat hadden ze al in de brief vermeld. Vandaar dat ik in dit forum gereageerd heb, omdat het veel reiskosten etc. gaat kosten om de rekening te kunnen blijven gebruiken. Ik overweeg nu maar over te stappen naar een andere bank in de buurt.

Ik geef gerritaltena helemaal gelijk dat het om de veiligheid gaat. Dat begrijp ik volkomen, maar ik heb moeite met de behoorlijke kosten die de uitvoering van WID bij klanten teweeg brengt. Bv. hoe moet het met moeder die in een verpleeghuis in Limburg zit, maar haar rekening bij een bank in Amsterdam heeft? Moet zij per ambulance of zo daar heen? Dit soort gevallen zijn er, want niet iedereen heeft familie gemachtigd.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2006 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Te vaak lees ik tussen de regels door dat banken de klant dwingen om dingen te doen. In dit geval is het echter de regering Balkenende die in het kader van de terrorisme bestreiding financiele instellingen dwingt om deze maatregel uit te voeren. Natuurlijk kan een plaatselijk kantoor de identificatie regelen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2006 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt zich toch moeten legitimeren bij het aangaan van deze overeenkomst?

Ik zit zelf bij de Rabobank en heb daar meerdere rekeningen lopen, waaronder een spaarrekening.

Ik heb mij niet hoeven melden, wat mij logisch lijkt, aangezien ze alle info en kopiën hebben.

Ik vind het raar dat u zich moet melden met legitimatie, omdat zij hun administratie niet op orde hebben.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuwe én bestaande klanten (al sinds mijn geboorte ben ik klant) moeten op een uitgebreidere (?) manier worden geidentificeerd. Volgens de aangescherpte regels zou mijn paspoortkopie, dat ik in 2002 bij de Rabobank heb achtergelaten om een overbruggingshypotheek af te sluiten, niet goed in het systeem zijn vastgelegd, beweert de bank in een schrijven. Zegt meer van de bank, zeker omdat ik me administratief niet naar het filiaal in mijn eigen woonplaats mag laten overschrijven. Door een nieuwe rekening te openen in mijn woonplaats zou ik dit kunnen oplossen, maar daar zitten haken en ogen aan. Het is zelfs zo dat men geen nieuwe diensten en/of produkten meer aanbiedt, totdat ik ben langsgeweest met mijn legitimatiebewijs. Ben uiteindelijk toch maar naar het filiaal buiten mijn eigen woonplaats gegaan, om te voorkomen dat transacties niet meer zullen plaatsvinden. Hopelijk zijn andere banken klantvriendelijker, anders zal ik onbetaald verlof moeten nemen, om het land door te reizen, en dat ben ik eigenijk niet van plan. Het zou mooi zijn als er een landelijk centraal gelegen ruimte komt, ivm deze WID-actie.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn aardig wat  banken in bv. Amsterdam gevestigd, die verder geen filialen hebben. Zit niet te wachten op een gedwongen dagje Amsterdam, want het kost me veel tijd (Enkele reis 2,5u) én OV reiskosten. (bijna E 30,00). De bank zou dus de klanten tegemoet mogen komen door bv een treinkaart kado doen. Immers, op een betaalrekening ontvang je al lang geen cent rente meer.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet bedacht door de banken maar door de centrale overheid.

Van alle 2 mijn banken heb ik formulieren per post ontvangen met het verzoek deze te kontroleren op onjuist heden en de bijgevoegde handtekening kaart te tekenen en samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs terug te sturen.

( Postbank en CVB bank)

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Kassaklep,

Ik ben nu toch intuseen heel erg benieuwd naar de bank waarbij u bent aangesloten.

Tot nu toe is er voor niemand die ik heb gesproken over dit onderwerp ook maar enigszins een probleem geweest om bij een ander filiaal van zijn bank de legitimatie te laten plaatsvinden.

Uw bank is wel erg halstarrig hierin vind ik.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bank met een filiaal in mijn woonplaats maar die mij doorstuurde naar het oorspronkelijke filiaal is: de Boerenleenbank of te wel de Rabobank.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rabobank is de LADA onder de banken zie eens een cabaretier nu blijkt dat hij gelijk had.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was hedenochtend op het Postkantoor, daar staat (stond) een display van de Postbank bij de nummerverdeler. Vroeg gelijk aan de baliemedewerker wat het inhield. Hij vertelde dat de Postbank de laatste bank is die tot eind jaar aan de wettelijke verplichting nog moet voldoen. Een ieder die rekeninghouder is bij de Postbank wordt de komende tijd uitgenodigd om op het Postkantoor in orde te komen maken. Gelijk hedenochtend dit maar gelijk gedaan. Scheelt straks weer fileleed aan de balies.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het zal dan waarschijnlijk wel per filiaal verschillen, want wij konden
gewoon op het dorp bij een klein filiaal terecht. Ook Rabobank.

Gnarfje

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het kader van WID kraag ik vandaag,12 juli, een brief van mijn bank, waarin mij verzocht werd om voor 27 juli a.s. bij de bank te komen ten behoeve van identificatie. Ik heb naar het algemeen nummer gebeld (callcenter?) en daar beargumenteerd verteld, dat ik binnen deze periode niet naar de bank kon komen. Antwoord: Dan wordt u na deze datum geblokkeerd! Binnen twee weken in de vakantieperiode je melden bij de bank voor identificatie. Hoe gaat dit met mensen, die op vakantie zijn, was mijn vraag. Deze rekening wordt niet geblokkeerd, want deze mensen hebben hun brief niet gelezen. Ten eerste, hoe constateert een bank of de brief wel of niet gelezen is, ten tweede is dit een verkapt advies de brieven van de bank gewoon ongeopend retour te sturen? Advies aan de bank: Neem een ander callcenter!

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Sommig) personeel van banken (of die namens banken werken) kletsen wel vaker uit hun nek en denken dat hun clientèle achterlijk is......

Zo had ik het een keer met hun over de pincode van mijn bankpas. Mij werd keihard verzekert dat mijn pincode nergens (op geen enkele wijze) geregistreerd stond en dat niemand dus ooit achter mijn pincode kon komen. Op geen enkele wijze.....

Hmmmm...... Na mijn nuchtere opmerking/vraag: "hoe is het dan mogelijk dat ik elke keer als ik een nieuw bankpasje krijg, dezelfde pincode krijg/houd....?", kreeg zij een rood hoofd en wist niets meer te zeggen. Ben toen maar hoofdschuddend weg gelopen.