Yu
door Yuki33 Oct 20, 2018 om 11:27
Geldzaken & recht

Rente op schuld bij deurwaarder

Ik heb schuld bij oude ziektekoste verzekering van ruim € 235,-- met kosten en rente kom ik op € 305,-- Ik heb een betalingsregeling met Syncasso en zij zijn akkoord met een betaling regeling van € 25,-- per maand. Nu na 9 termijnen (€ 225) betaald, krijgt ik te horen dat mijn totale vordering € 508,--
Ik zie op mijn dossier dat de hoofdsom van € 235,-- vermeedeerd met kosten € 48,40 en rente van € 224,89. met andere woorden ik heb in 9 termijnen betaald uitsluitend bestemd om voor rente te betalen. Mag dat zo maar??.

Schuld bij de belastingdienst is anders, hier wordt de hoofdsom, kosten en rente bij elkaar opgeteld en je mag in 12 maanden aflossen, er kom geen tussentijdse rente.

Heeft iemand het zelfde ervaring als ik en weet iemand een oplossing voor?

met vriendelijke groet

4091 6 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 20, 2018 om 11:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of dit mag, dat kan ik niet beantwoorden. Echter, het lijkt mij hoe dan ook dat ze dit van te voren, dus bij het aangaan/accepteren van de betalingsregeling, zouden moeten mededelen. Daarnaast is de berekende rente extreem hoog, op basis van de verstrekte gegevens, dat kan niet kloppen.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2018 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit kan niet kloppen. Ga met die papieren naar het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen,

marita5
door marita5 - Oct 20, 2018 om 12:42
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yuki33 ,

Misschien heeft u ier iets aan , klik op de rode regel .

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/toolkit-incasso-voor-schuldhulpverleners

ro
door ron503 - Oct 20, 2018 om 13:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een betalingsregeling is een gunst en geen recht dat moge duidelijk zijn. Incassobureau's mogen kosten in rekening brengen en de hoogte van die kosten zijn vrij te bepalen. De wettelijke rente op de hoofdschuld is om en nabij de 2% maar de schuldeiser kan ook andere kosten op de hoofdschuld zetten want rente (vertragingsschade) in rekening brengen mag uiteraard wel. Een incassobureau is niet te vergelijken met de belastindienst o.i.d. want incassobureau's zijn commerciele bedrijven die maar één doel hebben en dat doel is winst maken over de rug van de schuldenaar.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2018 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kosten zijn niet vrij te bepalen door een incassobureau.

panter22
door panter22 - Oct 20, 2018 om 14:08
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je die €305 zelf berekend ?
Heeft een rechter vonnis gewezen?
 Die kosten moet je ook betalen. Kijk voor een berekening:
https://www.syncasso.nl/kostencalculator/

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2018 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u voor die € 305 hun rekentool gebruikt?

panter22
door panter22 Oct 20, 2018 om 18:33