fikfeeks
door fikfeeks Jan 5, 2008 om 10:56
Geldzaken & recht

Rijbewijs

Wij wonen sinds een aantal jaren in België maar hebben nog gewoon de Nederlandse identiteit. Mijn zoon is sinds april in Nederlandse militaire dienst en mag op kosten van defensie zijn rijbewijs in de burger gaan halen.Hij is gelegerd in Oirschot en verblijft daar van maandag tot en met vrijdag.

Hij is nu een tijdje aan het lessen en wilde graag zijn theorie-examen halen. Na een hoop ellende over brieven van de commandant, die moesten aantonen dat hij in dienst is van defensie en gelegerd is in Oirschot, mocht hij dan toch op 20-12-2007 op examen.Het probleem met de brieven was dat ze in Eindhoven niet wisten hoe die er uit moesten zien, maar in Heerlen wisten ze dat wel, want daar kwam dat vaker voor.

Door alle ellende ( zelfs op de dag zelf) is hij helaas gezakt.Er werd toen toegezegd dat hij nu een examennummer had en dat het verder geen problemen meer zou geven.De rijschool wilde op 3-1-2008 een nieuwe afspraak maken maar kreeg dat niet voor elkaar. Ze hebben toen naar het CBR gebeld om mijn zoon zijn examennummer op te vragen en kregen daar te horen datmijn zoon niet meer op examen kon en dat het vorige examen een foutje was geweest.Er werd met een hoop wetten geschermd ( ik weet niet welke) en daarmee was de kous af.

Weet iemand wetten die uitwijzen dat deze man gelijk heeft of weet iemand wetten waarmee ik deze man om zijn oren kan slaan? Ik weet zelf wel dat een nederlander geen vaste woon of verblijfplaats dient te hebben maar weet niet waar ik zulke dingen terug kan vinden.

5188 5 Rapporteer

hutch
door hutch - Jan 5, 2008 om 12:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Fikfeeks,

artikel 65 'Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens' schrijft het volgende voor:

"Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen."

Indien uw zoon dus doordeweeks woonachtig is in Oirschot en alleen het weekend naar België gaat, is hij dus, gezien bovengenoemde wet, verplicht om zich in te laten schrijven in de GBA van de gemeente Oirschot.

Zie: www.recht4all.nl : aan de linkerzijde via 'wetgeving' en 'Nederland' zoekt u onder de 'W' de 'Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens' op.

U zult het volgende wel bedoelen, naar ik aanneem: "Ik weet zelf wel dat een nederlander een (dus niet 'geen') vaste woon of verblijfplaats dient te hebben...."

Het geheel was dus te voorkomen, indien uw zoon ingeschreven zou zijn in de GBA van de gemeente Oirschot, zoals het formeel ook zou moeten (uitgaande van het feit dat hij in België staat ingeschreven).

Gr. Hutch

poltol
door poltol - Jan 5, 2008 om 14:39
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Leest u even deze site. Met name opmerking 8 is voor u belangrijk.

http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/ExamenvoorwaardenCBR.pdf

Het ministerie van defensie moet precies weten hoe dit moet. In het verleden werd je ingeschreven op een [min of meer] fictieve plaats in Nederland. Daarmee was je dan woonachtig in Nederland ook al werd je uitgezonden of [vaak] overgeplaatst.

Succes, poltol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2008 om 16:10
16860 Antwoorden / 202 Vragen

De oplossing is heel simpel: uw zoon kan/moet gewoon zijn rijexamen in België doen. Is nog gemakkelijker ook. Hij woont er immers. (Iemand zonder vaste woon of verblijfplaats kan in ieder geval (goede verwijzing van poltol) geen rijexamen doen in Nederland. De andere optie is die van Hutch@ maar dan moet uw zoon ook echt voldoende dagen werkelijk op de kazerne wonen. (Maar herhaald, waarom moeilijk gedaan en niet gewoon examen in de belgische woonplaats? Het rijbewijs is dan overigens ook geldig want als je in België woont met een Nl rijbewijs moet je dat binnen een half jaar laten omzetten naar een B. (en dat is daar nog gratis ook  of in ieder geval als er iets is gewijzigd de laatste jaren aanmerkelijk goedkoper , het rijbewijs trouwens ook.

fikfeeks
door fikfeeks - Jan 5, 2008 om 18:54
16 Antwoorden / 6 Vragen

beste mensen, bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet dat het mogelijk was om tegelijkertijd in 2 landen ingeschreven te staan.Volgens mij moet mijn zoon zich dan eerst uitschrijven in België en kan zich dan pas inschrijven in Nederland, of heb ik dit fout?Als dit echt zo gemakkelijk gaat moet hij zich maar in laten schrijven in Oirschot dan zijn we overal vanaf.

Het behalen van het rijbewijs in België is geen optie omdat hij dan eerst 18 lessen op zaterdag moet nemen om een proefrijbewijs te krijgen. Hij mag dan, ten hoogste, 9 maanden met een L op een auto rondrijden op bepaalde uren. In het weekend zijn deze uren beperkt.

Als je in Nederland een rijbewijs via het RDW aanvraagt krijg je een Europees rijbewijs wat je niet om hoeft te ruilen voor een Belgisch.( eigen ervaring)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2008 om 10:57
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Let op: uw zoon kan niet in twee landen ingeschreven staan!! De optie is dus of inschrijven in Nederland maar dan moet die daar ook verblijven voor een groot gedeelte van de tijd zoals hutch@ al aangaf, of het rijbewijs in België behalen. Ik sluit niet uit dat zelfs als hij zich tijdelijk in Nederland inschrijft, het rijbewijs behaalt en dan weer emigreert naar B hij ook dan wordt geconftronteerd met het rijden met een L op de auto. Let ook op dat hij als hij in Nederland is ingeschreven niet in een auto met Belgisch kenteken mag rijden (in Nederland en België) In Nederland met name ivw BPM.