sa
door sannecool Jun 2, 2016 om 11:09
Geldzaken & recht

Schade na plaatsing slimme meter

Beste lezers, in navolging van mijn eerdere vraag heb ik nu ook de pech dat een slimme meter is geplaatst door Liander op 15 mei 2016. Niks aan de hand zou je denken. Er kwam een monteur van Liander om de slimme kWh-meter te installeren. In onze ogen was de monteur al onnauwkeurig en meer met telefoongesprekken bezig dan met het installeren van de meter.

Nu, twee weken later, was er geen stroom meer in huis. Een ingeschakelde electricien heeft de spanning gecontroleerd en die varieerde van 90 tot 280 volt wisselspanning. Daarop is de hoofschakelaar uitgeschakeld en een monteur van Liander gebeld om verdere schade te voorkomen.

Die monteur gaf aan dat de zogenoemde nul-ader niet deugdelijk is gemonteerd door degene die de meter heeft geplaatst. Hierdoor is die nulader gaan smeulen en heeft deze contact gehad met de kWh meter waardoor er 400 volt op kwam. Hierdoor zijn alle apparaten in huis kapot gegaan.

Liander stelt nu dat zij hiervoor maar aansprakelijk zijn tot een veel lager bedrag dan de daadwerkelijke schade van ongeveer 4000 euro.

Wat kan ik nu doen? Moet ik hierover een brief sturen en wat moet ik dan in die brief zetten. Is het een onrechtmatige daad van de aannemer van Liander of is dat dan een onderaannemer of werknemer?


10038 15 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Uiteraard moet u Liander schriftelijk aansprakelijk stellen. Door wie zij die meter laten installeren, is uw probleem niet.

En wat is er dan allemaal kapot?

sa
door sannecool - Jun 2, 2016 om 11:16
5 Antwoorden / 2 Vragen
0

Beste Tijger1, dank je voor de snelle reactie. De koelkast, oven, wasmachine, tv en gasfornuis zijn kapot. Liander zegt dat hun aansprakelijkheid beperkt is tot een bedrag van (ik geloof) 1000 of 1500 euro en dat ze alleen dagwaarde willen vergoeden en niet de vervangingswaarde.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 2, 2016 om 11:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dagwaarde is natuurlijk wel terecht, die had u bij bv brand of diefstal ook gehad. U hoeft er niet beter van te worden.. 
Natuurlijk is dit altijd in uw nadeel maar zo werkt het nu eenmaal. 
Diewilik

costnix
door costnix - Jun 2, 2016 om 11:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Kunt de rest niet via uw inboedelverzekering claimen?

marita5
door marita5 - Jun 2, 2016 om 11:36
11513 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Sannecool , 

  1. We beoordelen uw schadeclaim

    We beoordelen op basis van de Algemene Voorwaarden die van toepassing zijn. 

    • In de Algemene Voorwaarden voor consumenten en mkb is bepaald dat:
      • Als Liander aansprakelijk is, we schade aan apparatuur tot maximaal € 3.500 vergoeden. Voor schade aan personen geldt een hogere grens. 
      • De minimumschade die we vergoeden is € 40,-.
      • Indirecte schade is van aansprakelijkheid uitgesloten. Daaronder vallen winst- en omzetderving .
      • Bron : liander.nl


tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

En is er dan helemaal niets te repareren? Maar inderdaad, ze zijn in ieder geval slechts aansprakelijk voor de dagwaarde.

sa
door sannecool - Jun 2, 2016 om 11:43
5 Antwoorden / 2 Vragen
0

Wat ik vreemd vind, is dat ik niet gevraagd heb om een slimme meter. Deze wordt aangeboden en geinstalleerd. Nu heb ik daardoor schade. Een voorbeeld is de koelkast. Die kostte 600 euro en kan ik nu kopen voor 400 euro. Dan zou het toch normaal zijn als ik die 400 euro vergoed krijg?

Heeft iemand een goede voorbeeldbrief kunnen vinden? Bijvoorbeeld of ik ze moet aanspreken op onrechtmatige daad of wanprestatie. Of is dat hetzelfde?


marita5
door marita5 - Jun 2, 2016 om 11:57
11513 Antwoorden / 15 Vragen
0

@Sannecool ,

Vragen over schadevergoeding

Hebt u schade geleden b.v. stroomstoring ? ConsuWijzer kan u geen advies geven over uw recht op schadevergoeding. U kunt met vragen en voor individuele juridische bijstand terecht bij Juridisch Loket. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u contact opnemen met uw verzekeraar.

Neem contact op met het Juridisch loket in uw Gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact


hansje klein
door hansje klein - Jun 2, 2016 om 12:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen
2

Het is maar de vraag of de verzekeringsvoorwaarden de basis zijn voor de door u gelden schade, die behalve apparaten ook de inhoud van de koelkast zijn. Hoe moet de nieuwe aanschaf betaald worden, met een lening of extra afbetalingskosten? U heeft om deze schade niet gevraagd. Omdat u te maken krijgt met door de wol geverfde juristen, zou ik er zèlf ook meteen juristische bijstand bij halen. De kosten hiervan worden mogelijk ook vergoed. Vraag uw juristische bron vooraf hiernaar! Misschien bent u lid van de Consumentenbond die ook adviseren aan hun leden. Een andere bron voor informatie kan uw eigen inboedelverzekering zijn onder het artikel van OVERSPANNING. Uw verzekeraar betaalt de claim en gaat verhalen op de veroorzaker, dan heeft u een kortere claimweg zonder juristen.

M.a.w. deze klus is m.i. te groot om er überhaupt zèlf aan te gaan beginnen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2016 om 12:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen
3

Hier is een wanpresatie geleverd door Liander. Op zich maakt dat verder niet uit, u heeft recht op schadevergoeding. Natuurlijk wordt dat niet uit de zak van Liander betaald, maar door de verzekering van Liander. Helaas hoeft men slechts dagwaarde uit te betalen. Niet wat u ervoor moet uitgeven om de nieuwe spullen aan te schaffen.

Maar schroef die dagwaarde nog wat op in een aangetekede brief of mail met ontvangstbevestiging (goedkoper) naar Liander. Niet geschoten is altijd mis.
Dateer brief, naw gegevens van u en Liander, klantnummer/ordernummer/behandelingsnummer.

U stelt wat er is gedaan door Liander, datum en wat er vervolgens is foutgegaan, datum. Stel ook dat Liander erkent dat er door u schade is geleden.
Vervolgens stelt u de schade vast en wat u vergoed wilt zien. Ook beargumenteert u waarom Liander een te laag schade bedrag wil uitkeren.

Verzoek om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen.

Dat u niet om de slimme meter heeft gevraagd heeft verder geen enkele toegevoegde waarde. U bent immers akkoord gegaan, dat had niet gehoeven.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Als zo'n nieuwe koelkast nu € 400 kost is het niet logisch dat u € 400 vergoed krijgt, want u hebt dan weer een hele nieuwe, en dat zal die beschadigde niet zijn.

Hebt u al eens geinformeerd of de spullen niet gerepareerd kunnen worden?

Ma
door Mat Matheij - Jun 2, 2016 om 13:06
986 Antwoorden / 3 Vragen
0

In uw (vervolg) verhaal stelt U dat de nul niet goed zou zijn aangesloten. Hoe er dan 400 Volt op uw installaties zou kunnen komen te staan is niet geheel duidelijk. (Krachtstroom). Toch heeft Liander de fout erkend. Het door Liander te vergoeden maximum bedrag aangaande hun aansprakelijkheid is voorts hierboven onderzocht. Bezie ook uw inboedelverzekering. De vergoeding van de dagwaarde is te doen gebruikelijk. Slechts enkele verzekeraars waaronder de mijne vergoedde de vervangings waarde. (Centraal Beheer Achmea) bij diefstal en 1.5 jaar oud.

ro
door ronny530 - Jun 2, 2016 om 13:08
2778 Antwoorden / 41 Vragen
0

U heeft schade aan de inboedel als u daar voor verzekert bent kunt u bij de verzekeraar een claim indienen en zij verhalen dat weer op de veroorzaker.

webcare liander
door webcare liander - Jun 2, 2016 om 13:12
47 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Sannecool,

Het lijkt me een minder prettige situatie die best gevaarlijk had kunnen worden. Onze excuses hiervoor. Je geeft aan dat we hebben aangegeven maar aansprakelijk te zijn tot een veel lager bedrag dan de daadwerkelijke schade van ongeveer 4000 euro. Is dit de terugkoppeling op een schadeclaim? Je kunt altijd bezwaar maken tegen de gemaakte beslissing. Dan zullen wij ons weer over de zaak buigen. Dit kun je schrifelijk per post of per e-mail doen naar 
Liander 
Afd. Schadeclaim 
Locatiecode PAC 2TE6892
Postbus 50
6920 AB Duiven
of claimafhandeling@alliander.com

Met vriendelijke groet,

Elizabeth
Liander Webcare

sa
door sannecool - Jun 2, 2016 om 13:13
5 Antwoorden / 2 Vragen
1

Ik zal inderdaad onderzoeken wat gerepareerd kan worden. Dat is een goede stap naast het opstellen van de brief. Dank jullie voor de antwoorden.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 2, 2016 om 13:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dan komt de grootste schade nog; het aantasten van jouw privacy..

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer