am
door amb_1 Dec 6, 2014 om 00:26
Geldzaken & recht

Schending privacy door Vodafone

2weken geleden had ik telefonisch het pakket van Vodafone thuis afgenomen. Nog dezelfde dag kreeg ik per mail een bevestiging met al mijn gegevens + de gemaakte afspraken. Tot mijn schrik, stond er een heel ander adres + postcode! Uit ervaring weet ik dat deze bevestigingen automatisch gegenereerd worden en dan naar dat adres worden gestuurd. Een vreemde heeft nu dus: mijn naam, geboortedatum, emailadres, rekeningnummer, telefoonnummer!!! Het is een lang verhaal, maar ik kom maar even to-the-point. Dat pakket is nu geannuleerd. Ik wil een tape van het gesprek. Het CBP heeft mij verteld dat ik deze binnen 4 weken na dato wettelijk gezien mag opvragen. Vodafone weigert dit, zonder opgave van reden. Daarnaast wil ik helemaal niets meer met dit bedrijf te maken hebben. Mijn mb abonnement loopt helaas nog door tot juli, maar door dit hele gedoe wil ik daar zsm vanaf. Wat zijn mijn rechten? Voetnoot: Vodafone negeert mijn mails, ik ben al 3x in een winkel geweest.

925 12 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 6, 2014 om 00:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U kan een aangifte doen wegens fraude.

sw
door swat1500 - Dec 6, 2014 om 00:45
3795 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:28]U kan een aangifte doen wegens fraude.

Fraude kent het wetboek van strafrecht niet. Oplichting lijkt mij niet van toepassing.

Kennelijk heeft Vodafone bij het verwerken van de aanvraag van TS een foutje gemaakt. Vervelend en storend maar geen reden om het contract voortijdig kostenloos op te kunnen zeggen.

pi
door pieterwolters - Dec 6, 2014 om 08:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:28]U kan een aangifte doen wegens fraude.

Een tikfout is geen fraude, dus voordat je dat soort stappen gaat nemen eerst goed uitzoeken wat er fout is gegaan. 'T zou wat zijn als iedereen die een tikfout maakt aangeklaagd kan worden. Dan kunnen we ons allemaal wel gelijk aangeven....

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 6, 2014 om 09:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Persoonlijk vind ik dat u bijna panisch reageert op het feit dat een ander uw gegevens heeft. 90% van deze gegevens is sowieso al openbaar of binnen een minuut te vinden dus die privacyschending valt wel mee.
Daarnaast is de kans heel groot dat de ontvanger de hele mikmak zo de prullenbak ingooit omdat hij/zij niets met vodafona van doen heeft.
Zoals al gemeld geen reden tot ontbinding van contract, u heeft zoals ik het lees toch kunnen annuleren dus waarom heeft u nog die voicelog nodig?

Diewilik

zoekster
door zoekster - Dec 6, 2014 om 09:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind niet dat u panisch reageert omdat iemand al uw gegevens heeft, dat zou ik zelf ook niet prettig vinden. Vraag me alleen af of dit wel zo is. De bevestigingsmail met de gegevens ging naar uw email adres en niet naar dat van degene die het pakketje had kunnen krijgen. En u heeft het meteen rechtgezet.

U heeft wel recht op de voicelog, als u daar niet uitkomt met Vodafone, dan kunt u naar de geschillencommissie Telecommunicatie.
Als u al een lopend contract had, en daar ga ik vanuit aangezien u tot juli aan een contract vast zit, is dit geen reden om van dat abo af te komen.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2014 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van uw mobiele abonnement kunt u door deze fout natuurlijk niet vervroegd zonder kosten af.

Ik vraag mij af of Vodafone nog werkelijk contracten op papier stuurt. Waarom zouden ze. Ze hebben toch uw mailadres?

target
door target - Dec 6, 2014 om 20:40
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 6 dec 2014, 09:53]U heeft wel recht op de voicelog
En als zij dat niet doen dan is het voor hun ook niet meer rechtsgeldig te gebruiken.

am
door amb_1 - Dec 6, 2014 om 21:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!
Van fraude is geen sprake, maar fijn dat u meedenkt.
Ik snap de reactie, dat sommige van jullie vinden dat ik wellicht panisch ben. Helaas weet ik uit persoonlijke ervaringen, maar ook vanuit mijn vorige baan wat de gevolgen kunnen zijn. Ja, de kans is klein dat er iets gebeurt, maar met al deze gegevens kan het wel, zelfs met minder gegevens kan dat. Vandaar mijn frustraties. Wie niet zorgvuldig met zijn gegevens online omgaat, is kwetsbaarder. En dan zou het idd mogelijk zijn om binnen " 1 minuut" info over desbetreffende persoon te vinden. Echter ben ik hier ook extreem zorgvuldig in en heeft een vriendin die daar trainingen in gehad heeft, mij jaren geleden al geholpen en geadviseerd hoe ik dit het beste afscherm, dat ik niet gevonden kan worden in zoekmachines ed.
Wat betreft contracten per post; dit gebeurt, ik kan een printscreen laten zien. De mail is als het ware een bevestiging.
Een tikfout is snel gemaakt, absoluut waar, maar als de marketeer tot 3keer toe opnieuw de band moet instellen voor de verkoop en elke keer mijn adres goed was, dan vind ik dit persoonlijk een erg kwalijke zaak. En is dit in mijn optiek erg onzorgvuldig omgaan met mijn gegevens. Het is ook niet zo dat het om een huisnummer ging. Maar echt adres + postcode, alleen mijn naam en plaatsnaam waren goed. Persoonlijk denk ik dat Vodafone die tape niet heeft, omdat de marketeer er echt mee stuntelde. Snappen jullie nu misschien waarom ik mij zorgen maak en helemaal van hun afwil?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2014 om 21:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:45][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:28]U kan een aangifte doen wegens fraude.

Fraude kent het wetboek van strafrecht niet. Oplichting lijkt mij niet van toepassing.

Kennelijk heeft Vodafone bij het verwerken van de aanvraag van TS een foutje gemaakt. Vervelend en storend maar geen reden om het contract voortijdig kostenloos op te kunnen zeggen.

Het WvS kent wel degelijk fraude. Van fraude is hier evenwel geen sprake. Wel van een fout in de zin van de wet op beschermingpersoonsgegevens.

am
door amb_1 - Dec 10, 2014 om 11:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist heb ik idd de bevestiging gekregen dat Vodafone de tape niet heeft. Hoezo onzorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens?! Ik wil echt zo snel mogelijk van dit bedrijf af zijn. Kan ik echt niets doen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2014 om 11:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom hier nog een keer op terug met de vraag wat nu eigenlijk het probleem is?

U had een pakket besteld en dat werd bij u bezorgd. Wat is dan in dat geval het probleem met een andere naam en adres in de AAN U VERZONDEN e-mail?

Dat afgezien van het gegeven dat wie geen fouten maakt ook nooit iets leert.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2014 om 11:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps uit uw vraag kan ik nog geen schending van uw privacy af leiden, heeft u bewijs dat een ander uw gegevens heeft?