Schending privacy door Vodafone
2weken geleden had ik telefonisch het pakket van Vodafone thuis afgenomen. Nog dezelfde dag kreeg ik per mail een bevestiging met al mijn gegevens + de gemaakte afspraken. Tot mijn schrik, stond er een heel ander adres + postcode! Uit ervaring weet ik dat deze bevestigingen automatisch gegenereerd worden en dan naar dat adres worden gestuurd. Een vreemde heeft nu dus: mijn naam, geboortedatum, emailadres, rekeningnummer, telefoonnummer!!! Het is een lang verhaal, maar ik kom maar even to-the-point. Dat pakket is nu geannuleerd. Ik wil een tape van het gesprek. Het CBP heeft mij verteld dat ik deze binnen 4 weken na dato wettelijk gezien mag opvragen. Vodafone weigert dit, zonder opgave van reden. Daarnaast wil ik helemaal niets meer met dit bedrijf te maken hebben. Mijn mb abonnement loopt helaas nog door tot juli, maar door dit hele gedoe wil ik daar zsm vanaf. Wat zijn mijn rechten? Voetnoot: Vodafone negeert mijn mails, ik ben al 3x in een winkel geweest.
[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:28]U kan een aangifte doen wegens fraude.
Fraude kent het wetboek van strafrecht niet. Oplichting lijkt mij niet van toepassing.
Kennelijk heeft Vodafone bij het verwerken van de aanvraag van TS een foutje gemaakt. Vervelend en storend maar geen reden om het contract voortijdig kostenloos op te kunnen zeggen.
[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:28]U kan een aangifte doen wegens fraude.
Een tikfout is geen fraude, dus voordat je dat soort stappen gaat nemen eerst goed uitzoeken wat er fout is gegaan. 'T zou wat zijn als iedereen die een tikfout maakt aangeklaagd kan worden. Dan kunnen we ons allemaal wel gelijk aangeven....
Persoonlijk vind ik dat u bijna panisch reageert op het feit dat een ander uw gegevens heeft. 90% van deze gegevens is sowieso al openbaar of binnen een minuut te vinden dus die privacyschending valt wel mee.
Daarnaast is de kans heel groot dat de ontvanger de hele mikmak zo de prullenbak ingooit omdat hij/zij niets met vodafona van doen heeft.
Zoals al gemeld geen reden tot ontbinding van contract, u heeft zoals ik het lees toch kunnen annuleren dus waarom heeft u nog die voicelog nodig?
Diewilik
Ik vind niet dat u panisch reageert omdat iemand al uw gegevens heeft, dat zou ik zelf ook niet prettig vinden. Vraag me alleen af of dit wel zo is. De bevestigingsmail met de gegevens ging naar uw email adres en niet naar dat van degene die het pakketje had kunnen krijgen. En u heeft het meteen rechtgezet.
U heeft wel recht op de voicelog, als u daar niet uitkomt met Vodafone, dan kunt u naar de geschillencommissie Telecommunicatie.
Als u al een lopend contract had, en daar ga ik vanuit aangezien u tot juli aan een contract vast zit, is dit geen reden om van dat abo af te komen.
Van uw mobiele abonnement kunt u door deze fout natuurlijk niet vervroegd zonder kosten af.
Ik vraag mij af of Vodafone nog werkelijk contracten op papier stuurt. Waarom zouden ze. Ze hebben toch uw mailadres?
[quote=zoekster schreef op zaterdag 6 dec 2014, 09:53]U heeft wel recht op de voicelog
En als zij dat niet doen dan is het voor hun ook niet meer rechtsgeldig te gebruiken.
Bedankt voor jullie reacties!
Van fraude is geen sprake, maar fijn dat u meedenkt.
Ik snap de reactie, dat sommige van jullie vinden dat ik wellicht panisch ben. Helaas weet ik uit persoonlijke ervaringen, maar ook vanuit mijn vorige baan wat de gevolgen kunnen zijn. Ja, de kans is klein dat er iets gebeurt, maar met al deze gegevens kan het wel, zelfs met minder gegevens kan dat. Vandaar mijn frustraties. Wie niet zorgvuldig met zijn gegevens online omgaat, is kwetsbaarder. En dan zou het idd mogelijk zijn om binnen " 1 minuut" info over desbetreffende persoon te vinden. Echter ben ik hier ook extreem zorgvuldig in en heeft een vriendin die daar trainingen in gehad heeft, mij jaren geleden al geholpen en geadviseerd hoe ik dit het beste afscherm, dat ik niet gevonden kan worden in zoekmachines ed.
Wat betreft contracten per post; dit gebeurt, ik kan een printscreen laten zien. De mail is als het ware een bevestiging.
Een tikfout is snel gemaakt, absoluut waar, maar als de marketeer tot 3keer toe opnieuw de band moet instellen voor de verkoop en elke keer mijn adres goed was, dan vind ik dit persoonlijk een erg kwalijke zaak. En is dit in mijn optiek erg onzorgvuldig omgaan met mijn gegevens. Het is ook niet zo dat het om een huisnummer ging. Maar echt adres + postcode, alleen mijn naam en plaatsnaam waren goed. Persoonlijk denk ik dat Vodafone die tape niet heeft, omdat de marketeer er echt mee stuntelde. Snappen jullie nu misschien waarom ik mij zorgen maak en helemaal van hun afwil?
[quote=swat1500 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:45][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 00:28]U kan een aangifte doen wegens fraude.
Fraude kent het wetboek van strafrecht niet. Oplichting lijkt mij niet van toepassing.
Kennelijk heeft Vodafone bij het verwerken van de aanvraag van TS een foutje gemaakt. Vervelend en storend maar geen reden om het contract voortijdig kostenloos op te kunnen zeggen.
Het WvS kent wel degelijk fraude. Van fraude is hier evenwel geen sprake. Wel van een fout in de zin van de wet op beschermingpersoonsgegevens.
Zojuist heb ik idd de bevestiging gekregen dat Vodafone de tape niet heeft. Hoezo onzorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens?! Ik wil echt zo snel mogelijk van dit bedrijf af zijn. Kan ik echt niets doen?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer