vl
door vlekbanjer Aug 4, 2010 om 07:31
Geldzaken & recht

Servicekosten retour bij overlijden bewoner

Bij de afhandeling van de zaken van mijn in maart 2010 overleden broer stuit ik op het volgende. Mijn broer heeft ca. 270 euro tegoed van de woningbouwvereniging voor te veel vooruit betaalde servicekosten in de eerste 2,5 maand van 2010. Volgens het huurcontract moeten deze zsm na het overlijden worden terugbetaald. Er wordt daar ook in aangegeven hoe e.e.a. berekend moet worden. De woningbouwvereniging weigert dat en stelt in antwoord op een door mij ingediend bezwaarschrift, dat dit pas na afloop van 2010 kan worden berekend en uiterlijk 31 juli 2011 zal worden terugbetaald.
DIt is volgens mij in strijd met het huurcontract. Bovendien brengt de woningbouwvereniging al jaren te veel servicekosten in rekening (over 2009 werd in mei van 2010 maar liefst 650 euro terugbetaald)en vangt daar dan wel lekker rente van. Hoe kan ik nu verder handelen? Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben?

6529 12 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 4, 2010 om 08:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Servicekosten worden over het algemeen over een heel jaar verrekend. Daardoor kan de woningbouwvereniging ook pas op het eind van het jaar berekenen hoeveel er eigenlijk tot half maart betaald had moeten worden.

Het is ook altijd verstandig om na een overlijden de rekening nog minstens 1 jaar aan te houden. Dan pas weet je bijna zeker dat er geen bij- of afschrijvingen meer komen.

vl
door vlekbanjer - Aug 4, 2010 om 10:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie Marcel. Dat vindt de woningbouwvereniging ook, maar in het huurcontract staat: “Bij het einde van de huur vindt een eventuele verrekening als bedoeld onder e. (verschillen tussen de werkelijk gemaakte kosten en de door de huurder als voorschot betaalde bedragen) zo spoedig mogelijk plaats. Bij een dergelijke verrekening wordt ervan uitgegaan dat per kalendermaand een twaalfde deel van de jaarlijkse kosten wordt gemaakt.”

In de afgelopen drie jaren zijn de als voorschot betaalde bedragen voor de servicekosten, steeds veel hoger geweest dan de werkelijk gemaakte kosten. Dit in beschouwing genomen, maar gelet ook op de feiten dat:
- de in de woning aanwezige warmtemeters nagenoeg geen ver-
bruik aangaven;
- de servicekosten bij de aangekondigde huurverhoging van juli
2010 niet of nauwelijks stijgen en ook in 2009 niet gestegen zijn;
- de in rekening gebrachte voorschotten evenmin (naar beneden)
zijn aangepast bij de huuraanpassingen in de afgelopen drie jaren;
mag verondersteld worden dat ook in (de eerste 4,5 maand van) 2010 een teveel aan voorschot door de woningstichting is ontvangen. (de huur is per 10 mei 2010 opgezegd).
Ik heb ook aangegeven dat ik geen afstand doe van mijn rechten (of plichten) als de eindafrekening in 2011 onverhoopt hoger (of lager) uitvalt.
De woningbouw zou mij gelet op de term "zo spoedig mogelijk" dan toch een "voorschot" moeten kunnen uitkeren?

marcel75
door marcel75 - Aug 4, 2010 om 10:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vlekbanjer,
Nee dat kunnen ze niet. Ze kijken op het eind van het jaar of de servicekosten voldoende waren om de service te kunnen betalen. De servicekosten zijn dus eigenlijk voorschotbedragen. Na afloop van het kalenderjaar zal de jaarrekening opgesteld worden en zal blijken of er bijbetaald moet worden of dat er geld teruggestort kan worden.

Zouden ze wel een voorschot gaan werken, dan klopt de jaarrekening uiteindelijk niet meer. Er is dan namelijk tijdens het boekjaar geld verdwenen. Boekhoudkundig gaat dat dus fout. Ook als er onverhoopt een te groot voorschot uitgekeerd is, moet de woningbouw dan maar zien het geld terug te krijgen. Lukt dat niet, dan draaien de overige bewoners daar uiteindelijk voor op. Omdat de woningbouw ook met die belangen rekening moet houden, zullen ze geen voorschot uitkeren.

Zo spoedig mogelijk betekent dus niet binnen (zeg maar) 3 maanden, maar na afloop van het boekjaar en vaststelling van de jaarrekening.

Vandaar dus mijn advies om de rekening nog een tijdje aan te houden.

mariegh
door mariegh - Aug 4, 2010 om 10:41
263 Antwoorden / 13 Vragen

Even een bericht van de servicekostencontroleur van een grote huurdersvereniging: Voor servicekosten wordt altijd een maandelijks VOORSCHOT ingehouden bij de huur. Pas aan het einde van een jaar is bekend hoeveel er werkelijk aan servicekosten (stoken, electra, schoonmaak, lift, rioolreiniging enz.) is uitgegeven. Wettelijk heeft een verhuurder dan nog tot juli van het daarop volgende jaar de tijd om een totaalafrekening te maken en voor te leggen aan de vertegenwoordigers van de huurders, vaak een -vereniging of bewonerscommissie. Die bekijken de opgave op rechtmatigheid (breek me de bek niet open!) en vervolgens wordt het teveel terugbetaald of het tekort geind. Een goede huurdersvereniging bekijkt dan ook of het voorgestelde voorschot klopt met de gemaakte kosten en stelt zo nodig een bijstelling voor. Dat jouw broer vorig jaar teveel betaalde, is nu jammer maar niet meer terug te draaien: lakse huurdersvereniging?
Voordat alles rond is, is het gauw september. Ikzelf zit momenteel midden in de overleggen over de afrekening van 2009.
Dus je begrijpt dat ook pas in de 2e helft van volgend jaar het teveel ingehouden voorschotbedrag kan worden terugbetaald als de werkelijke servicekosten bekend zijn. Uiterlijk 31 juli 2011 vind ik dan netjes.

erik008
door erik008 - Aug 4, 2010 om 11:45
1401 Antwoorden / 25 Vragen

En wat de rente betreft, die hoort op de jaarlijkse specificatie te staan.

vl
door vlekbanjer - Aug 4, 2010 om 11:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marcel en Mariegh,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb helaas niet zo veel begrip als jullie voor de problemen die de woningbouwvereniging zou kunnen hebben. Volgens mij valt het boekhoudkundig prima op te lossen en van een huurdersvereniging of bewonerscommissie is hier al helemaal geen sprake. Kan iemand mij ook nog zeggen in welke wet dit is vastgelegd ?

vl
door vlekbanjer - Aug 4, 2010 om 11:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Erik, ook jij bedankt voor je reactie. Ik heb dat nog even nagekeken, maar daar heeft deze woningbouwvereniging kennelijk ook nog nooit van gehoord. Op de specificaties van de afgelopen drie jaren is niets over rente terug te vinden.
Ze hebben wel rente uitbetaald over de waarborgsom die gestort was bij aanvang van het huurcontract.

marcel75
door marcel75 - Aug 4, 2010 om 11:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Erik,
Over de voorschotten wordt nooit rente betaald. Vergelijk de servicekosten maar met de voorschotten voor gas, water en licht die je betaald. Krijg je ook geen rente over vergoed en worden op het eind van het jaar verrekend.

Vlek,
Je moet het groter zien. Servicekosten betaal je samen met andere bewoners. Als de totale kosten voor de service in 1 jaar 100 waren en er is 150 betaald, dan krijgen de gezamenlijke betalers 50 terug (niet per persoon dus). Dat kun je pas op het eind van een kalenderjaar vaststellen, niet tijdens de rit. Geduld hebben dus.

mariegh
door mariegh - Aug 4, 2010 om 18:43
263 Antwoorden / 13 Vragen

@marcel75 weet het vast veel beter te vinden dan ik, maar er is een huurwet en overlegwet huurders/verhuurders, laatste veranderingen volgens mij ca. 2004. Ieder zijn deskundigheid en die van @marcel is groot.
Je hebt er nu zelf geen belang meer bij, maar als er geen bewonerscommissie is opgericht, dan is het ook geen wonder dat de verhuurder met de servicekosten maar doet wat hij wil. Er als er geen controle op is, dan kan hij daar ook van alles en nog wat onder schuiven zonder dat iemand protesteert. Zo moeilijk is het niet om er een op te richten en de verhuurder is wel verplicht om met de vertegenwoordigers van de huurders te praten. Of je nou in een klein gebouw woont, of een hele buurt vertegenwoordigt, het is altijd nuttig.

vl
door vlekbanjer - Aug 4, 2010 om 23:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal, ik heb vandaag mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. We willen als erven de zaak echt zo spoedig mogelijk afronden. Hoop dat de verzekering daarmee verder gaat. Dank voor al jullie reacties, ben wel nog steeds nieuwsgierig naar de wet waarin een en ander geregeld is????

ma
door marinus55 - Aug 5, 2010 om 12:22
8 Antwoorden / 1 Vragen

servicekosten Art. 7:259 BW

vl
door vlekbanjer - Aug 5, 2010 om 14:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Marinus!