li
door lilith25 May 11, 2015 om 14:59
Geldzaken & recht

SNB-React aan mijn broek, wat nu?

Goedemiddag,

Onlangs bestelde ik een gezichtspoeder voor 5 euro, iets wat ik een schappelijke prijs vind en waarbij niet direct alarmbellen gaan rinkelen.

Ik heb het product gekocht aan de hand van foto's. Het was een simpel zwart poederdoosje zonder logo of opdruk verpakt in een simpel zwart kartonnen doosje met hierop in het wit slechts wat informatietekst over het soort product en gewicht van het product.

Vorige week ontving ik een brief van een organisatie met de naam SNB-React, een organisatie die belangen van merkhouders beschermt en in hun naam rechtzaken aanspant.
Ze willen tot een schikking komen zodat ze mij de kosten van een rechtzaak kunnen besparen, hierbij vragen ze of ik binnen een week aan de volgende verzoeken wil voldoen.
a) 85 euro overmaken voor vernietigingskosten voor het door de douane in beslag genomen product en juridische/administratieve kosten en ter schadevergoeding voor de schade die ik de merkhouder heb aangericht met het kopen van een imitatieproduct.
b) een afstandsverklaring onderteken waarin ik toestemming geef tot vernietiging van het product en beloof deze kosten te zullen betalen (de 85 euro dus)
c) een onthoudingsverklaring onderteken waarin staat dat ik schuld beken voor het onrechtmatig gebruik maken van beschermde merken, beloof dit niet meer te doen en voor iedere overtreding van deze soort een direct opeisbare boete van 450 euro te betalen.

Enerzijds ben ik zeer zeker van plan om in het vervolg ontzettend voorzichtig te zijn met bestellingen die ik doe via internet en dan met name uit China dus wat dat betreft zou ik geen moeite hebben met het tekenen van zo'n verklaring. Anderzijds voel ik veel weerstand bij het bekennen van schuld voor iets waar ik mij van geen kwaad bewust was. Het merk (M.A.C. Cosmetics) heb ik nooit eerder van gehoord en de simpele vormgeving wekte ook niet de indruk van een chique en imitatiegevoelig merk. Na wat kort internet onderzoek blijkt het ook alleen bij dure parfum zaken te koop te zijn, winkels waar ik nooit kom.

Ik ben mij bewust van de onderzoeksplicht die je hebt als consument voor je een aankoop doet. Ik heb de beoordelingen over de verkoper gelezen en daar leek alles in orde.
Ik heb nu ervaren hoe makkelijk het je kan overkomen dat je iets koopt wat illegaal is en ondanks dat ik ze durf te beloven dat ik in de toekomst beter zal controleren wat ik koop, ben ik toch niet van plan ze de toezegging te doen dat ik ze direct 450 euro geef mocht het eens misgaan, dan zou ik bijna de helft van mijn maandsalaris in kunnen leveren.
Ik vind dat een beetje te gek voor woorden.

Van de douane zelf heb ik nooit een officieel bericht of een waarschuwing gehad hierover.
Ik heb React wel gevraagd om een bewijs hiervan en dat hebben ze me via e-mail gegeven.

Vanochend heb ik een gesprek gehad met iemand van het Juridisch loket en daar is mij verteld dat de kans klein is dat ze voor één artikel met als doel eigen gebruik en zo'n lage waarde waarschijnlijk geen rechtzaak zullen aanspannen en dat, mochten ze dit wel doen, ik een goed punt en bewijsmateriaal heb waarom ik niet kon weten dat het hier een imitatieproduct betrof.

Na wat correspondentie met React is mij toegezegd dat ik de 85 euro niet hoef te betalen mits ik wel de onthoudings en afstandsverklaringen onderteken.
Deze wil ik echter absoluut niet tekenen.

Is er iemand die ervaring heeft met deze organisatie of dit soort civielrechtelijke zaken?
Ik wil heel graag weten hoe groot de kans is dat ik moet voorkomen en of ik dan alsnog via het gerecht gedwongen kan worden dit soort contracten te ondertekenen.
Verder vraag ik mij af hoe groot de kans is dat ik zo'n zaak zou winnen of verliezen en in het geval van verlies, hoe hoog de gerechtskosten dan ongeveer zullen zijn.
Ik kan dat namelijk waarschijnlijk niet makkelijk betalen dus ik wil heel graag weten wat ik kan verwachten voor ik mijzelf alleen diep in de vingers snij met mijn koppigheid.

8923 26 Rapporteer

li
door lilith25 - May 12, 2015 om 19:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt.
Ik heb hem inderdaad een e-mail gestuurd kort na uw antwoord, dat stootje vertrouwen had ik net nodig.
Geen reactie nog tot nu.
Ben benieuwd of die reactie nu überhaupt nog komt want op de vorige e-mails waar ik nog niet had gezegd niets te onderteken volgde de reactie binnen het uur.
Maar zeg nooit nooit...
Heb wel uitspraken in soortgelijke zaken gevonden en die waren niet zo gunstig voor mijn kant.
Wel ging het in die gevallen allemaal om boven de 100 artikelen met handel als doel dus hopelijk gaan ze inderdaad niet moeilijk doen om een doosje poeder van twee knaken.
Spannend is het wel.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2015 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die namaakpolitie kan wel zo veel eisen. Zou dat zeker niet tekenen. Last ze maar een rechtszaak aanspannen.

Mocht het tot een proces komen, dat gebeurt natuurlijk niet voor een doisje poeder van € 5,00, dan hebt u geen advocaat nodig en kunt u zelf verweer voeren.

Dus niet tekenen en niet betalen. Mail ze maar dat u de rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.

Correspondentie goed bewaren.

Lees eens op Google over die club. Laat u noet bangmaken.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2015 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mocht het ooit tot ern rechtszaak komen, dat gebeurt niet, maar als???? Dan heeft de rechter gelukkig nog gezond verstand.

Niet meer reageren, alles bewaren.

audb
door audb - May 13, 2015 om 11:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wist u dat het om een namaak product ging of kon u dat weten?
Zo niet dan hebben ze geen enkele poot om op te staan u handelde uit goed vertrouwen en laat het maar voor de rechter komen maar dat zal niet gebeuren omdat ze weten dat ze gaan verliezen.
Maar wat ik me afvraag is hoe ze weten dat u het hebt gekocht en waar op die vraag heeft u recht op antwoord.

ma
door maus2 - May 13, 2015 om 12:09
37 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi, het eerste wat in mij opkwam, is dat ze die poeder gebruiken om die €85 te innen. Oplichting dus!
Zou inderdaad nergens meer op reageren. Laat je het nog even weten hoe het is afgelopen?
Succes.

ma
door maus2 - May 13, 2015 om 12:10
37 Antwoorden / 3 Vragen

Oja, nog even, niets tekenen !!

mathijs_b
door mathijs_b - May 13, 2015 om 12:48
641 Antwoorden / 77 Vragen

SNB-React gaat naar mijn mening te ver. Als je voor € 150 een Rolex koopt, dan mogen ze rustig optreden.
Maar een merkloos doosje gaan beboeten slaat nergens op.
Ik denk dat bij SNB-React een paar overijverige uitzendhulpen aan het werk zijn.
Een afgang voor SNB-React, vind ik! Ze moeten optreden tegen échte fraude.
Maar SNB-React heeft blijkbaar niet de juiste mensen in dienst om dat te kunnen beoordelen.

li
door lilith25 - May 13, 2015 om 14:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.aliexpress.com/snapshot/6533814816.html?orderId=66183797750500

Dit is het product waar het om gaat, maar liefst één exemplaar.
Schijnt dus dat op het origineel een groot logo staat.
Echter wist ik dit niet en kon ik dit niet weten mits ik het merk toevallig al kende of gegoogled zou hebben op de woorden 'studio fix'.

Nu ben ik wijzer en weet ik dat deze website vol staat met namaakartikelen maar aangezien dit mijn eerste bestelling daar was had ik geen flauw benul.
Een poeder bij de Hema is een euro of 7 dus de 5 euro die ik via deze webpagina uitgaf leek me geen verdacht bedrag.

Geen idee of ik nog iets van ze ga horen.
Ruim twee werkdagen verstreken nu en nog geen bericht terug terwijl de correspondentie eerder dus snel verliep.
Ik zal het nog laten weten als ik plots wel moet voorkomen of nog wat hoor maar voor nu denk en hoop ik er vanaf te zijn.

zoekster
door zoekster - May 13, 2015 om 14:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En waar is die poederdoos dan een kopie van? Ik kan alleen de Avon poederdoos vinden KLIK en die kost 4,50!

U bent afgezet! (grinnik)

mo
door mof - May 13, 2015 om 15:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat me omduidelijk blijft in uw mail: welk merk is nagemaakt? Zo n bureau werkt uit naam van een client en zal toch moeten specificeren wat nagemaakt is. Een poeder in een zwart bijna anoniem doosje kan ik ook verkopen, wat poesesuiker erin en klaar is kees. Kun je zonder problemen op je gezicht smeren.

Je hebt poeder van een bepaald merk gekocht dat je verder niet kent.

Tenzij je op de hoogte waa dat deze doos normaal gesporken veel duurser is

Dit zijn hoe dan ook oplichtingspraktijken. heb je react wel opgezocht op het internet?

aurora1
door aurora1 - May 13, 2015 om 16:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het een kopie van klik hier?
Dat vond ik je als je de naam Studio Fix van het doosje op internet in tikt.

aurora1
door aurora1 - May 13, 2015 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aliexpress heeft op de Scamadviser een slechte reputatie (Hong Kong vermoedelijk). Ik las dat het een soort verzamelpagina is voor allerhande verkopers van uiteenlopende procukten.
Lees ook klik hier.
Enfin, de volgende keer dan toch maar naar de Hema o.i.d.

ma
door mantelzorger52 - May 13, 2015 om 17:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

Aliexpress is een van de betere Chinese verzendhuizen.Betsel er geregeld en wordt ook gewoon geleverd. En inderdaad, de kwaliteit is soms niet best.
SNB gaat daar maar verhaal halen, u bent helemaal geen partij, want te goeder trouw. Die gasten gaan echt niet procederen.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2015 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 mei 2015, 14:48]En waar is die poederdoos dan een kopie van? Ik kan alleen de Avon poederdoos vinden KLIK en die kost 4,50!

U bent afgezet! (grinnik)

Maar die is tweedehands. Beetje vies al die gebruikte poederdozen.;-))

zoekster
door zoekster - May 13, 2015 om 19:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:07][quote=zoekster schreef op woensdag 13 mei 2015, 14:48]En waar is die poederdoos dan een kopie van? Ik kan alleen de Avon poederdoos vinden KLIK en die kost 4,50!

U bent afgezet! (grinnik)

Maar die is tweedehands. Beetje vies al die gebruikte poederdozen.;-))
Je hebt gelijk, ik kon niets beters vinden. Misschien is het die van @aurora1.
Maar dat wij al zoveel moeite moeten doen om het juiste merkpoederdoosje te lokaliseren, zegt wel iets over of de tegoedertrouw van de vraagsteller.

diumenge
door diumenge - May 13, 2015 om 19:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 16:27]Aliexpress heeft op de Scamadviser een slechte reputatie (Hong Kong vermoedelijk). Ik las dat het een soort verzamelpagina is voor allerhande verkopers van uiteenlopende procukten.
Lees ook klik hier.
Enfin, de volgende keer dan toch maar naar de Hema o.i.d.
Aliexpress is onderdeel van Alibaba, een van de grootste internetbedrijven ter wereld.

mathijs_b
door mathijs_b - May 14, 2015 om 11:08
641 Antwoorden / 77 Vragen

Misschien kun je de rekening naar Aliexpress doorsturen.
Of ze minstens laten weten welke problemen je kunt verwachten door daar te bestellen.
Ik heb gemerkt dat die chinezen heel bang zijn voor kritiek.
Ze smeken soms zelfs om een positieve waardering, vooral de kleine bedrijven.

mathijs_b
door mathijs_b - May 14, 2015 om 11:19
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb de poederdoos nog eens bekeken.
Op de originele staat MAC. Dus inderdaad A-merk imitatie.
Maar hoe kom je daar achter als je gaat bestellen? Je hebt nog nooit van MAC gehoord...
Ik bestelde onlangs een A merk apparaat.
Dat bleek ook een imitatie te zijn. Ontzettend moeilijk te herkennen. Daar was zelfs een loep voor nodig. Ik kwam er pas achter toen ik naar de specificaties googelde.
Gelukkig geen problemen mee gehad, maar het had dus ook anders kunnen lopen.
Dus voortaan héél goed oppassen met spullen bestellen in China.

ma
door mantelzorger52 - May 14, 2015 om 12:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon de claim negeren, die Chinezen zijn verantwoordelijk, TS niet.

aurora1
door aurora1 - May 23, 2015 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@lilith25, ik zou klik hier ook eens doorlezen.

cl
door cloontje - Sep 28, 2015 om 15:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik heb een brief van react op de deurmat liggen.
Had usb-sticks besteld als presentje voor neefjes en nichtjes om het nieuwe schooljaar te beginnen. Het waren usb-sticks in de vorm van Minions. Nu willen ze dat ik €150 betaal en een verklaring onderteken. Ik laat het ook maar tot een rechtszaak aan komen.

pakketje is door de Belgische douane in beslag genomen. Ik wou bewijzen zie , en ik kreeg 2 foto's en een wazig ingescand blaadje door gemaild van react. Dan gaan mij de haren al recht overeind staan dat ingescande votje (moest een verklaring voorstellen van de douane) is ook nog eens in het Frans..... Dus ze bekijken het maar. een schimmige organisatie.

En kan een organisatie mij sommeren om binnen 7 dagen te betalen??

Mvg

li
door lilith25 - Sep 28, 2015 om 22:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

@cloontje

Goed dat je je vraag hier stelt.
Het is bij mij namelijk allemaal goed afgelopen.
Ik heb het volgende gedaan.

Eerst ze een telefoontje gedaan/ e-mail gestuurd met mijn bewijs dat ik niet van de imitatie kon weten.
Daarop begonnen ze al terug te krabbelen en zeiden dat ik geen boete hoefde te betalen als ik wel dat contract onderteken.

Ik ben de maandag daarop meteen naar het juridisch loket gegaan met alle emails en mijn bewijs en die juriste daar adviseerde mij om ze een email te sturen dat ik weiger om het contract te tekenen en dus schuld te bekennen voor iets wat ik niet bewust gedaan heb en me dus ook niet wil binden aan meerdere geldboetes aan hun instelling mocht zoiets mij in de toekomst per ongeluk nog eens overkomen.
Mochten ze mij toch dwingen te tekenen(wat volgens de vrouw bij het juridisch loket alleen een rechter van je mag eisen en niet zij zelf) ze dan maar een rechtszaak moeten aanspannen.
Dit doen ze niet omdat ze die a) niet winnen en het hun b) de 150 euro boete niet waard is.
J bent een particulier en daar valt voor hun geen winst te behalen.

Waar ik op mijn eerdere emails binnen het kwartier reactie kreeg heb ik op mijn laatste mailtje waar ik dus aangeef niets te ondertekenen tot op de dag van vandaag nog steeds een reactie gekregen.
Pure bangmakerij en bluf dus waar jij niet aan toe moet geven.
Die juriste had ook alleen zaken gevonden van React tegen grote handelaren waar het om duizenden euro's aan goederen gaat.

Succes ermee en ik ben benieuwd hoe het bij jou afloopt dus zou leuk zijn als je hier nog eens een berichtje over plaatst.

zoekster
door zoekster - Sep 28, 2015 om 23:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lilith25 schreef op maandag 28 sep 2015, 22:49]

Succes ermee en ik ben benieuwd hoe het bij jou afloopt dus zou leuk zijn als je hier nog eens een berichtje over plaatst.
Leuk dat je even meldt hoe het met jou is verder gegaan, daar help je anderen ook mee.

Het juridisch loket is niet meer voor iedereen bereikbaar, tegenwoordig mag je alleen een beroep op ze doen als je kunt aantonen dat je een laag inkomen hebt en dan wel 25 ct per minuut vragen als je ze belt.
(lang leve de bezuinigingen)

cl
door cloontje - Oct 7, 2015 om 17:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ,

Wou jullie toch even op de hoogte houden.

Ik heb dinsdag 29.10.2015 een mail gestuurd met de volgende argumenten:

* Douane document was niet gestempeld of ondertekent
* Douane document was in het Frans en die taal ben ik niet machtig
* ik ben niet degene die de artikelen heeft nagemaakt
* voor mij was het onmogelijk om te zien dat de artikelen nep waren (prijs was reëel)
* React kan mij niet dwingen om een verklaring te ondertekenen

De enige instantie die iemand kan dwingen is een rechtbank. Ik heb ze gezegd dat we daar dan maar op moeten wachten.

Tot op heden geen enkele reactie. Mocht ik nog wat horen zal ik het gelijk weer hier delen.

Gr

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed zo!

sj
door sjerun17 - Nov 7, 2015 om 15:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nou mooi, ik heb dus ook een brief gekregen. Precies het zelfde verhaal als de topic starter, maandag maar eens langs het Juridisch Loket. Deze bestelling make up was voor eigen gebruik, het waren allemaal verschillende kleuren volgens de advertentie en ook volgens de advertentie merkloos.