Bj
door BjornBNNVARA Feb 1, 2022 om 18:38
Geldzaken & recht

Snelle tandzorg nodig

Ik heb sinds gister spontaan last van enorme kiespijn. Het is zo erg dat ik hier 2 keer van ben flauwgevallen. Ik heb vandaag absoluut niet normaal kunnen functioneren. Pijnstillers lijken geen werking te hebben tenzij ik er 4 neem. Dit lijkt mij niet heel verstandig om een tweede keer op 1 dag te doen. Het enige wat wel werkt is spoelen met koud water. Dit doe ik nu om de 30 seconden. Het gaat dus echt om hele erge pijn.

Doordat ik net uit een verhuizing kom (Ik ben letterlijk 2 dagen ingetrokken) is heel mijn spaarrekening kaal tot de 20e. Ik heb ongeveer 75 euro wat ik kan missen. Kwa wat ik gehoord heb van tandartsen die ik heb gebeld zullen de kosten veel hoger uitvallen. De rekening dient direct betaald te worden, geven al deze tandartsen aan. Anders kunnen ze mij niet helpen.

Dit kan toch niet waar zijn? Is het echt zo dat ik nergens zorg kan krijgen zonder direct te betalen? Ik kan mij echt niet bedenken hoe ik nog 3 weken moet leven met deze pijn.

7973 23 Rapporteer

getty
door getty - Feb 1, 2022 om 18:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dit is over het algemeen zo, kunt u niets lenen van familie of vrienden?
Of bellen met een tandarts om het uit te leggen?

Bel morgen met het sociaal wijkteam, wellicht hebben zij tips.

Tand trekken is wellicht de goedkoopste optie, u heeft geen  tandverzekering?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2022 om 18:51
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, geen verzekering? Neem heel snel contact opo als hiervoor al gezegd met een instelling voor Sociale en Maatschappelijke hulpverlening en daar kan men u mogelijk helpen opdat u niet direct behoeft te betalen.

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 09:17
6599 Antwoorden / Vragen

Zwaaien die dan met een zak geld?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 2, 2022 om 09:25
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Men kan daar bemiddelen, Gemeenten hebben normaliter regelingen voor dit soort zaken en bij een instelling als bedoeld zal eventueel ook andere regelingen kennen  resp. kunnen bemiddelen bij een tandarts.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2022 om 18:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kan toch inderdaad niet? Als u een tandarts nodig heeft kunt u daar naar toe. Vraag of u gespreid mag betalen. De meeste tandartsen hebben een bureau ingeschakeld, zoals b.v. Fahmed als incassant. Als de tandarts ergens bij is aangesloten (aan een van die bureaus) kun u met hen een regeling treffen. Wel is het zo dat iedere aflossing een minimaal extra €5,00 kost om iedere maand een rekening aan te maken.

getty
door getty Feb 1, 2022 om 18:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als je nergens patiënt bent, wordt je bij de meesten geacht gelijk af te rekenen, zeker bij een spoedbehandeling.

tenormin
door tenormin Feb 1, 2022 om 21:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De TS kan immers proberen om bij die of die praktijk te worden ingeschreven? Is een normale gang van zaken hoor.

Bj
door BjornBNNVARA - Feb 1, 2022 om 19:20
4 Antwoorden / 4 Vragen

Dat dacht ik dus ook. Tot nu toe krijg ik echter van iedere tandarts "nee" te horen. Ik ga meteen op zoek naar een bedrijf die zaken doet met zo'n incassobureau. De rente maakt mij echt niet uit, ik wil gewoon van de pijn af.

Be
door Bewaklu Feb 1, 2022 om 19:33
132 Antwoorden / 1 Vragen

Je snapt het niet echt....Famed is geen incassobureau maar verzorgt de betalingen. En surprise....zonder rente.. Wat een feest!

getty
door getty Feb 1, 2022 om 19:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent geen bij hun bekende patiënt dus zal gewoon direct moeten betalen

getty
door getty Feb 1, 2022 om 19:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voorschot op het vakantiegeld  vragen aan werkgever of uitkeringsinstantie is wellicht een poging waard. ( als er geen beslag ligt)

tenormin
door tenormin Feb 1, 2022 om 21:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@bjornnbnnvara, het is geen incassobureau, wat ik bedoel. Google, als je de pijn nog kan verdragen, eens op Fahmed, alweer, als voorbeeld, dan lees je wat ze doen. Zo'n "help" voor tandartsen etc. zorgt alleen maar voor de verzorgers hun geld binnen krijgen of.... naar de behandelde patiënt hun zorgverzekering gestuurd wordt.

Be
door Bewaklu - Feb 1, 2022 om 19:31
132 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus het risico van geen tandverzorgingspolis....anders maar even geld lenen van iemand.

Ge
door Gerdina55 Feb 2, 2022 om 11:42
Antwoorden / Vragen

Ik vind eerlijk gezegd een tandartsverzekering vrij zinloos. Ik heb er wel 1, maar ik krijg maar €500 per jaar terug en betaal hiervoor €250 aan premie per jaar. Daarnaast ook nog 25% zelf ophoesten per iedere behandeling bij de mondhygiënist. Er zijn verzekeringen, die €1000 p.j. vergoeden, maar dan betaal je ook €500 aan premie per jaar.
Bij mijn tandarts mag ik meteen afrekenen OF ze sturen de rekening. Is dat geen optie? Vaak moet je binnen 3 weken betalen, dan heb je dat vast gerekt.

sira
door sira - Feb 1, 2022 om 19:53
2348 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt overal zorg krijgen, iedere tandarts zal u helpen, maar....., u moet wel betalen, logisch, boter bij de vis.
Dat u tot de 20ste geen geld heeft, kan de tandarts niets aan doen, maar mogelijk had u daar wel iets aan kunnen doen, blijkbaar doet u iets verkeerd. Tot de 20ste van € 75,- rondkomen zal waarschijnlijk voor eten nog wel lukken, maar dan moet er verder niets geks gebeuren.

Ga bij de drogist Daro pijnstillers halen (speciaal voor kiespijn) en waterstofperoxide 3% en dan 3 dagen lang 3x daags spoelen.
Ik weet niet waar u woont, maar ik wil die kies wel gratis voor u trekken, maar als hij flink ontstoken is, wacht men met trekken en zal het eerder een zenuwbehandeling worden.

Bj
door BjornBNNVARA - Feb 1, 2022 om 20:21
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik schrik zo van deze stelling. "Iedere tandarts zal zorg verlenen, maar je moet wel betalen, logisch". Kunt u zich voorstellen als we het ook zo in de ziekenhuizen deden? Het is verder ook niet dat ik niet wil betalen, maar over een kleine 3 weken. Desnoods met een kleine aanbetaling. De 75 euro is overigens niet mijn boodschappengeld, maar wat er na mijn verhuizing over is. Soms gaat het leven even niet zoals je wil en krijg je het zelfs met een vaste baan en een goede spaarrekening moeilijk.

Verder schrik ik ook van alle reactisch die vertellen dat ik hem maar moet laten trekken. Dat is namelijk goedkoper. Stel je wederom eens voor dat we dat ook in de ziekenhuizen deden. Het is een kerngezonde tand in mijn gezonde gebit. Die laat je toch niet zomaar trekken?

Het verbaast mij zo dat het in Nederland zo gaat. Ik dacht altijd zorg = zorg maar dit zit blijkbaar toch anders. Dit lijken wel amerika praktijken.

Ik ga morgen nog wat tandartsen bellen. Mocht er niemand zijn die de behandeling zonder directe betaling wil uitvoeren dan zit er niets anders op dan het stiekem te laten uitvoeren. We zien erna wel verder. Deze pijn is te ondragelijk om mee te blijven zitten.

rj
door rjw Feb 2, 2022 om 06:13
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is ook nooit anders geweest in Nederland. Van oudsher werkt het voor tandzorg anders dan voor andere zorg. Tandartsen zijn ook altijd zelfstandige bedrijven geweest.

getty
door getty Feb 2, 2022 om 07:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neemt u zelf ook een aandeel hierin?

geen eigen tandarts ( anders was u zonder problemen geholpen )
geen verzekering
geld ergens anders aan besteed

u wijst steeds naar de tandarts en zorg in Nederland maar u laat zelf belangrijke steken vallen.

de schuldvraag lijkt mij duidelijk

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 08:03
6599 Antwoorden / Vragen

Als je niet verzekerd bent, moet je betalen. Zo simpel is het. Als je een dure behandeling moet en je kunt dat niet betalen is het pijn lijden of trekken.

marijke77
door marijke77 Feb 2, 2022 om 11:39
158 Antwoorden / 3 Vragen

lekker makkelijk praten allemaal, de verzekeringen zijn tegenwoordig zo duur dat veel mensen dit al helemaal niet kunnen betalen. Tja, dat is Nederland, geven bakken met geld uit aan reclames om mensen te laten vaccineren en te testen op corona etc., maar de tandarts zit niet eens in de basisverzekering.

ju
door juliomariner Feb 3, 2022 om 15:17
1329 Antwoorden / 2 Vragen

waar slaaaaat dit op?

justmeagain
door justmeagain Feb 3, 2022 om 22:23
623 Antwoorden / 8 Vragen

.@marijke, gelukkig zijn al onze vaccinaties wel gratis, en uit het basispakket vergoed zonder je eigen risico aan te spreken.
Top dus.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2022 om 20:25
6599 Antwoorden / Vragen

Doe een beetje zout in het water. Huismiddeltjes:
https://dental365.nl/23-huismiddeltjes-tegen-tand-en-kiespijn/

Bj
door BjornBNNVARA - Feb 1, 2022 om 20:36
4 Antwoorden / 4 Vragen

Oei, het zoute warme water heb ik zojuist geprobeerd. Koud water leek verdovend te werken terwijl warm water juist het tegenovergestelde doet. De kies begon dus juist weer extreem veel pijn te doen.

Ik vrees dat er niets anders op zit dan gewoon langs de tandarts gaan en kijken hoe ze het na de behandeling willen oplossen.

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 09:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt nog maar amper 2 dagen pijn. Ben je soms van BNNVara?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 1, 2022 om 21:46
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bjorn,

Google even op "daklozen tandarts".

Klik op de volgende link :

https://www.kruispost-tandartsen.nl/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 1, 2022 om 22:16
2069 Antwoorden / Vragen

Ik snap echt helemaal geen hout van dit gebrek aan initiatief en beslissingsvermogen, laat staan het complete onvermogen prioriteiten te stellen. Je moet geld uit de muur trekken of lenen of iets anders verzinnen en als een sodemieter naar een tandarts gaan. Wordt het een wortelkanaalbehandeling heb je nog wat extra nodig en ook een tandarts om de behandeling af te maken. Waar is je eigen tandarts überhaupt, die is toch niet in rook opgegaan? En als je het echt niet hebt moet je de consequentie ook nemen en die kies laten trekken. Dat was de oude ziekenfondsmethode, trekken, dan had je er nooit meer kosten aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 1, 2022 om 22:35
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Er is een grote groep mensen in Nederland,die geen tandartsverzekering heeft.

Als je ook geen geld hebt,dan zit je in de problemen met kiespijn.

tenormin
door tenormin Feb 1, 2022 om 22:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @ga. Zit in zelfde schuitje. Had t/m 2022 een Tandgaaf verzekering. Ook maar €500,00 p.j. Opgezegd, maar scheelt niet in de OHRA maand verzekering. Alles weer duurder, dus.... heb ik al jaren geen tandarts meer kunnen bezoeken. Plus nu komende pijn. Tja, Maar had/heb een tandarts die met Fahmed samenwerkt dus als ik echt moet, dan maar "afbetalen". Eigenlijk grappig: op de pof kan men op mijn leeftijd niets meer kopen, maar wel de tandarts. Die oudjes hebben het maar goed, toch. ;-((

sw
door swat1500 - Feb 1, 2022 om 23:36
3789 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel moet u bij uw eigen tandarts terecht kunnen. Ook zonder een tand verzekering kan je bij een tandartspraktijk als patiënt ingeschreven staan. Bij de nood tandarts is het regel dat direct afgerekend moet worden. Aangezien tandzorg niet in het basis pakket van de zorgverzekering zit kunnen en mogen tandartsen dit eisen. Net zo goed dat u in de winkel ook direct moet afrekenen.

panter22
door panter22 - Feb 2, 2022 om 07:55
6599 Antwoorden / Vragen

Er is geen enkele tandarts in je nieuwe woonplaats waar je je als patient in kunt schrijven?
Schrijf je in en zeg niets over je acute kiespijn.
Slik nog een week of langer paracetamol. Niet 4 in een keer, maar 4 keer per dag 2. Spoel met koud water en zout.
Misschien is de pijn dan verminderd en hoef je niets te doen, Zo niet, dan een afspraak maken.
Poets je intussen die zere kies nog wel? Er is een goede ontsmettende tandpasta die je om je kies kunt smeren en zo lang mogelijk laten zitten. Werkt  verdovend. Perio.aid verkrijgbaar bij de Etos.
https://www.etos.nl/producten/perio%E2%80%A2aid-intensive-care-gel-tandpasta-120232252.html
J
e hebt het over pijn. Is er iets te zien aan die kies?

ma
door marleenvanh - Feb 2, 2022 om 11:08
452 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien kan, wanneer u echt overal tegen een muur aan loopt, uw werkgever iets voor u betekenen? Een voorschot of een borgstelling bij een tandarts,Tenzij u ZZP-er bent natuurlijk. Het klinkt naar een zwaar ontstoken kies. Is het ook 'dik en warm'.

mo
door mof - Feb 2, 2022 om 11:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Met dank aan het huidige zorgsysteem!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 3, 2022 om 14:35
2069 Antwoorden / Vragen

Nee, hadden we het ziekenfonds nog maar. Daar was het zo snel mogelijk alles trekken want aan een kunstgebit had je geen kosten. Gouden tijden inderdaad.

vs
door vsimons - Feb 2, 2022 om 11:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

TokoTolin verkrijgbaar bij de drogist helpt de pijn te verzachten of zelfs te laten verdwijnen. Bij mij heeft het geholpen toen ik spontaan kiespijn kreeg. Paar druppels op een wattenstaafje en dan de kies en daar omheen deppen. Dit kan je gewoon blijven herhalen zonder enge bijwerkingen. Het smaakt heel sterk naar menthol.
Misschien kan het jou ook helpen en kan je het totdat je weer geld hebt het op deze manier uitzingen.

KasjavH
door KasjavH - Feb 2, 2022 om 12:04
4 Antwoorden / Vragen

Ik zou je advizeren om zo snel mogelijk naar je huisarts te gaan. Leg maar uit je situatie, huisarts zou je moeten helpen. Bij kiespijn krijg je van hem/haar penicilline kuur en voor de pijn ibuprofeen 600. Dat zou je ook van je tandarst krijgen. Met pijn kan je ook niet zomaar tanden, kieezen trekken. Eerst moet onsteking afnemen. Tandars zou altijd foto moeten maken.... dat is ook duur. Zoek een tandarts en schrijf je in. Dit is de meeste snelle oplosing. Sterkte!

He
door Helen 66 - Feb 2, 2022 om 12:28
119 Antwoorden / Vragen

Je kunt wellicht voor een maand rood staan? Of met een tandarts een afbetalingsregeling afspreken? Deel direct en rest in termijnen?
Waarom ga je niet 1 x per jaar naar de tandarts voor controle? Een controlebezoek kost maar een paar tientjes en bij spoed kun je altijd terecht.
Anders is er maar 1 oplossing: meld je aan in Ter Apel. krijg je alles gratis.

ma
door magdelene - Feb 2, 2022 om 13:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt een ontstoken zenuw, zéér pijnlijk weet ik uit eigen ervaring. Het enige dat de tandarts nu kan doen, waardoor je ook gelijk van de pijn af bent, is een gaatje in je kies maken. Hierdoor is de druk en dus ook de pijn weg. Rest van het traject (zenuwbehandeling) gebeurt later. Maar hopelijk ben je nu inmiddels al geholpen.

ze
door zeemannetje - Feb 2, 2022 om 14:55
120 Antwoorden / 0 Vragen

Pijn hoeft niet meteen te betekenen dat je kies ontstoken is of een gaatje heeft.
Als dat wel zo is, ja een tandarts. En vergeet wat hieronder staat.
Nee? misschien ben je een knarser en de druk heeft een pijnreactie veroorzaakt. Vooral niet knauwen en knarsen is dan de oplossing.
Klinkt makkelijker dan het is, maar vooral iedere keer dat je er aan denkt je kaken ontspannen en dat maakt de pijn dan al minder.

Succes

capteam
door capteam - Feb 2, 2022 om 15:21
44 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk belachelijk dat je meteen moet betalen.
Elke Nederlander heeft verplicht een zorgverzekering.
Laat de tandartsen de bedragen bij de zorgverzekering declareren, en de zorgverzekering kan de betaling vervolgens met de verzekerde afhandelen, of dit nu wel of niet vergoed wordt. Al dan niet met een betaalregeling.

1paul
door 1paul - Feb 3, 2022 om 08:00
3156 Antwoorden / 0 Vragen

bij problemen mag een tandarts je niet weigeren te helpen!

https://tandartsmondain.nl/is-een-tandarts-verplicht-te-helpen/

va
door vanlotjegetikt - Feb 3, 2022 om 08:05
809 Antwoorden / Vragen

Heel weinig tandartskosten voor mensen boven 18 jaar vallen onder de (verplichte)Basisverzekering.
Slechts aanvullende verzekereringen vergoeden tandartskosten voor mensen boven de 18 jaar.