ja
door jan37tje Apr 5, 2009 om 13:06
Geldzaken & recht

Spaarloon gekoppeld aan levensverzekering

Goedemiddag,

Je hoort de laatste tijd allemaal nare dingen, met verzekeringen.

Graag wil ik uw mening weten over het volgende:

Ik heb in 2007 een kapitaal & risicoverzekering afgesloten, deze is gekoppeld aan mijn spaarloonregeling.

Pas in 2024 kan beschikken over 40.000 euro.

Mijn adviseur vroeg mij laatst om het inleggeld te verhogen, maar je hoort zulke rare dingen. Wat is wijsheid? afkopen? of doorgaan? aan mijn adviseur wil ik het niet vragen omdat ik zijn antwoord denk ik wel weet.

Graag uw mening

Groetjes jan

1327 6 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 5, 2009 om 14:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Jan,

Waarom is het advies om te verhogen? Als dit in het kader is van de kredietcrisis en het te verwachtte lagere pensioen dan is wachten het beste, lijkt mij. Als namelijk nu blijkt dat u met de gekozen inleg de €40000 niet haalt komt dat door de huidige rentestand en lage koersen. Natuurlijk gaan die enige moment wel weer omhoog. De vraag die u, u zelf moet stellen is of de beoogde €40000 genoeg is. Als u dat nu vindt, dan is er nu geen reden om te verhogen. Als u echter via het spaarloon [met belasting voordeel] toch nog wel iets kan missen is verhogen nu niet verkeerd. Elke inleg nu geeft immers in 2024 [over 15 jaar dus] meer rendement. Raad is in deze moeilijk te geven.

Succes, poltol

tr
door transalper - Apr 6, 2009 om 13:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het niet doen.

in veel gevallen van dit soort extra verzekeringen/spaarpolis is er sprake van een zgn Woekerpolis. Je kan je inleg wel verhogen, maar verlagen als het minder gaat, bij bv tidelijke werkeloosheid, is maar beperkt mogelijk

verzorgende
door verzorgende - Apr 6, 2009 om 13:29
7 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Jan

Ik heb via mijn spaarloonregeling een beleggingslevensverzekering afgesloten. Ik heb gelukkig een bepaalde zekerheid.

Het eindbedrag is minder hoog dan de jouwe. Maar het is wel een vast bedrag dat wordt uitgekeerd in 2012. Het bedrag kan hoger  worden. Maar gezien de problemen zie ik daar niet veel verhoging in.

Ik heb het zo maar gelaten. Het is een aanvulling op mijn pensioen die niet zo hoog is. En afkopen word ik volgens mij ook niet wijzer van. Daarvoor heb ik denk al te lang betaald. (14 jaar)

Groeten Anneke.

1paul
door 1paul - Apr 6, 2009 om 13:42
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wilt u doen met dit geld ?

Is dit geld vast of een prognose ?

denkt u dit bedrag nodig te hebben of meer ?

kunt u de eventuele verhoging betalen ?

wet u welke kosten in rekening gebracht worden ?

wat is het rendement welk u (zeker) krijgt ?

Beantwoord bovenstaande vragen voor uzelf en u kunt een goede afweging maken.

Vr. gr. Paul.

ko
door koningsjpc - Apr 6, 2009 om 15:36
68 Antwoorden / 4 Vragen

En nooit afkopen, want in de eerste jaren heeft de maatschappij veel kosten moeten maken (zoals provisie tussenpersoon, adm. kosten etc.etc.). Deze kosten worden dan direct op u verhaald, zodat het uit te keren bedrag nagenoeg nihil zal zijn.

Als u de verzekering niet meer wilt, dan altijd stilleggen, nooi afkopen.

Jan Konings

mi
door miezz73 - Apr 6, 2009 om 20:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou je ermee stoppen ? Als je de lijfrente van de belasting hebt afgetrokken kan je 'm niet eens uit laten keren. Heb je het nooit afgetrokken dan moet je hiervoor een verklaring aanvragen bij de belasting en dan pas erna kan deze met een heel hoog (rond 70%) belastingrente met hoge uitzondering worden uitgekeerd. Je kan 'm eventueel dan nog wel premievrij laten maken. Dwz dat je inleg blijft staan tot de datum dat de verzekering uitkeert alleen je hoeft geen premie meer te betalen (welke misschien wel grotendeels door je baas betaald word omdat deze aan je spaarloon gekoppeld is). En dan nog zullen ze jaarlijks een tarief kunnen berekenen vanwege administratiekosten.

Als het een woekerpolis is zou je hem wel op kunnen geven op www.woekerpolis.nl als je verzekering zelf al niet met een redelijke compensatie komt.

Door de financiele crisis lijkt de inleg nu heel weinig waard te zijn. Dat is ook zo, omdat de aangekochte aandelen ervan laag staan, MAAR omdat de aandelen laag staan kunnen ze nu wel van je geld in plaats van bijv 1 aandeel 2 aandelen kopen. Als dan straks de economie weer beter wordt ,worden de aandelen weer meer waard die met je geld gekocht zijn en zal je deel aanzienlijk steigen, omdat je in deze tijd 2 aandelen ipv 1 koopt voor je geld + dat de aandelen die er al voor gekocht waren in het verleden (die nu weinig waard zijn) dan ook weer meer waard zijn.

Groetjes en suc6 !!