br
door brokenangel Dec 8, 2005 om 23:19
Geldzaken & recht

Spullen achtergehouden

Wij zijn een jaar geleden verhuisd. Het is meerdere malen gebeurd dat pakketjes en post op ons oude adres terecht gekomen zijn. De nieuwe bewoonster eigent zich onze spullen toe en zegt deze in het oud papier te gooien. Aangezien het eveneens waardevolle spullen als delen van een postzegelverzameling en boeken betreft, twijfelen wij hier ten zeerste aan. Wij hebben aangifte gedaan bij de politie, maar niets gehoord. Nu is het opnieuw gebeurd en ze weigert ons te woord te staan, omdat wij aangifte gedaan hebben. Wij hebben echter onze post (geopend!!!) teruggevonden in haar oud papier. Ze heeft toegegeven dat ze onze spullen heeft, maar aangezien ze het niet aangetekend ontvangen heeft wil ze niets terug geven. Ze is zelfs niet bereid ons te woord te staan. Ik kan me niet begrijpen dat mensen zo onrechtvaardig en stoicijns zijn en ik zou graag iets willen doen om mijn pakketjes terug te vinden. Kan iemand mij helpen?

454 5 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 9, 2005 om 02:37
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Brokenangel,

u heeft aangifte gedaan van waarschijnlijk verduistering (mogelijk ook nog het wederrechtelijk openen van andersmans post: schending van het briefgeheim).

Uit uw relaas begrijp ik dat de politie wel onderzoek heeft gedaan, daar de nieuwe bewoonster weigert u te woord te staan, vanwege het feit dat u aangifte heeft gedaan.

De politie heeft vermoedelijk geen bewijs gevonden en zal in overleg met de ovj (officier van justitie) een eventueel proces-verbaal niet ingestuurd hebben naar die ovj c.q. heeft verder geen onderzoek verricht.

M.i. kan de politie in opdracht van de ovj een doorzoeking (huiszoeking) doen in deze. Echter ik vermoed dat de ovj deze zaak te licht beschouwd om hier zo een zwaar middel voor te grijpen.

Ik kan alleen maar over vermoedens hebben, daar ik het ook niet weet. De enige die hier omtrent wel zekerheid kan krijgen, bent u zelf.  Ga naar de politie en leg daar uw bevindingen neer, omtrent het aantreffen van de geopende, aan u gerichte, post. Vraag waarom er geen onderzoek wordt verricht c.q. niets mee wordt gedaan.

Bij mij rijst wel de vraag: hoe komt u bij het oud-papier van die nieuwe bewoonster? Stond dit aan de straat? Zo ja, moet u uit kijken, daar het onbevoegd doorzoeken van afval (oud-papier aan straat is ook afval) ook strafbaar is, weliswaar geen misdrijf, maar toch verboden. Eigenlijk spreken we in dat geval van wederrechtelijk verkregen bewijsmateriaal (formeel gezien).

Neem de volgende keer, als u weer naar haar toe gaat, een getuige mee (geen familie). Vraag haar weer, wat zij met eventuele post gedaan heeft, die u toebehoort/aan u gericht is.

Heeft u er ook al aan gedacht om uw bevindingen/probleem bij TPG-post neer te leggen, zodat zij uw post (weer) doorstuurt naar uw nieuwe adres. En alle referenties aanschrijven m.b.t. uw nieuwe adres?

Gr. Hutch

brynnar
door brynnar - Dec 9, 2005 om 08:21
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Als toevoeging op Mikro:

Richting de afzenders van de poststukken meldt u dat u sinds de doorgegeven adreswijziging nog nimmer iets heeft ontvangen en verzoek vriendelijk of de verstuurde post cq pakketten nogmaals verstuurd worden.

Brynnar

mi
door mikro - Dec 9, 2005 om 13:16
68 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou ook zeker de verzenders hier duidelijk op aanspreken. Aannemende dat u uw adreswijziging goed heeft doorgegeven, behoren zij de spullen gewoon naar uw nieuwe adres te bezorgen. Ik weet niet of er richting verzender verdere stappen zijn te ondernemen (bv. ingebrekestelling doordat u uw spullen niet heeft ontvangen op het afgesproken adres).

br
door brokenangel - Dec 9, 2005 om 13:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad aangifte gedaan van verduistering en de politie geeft aan dat geen verder onderzoek gedaan is ivm gebrek aan bewijs.

De bewijsstukken komen inderdaad uit haar oud papier, dat aan de weg stond. De politie weet hiervan, dit zal ook de reden zijn dat er onvoldoende bewijs is.

Ik vrees dat ik verder niet zoveel kan, behalve het zoeken naar een oplossing met de leverancier en inderdaad goed opletten of de post op het juiste adres staat.

Bedankt voor de reacties

ja
door jan61 - Dec 9, 2005 om 15:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u mag adviseren, zou ik een klacht bij de Officier van Justitie indienen bij het Arrondissementsparket waartoe uw woonplaats behoort. De OVJ is leider van het opsporingsonderzoek en het zou me niet verbazen als er geen overleg is geweest tussen hem/haar en de politie waar u aangifte deed. U zit dat in ieder geval een stap hoger in de organisatie en krijgt tenminste een met redenen omkleed antwoord op uw klacht. De OVJ is namelijk verplicht u antwoord te geven en zal dit ook doen.

De aanhef is; Geachte heer/mevrouw Officier van Justitie,

U kunt, denk ik prima verwoorden wat uw probleem is! Probeer als het mogelijk is een kopie van de aangifte mee te sturen en vraag expliciet om vervolging van de vermoedelijke dader.

vr gr en succes!