pr
door prikker Jan 15, 2024 om 11:03
Geldzaken & recht

Suikerbelasting een ordinaire lastenverhoging ?

Ik kom net van de Jumbo waar ik mijn suikervrije huismerk Cola light koop.. normale prijs 0,89 cent per fles, de sticker was nog niet veranderd.

Nu kost die zelfde fles me 1,17 inclusief suikerbelasing !! Op een suikervrij product dus !! Da's méér dan 31% belastingverhoging !!!

Dat is toch krankzinnig ! Zowel dat er op een suikervrije drank suikerbelasting zit als dat die belasting méér dan 31% bedraagt !!!

9687 30 Rapporteer
pr
door prikker - Jan 15, 2024 om 11:20
15 Antwoorden / 1 Vragen

@Pino123 Je interpretatie klopt niet en gaat niet in op het feit dat dit een prijsverhoging van niet een paar cent, maar 31% = 28 cent betreft.

Ik citeer uit jouw bron :

Het doel van een suikertaks is het terugdringen van de suikerconsumptie, benadrukt hij. "Een manier om dat te doen is door suikers te vervangen voor zoetstoffen." Seidell ziet dat fabrikanten hier ook op inspelen: "Een suikertaks is ook voor hen gunstig, want als zij de suikers in hun producten vervangen voor zoetstoffen, wordt de belasting op die producten niet verhoogd."

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 15, 2024 om 11:22
2057 Antwoorden / Vragen

Een "ordinaire lastenverzwaring" is natuurlijk iets heel anders dan een "gepaste belastingverhoging". Alleen wie bepaalt wat ordinair en wat gepast is?

pr
door prikker - Jan 15, 2024 om 11:27
15 Antwoorden / 1 Vragen

@HENKDEZEVENDE

Daarom noemde ik het ook een 'ordinaire belastingverhoging' en niet een 'gepaste belastingverhoging'.
31% belastingverhoging op een consumptieproduct is geen 'gepaste belastingverhoging' maar een 'ordinaire belastingverhoging'

Als jij dat niet zo ziet, dan durf ik jouw beoordelingsvermogen in twijfel te trekken... 31% belastingverhoging...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2024 om 11:37
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, deze verhoging is goedgekeurd door ons parlemen t en wij zijn het zelf die de samenstelling van het parlement kiezen/bepalen. En de uitkomst kan verschillend vallen bij kiezers. Ook ik ben van mening dat de verhoging wel fors is. Anderzijds, de reden is de toenemnde gezondheisproblemen m.b.t. bij. obesitas en de toenemende kosten daarvoor.
De wettelijk regeling: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/verhoging-belasting-op-frisdrank

pr
door prikker Jan 15, 2024 om 11:41
15 Antwoorden / 1 Vragen

Dus als de overheid iets besteld mogen wij dat als burger niet meer versteld van staan en verontwaardigd over zijn.

Dat moeten we dan maar accepteren dat dat zo is en verder onze hersens uitschakelen ?

Nogmaals... een suikertax op een suikervrij product van nogmaals méér dan 31%...

Reactie HEREMIETKREEFT: Waarom zit jij op een consumenten forum als jij alles wat de overheid of fabrikanten of supermarkten doen a priori accepteert en als on-bekritiseerbaar acht ? Wat voor zin heet 't dan om op een consumentenforum te reageren... je diskwalificeert alles a priori omdat het beter voor ons is omdat zij dan voor ons bepalen ? Wat voor zin hebben jouw reacties dan als jij vindt dat je niet mag klagen over onrecht ?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 15, 2024 om 11:52
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@PRIKKER: helaas is dit toch echt ook een kwestie van kiezen en in andere woorden herhaald, onze gezamenlijke keuze bepaalt uiteindelijk wat de gekozen dan besluiten op basis van wat zij denken dat goed voor ons is.

Topantwoord

wi
door wim koelewijn - Jan 15, 2024 om 11:40
68 Antwoorden / Vragen

Volgens mij heb je de dikste oogkleppen die bestaan op als je vindt dat het geen ordinaire belasting- tax is....het heeft niets met gezondheid of suiker te maken..gewoon extra belast ! Immers, de zero- dranken vallen er ook onder..tip: koop gewoon de huismerken...vallen er ook onder maar dan nog scheelt het 50% ofzo op de prijs..en een andere smaak went vanzelf..

pr
door prikker Jan 15, 2024 om 11:44
15 Antwoorden / 1 Vragen

Wim.. ik moet je eerlijk zeggen.. ik begrijp de reacties tot nu toe ook helemaal niet...

Ook al heb je zelf een dikke portemonnee of ben je het eens met suikerverlagende maatregelen, dan nog moet dit toch een krankzinnige casus zijn.

En een ps'je.. dit was het huismerk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 15, 2024 om 11:59
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @WimKoelewijn en @Prikker, het heeft hoe u het ook wendt of keert toch zeer helaas wel degelijk te maken met de toenemede kosten van de gezondheidszorg (en helaas dan toch ook : kiezen met de ogen dicht?. En nu is het dan afwachten of een nu nieuw te vormen kabinet dit wijzigt, al of niet teru wil draaien en de meerderheid van de nu door ons zelf gekozen parlementsleden 'mee krijgt'. Helaas is het zo en niet anders.

En voor zover ik weet is dit geen politiek forum.

le
door lennykr - Jan 15, 2024 om 11:53
8 Antwoorden / Vragen

zou het ook niet zo kunnen zijn dat het een verhoging is door de suikertax EN door Jumbo die de prijs van de cola heeft verhoogd?

Thecla58
door Thecla58 - Jan 15, 2024 om 11:55
854 Antwoorden / 3 Vragen

Als je je er zo over opwindt, waarom stop je dan niet met frisdranken drinken. Pats... daar zul je de boeven van de suikertaks vast mee hebben /sarcasm off

De meerderheid van Nederland heeft meerdere keren gekozen voor de kabinetten Rutte I-IV. Dus nu moeten we allemaal een extra belasting betalen. De meerderheid heeft ervoor gezorgd dat iedereen in Nederland op de blaartjes moet zitten.

Nu zit ik niet blaartjes want ik drink geen frisdranken of andere suikerhoudende (sappen zijn dat ook) dranken. Het kan deze  is mijns inziens geen ordinaraire lastenverzwaring. Oh ja, ik heb een hele kleine portemonnee en kan deze suikertaks wel begrijpen, want suiker is vreselijk verslavend en kijk ook eens naar de jongere generaties.

pr
door prikker Jan 15, 2024 om 11:59
15 Antwoorden / 1 Vragen

Da's geen sarcasme, da's gewoon een 'het raakt mij niet, dus het interesseert mij niet'-reactie.

Maar ook al raakt 't jou niet, dan kun je toch nog wel meeleven met mensen die dit wel raakt ?!?

Reactie THECLA58 : En als ik wel gewoon dat product wil gebruiken heb ik geen recht op prijsverhogingen van 31% of op de invoering van suikertax op een suikervrij product.... ?!? Als er in Nederland iets gebeurt dat jou persoonlijk wel raakt en je onrechtvaardig vindt... verlaat jij Nederland dan ook ?

Thecla58
door Thecla58 Jan 15, 2024 om 12:04
854 Antwoorden / 3 Vragen

Prikker,

waaruit destilleer dat ik geen empathie heb in casu?  Wat ik aangeef is dat je een keuze hebt om geen extra suikertaks te betalen. Zo simpel is dat.

ne
door neodutchio - Jan 15, 2024 om 12:14
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er zal in dat prijsverschil ook een verhoging van de prijs zitten. Het schijnt alweer te rommelen tussen fabrikanten en Jumbo vanwege prijsverhogingen aan de inkoopkant.
En of het nu een prijsverhoging is, een belastingverhoging of een combinatie, de klant heeft de macht. Word het te duur koop je wat anders. Of doen wat zoveel Nederlanders doen, even de grens over. Onlangs weer Coca Cola gehaald, €0,99 voor 1,5liter. En verdorie, een week later 1,25liter flessen die in verhouding nog goedkoper waren.

pr
door prikker Jan 15, 2024 om 12:18
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat jij dan bij de Duitse grens woont, want aan de Belgische kant waar ik woon, wordt 't alléén maar duurder.

Tuurlijk kan 't ook een prijsverhoging inhouden, maar dan is 't wel een extreem slecht getimede prijsverhoging icm een invoering van een suikertax... 31% is toch achterlijk... ik snap niet dat sommige mensen hier dat niet in willen zien...

sira
door sira Jan 15, 2024 om 12:28
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ga binnenkort ook even de Duitse grens over als mijn benzinetank bijna leeg is en gelijk boodschappen doen.

ne
door neodutchio Jan 15, 2024 om 13:05
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is het juiste moment om te verhogen. Nu is er 1 prijsverhoging die ze kunnen afschuiven op de belasting.

In Duitsland boodschappen doen schijnt al te lonen vanaf Utrecht.

Topantwoord

fikfeeks
door fikfeeks - Jan 15, 2024 om 13:09
16 Antwoorden / 6 Vragen

Alles leuk en aardig, maar een suikervrij produkt belasten met een suikertaks slaat natuurlijk helemaal nergens op. En zoals al eerder gezegd zal de Jumbo er ook nog wel wat bovenop gezet hebben. Alles in het kader van de "suikertaks"

Verder zijn er vast heel veel mensen die, net als ik, misselijk worden van de suikervervangers. Ik proef het meteen bij de eerste slok. Thuis drink ik alleen waterdrop, dat zijn blokjes met een smaakje zonder toegevoegde suikers die je oplost in water, maar als ik bij mensen op visite ben zetten ze me vaak light voor. Brrr.

Het is leuk om te zeggen dat we zelf voor deze regering gekozen hebben, maar volgens mij regeren niet altijd de partijen waar het volk voor gekozen heeft met elkaar. En als ze zo met onze gezondheid begaan zijn, er zijn heel veel produkten waar suikers in zitten waar je het niet verwacht, net als al het zout wat overal in zit. Dat is ook niet gezond, doe daar ook maar eens iets aan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 15, 2024 om 13:37
2057 Antwoorden / Vragen

De opmerking "volgens mij regeren niet altijd de partijen waar het volk voor gekozen heeft met elkaar" slaat nergens op . Er regeert nooit één partij mee en zal ook nooit een partij mee regeren waar het volk niet voor heeft gekozen.

Ja
door JannyBoe - Jan 15, 2024 om 13:15
515 Antwoorden / Vragen

Ik snap uw punt wel hoor. Drink je frisdrank zonder suiker, doe je het nog niet goed volgens de overheid.

Hier wil de overheid (misschien) naar toe: 'Een 'slimme' suikertaks, waarbij de hoogte van de belasting wordt bepaald door de hoeveelheid suiker in een product, is door het huidige kabinet onderzocht. De eventuele invoering daarvan is aan een nieuw kabinet, laat het ministerie weten.' (EenVandaag)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 15, 2024 om 13:38
2057 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt maar kun jij dan uitleggen waarom dat dan "ordinair" is want TS komt daar niet uit.

Ja
door JannyBoe Jan 15, 2024 om 14:36
515 Antwoorden / Vragen

Ik hoop dat iedereen dat wel begrijpt maar voor diegenen die niet helemaal op de hoogte zijn van de exacte plannen van het huidige kabinet en wellicht een toekomstig kabinet leek mij dit een zeer zinvolle toevoeging.

Voor de rest heb ik geen behoefte om in te gaan op de woordkeuze van de vraagsteller.
Het punt wat hij/zij inbrengt kan ik volgen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 15, 2024 om 15:48
2057 Antwoorden / Vragen

Gelukkig, iemand kan het volgen. Zou je wellicht dan kunnen schatten bij welk percentage een "gewone" belastingverhoging overgaat in een "ordinaire" belastingverhoging want ik heb werkelijk geen enkel idee en ik ben nog steeds benieuwd wat het woord "ordinair" in deze context betekent?

Ja
door JannyBoe Jan 15, 2024 om 16:02
515 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat de vraagsteller de aangewezen persoon is om eventueel tekst en uitleg te geven over de woordkeuze.
Ik kan dat uiteraard niet voor deze persoon invullen.

tenormin
door tenormin Jan 15, 2024 om 16:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij is een "ordinaire" prijsverhoging een "gewone" verhoging. Want dat is alles was het woord betekent.

borg queen
door borg queen - Jan 15, 2024 om 13:58
127 Antwoorden / 2 Vragen

Dat dit gebeurt is om mensen ongezonde gewoontes af te leren. door ze pakken in de portemonne. Er zijn veel soorten suikers en ook kunstmatige zoetstoffen herkent het lichaam als een suiker soort. Die kunstmatige zoetstoffen zijn helemaal niet zo goed. Beter is om gewoon te stoppen met het drinken van frisdrank, in welke soort of samenstelling ook.

pr
door prikker Jan 15, 2024 om 16:26
15 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is niet het onderwerp van deze vraag.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 15, 2024 om 15:58
426 Antwoorden / 2 Vragen

"Beter is om gewoon te stoppen met het drinken van frisdrank, in welke soort of samenstelling ook"
Dan hebben veel mensen toch een heel groot probleem als die moeten stoppen met drinken van frisdrank.
Er zijn voor veel mensen helaas geen andere alternatieven om te drinken.  Fruitsap uit die pakken is ook erg
zoet, En de hele dag of avond aan de koffie of thee gaat ook snel vervelen en schijnt ook niet gezond te zijn.
Al dan niet alcoholvij bier is ook geen optie voor veel mensen omdat maar liefst 0,1%  alcohol erin alcoholvij
genoemd mag worden. Hetgeen voor veel mensen beslist niet toegestaan is.

pr
door prikker Jan 15, 2024 om 16:26
15 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook helemaal niet aan de overheid of welke hoogleraar dan ook om dat te bepalen of af te dwingen.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jan 15, 2024 om 16:11
2780 Antwoorden / 41 Vragen

In de volksmond noemen we het de suikerbelasting maar dat klopt niet het is een gebruiksbelasting op frisdranken en zo meer die de gezondheid zouden kunnen schaden.
Suikervrije frisdranken bestaan eigenlijk niet maar wel frisdranken waarin kunstmatige zoetstoffen zijn toegevoegd en dus wel een soort van suiker bevatten.
Vruchtensappen bevatten natuurlijke suikers maar ook dat zijn suikers en vallen daar mee ook onder de verbruiksbelasting.
Krankzinnige wet dat dan weer wel omdat mineraal water goedkoper is geworden, zit geen smaak aan maar is wel populair omdat thuis een flesje kraanwater vullen te ongemakkelijk is want na twee keer omspoelen is het logo ook verdwenen en dat willen we niet dus kopen we een nieuw flesje mineraalwater om de schijn van goed bezig zijn hoog te houden.
Hopelijk gaat de nieuwe regering er iets mee doen want het is niet de taak van de regering om de burgers tegen zichzelf in bescherming te nemen en zeker niet om extra belasting op zeg maar genotsartikelen zoals een frisdrank toch is te heffen.

t.
door t.de.jager - Jan 17, 2024 om 12:32
9 Antwoorden / 0 Vragen

Op ademhalen zit ook belasting.

Topantwoord

anduril
door anduril - Jan 17, 2024 om 12:39
167 Antwoorden / 1 Vragen

Nu een suikertaks, ook op suikervrije producten, straks een vettaks (ook op vetvrije producten?).  Er zijn vast nog meer producten die zorgen voor toenemende kosten van de gezondheidszorg.  Tja, er is niets dodelijker dan het leven zelf.

Topantwoord

marijke77
door marijke77 - Jan 17, 2024 om 13:30
158 Antwoorden / 3 Vragen

ze sturen ons de grens over. en het gaat alleen over geld,

Vr
door Vreemdebir - Jan 17, 2024 om 14:04
2 Antwoorden / Vragen

Weet je wat ook nog eens betaalbaar is en ook lekker!!!!!  Om al die vreselijke met suikervol gestopte drankjes te kopen!!
Neem ik tegenwoordig een paar potten augurken en zakje met 4 puntpaprika's deze snij ik in hele kleine stukjes deze doe ik dan weer in een pot inclusief het gezeefde augurken-nat(zuur) en effetjes goed roeren en dan neem ik regelmatig aantal hapjes met een dessertlepel, het is ontzettend Lekker en Fris smaakt heerlijk en je krijgt er geen Dorst van!!! Het blijft lang vers en te bewaren in de koelkast!! Top en ontzettend gezond

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2024 om 00:07
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Vreemdebir,

Uw drankje is toch wel erg ranzig.....:<((

1paul
door 1paul - Jan 17, 2024 om 14:25
3148 Antwoorden / 0 Vragen

is geen suikertax maar verbruiksbelasting!!

Topantwoord

ep
door eppos - Jan 17, 2024 om 14:41
23 Antwoorden / 0 Vragen

beste mensen als je mogelijkheid hebt ga dan naar duitsland en koop daar je frisdrank.
het is daar meer dan de helft goedkoper dan hier.
geld voor meer producten zoals kaas en vlees.

Topantwoord

st
door strienestad - Jan 17, 2024 om 15:22
1 Antwoorden / Vragen

Het is gewoon belachelijk. Wat mag een burger nog zelf bepalen? NIETS ! Wanneer komt de tijd dat (maaltijd\drank)rantsoen door de oveheid wordt voorgeschreven?

ro
door ronny530 - Jan 17, 2024 om 16:26
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Zo grappig, op NOS teletekst staat een artikel dat al die genomen maatregelen lees verkapte belastingverhogingen op genotsmiddelen geen resultaat opleveren.
We gaan er niet gezonder door leven want we blijven die genotsmiddelen toch kopen misschien wel minder omdat het voor bepaalde groepen een luxe gaat worden.
Voorbeeld, de accijnsverhoging op benzine is van tafel gegaan maar dat slaat wel een gat in de begroting en wat besluit de tweede kamer dan we verhogen de accijns op tabakswaren met om en nabij de 7 euro in de wetenschap dat rokers zoals in voorgaande jaren is gebleken toch wel blijven roken.
Hypothetisch, we gaan allemaal volgens de richtlijnen leven dus geen suikerhoudende frisdranken meer, doen de auto de deur uit, geen glaasje wijn meer op een gezellige avond en stoppen met roken.
Binnen no time zit Nederland met een begrotingtekort van hier tot Tokio maar wel met een soort van overbevolking die veel langer blijven leven dan wenselijk is.

Nb, zo denk ik er over en is dus een persoonlijke menig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2024 om 00:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Erg slimme opmerking.

pe
door pebk - Jan 17, 2024 om 16:31
581 Antwoorden / 0 Vragen

En zo gaat de prijs van zwaar vervuildende zuivelproductie niet omhoog, maar die van veel gezondere en minder vervuildende producten als havermelk wel omhoog.

jv
door jvbt - Jan 17, 2024 om 17:42
7 Antwoorden / 0 Vragen

Tja...wanneer jevan 1 cent naar 2 cent gaat is dat meteen een stijging van 100%. Ook suikervrije Cola is slecht voor de gezondheid omdat tegenwoordig steeds meer wordt vastgesteld dat er ook o.b.v. die zoetheidbeleving via een soort pathway alsnog een insuline piek wordt veroorzaakt  m.a.g. hypoglycemie en de behoefte om alsnog een flinke portie glucose binnen te krijgen; maar dat terzijde is het natuurlijk bizar om op suikerarme en suikervrije artikelen een 'suikertaks' in te voeren. De Campina Joris 3-Pinter industrie heeft er stevig voor gelobbyd om ook havermelk onder die taks te laten vallen puur omwege van concurrentie belangen. Het besef dat  koemelk voor mensen eerder ongezond dan gezond is wil ook nog maar weinig tot teveel mensen doordringen...om over het targisch lot van de arme melkkoe nog maar te zwijgen (al wordt dat helaas al veel te veel gedaan...dat zwijgen).  Wie echter zoveel Cola drinkt dat hij/zij aan de bedelstaf geraakt a.g.v. deze maatregel mag juist extra blij zijn om zo van diens Cola verslaving af te kunnen raken. Om degene die zoveel uitroeptekens plaatst voor een 28 cent prijsverhoging (= 31%!!!!!!!!!!!!) valt dan wel weer eens lekker te lachen en kan zo in Carré gaan staan. Of de zaal vol zal lopen waag ik echter te betwijfelen.

Topantwoord

Me
door Meindo - Jan 17, 2024 om 17:49
64 Antwoorden / Vragen

Heremienkreeft. Altijd wordt geroepen door ons allen gekozen of met ons allen gekozen. Ik kan je vertellen niet door mij. Het is weer een belachelijke belastingverhoging en in Den Haag zijn ze er goed in om voor ons Nederlanders telkens weer een nieuwe belasting te bedenken en te zeggen je mag dit niet of je mag dat niet eten. Dat beslis ik zelf wel.

rj
door rjw - Jan 17, 2024 om 19:33
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind het een prima belasting. Last mensen met overgewicht als gevolg van teveel suiker maar meer belasting gaan betalen. Wat mij betreft kunnen er wel een paar euro op een fles cola worden gedaan. Je kunt makkelijk zonder. Dit soort belastingen zijn eigenlijk het meest democratisch: je bepaalt zelf of je het wilt betalen of niet. Beter dan dat belastingej waar je niet onderuit kunt moeten worden verhoogd. Ik ben sowieso erg voor om consumptie meer te belasten en inkomsten minder te belasten.

pr
door prikker Jan 18, 2024 om 21:06
15 Antwoorden / 1 Vragen

Dit topic gaat over een 31% prijsverhoging op een suikervrij product...

Topantwoord

Av
door AvR21057 - Jan 17, 2024 om 21:23
13 Antwoorden / Vragen

En als de suiker eenmaal uitgeband of vervangen is door een minder schadelijk alternatief dan blijft de huidige verhoging staan. Want wat de staat in het vuistje heb geven ze immers nooit terug.
Ik ken Rutte nog tijdens de bankencrisis en het tijdelijk verhogen van de BTW van 19 naar  21%. En wat nooit teruggedraaid is.

En de politiek slaapt rustig verder en stelt geen vragen.

Topantwoord

Re
door Reinier182 - Jan 18, 2024 om 10:52
160 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk is dit een ordinaire belastingverhoging. Waarom omdat er geen andere keuzes worden geboden dan alleen water. Iedereen wil wel eens wat anders drinken en betaald fors meer. Verder moeten we allemaal fors meer betalen omdat een kleine groep de hoeveelheid niet zelf kan bepalen? Waarom worden de goede mensen steeds gestraft om de verkeerde gebruikers aan te pakken?

mahadma
door mahadma - Jan 18, 2024 om 12:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De "suikervrije" dranken/artikelen hebben nu aspartaan ipv suiker, echter aspartaan is k*nkerverwekkend, dàt vind den haag kennelijk niet erg.

Ja
door JannyBoe Jan 18, 2024 om 12:48
515 Antwoorden / Vragen

Dat is niet onomstotelijk bewezen. Zie de info op de site van het Wereld Kankeronderzoek Fonds: 'Op 14 juli 2023 hebben de International Agency for Research on Cancer (IARC, de onderzoekstak van de WHO gericht op kanker) en de Joint Expert Committee on Food Additives (JECFA) bevindingen van nieuw onderzoek naar aspartaam en kanker bekendgemaakt. IARC concludeerde dat aspartaam mogelijk kankerverwekkend is voor mensen, wat bij velen tot zorgen kan leiden.

Maar het bewijs voor een direct verband tussen aspartaam en kanker is niet sterk. Het is onwaarschijnlijk dat aspartaam schadelijk is wanneer je je houdt aan de veilige hoeveelheid per dag.'

mahadma
door mahadma Jan 18, 2024 om 12:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is in Frankrijk verboden, net zoals de stevia. Zal toch niet zonder reden zijn.

mahadma
door mahadma Jan 18, 2024 om 13:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

.

Ja
door JannyBoe Jan 18, 2024 om 15:01
515 Antwoorden / Vragen

Is dat zo? Ik kan het niet vinden. Ik lees bij Foodwatch dat het voor zover bekend in geen enkele EU lidstaat verboden is.
Er was wel een issue met een additief dat in meer voedingsmiddelen werd gebruikt, E171 Tiotaniumdoxide, dat is wel verboden. https://ec.europa.eu/newsroom/sante/items/732079/en

rj
door rjw Jan 18, 2024 om 19:20
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@mahadma: dus omdat iets in het buitenland gedaan wordt is het meteen goed?