fr
door fransdouwina May 9, 2012 om 15:04
Geldzaken & recht

Terug naar de gulden?????

Vanmorgen had ik wat kogellager vet nodig en zag dat deze bijna op was. Ik naar de fietsenzaak om een nieuw potje te halen.
Op het oude potje stond nog de prijs in guldens en wel 2.45. Wat ik voor het nieuwe potje vet moest betalen van het zelfde merk en inhoud was in euro's 4.50. !!!!!!!!!!!

7852 75 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 9, 2012 om 15:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

( 1 euro = 2.20371 gulden)

Het lijkt mij dat niet de toenmalige omrekenkoers gebruikt is. Integendeel.

harrie
door harrie - May 9, 2012 om 15:31
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste Fransdouwina.

De oorzaak is niet de Euro maar gewoon omdat het een niche (incourant) artikel is, nog afgezien van de olieprijs en inflatie.
Als de fietsenmaker 10 potjes per week zou verkopen zou de prijs al veel lager liggen, mogelijk heeft hij alleen voor eigen gebruik en berekend hij het gemiste arbeidsloon daarbij.
Naar mijn idee zou de prijs nog meer gestegen zijn, als we de gulden nog zouden hebben.

Ex-Haagsche Harrie

ultraglide1998
door ultraglide1998 - May 9, 2012 om 15:32
149 Antwoorden / 12 Vragen

Tja , hoe oud is uw oude potje dan wel niet ?????
Minimaal 10 jaar inflatie zijn daar overheen gegaan.
Wat kostte een kopje koffie met een plakje cake destijds ? En nu ?
Wat een drama zeg. Ik zou NOOIT meer een potje vet kopen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 9, 2012 om 18:40
86 Antwoorden / 1 Vragen

Was het niet andersom: € 2,45 en ƒ 4,50 ?

fr
door fransdouwina - May 9, 2012 om 18:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:40]Was het niet andersom: € 2,45 en ƒ 4,50 ?

Nee het was 2 gulden 45 en nu 4 euro 50

jo
door jorisw - May 9, 2012 om 19:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet ook niet dat voor dit specifieke geval de markt ook totaal veranderd is.

"Vroeger" was het nog vrij gebruikelijk om onderhoud zelf uit te voeren en kochten daarvoor regelmatig onderdelen en onderhoudsmiddelen bij de fietsenwinkel. Tegenwoordig kopen veel mensen bij de Gamma of Praxis een wegwerpfiets. En als de kapot is koop je weer een nieuwe.

Logisch dus dat de onderdelen en smeerseltjes relatief duur worden. Zelfs bij een winkel als Halfords zie je het: een paar jaar terug stond daar nog een uitgebreid assortiment onderhoudsmiddelen, maar dat is nu ook gereduceerd tot het hoog nodige.

Heeft dus meer met de markt als met de euro te maken.

PS: van wanneer was het oude potje vet? Van net voor de euro of nog ouder?

abarth
door abarth - May 9, 2012 om 19:33
845 Antwoorden / 19 Vragen

Moet je eens kijken naar de prijs van een fiets 10 jaar terug....
Of benzine...of een huis....

fr
door fransdouwina - May 9, 2012 om 19:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 9 mei 2012, 19:31]Vergeet ook niet dat voor dit specifieke geval de markt ook totaal veranderd is.

"Vroeger" was het nog vrij gebruikelijk om onderhoud zelf uit te voeren en kochten daarvoor regelmatig onderdelen en onderhoudsmiddelen bij de fietsenwinkel. Tegenwoordig kopen veel mensen bij de Gamma of Praxis een wegwerpfiets. En als de kapot is koop je weer een nieuwe.

Logisch dus dat de onderdelen en smeerseltjes relatief duur worden. Zelfs bij een winkel als Halfords zie je het: een paar jaar terug stond daar nog een uitgebreid assortiment onderhoudsmiddelen, maar dat is nu ook gereduceerd tot het hoog nodige.

Heeft dus meer met de markt als met de euro te maken.

PS: van wanneer was het oude potje vet? Van net voor de euro of nog ouder?

Het potje vet is van net voor de invoering van de euro

fr
door fransdouwina - May 9, 2012 om 19:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=abarth schreef op woensdag 9 mei 2012, 19:33]Moet je eens kijken naar de prijs van een fiets 10 jaar terug....
Of benzine...of een huis....

Ja maar mijn salaris is niet verviervoudigd.

fr
door fransdouwina - May 9, 2012 om 19:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ultraglide1998 schreef op woensdag 9 mei 2012, 15:32]Tja , hoe oud is uw oude potje dan wel niet ?????
Minimaal 10 jaar inflatie zijn daar overheen gegaan.
Wat kostte een kopje koffie met een plakje cake destijds ? En nu ?
Wat een drama zeg. Ik zou NOOIT meer een potje vet kopen.

Het potje vet is van net voor de invoering van de euro. En van de zelfde producent.

zoekster
door zoekster - May 9, 2012 om 20:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik geef TS gelijk, veel dingen zijn duurder geworden na invoering van de euro en niet alles kwam door de inflatie. Ik weet nog dat ik een pan bij de blokker ging kopen. Was 15 euro, stond er nog een oud stickertje op de pan met 27,95. Was in een paar maanden tijd 5 gulden duurder. Ook de openbare toiletten die eens fl 0,35 en maximaal fl 0,50 waren. Zijn nu allemaal 50 cent. 1,10 in guldens, toch idioot.
Horeca, ach je kan zoveel opnoemen. Niet alles is duurder geworden, maar veel wel. Maar terug naar de gulden, ik zie het niet gebeuren en ook niet dat de gulden dan weer de oude waarde krijgt. We zijn eraan begonnen en komen er nooit meer vanaf.

de motormuis
door de motormuis - May 9, 2012 om 21:57
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, helaas moest Nederland toen ook weer voorop lopen in het overstappen naar de euro.En daarmee is ook de ellende begonnen.Want wat eerst in guldens was is gewoon omgezet in euro's.En tegenwoordig nog maar een paar maal extra verhoogd allemaal.Alleen onze salarissen waren toen wel verlaagd,maar prijzen van alles verhoogd.We moeten als klein kikkerlandje maar groot willen zijn en overal voorop willen staan.Maar diegenen die dat willen en regelen hebben zelf wel allemaal topsalarissen.

valerius-2
door valerius-2 - May 9, 2012 om 23:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn intussen tijd ruim11 jaar vorbij als u zich bezig wil houden ga dan iis terug naar 2001 dan kan u is zien dat dit met de meeste artikelen is gebeurd kijk liever voor uit en richt u zich niet op het verleden.

ikbenik
door ikbenik - May 10, 2012 om 00:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 9 mei 2012, 20:17]Ook de openbare toiletten die eens fl 0,35 en maximaal fl 0,50 waren. Zijn nu allemaal 50 cent. 1,10 in guldens, toch idioot.

Kijk eens naar de benzine.
In de gulden omgerekend is dat nu fl.3,74 per liter.

Parkeren in de parkeergarage: fl.5,17 per uur.

harrie
door harrie - May 10, 2012 om 07:22
765 Antwoorden / 36 Vragen

Heerlijk hè...... klagen.

Alleen iedereen klaagt over de uitgave kant. Ja, de meeste dingen zijn duurder geworden, maar ook de salarissen zijn gestegen en daar hoor je niemand over...

In 1999 had ik een netto inkomen van omgerekend € 1450.- en daarmee zat ik boven de loongrens voor het ziekenfonds, dus particulier verzekerd.
Verzekering voor huisarts en medicijnen was onbetaalbaar, dus alleen verzekerd voor ziekenhuis en specialist waarbij ook nog eens een eigen risico gold.

Het geheugen van de mens is heel erg selectief. De negatieve dingen van vroeger worden vergeten (weggedrongen) en de positieve onthoud men.

Zo zijn er zelfs dingen goedkoper geworden. O.a. elektronica, telefonie.

Ex-Haagsche Harrie

tdehond
door tdehond - May 10, 2012 om 08:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bij de invoering van de euro werden salaris en spaartegoeden lager ( 1 euro was immers ruim 2 euro). In een mum van tijd werden de prijzen van de aankopen verdubbeld.

Dit potje vet had een prijs van ruim 2 gulden en had dus m.i. niet meer als 1 euro hoeven te kosten omdat het wel een erg oud product was wat verkocht werd.

=harrie schreef op donderdag 10 mei 2012, 07:22: Heerlijk hè...... klagen.

Alleen iedereen klaagt over de uitgave kant. Ja, de meeste dingen zijn duurder geworden, maar ook de salarissen zijn gestegen en daar hoor je niemand over..

ex-Haagsche Harrie

tdehond
door tdehond - May 10, 2012 om 08:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

oops

moet zijn: ( 1 euro was immers ruim 2 gulden).

harrie
door harrie - May 10, 2012 om 10:32
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 10 mei 2012, 08:03]oops

moet zijn: ( 1 euro was immers ruim 2 gulden).

Door dit soort fout denken ontstaan dit soort discussie's

Ex-Haagsche Harrie

tdehond
door tdehond - May 10, 2012 om 11:52
4744 Antwoorden / 9 Vragen

M.i. dachten de ondernemers fout door het niveau van de prijzen binnen de kortste keren op te schroeven naar wat het in guldens kostte zonder dat navenant de inkomens omhoog gingen.

kaneeltje
door kaneeltje - May 10, 2012 om 13:19
18 Antwoorden / 0 Vragen

]Zeuren helpt niet!
Wij nederlanders blijven maar klagen, maar laten we er eens iets aan doen!
Als we het OV zo duur vinden , gewoon allemaal 1 week niet met de tram of bus.
Maar dan ook niemand, help elkaar,zet iemand achter op je fiets of neem hem mee met de auto. Laat de overheid maar voelen wat we er van vinden.
Laat al het dure fruit maar 1 of 2 weken liggen in de winkel,en laat horen dat je de producten te duur vindt.
Vraag aan je buurman of hij niet een beetje vet voor je heeft! Misschien heeft hij ook nog wel een potje van 5 jaar liggen.Help elkaar en durf eens aan een ander hulp te vragen.
Dit deden de mensen vroeger ook , hadden meer voor elkaar over!
En vergeet niet dat het de komende jaren nog veel slechter gaat worden.
We moeten het nu eenmaal met die euro doen.
Maar zorg dat je wel de baas blijft over je eigen euro's"!!!!

djbierdrager
door djbierdrager - May 10, 2012 om 13:26
12 Antwoorden / 2 Vragen

Wat anders als een potje met vet.Moeten we dan wel genoegen nemen met een brood van € 2.80. Vroeger 1.80 in guldens maar zo kunnen we nog wel even doorgaan.

butterfly51
door butterfly51 - May 10, 2012 om 13:27
9 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 9 mei 2012, 15:30] ( 1 euro = 2.20371 gulden)

Ja, dat is de waarde TOEN.
Ik zat net ergens te lezen dat de waarde van de EURO nu op 1,30 staat.
Als dit zo doorgaat dan is ie straks net zoveel waard als de gulden.........

aaddepanman
door aaddepanman - May 10, 2012 om 13:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

We zijn met zijn allen bij de neus genomen met de euro.
In het begin makkelijk met vakantie.
Maar als je kijkt naar frankrijk en duitsland waar alles goedkoper is.
Doen we het hier toch verkeerd

harrie
door harrie - May 10, 2012 om 13:42
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=butterfly51 schreef op donderdag 10 mei 2012, 13:27][quote=tdehond schreef op woensdag 9 mei 2012, 15:30] ( 1 euro = 2.20371 gulden)

Ja, dat is de waarde TOEN.
Ik zat net ergens te lezen dat de waarde van de EURO nu op 1,30 staat.
Als dit zo doorgaat dan is ie straks net zoveel waard als de gulden.........

Dat is appels met peren vergelijken.....
En goed lezen is een kunst. Er staat dat € 1,00 gelijk is aan US $ 1,30.
Bij de start van de Euro was dat ca. 0,85....... dus krijg je nu nog steeds veel meer dollars voor je Euro, wat goed is voor de meeste importproduken.

Ex-Haagsche Harrie

he
door henri_b - May 10, 2012 om 13:54
27 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt overal veel gezwetst over "inflatie" maar wanneer ik 10x 3% boven dit bedrag tel (dat is niet hetzelfde als 30%!) kom ik bijlange na niet aan het genoemde bedrag.
Ook is het inflatiecijfer dat onze overheid ons voorhoudt één grote leugen!
Het daadwerkelijke inflatiecijfer ligt vele malen hoger.

Ik las in een rapport van de overheid in december 2009 zelfs dat het inflatiecijfer voor december meeviel omdat de kerstbomen goedkoop waren!
Nu vraag ik je.........
De Euro heeft voor gigantische prijsstijgingen gezorgd. Helaas zijn veel Nederlanders absoluut niet prijsbewust; zij weten niet eens wat vandaag de dag een pak melk kost, laat staan dat ze de prijzen van 2001 nog weten....

holpen
door holpen - May 10, 2012 om 13:54
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@butterfly51

Zucht..... En op die manier kun je dus nooit een discussie voeren, als je al niet snapt waar je het over hebt...

Waar jij het over hebt, is de huidige wisselkoers t.o.v. de Amerikaanse dollar! En dat vergelijk je vervolgens soepeltjes met de koers van de euro t.o.v. de Nederlandse gulden bij invoering?

Verdiep je eerst eens in de materie, volg desnoods een economie-klasje, misschien dat je dat begrijpt waar dit over gaat.

fa
door fairman - May 10, 2012 om 13:57
22 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag u eens eerlijk af: bent u in het algemeen echt ARMER geworden na en door de invoering van de euro?

he
door henri_b - May 10, 2012 om 14:05
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harrie schreef op donderdag 10 mei 2012, 07:22]
Heerlijk hè...... klagen.
Alleen iedereen klaagt over de uitgave kant. Ja, de meeste dingen zijn duurder geworden, maar ook de salarissen zijn gestegen en daar hoor je niemand over...

Ex-Haagsche Harrie

Helaas is mijn salaris inmiddels niet verviervoudigd, sommige prijzen wél!

Ik herinner me nog dat ik een week nadat de Euro was ingevoerd ging eten bij een Grieks restaurant waar ik vaak kwam. Meteen viel op dat op de menukaart het Guldenteken was vervangen door een Euroteken! Ik wist van gerechten die ik regelmatig at de prijs uit mijn hoofd en dit viel mij meteen op.
Ik ben linea recta naar buiten gelopen en sindsdien ben ik nooit meer in dit restaurant binnen geweest.....
Wanneer je de moeite neemt om eens een prijs om te rekenen zie je belachelijke prijsstijgingen.
In Den Haag wordt e.e.a. in alle toonaarden ontkent, maar daar leven ze nu eenmaal in een andere wereld.......
Wanneer je, zoals ik, een prima geheugen voor prijzen hebt valt het je meteen op dat de huidige prijzen op het absurde af zijn.
Maar of die gulden ooit nog terugkomt?
Ik denk het niet: er wordt immers lekker aan verdiend!

frits
door frits - May 10, 2012 om 14:15
146 Antwoorden / 5 Vragen

Het zou een farce zijn te geloven dat als we terug gingen naar de gulden alles goedkoper zou worden, bij het omreken zou er gretig van gebruik gemaakt worden om de prijzen weer te verhogen.
Dit hebben we met de invoering van de Euro ook mee gemaakt ook al werd het ten stelligste ontkend, door z.g. economen en dergelijke onbetrouwbare lieden.
Ik was voor de Euro, niet wetende dat er gebruik van zou gaan maken om woeker prijzen te berekenen.
En dat dom gezwets over inflatie raakt kant nog wal en staat in geen verhouding met de prijzen die men nu berekend.
Dat electronica, telefonie goedkoper is geworden is juist en normaal dank zij chips e.d. de materiaal kosten zijn ook BEDUIDEND lager, maar helaas kun je deze niet eten !

jo
door johnmarie - May 10, 2012 om 14:15
25 Antwoorden / 4 Vragen

Allemaal maar klagen, maar als traks op 12 september de verkiezingen zijn stemmen ze wel allemaal op deze gangsters met hun mooie vekiezings praatjes lees bedrog. Veel klagern maar weinig doen.

traporgel
door traporgel - May 10, 2012 om 14:21
191 Antwoorden / 4 Vragen

Voordat we nu allemaal helemaal in de stress schieten, stel ik voor: gaan staan met z'n allen, en inhaken:

Ik heb hebb een potje met met vet,
een potje, potje, potje ve-he-het,
al op de tafel gezet,
Ikheb een potje, potje, potje ve-he-het,
al op de tafel gezet,
tarara nieuwe couplet,
enz

tenormin
door tenormin - May 10, 2012 om 14:21
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Toen de euro kwam moesten de winkeliers de ƒ tekens erbij zetten, maar dat werd massaal niet gedaan. In de door ons omliggende landen wel. Wat mij het meest is bijgebleven (en lang niet meer werd gekocht) waren de bosjes narcissen: altijd 3 bosjes voor ƒ2,50; en ineens €2,50. Maar terugkijken heeft immers geen zin: moederlief kreeg in haar tijd ook maar ƒ8,00 per week! Denk dat als die gulden weer terugkomt we er nog slechter van worden.

zoekster
door zoekster - May 10, 2012 om 14:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=fairman schreef op donderdag 10 mei 2012, 13:57]Vraag u eens eerlijk af: bent u in het algemeen echt ARMER geworden na en door de invoering van de euro?

Armer sinds 2002. Hangt van zoveel dingen af. Je kan inmiddels werkeloos zijn geworden, je huis 12 % in waarde gedaald, gescheiden zijn. Allerlei rampspoed kan je getroffen hebben. Aan de andere kant, kun je de lotto hebben gewonnen, een goede baan hebben gekregen, in goud belegd, nooit meer uiteten gaan
Dat iemands leven en gedrag 10 jaar statisch blijft is onwaarschijnlijk. En dan ook nog eens uit zien te vissen of het door toedoen van de euro was.
Waar je wel over na kan denken is dat aan de euro ook landen meedoen, die er economisch gezien belabberd voorstaan. Dat gaat ons als Nederland een stuk armer maken en heeft ons land ook nu al armer gemaakt.
Zelfs Hoogervorst (van de VVD!) zegt dat we er nooit aan hadden moeten beginnen, alleen om er nu weer uit te stappen gaat ons nog meer kosten. Dat is het dilemma.

Mijn potje met vet heb ik niet op tafel gezet,
ik bewaar het in een kluis,
er over 20 jaar verkoop ik het,
voor 80 euro,
aan Frans.

ru
door ruitenboer - May 10, 2012 om 14:35
64 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad heeft terug kijken geen zin. T.o.v. de Duitse mark zijn we er slechter op geworden.
Toch blijft het vreemd dat gelijke Nederlandse producten net over de Duitse grens substantieel goedkopers zijn dan in Nederland. We hebben het dan niet over een paar cent maar soms tot 25% goedkoper in Duitsland.

En je kunt je ook afvragen hoe het kan dat winkels 75% koritng geven tijdens de uitverkoop en er dan nog steeds aan verdienen.

tdehond
door tdehond - May 10, 2012 om 14:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is ook een potje met vet van toen! Dus geldt m.i. de waarde van toen voor dit potje.

( voor de melodie: klik hier

=butterfly51 schreef op donderdag 10 mei 2012, 13:27:
=tdehond schreef op woensdag 9 mei 2012, 15:30: ( 1 euro = 2.20371 gulden)

Ja, dat is de waarde TOEN.
Ik zat net ergens te lezen dat de waarde van de EURO nu op 1,30 staat.
Als dit zo doorgaat dan is ie straks net zoveel waard als de gulden.........

zoekster
door zoekster - May 10, 2012 om 14:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=johnmarie schreef op donderdag 10 mei 2012, 14:15]Allemaal maar klagen, maar als traks op 12 september de verkiezingen zijn stemmen ze wel allemaal op deze gangsters met hun mooie vekiezings praatjes lees bedrog. Veel klagern maar weinig doen.

Nu klaag je zelf ook.
Voel me niet door je aangesproken, ik ga niet op een gangster stemmen, maar stem op een partij die ik het beste programma vind hebben.

danath
door danath - May 10, 2012 om 15:16
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=fransdouwina schreef op woensdag 9 mei 2012, 15:04]Vanmorgen had ik wat kogellager vet nodig en zag dat deze bijna op was. Ik naar de fietsenzaak om een nieuw potje te halen.
Op het oude potje stond nog de prijs in guldens en wel 2.45. Wat ik voor het nieuwe potje vet moest betalen van het zelfde merk en inhoud was in euro's 4.50. !!!!!!!!!!!
Met de avond vierdaagse maar niet meer zingen; Ik heb een pòòòòtje met vet.....

audb
door audb - May 10, 2012 om 15:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

In 2000 koste een board-deur nog FL19,95
Na de invoering koste deze ook 19,95 maar toen in euro`s dus ja ook ik mis de gulden zeker als je gaat rekenen wat een fles coca cola kost wil je wel ff je afvragen waarom deze voor 4 flessen meer dan 12,50 kost maar dan wel in guldens.

christin
door christin - May 10, 2012 om 15:55
105 Antwoorden / 4 Vragen

Dat velen nu in de problemen zitten komt omdat ze de euro gingen uitgeven alsof het guldens waren. Gaf je vroeger 2 gulden bij een collecte aan de deur, geef je nu 2 euro. Kocht je een glas wijn van 3 gulden is nu 3 euro. Mijn salaris werd helaas niet verdubbeld. Dat steeg in die 10 jaar totaal slechts met 300 euro. Een shirt kostte 29 gulden maar werd meteen na de invoering gewoon 29 euro. Schandalig. De mensen krijgen het nu eindelijk door en zijn flink aan het bezuinigen. Terug naar de gulden kan niet meer want dan schrik je helemaal van de prijzen.

gerardk
door gerardk - May 10, 2012 om 16:01
175 Antwoorden / 8 Vragen

Ik kocht mijn eerste BMW voor 20.000 Gulden (9075 Euro) en nu kost die ruim 40.000 Euro en gooide de tank vol voor 15 Gulden (6,80 Euro) en nu moet ik daarvoor ruim 10 keer zoveel neertellen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Teruggaan naar de Gulden kost alleen maar nog meer in tegenstelling wat Wilders ons probeert wijs te maken.

tenormin
door tenormin - May 10, 2012 om 16:35
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als iemand voor mij de link kan neerzetten, want ik denk dat ons denken toch ietwat vertroebeld word of vergeten zijn, onbewust. Best interessant om ons geheugen of te frissen:
www.geldenrecht.nl/artikel/2011-01-05/hoeveel-gulde

naitsoezn
door naitsoezn - May 10, 2012 om 16:53
842 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk hoor, al die voorbeelden dat het leven zoveel duurder is gewoon door de euro... Maar waarom komt niemand met het voorbeeld van een sms-je? Nu al vanaf een paar cent, vroeger tot wel fl. 0,50.. En de nieuwste mobieltjes? Vroeger ruim 1000 gulden, nu gratis bij een abonnement. Of een DVD-speler? Vroeger honderden guldens, nu voor een paar tientjes bij de Blokker of de Aldi... En zo zijn er zat voorbeelden te bedenken.

"Ja, maar dat is allemaal niet te vergelijken". O, echtwaar joh? Alleen als het in het klaagstraatje past, dan is het wel opeens vergelijkbaar natuurlijk....

Tegen iedereen die werkelijk denkt dat de prijzen zullen dalen doordat de gulden weer terugkomt, wil ik zeggen: Droom lekker verder.

tenormin
door tenormin - May 10, 2012 om 17:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@naitsoezn: tegen iedereen die werkelijk denkt dat de prijzen zullen dalen.......droom lekker verder...dat zou in mijn opinie een nachtmerrie worden, zeker weten.

st
door stoom - May 10, 2012 om 17:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Terug naar de gulden gaat niet de reden is simpel de mensen van de regering
groot inditrueel en andere rijken hebben alles zeer goed aangepast.
Het salaris is duidelijk omgezet naar een op een , maar voor de arbeider en midde
stander niet.
De hoop dat het veranderd vergeet het.

wi
door wimmers - May 10, 2012 om 19:07
47 Antwoorden / 8 Vragen

Vederop in de discussie heeft iemand het over dvdspelers dat die zo lekker goedkoop zijn,ja daar hebben we wat aan want die kopen we iedere dag.
Het gaat om de gewone levensmiddelen die je elke dag moet kopen die zijn schrikbarend duur geworden en het klagen van de mensen het heeft geen enkele zin maar het lucht wel een beetje op.Als je ziet dat je voor een kilo andijvie 4 euro moet betalen dan krijg je toch wel de pest erin.Maar ja we zullen er toch mee moeten leven en maar lekker blijven klagen misschien horen ze het eens in Den Haag.

ik
door ikke en ikke - May 10, 2012 om 21:01
13 Antwoorden / 1 Vragen

en maar klagen maar nu de feiten.Minister Zalm heeft de gulden om rekening te hoog ingeschat moest zijn 2:1 werd 2.1037 :1 bijna 10% te hoog.De prijzen werden binnen 1 jaar van fl naar € gebracht. Het Salaris is zonder promotie en het zelfde werk van € 2000 in 2001 naar €2500 netto per maand gegaan.
Maar bij onze zuider buren blijkt het nog erger te zijn , van uit Antwerpen je wekelijkse boodschappen in Nederland doen. En nog goedkoper uit wezen met de benzine prijs incluis dan in Antwerpen je boodschappen doen.
In Italie was tot 2010 de lire prijs naast de € prijs vermeld de prijzen zijn daar in deze periode niet zo hard gestegen. Misschien iets voor hier.

di
door dinty - May 10, 2012 om 21:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de meeste mensen vergeten dat de BTW ook omhoog is gegaan en allerlei belastingen. De winkellier kan echt niet bij elk produkt zomaar een prijs verdubbelen. Vele produkten hebben een vaste prijs. En bij de uitverkoop moet een kleine ondernemer vaak blij zijn als hij zijn aankoopprijs eruit haalt. En laten we eerlijk zijn. we willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dat alles duur wordt is een feit, maar de gulden terug,,,,,,

naitsoezn
door naitsoezn - May 10, 2012 om 21:35
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikke en ikke schreef op donderdag 10 mei 2012, 21:01](...)
In Italie was tot 2010 de lire prijs naast de € prijs vermeld de prijzen zijn daar in deze periode niet zo hard gestegen. Misschien iets voor hier.
Ik weet niet of je ooit in een italiaanse supermarkt bent geweest, maar daar zijn de prijzen hoger dan hier hoor. Voor de prijs waarvoor ik in Nld. m'n karretje vol heb, heb ik in Italie net een mandje vol....

Bovendien, hoe wil je nu hier gaan invoeren dat de producten tot 2010 dubbel geprijsd moeten worden... Tenzij je een tijdmachine hebt, gaat dat niet lukken volgens mij....

pi
door piet limburg - May 10, 2012 om 21:39
232 Antwoorden / 15 Vragen

In de tijd van de gulden...koopjes bij BLOKKER 1 gulden...nu 1 euro...(fl.2,20)
is meer dan dubbel zo duur.
Schommelpaardje of autootje voor kinderen aan de winkeldeur van veel zaken was in de tijd van de gulden 25 cent....nu minimaal 50 eurocent...is 4x zo duur.
Zo kun je dagen en wekenlang doorgaan met het vergelijken.
De GULDEN-EEUW is helaas voorbij.
De CRISIS NABIJ,MAAR VERRE VAN VOORBIJ.

piet

tenormin
door tenormin - May 10, 2012 om 22:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vrienden zijn weer voor hun langdurige vakantie naar Frankrijk en Italië vertrokken en hebben voor het eerst in jaren hun caravan weer volgestopt met houdbare in Nederland gekochte producten omdat deze 2 landen veel duurder zijn geworden dan ze gewend waren. Gewoon noodzakelijk, als AOW 'rs.

melomaan
door melomaan - May 10, 2012 om 23:48
157 Antwoorden / 1 Vragen

Kunnen ze drank mee terug nemen...die is in Italië goedkoper dan hier. :-)

tenormin
door tenormin - May 11, 2012 om 00:21
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@melomaan, off topic: zijn net als ik geen alcoholgebruikers, saai hé?:-))

harrie
door harrie - May 11, 2012 om 07:51
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wimmers schreef op donderdag 10 mei 2012, 19:07]Vederop in de discussie heeft iemand het over dvdspelers dat die zo lekker goedkoop zijn,ja daar hebben we wat aan want die kopen we iedere dag.
Het gaat om de gewone levensmiddelen die je elke dag moet kopen die zijn schrikbarend duur geworden en het klagen van de mensen het heeft geen enkele zin maar het lucht wel een beetje op.Als je ziet dat je voor een kilo andijvie 4 euro moet betalen dan krijg je toch wel de pest erin.Maar ja we zullen er toch mee moeten leven en maar lekker blijven klagen misschien horen ze het eens in Den Haag.

Andijvie is een seizoensgroente, wil je die buiten het seizoen eten van moet je betalen.......
Overigens kan je de van de prijsverlaging van een DVDspeler heel wat kilootjes kopen.
Andijvie is geen populaire groente en wordt in de winter mondjesmaat geïmporteerd, terwijl sperzieboontjes in de winter populair geworden zijn. In februari 2000 betaalde ik er nog Hfl. 17,00 per kilo voor.
Dit jaar lag de prijs tussen de 3 en 4 Euro per kilo..........

Cookies
door Cookies - May 11, 2012 om 09:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 10 mei 2012, 22:31]Vrienden zijn weer voor hun langdurige vakantie naar Frankrijk en Italië vertrokken en hebben voor het eerst in jaren hun caravan weer volgestopt met houdbare in Nederland gekochte producten omdat deze 2 landen veel duurder zijn geworden dan ze gewend waren. Gewoon noodzakelijk, als AOW 'rs.

Voorlopig kunnen ze wel met hun AOW-tje al jaren langdurig op vakantie naar het buitenland, hebben een auto met voldoende pk om een caravan te trekken en hebben een caravan. Zou bijna medelijden met ze krijgen!

hh
door hhverveer - May 11, 2012 om 09:10
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Maak je toch niet zo'n zorgen over de Euro; voor het einde van dit jaar is het over en uit met de Euro.

Mvg, dhr. H.H. Verveer-Ridderkerk

eh
door ehzdhz - May 11, 2012 om 09:40
98 Antwoorden / 1 Vragen

Dat vet is gemaakt van olie en olie is zoals U weet veel duurder geworden.

eh
door ehzdhz - May 11, 2012 om 09:57
98 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij laatst opviel is dat losse onderdelen voor je fiets zoals fietssloten van Axa en zadels en fietstassen zo duur zijn geworden. Dan vraag je je af hoe die prijzen tot stand komen.

ikbenik
door ikbenik - May 11, 2012 om 09:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hhverveer schreef op vrijdag 11 mei 2012, 09:10]Beste mensen,

Maak je toch niet zo'n zorgen over de Euro; voor het einde van dit jaar is het over en uit met de Euro.

Mvg, dhr. H.H. Verveer-Ridderkerk

Dat geloof ik niet.

ac
door acm.smids - May 11, 2012 om 10:34
6 Antwoorden / 4 Vragen

Na 11 jaar laait de discussie weer op over de euro. En terecht. Kijk naar de huizenmarkt. Ik geef een voorbeeld, In 2001 kost een nieuwbouw appartement
275.000 gulden.v.o.n. Dit zou dan 125.000 euro zijn. Echter in 2004 ,twee jaar
na invoering euro werd het eerste appartement te koop aangeboden voor
250.000 euro. Dit is 550.000 gulden. Dit staat toch in geen enkele verhouding
met de koopprijs. En zo is de hele ellende begonnen waar we nu de zure vruchten
van plukken.
Hoor het Balkenende nog zeggen,eerst het zuur en dan het zoet. Het blijft zuur.

tdehond
door tdehond - May 11, 2012 om 10:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is een oud potje vet, van voor invoering van de euro, dus is het oude olie voor de prijs die toen gangbaar was, verwerkt in de prijs in guldens van dat moment.

Omgerekend in de waarde v.d. gulden in euro's voordat de ondernemers meer wilden verdienen is dit potje m.i. hooguit 1 euro waard.

=ehzdhz schreef op vrijdag 11 mei 2012, 09:40: Dat vet is gemaakt van olie en olie is zoals U weet veel duurder geworden.

eh
door ehzdhz - May 11, 2012 om 10:59
98 Antwoorden / 1 Vragen

De prijs van een huis is een mooi voorbeeld. De prijs van meeste dingen voor een huis zoals de grond en de arbeid koop je in Nederland. De euro zal wel een rol hebben gespeeld maar de hypotheekaftrek en de te lage productie van woningen nog veel meer. Mensen die nu een aflossingsvrije hypotheek hebben of die er dit jaar nog een afsluiten kunnen hoge bedragen lenen en dus ook betalen. Dat zorgt voor hoge prijzen.

tenormin
door tenormin - May 11, 2012 om 13:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 09:02][quote=tenormin schreef op donderdag 10 mei 2012, 22:31]Vrienden zijn weer voor hun langdurige vakantie naar Frankrijk en Italië vertrokken en hebben voor het eerst in jaren hun caravan weer volgestopt met houdbare in Nederland gekochte producten omdat deze 2 landen veel duurder zijn geworden dan ze gewend waren. Gewoon noodzakelijk, als AOW 'rs.

Voorlopig kunnen ze wel met hun AOW-tje al jaren langdurig op vakantie naar het buitenland, hebben een auto met voldoende pk om een caravan te trekken en hebben een caravan. Zou bijna medelijden met ze krijgen!

"Zij" is van de vrekkenkrant. Daar kan men veel goede tips uithalen! 20-jarige caravan en auto worden zelf onderhouden (behalve APK), gaan nooit uit eten, drinken en roken niet. Daarom kunnen ze het zich veroorloven door altijd heel zuinig te zijn en "huisje" te verplaatsen. Kleding word zelf gemaakt/of tweedehands aangeschaft. En neem zomaar aan dat ze hun oude potje vet ook nog meenemen (uit het gulden tijdperk).

eh
door ehzdhz - May 11, 2012 om 15:59
98 Antwoorden / 1 Vragen

TdeHond, kijk eens op deze site dan kost een kleine tube omgerekend 11 euro (13.09 incl btw).

wi
door wilbro - May 11, 2012 om 18:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hee die Ex Haagsche Harrie ; is jouw werkelijke naam niet Gerrit Zalm?????
Nederlands grootste Euro-Wissel idioot en Zakkenvuller.

tdehond
door tdehond - May 11, 2012 om 18:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat lijkt mij niet relevant voor de prijs in guldens voor het potje vet wat hier besproken wordt.

De prijs had meer als gehalveerd moeten worden omdat het een o u d potje vet betreft wat nog in guldens geprijsd was.

Ter lering ende vermaak:
Kogellagervet met een verhaal

=ehzdhz schreef op vrijdag 11 mei 2012, 15:59: TdeHond, kijk eens op deze site dan kost een kleine tube omgerekend 11 euro (13.09 incl btw).

tenormin
door tenormin - May 11, 2012 om 19:33
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tdehond, Uw kogellagervet met een verhaal is net zoiets als een placebo op recept krijgen. Wel interessant (en nog waar ook waarschijnlijk).

harrie
door harrie - May 12, 2012 om 06:58
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wilbro schreef op vrijdag 11 mei 2012, 18:01]Hee die Ex Haagsche Harrie ; is jouw werkelijke naam niet Gerrit Zalm?????
Nederlands grootste Euro-Wissel idioot en Zakkenvuller.

@wilbro
Nee en als dit jouw bijdrage is aan een discussie, ben je wel heel infantiel bezig.

Ex-Haagsche Harrie

eh
door ehzdhz - May 12, 2012 om 08:42
98 Antwoorden / 1 Vragen

TdeHond, ik neem aan dat het potje met de prijssticker in guldens thuis stond bij Frans en dat dit niet als nieuw werd verkocht.
Heb het al eerder gezegd, onderdelen en accessoires voor de fiets zijn erg duur geworden. Dat kan niet alleen aan de inflatie liggen. Je zou bijna denken dat er mensen zijn die de prijs omhoog stuwen. Als ik een folder met fietsen en onderdelen opensla dan schrik ik de laatste tijd elke keer van de prijzen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 12, 2012 om 11:18
86 Antwoorden / 1 Vragen

De fiets is en wordt een 'populier' vervoermiddel, op grond van bezuiniging pakt men dus vaker de fiets, dus zijn of worden de prijzen van de fietsonderdelen/accessoires hierop aangepast. Aanbiedingen zullen wel blijven.

l1ntje
door l1ntje - May 12, 2012 om 13:19
13 Antwoorden / 0 Vragen

terug naar de gulden is geen optie, trouwens heel veel artikelen zoals tv's en witgoed zijn hetzelfde gebleven. Een kop koffie kost nu € 2,00 als je dit omrekent naar guldens 4,40 gaat niemand meer op een terras zitten. Dus terug naar de euro forget it.

fr
door fransdouwina - May 12, 2012 om 16:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ehzdhz schreef op vrijdag 11 mei 2012, 15:59]TdeHond, kijk eens op deze site dan kost een kleine tube omgerekend 11 euro (13.09 incl btw).

Dan heb ik nog een goedkoop potje vet gekocht zeg. Absurd natuurlijk.

weetnietveel
door weetnietveel - May 13, 2012 om 14:42
69 Antwoorden / 2 Vragen

31 december 2001 Linera 25% vet voor de boterham hfl.1,25 4 januari 2002 dezelfde Linera met dezelfde houdbaarheidsdatum plots 0,85 eurocent = omgerekend hfl.1,87, hetzelfde met Heinz Hot-ketchup eerst hfl. 2,89 een paar dagen later euro 1,79 omgerekend hfl. 3,94 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toevallig heb ik dit in die tijd bijgehouden om te kijken hoe de prijzen zouden stijgen. Op dit moment blijkt ook uit alle acties van grote drogisterij-ketens dat we in de afgelopen jaren duidelijk heel veel teveel hebben betaald voor onze tandpasta, shampoo, haargel, scheerschuim enz. want je krijgt nu de ene na de andere aanbieding met vier halen twee betalen. Ik profiteer daar van heb ik toch nog iets terug. :-)

haarp
door haarp - May 13, 2012 om 15:27
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ben eindelijk blij dat er nu serieus wordt gepraat over de terugkeer van de Gulden.
Als wij terug naar onze Gulden gaan kost ons dat een flinke duit, doch het zo laten bij de Euro kost ons op de langere termijn nog veel meer.

Ik heb het helemaal gehad met die afspraken in Brussel en zeker met dat gevaarlijk/achterbaks mannetje Rutte.

tenormin
door tenormin - May 13, 2012 om 19:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=haarp schreef op zondag 13 mei 2012, 15:27]Ben eindelijk blij dat er nu serieus wordt gepraat over de terugkeer van de Gulden.
Als wij terug naar onze Gulden gaan kost ons dat een flinke duit, doch het zo laten bij de Euro kost ons op de langere termijn nog veel meer.

Ik heb het helemaal gehad met die afspraken in Brussel en zeker met dat gevaarlijk/achterbaks mannetje Rutte.

Hoe komt u dáár nu bij dat er serieus gesproken wordt over de terugkomst van de gulden? Dat zou, hoe fijn het ook klinkt, de nekslag worden voor Nederland; dat zullen we echt niet overleven. Nee, die Euro moet wel blijven. Misschien, als Griekenland er nu niet uitkomt, dat zij terug moeten naar de drachme, maar ik hoop toch dat men niet so stom is om terug naar de dan helemaal onbetaalbare gulden te gaan.

haarp
door haarp - May 14, 2012 om 19:39
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 13 mei 2012, 19:01][quote=haarp schreef op zondag 13 mei 2012, 15:27]Ben eindelijk blij dat er nu serieus wordt gepraat over de terugkeer van de Gulden.
Als wij terug naar onze Gulden gaan kost ons dat een flinke duit, doch het zo laten bij de Euro kost ons op de langere termijn nog veel meer.

Ik heb het helemaal gehad met die afspraken in Brussel en zeker met dat gevaarlijk/achterbaks mannetje Rutte.

Hoe komt u dáár nu bij dat er serieus gesproken wordt over de terugkomst van de gulden? Dat zou, hoe fijn het ook klinkt, de nekslag worden voor Nederland; dat zullen we echt niet overleven. Nee, die Euro moet wel blijven. Misschien, als Griekenland er nu niet uitkomt, dat zij terug moeten naar de drachme, maar ik hoop toch dat men niet so stom is om terug naar de dan helemaal onbetaalbare gulden te gaan.

Maakt niet uit welke munt ons land vertegenwoordigd .. het kost ons hetzelfde ......