Da
door DancePrinses Dec 9, 2019 om 15:19
Geldzaken & recht

Teveel korting gegeven

Goedemiddag,

Ik werk in een winkel.
Vandaag kwam een klant een product retour brengen en een ander product weer meenemen. (Het zelfde product maar in een andere maat.)
Nu zag ik op de bon dat het product dat retour moest per ongeluk met teveel korting is verkocht.

Ik heb het product dus voor de betaalde prijs (de helft van oorspronkelijk prijs) retour genomen en dit bedrag afgetrokken van het nieuwe artikel. De klant moest dus bijbetalen.
De klant was het niet eens met deze wijze omdat het een ruil was.

Heeft de klant hierin gelijk?

3100 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2019 om 15:23
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Als het hetzelfde product was en het alleen om ruilen ging, lijkt het me dat dezelfde prijs moet worden gehandhaafd anders dan als het een ander artikel zou betreffen. M.i. heeft de klant gelijk. Als er tenminste geen speciale datum was voor de korting die al verstreken was. Moeilijk gevalletje. Neem aan dat u nu zelf het verlies moet bijleggen?

Iv
door Ivo W Dec 9, 2019 om 15:33
731 Antwoorden / Vragen

Het was niet hetzelfde product, maar een andere maat. Dus helaas voor de klant.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2019 om 16:09
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@ivow, de TS schrijft zelf: hetzelfde product maar in een andere maat.

Iv
door Ivo W Dec 10, 2019 om 08:16
731 Antwoorden / Vragen

Een andere maat, dus niet 'hetzelfde'. Maatvoering is immers een belangrijk kenmerk. Is die anders, dan is het een ander product met andere kenmerken en ook een andere EAN-code

Iv
door Ivo W - Dec 9, 2019 om 15:32
731 Antwoorden / Vragen

Hoewel het gevoelsmatig voor de klant niet 'eerlijk' zal zijn, heeft de klant hierin geen gelijk.

Een 'zelfde product in een andere maat' is niet hetzelfde product. Het is een ander product met andere kenmerken (namelijk andere maten!) en ook een andere productcode als het eerder gekochte product. Door te 'ruilen' ontstaat een volledig nieuw transactie, die feitelijk geheel los staat van de eerdere transactie. Bij de nieuwe transactie neem je product 1 terug voor de prijs die de klant er eerder voor betaald heeft, en lever je product 2 voor de prijs die op dat moment voor het product geldt.

De klant zou alleen gelijk hebben, wanneer deze het product kwam ruilen voor [b] exact hetzelfde product, dus ook dezelfde maat en kleur[/b], bijvoorbeeld omdat het gekochte product bij thuiskomst defect of beschadigd bleek te zijn en de klant logischerwijze een werkend en onbeschadigd exemplaar verlangt.

Hajon
door Hajon Dec 9, 2019 om 16:02
9 Antwoorden / Vragen

Ik ben het niet met u eens dat een andere maat een ander product zou zijn. De streepjescode voor verschillende maten van hetzelfde product is precies hetzelfde. Bovendien: als de klant meteen de juiste maat had meegenomen, had hij / zij de korting ook gekregen.

Dat de winkelier oorspronkelijk teveel korting heeft gegeven is zijn / haar fout en verantwoordelijkheid, niet die van de klant. Misschien was de lagere prijs juist het argument om tot aankoop over te gaan.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2019 om 17:18
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ben ook niet eens met @ivo. Maar gelukkig: dat mag. En is deze rubriek ook voor.

ne
door neodutchio Dec 9, 2019 om 17:42
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Hajon, elke maat heeft zijn eigen streepjescode. Anders is niet te achterhalen welke maten in welk filiaal op voorraad zijn. Ook bestellen bij de fabrikant is dan een gok welke maat je gaat krijgen.

De koop is al gesloten voordat men afrekent bij de kassa. Nu is er bij de kassa een fout gebeurt, maar die fout is hersteld bij het terug brengen van het artikel. De teller staat voor beide partijen weer op 0 en zoals aangegeven ontstaat er een nieuwe overeenkomst.

Iv
door Ivo W Dec 10, 2019 om 08:18
731 Antwoorden / Vragen

@Hajon: een andere maat heeft echt altijd een andere streepjescode. Het verschil zit hem in de laatste zes cijfers.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2019 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, de klant heeft geen gelijk.

fa
door fairman Dec 9, 2019 om 16:45
22 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom niet?   Graag uitleg!

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fairman

Verzin zelf eens een reactie.

ma
door malty - Dec 9, 2019 om 15:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer die andere maat dezelfde prijs heeft als het gekochte exemplaar, waarom dan niet gewoon omruilen zonder bijbetalen?
Er was teveel korting gegeven op het gekochte exemplaar en dat gaat u nu corrigeren door het betaalde bedrag af te trekken van het nieuwe aankoopbedrag.
Ik heb geen idee om welk bedrag het gaat maar waarom niet het verlies door die kortingfout zelf nemen en een tevreden klant houden?
Als nu weer de gewone hogere prijs geldt heeft de klant door het betaalde bedrag van de huidige prijs af te trekken helemaal geen korting op zijn aankoop gehad.

lo
door lovewinnie - Dec 9, 2019 om 16:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Klant heeft ongelijk. Oude gaat terug . Ze krijgt geld terug. Nieuwe wordt gekocht . Nu geld er geen korting dus volle prijs. Zo simpel is het.

Terug nemen en ruilen is een gunst in een stenen winkel en geen plicht.  Dus ze heeft niks te willen of te eisen. Helaas voor de klant verliest ze

ro
door ron503 - Dec 9, 2019 om 16:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als er op de kassabon vermeldt staat dat ruilen mogelijk is dan blijft de aankoopprijs die op de bon staat van toepassing tenzij op de kassabon expliciet vermeldt staat dat artikelen die in een aanbieding gekocht worden niet omgeruild kunnen worden. De klant heeft gelijk als het product omgeruild mag worden omdat er dan geen nieuwe aankoop wordt gedaan maar het aangekochte niet passende product wordt geruild tegen een passend product.

diumenge
door diumenge Dec 9, 2019 om 17:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Behalve dan dat er per ongeluk teveel korting is gegeven. Als er op het prijskaartje bijvoorbeeld staat van 20 voor 10 euro en klant rekent uiteindelijk (ten onrechte) maar 5 euro af, dan kan klant bij het ruilen daar uiteraard geen rechten aan ontlenen. Klant was immers akkoord met de prijs van 10 euro, dat staat nog los van het feit dat klant er kennelijk niets van heeft gezegd toen er een fout in haar/zijn voordeel werd gemaakt.

Iv
door Ivo W Dec 10, 2019 om 08:20
731 Antwoorden / Vragen

Ook 'ruilen' is een nieuwe transactie. En aangezien niet voor hetzelfde product geruild wordt (namelijk een andere maat) kan het heel goed zijn dat er een andere prijs geldt voor dit nieuwe product.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2019 om 17:02
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik het goed begrijp is er in uw winkel een product verkocht met teveel korting. U heeft de klant laten betalen voor een fout gemaakt door degene in de winkel die het heeft verkocht en ik kan mij voorstellen dat de klant daar vanuit moreel oogpunt ontevreden over is. Dat dat kan anders zijn als de klant redelijkerwijze kon weten dat er een fout is gemaakt. Wie er mogelijk formeel gelijk heeft is een andere kwestie en ook een lastige. Als al eerder opgemerkt: een tevreden klant die graag terugkomt is zakelijk gezien ook van belang naar mijn mening. Ik ben wel heel erg benieuwd wat een rechter hierover zou zeggen als het tot een procedure zou komen.

am
door ampie - Dec 9, 2019 om 17:03
27 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is afhankelijk van de regels die de winkel normaal gesproken hanteert voor ruilen en /of retourneren. Als het gebruikelijk is dat een gekocht artikel geruild mag worden tegen hetzelfde artikel in een andere maat, dan heeft de klant m.i. gelijk. Je kunt het de klant immers niet aanrekenen dat er teveel korting is gegeven op het gekochte artikel.
Geldt een dergelijke regel m.b.t. tot ruilen niet, maar kan er alleen geretourneerd worden, waarbij de klant het aankoopbedrag terugkrijgt, dan heeft de klant ongelijk.

Da
door DancePrinses - Dec 9, 2019 om 17:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de antwoorden.
de handelswijze bij een retour is als volgt:
geretourneerde product retour slaan en geld uit de kassa.

Daarna het nieuwe product scannen en verrekenen met het geld van de retour. Dit zijn twee verschillende kassahandelingen omdat het systeem niet anders toelaat.

We hebben het uiteindelijk opgelost door het verschil te delen, de klant de helft en wij de helft. Dus een tevreden klant uiteindelijk, maar was even benieuwd hoe het nou precies zat.

am
door ampie Dec 9, 2019 om 17:54
27 Antwoorden / 1 Vragen

>joym

Netjes opgelost!

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2019 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Keurig geregeld.

panter22
door panter22 - Dec 9, 2019 om 17:17
6599 Antwoorden / Vragen

Was het geen black fryday koopje met 50 % korting net zoals bij de Zara?
Nu zijn de kleren weer de volle prijs, Dus ruilen is 50% bijbetalen voor een andere maat.
De korting gold alleen op die dag of in die week.
De klant had dezelfde dag het product moeten ruilen, dan was er niets aan de hand geweest.
Je koopt een product, brengt het terug en je krijgt je aankoopsprijs terug.
Dat geldt zeker als er een vergissing is gemaakt en teveel korting is gerekend.
Dan koop je weer een nieuw product in een andere maat en betaal je de prijs die dan geldt,
Als het product nu goedkoper was geweest, dan hoefde de klant geen geld terug? Ik dacht het wel.
Kijk maar eens bij de Zara en Zalando ruilen betekent het product terugsturen en weer een nieuwe product in een andere maat terugkopen.

ma
door malty Dec 9, 2019 om 17:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij Zara mag je gratis ruilen, alleen wanneer je een heel ander artikel wilt gaat het anders, wat logisch is.
Bij gratis ruilen mag je de kleur en maat van het artikel veranderen.

Je hebt 30 dagen vanaf de verzenddatum om je aankoop van zara.com GRATIS te ruilen.

Je kunt de grootte of kleur van je artikelen wijzigen. Als je het kledingstuk liever ruilt voor een ander, moet je een retour aanvragen, het artikel terugsturen en het andere artikel kopen.

bron Zara.com

am
door ampie Dec 9, 2019 om 17:50
27 Antwoorden / 1 Vragen

> panter 22
Sommige winkels hanteren andere regels. Bij Scapino b.v. mag je een met actiekorting in de winkel gekocht artikel zonder bijbetaling ook na de actieperiode omruilen tegen hetzelfde artikel in een andere maat. Zolang je het maar binnen de daarvoor geldende termijn doet. Het ligt er dus maar net aan welke regels een winkel hanteert.

panter22
door panter22 Dec 9, 2019 om 18:37
6599 Antwoorden / Vragen

@Malty, dat wist ik niet.
Er zitten wel wat voorwaarden aan vast. Als je betaald hebt met Ideal of paypal, dan weer niet.
@Ampie, zo zie je maar weer. Je moet eigenlijk eerst lezen hoe je het terug kunt sturen, voordat je wat koopt.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2019 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier om een 'foute' korting die toegepast was, niet om een gewone korting.

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2019 om 17:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@joym, dat is dan prima opgelost: samen delen. Dank voor het terugmelden.

ne
door neodutchio - Dec 9, 2019 om 17:45
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wat in de volksmond ruilen heet is in praktijk geen ruiling. Ruilen wil zeggen de verkeerde maat terug hangen in de winkel en met de juiste maat weer naar buiten lopen.
Echter is de praktijk anders. De klant levert aankoop 1 weer in en koopt nummer 2. De prijs van aankoop 1 hoeft niet overeen te komen met aankoop 2. Het verschil zou de klant kunnen terug krijgen, danwel bij moeten betalen.