Bl
door Blijfaardig May 18, 2020 om 11:47
Geldzaken & recht
Toestemming hypotheekverstrekker bij schadeherstel

Hallo,

Mijn hoofdvraag: Ik vraag mij af, of de bank er zo lang over mag doen (juridisch, maar ook normatief in een heldere kwestie als deze, zie toelichting hieronder) om de verzekeraar toestemming te geven de schade te gaan herstellen. Daarnaast vraag ik mij af, of de bank mag bepalen op welke wijze de kosten gedeclareerd gaan worden (via aktes van sessie rechtstreeks tussen aannemers en verzekeraar òf via een schade-depot per ingediende bonnetjes naar de bank (hetgeen voor mij onnodig veel romslomp betekent). Met name vraag ik me dat af, wanneer ook in de huidige (nog niet-herstelde) staat de woning (veel) meer waard is dan de hypotheeklening en het onderpand dus totaal niet 'in gevaar' komt.

Casus:
Omdat mijn buurman zijn huis afgefikt heeft, heb ik (best veel) schade. Omdat dit meer dan 25.000 Euro is, moet bij de hypotheekverlener gecheckt worden of de verzekeringsgelden ingezet mogen worden voor het herstel. Want, stel dat ik een betalingsachterstand heb, of dat het huis (het onderpand voor de lening) minder waard is dan de hoogte van de geldlening, dan mag de hypotheekverstrekker dat geld opeisen tbv verlaging van de schuld. Ik heb meer dan 2 ton overwaarde én altijd de hypotheek betaald, dus een "ja" zou zo gegeven moeten zijn. Helaas, niets is minder waar. Bij Westland Utrecht werkt het anders (werkt het niet?):

De lijnen bij Westland Utrecht schijnen nl. als volgt te lopen:

Westland Utrecht heeft de administratieve uitvoering neergelegd bij Stater.

1. Melding naar Stater: Stater heeft dus de melding van ASR ontvangen en deze op de werklijst geplaatst voor 'over vijf dagen' (want ze mogen er vijf werkdagen over doen)

2. vijf dagen later leest Stater dat de geldverstrekker (Westland Utrecht) een beslissing moet nemen, dus Stater legt de vraag dan neer bij Westland Utrecht. (ik weet dat, want ik heb met iemand van Stater aan de telefoon gezeten, die nu al gezien heeft dat ze die vraag weer terug moeten leggen bij Westland Utrecht)

3. (ik weet niet hoe lang Westland Utrecht dit van zichzelf mag laten liggen). Westland Utrecht gaat (let op!) waarschijnlijk beoordelen dat er een schadedepot aangemaakt moet worden (Maar dat willen we niet, want dan moet ik allemaal bonnetjes gaan insturen ☹, wij willen dat de verzekeraar rechtstreeks aan de hersteller(s) uitbetaalt!), en geeft Stater daar opdracht toe.

4. Melding naar Stater: Stater krijgt de opdracht van Westland Utrecht en plaatst  deze op de werklijst van ?? (want ze mogen er vijf weer werkdagen over doen)

5. Uiteindelijk leest Stater de opdracht en gaat tot uitvoering over.

Stater beweegt niet, wanneer persoonlijke service of maatwerk passend is. Dat doen zij uitsluitend wanneer WU daar zelf opdracht toe geeft. Maar de grap is, dat WU in het geheel niet bereikbaar is voor klanten. Zelfs niet voor tussenpersonen (onze financiële adviseur kan niet eens meer contact opnemen met WU zelf, maar wordt enkel nog doorgeleid naar Stater. Zelfs KLACHTEN komen uitsluitend bij Stater binnen. En worden 'binnen' (lees: 'over') 3 dagen behandeld. WHAHAAAOEAAAH! (Ja, ik werd even gek, toen ik die mail kreeg...)

En het grappige is (we lachen er maar om), dat WU over zichzelf op haar site zegt dat Service op #1 staat. Knap hè... zonder ooit nog maar iets van een klant te horen... (quote: "We willen met de veranderde eisen van deze tijd, zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van onze bestaande klanten.")

Maar goed, mijn buren aan de andere kant van de afgebrande woning hebben nog meer schade dan ik en zij hebben niet eens gemerkt dat hun hypotheekverstrekker benaderd is, omdat deze direct geaccordeerd heeft. Aan de reactie van mijn schade-expert en verzekeraar merk ik dat ook voor hen deze doorlooptijd erg ongebruikelijk is. Ik vraag mij dus af, of de bank er zo lang over mag doen (juridisch, maar ook normatief in een heldere kwestie als deze).

Daarnaast vraag ik mij af, of de bank mag bepalen op welke wijze de kosten gedeclareerd gaan worden (via aktes van sessie rechtstreeks tussen aannemers en verzekeraar òf via een schade-depot per ingediende bonnetjes naar de bank (Stater in dit geval :-(... En de snelheid van dat bedrijf is bekend inmiddels). Met name vraag ik me dat af, wanneer ook in de huidige (niet-herstelde) staat de woning (veel) meer waard is dan de hypotheeklening en het onderpand dus totaal niet 'in gevaar' komt.

Wat betreft deze 'beslissing' van de bank, vrees ik dat deze ook puur administratief/procedureel genomen wordt, zonder te kijken naar wat in dit geval praktisch, klantgericht, veilig en snel is. Maar omdat ik de beslisser niet mag spreken, kan ik dat niet toetsen.

En eigenlijk vraag ik me ook af, of het toelaatbaar is dat een organisatie op geen enkele wijze gecontacteerd kan worden.

Wellicht heeft iemand goed advies om deze paarse krokodil van zijn tanden te ontdoen zodat er snel gestarten wordt met het herstel. Dit kost bovendien onnodig geld. Dus hoe eerder de boel afgerond is, hoe beter voor alle partijen. Ik heb al genoeg aan mijn hoofd na zo'n brand. Dank Westland Utrecht voor de Service #1. (NOT!)

Met vriendelijk groet, Liedeke Verhagen

3881 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 18, 2020 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Roman is een beetje te lang, maar ik neem aan dat u bij zo'n grote schade zelf een expert/hulp ingeschakeld hebt om de schade af te wikkelen?

Zo niet, kijk dan eens bij Schadehulp.nl.

Bl
door Blijfaardig May 18, 2020 om 14:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

yep, is gedaan. dank.

Magnum007
door Magnum007 - May 18, 2020 om 12:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Liedeke,

Ik mis in jouw verhaal een rechtsbijstandverzekering.

Heb je die niet ?

Bl
door Blijfaardig May 18, 2020 om 14:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, maar de verzekering loopt goed. Alleen vervelende vertraging vanuit hypotheekverstrekking.

justmeagain
door justmeagain May 18, 2020 om 23:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum.
Buiten dat ts het niet nodig heeft, is een rbv lang niet voor iedereen normaal.
Ik heb ook geen rbv. Ik betaal een advocaat zelf. Ik heb dan rechtstreeks contact en de advocaat werkt voor mij en niet voor een verzekeraar.
Er zijn meerdere rbv die voor dezelfde vaas werken als uw verzekering en dus twee hoeden ophebben.
Zeg nu eerlijk hoe  vaakheeft een gemiddeld gezin een rbv nodig? Stop het geld liever in een pot en neem een expert ipv een stagiair.

Bl
door Blijfaardig May 22, 2020 om 17:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kies daar ook voor @justmeagain.
Hoewel ik veel mensen ken, die prima geholpen zijn vanuit hun rbv.

edrick3
door edrick3 - May 18, 2020 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Sterkte met de afhandeling.

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

Bl
door Blijfaardig May 18, 2020 om 14:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Done! thanks!

edrick3
door edrick3 May 18, 2020 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

???
Zie hem nog steeds staan!
Nog maar eens proberen, ;-)

Bl
door Blijfaardig May 22, 2020 om 17:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien omdat er eerst opnieuw ingelogd/geladen moest worden? Zou nu weg moeten zijn.

edrick3
door edrick3 May 22, 2020 om 17:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2020 om 12:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook kunt u een beroep doen op https://www.eigenhuis.nl/? en indien u geen rechtsbijstandverzekering  heeft toch een advocaat zoeken waarbij men u bij het www.juridischloket.nl behulpzaam kan zijn. Mogelijk is dit ook een goede weg: https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht  aangezzien ik niet goed kan begrijpen van een hypotheeknemer er mee te maken heeft (let op, u bent de hypotkeekgever en dus de verstrekker in juridische zin. Westland Utrecht neemt  hypotheek op uw woning en geeft u daarvoor geld.

Als al aangegeven: verwijder uw e-mail adres omdat iik aanneem dat u niet op ongewenste e-mails zit te wachten nu via dit openbare forum uw adresover ongeveer de gehele werels zichtbaar is voor misbruik.

Bl
door Blijfaardig May 18, 2020 om 14:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

mailadres verwijderd, EigenHuis benaderd en AFM staat nog op mijn lijstje. Dank u wel!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 18, 2020 om 18:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan, laat tzt het resultaat weten.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2020 om 13:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Te lang verhaal om hier aan vrijwilligers advies over te vragen.
U kunt beter uw rechtsbijstandsverzekering hiervoor inschakelen, of kijk anders eens op de website van de Vereniging Eigen Huis, of u via die weg geadviseerd kunt worden. Anders misschien een advocaat inschakelen die in zulke zaken gespecialiseerd is?

Bl
door Blijfaardig May 18, 2020 om 14:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Vereniging Eigen Huis had nog wat adviezen. Dank u.

aurora1
door aurora1 May 18, 2020 om 20:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké, dank voor het melden.

Bl
door Blijfaardig - May 18, 2020 om 14:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allemaal,
Voor diverse en goede adviezen!
Schade-experts en verzekeraar doen keurig wat ze moeten doen, misschien wel meer zelfs. Inmiddels heeft afdeling klachtenmanagement van Stater de klacht opgepakt en gaat hiermee aan de slag. Ook daar is toegegeven dat de gevoerde handelwijze niet de juiste was in dit geval. Het lijkt erop dat ik nu het snelst en het best geholpen ga worden, door de afdeling klachtenmanagement hun werk te laten doen. Indien nodig, heeft Vereniging eigen Huis me geadviseerd, kan ik nog een melding doen bij de AFM. Omdat het niet zo kan zijn dat verwezen wordt naar Westland Utrecht voor maatwerk en dat Westland Utrecht zelf op geen enkele wijze benaderd kan worden. Dat vind k overigens sowieso een slechte zaak, dus misschien doe ik die meding nog wel.

En nu ga ik mijn gebruikersnaam aanpassen :-)

Bl
door Blijfaardig - May 22, 2020 om 17:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,
Stater heeft het namens/met WUB netjes opgepakt. Ik ben geholpen. Case Closed. Tevens toezegging dat intern opgepakt is, dat in geval van grote schade andere (snellere) procedures in werking treden. Dat zou helemaal top zijn!
Ter afronding: vandaag mooie bos bloemen ontvangen.
Dank voor jullie betrokkenheid.
Groetjes Liedeke

Bl
door Blijfaardig - May 22, 2020 om 17:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,
Stater heeft het namens/met WUB netjes opgepakt. Ik ben geholpen. Case Closed. Tevens toezegging dat intern opgepakt is, dat in geval van grote schade andere (snellere) procedures in werking treden. Dat zou helemaal top zijn!
Ter afronding: vandaag mooie bos bloemen ontvangen.
Dank voor jullie betrokkenheid.
Groetjes Liedeke

edrick3
door edrick3 - May 22, 2020 om 17:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mooi zo.
Suc6 met de afhandeling.
Bedankt voor het terugmelden.