ma
door martijnqx Apr 3, 2016 om 21:26
Geldzaken & recht
Twee banen

Beste lezers,

Sinds kort heb ik twee banen, ik ben zelf een student (18 jaar) en heb naast mijn studie veel vrije tijd.
ik heb bij mijn ene werkgever heb ik een 10 uren contract p.w en hierbij gebruik ik mijn loonheffingskorting. Bij mijn tweede werkgever heb ik een nul uren contract en heb ik dit niet (mag ook maar bij één werkgever). Echter heb ik hier afgelopen week 1 dag gewerkt (8,25 uur) en ik ontving slechts €23,10 aan loon. Komt dit doordat ik geen loonheffingskorting ontvang?

En mocht dit de oorzaak zijn is het dan niet vreemd dat ik dan onder het minimumloon verdien?

Met vriendelijke groet,

1420 6 Rapporteer

Topantwoord

besseldekker
door besseldekker - Apr 3, 2016 om 22:36
123 Antwoorden / 0 Vragen

Vooropgesteld: ik ben geen fiscalist en geen boekhouder. Maar volgens mij kloppen de cijfers om en nabij.

Het minimumjeugdloon is op uw leeftijd € 693,70 (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/minimumloon-per-maand?utm_campaign=sea-t-mobile-a-minimumloon&utm_term=minimumloon&gclid=CPi8-r2j88sCFW8o0wodCx4I_w). Dit is bruto voor een volle maand.

Stel dat bij uw bedrijf een volledige werkmaand 21 dagen van 8,25 uur bedraagt. Dit is een veronderstelling: dat kunt u stellig het beste aan de administratie vragen. Hoe dan ook, in dat geval wordt uw minimumdagloon € 693,70 / 21 = € 33,03. Dat is 1 cent minder dan u ontving, de vakantietoeslag buiten beschouwing gelaten. Dus dat klopt wel; die cent zal iets met afronding te maken hebben, of met de maandomvang, als die net iets anders is.

Met de vakantietoeslag erbij houdt de werkgever loonheffing in over € 36,38, en die bedraagt in de eerste schijf 36,55%, dus € 13,30. Dat klopt dus redelijk. Waarschijnlijk klopt het zelfs precies, want mijn ondeskundige berekening is een tikje nattevingerwerk. Ik hoop dat ik uw tijd hiermee niet verknoei.

Hebt u wel rekening gehouden met het feit dat het minimumjeugdloon een brutobedrag is?

ma
door martijnqx Apr 3, 2016 om 22:47
Antwoorden / 1 Vragen

op verschillende sites heb ik vernomen dat ik vrij mag verdienen tot 6000,- met mijn beide banen kom ik hier niet aan per jaar. Kan ik doordat ik geen loonheffjngskorting heb bij mijn tweede werkgever nu volgendjaar een forse teruggave verwachten?

Topantwoord

ph
door philip36 - Apr 3, 2016 om 22:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U moet voor teruggave van belasting bij de belastingdienst zijn.
Kijk eens op de site van de belastingdienst over belasting jongeren.

https://hoeveelkrijgjij.nl/informatie/belasting-jongeren/#.VwGCddRUerU

Topantwoord

besseldekker
door besseldekker - Apr 3, 2016 om 22:58
123 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling: dit is misschien een betere link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/inhoud/bedragen-minimumloon-2016 omdat dar ook het minimumdagloon vermeldt wordt. Ik denk dat het dan om een achturige dag gaat, dus die € 32,02 die bij uw leeftijd vermeld staat, komt neer op € 4 bruto per uur. Dit moest worden aangevuld tot € 33,02. U werkte immers niet acht uur, maar achteneenkwart uur.

En inderdaad, de tip van Philip is zeer waardevol. Zo'n aanvraag kan alleen na verloop van het belastingjaar (of ik moet me al heeel sterk vergissen), dus leg een knoop in je zakdoek! Hier is de officiële uitleg van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/teruggaaf_jongeren.

ph
door philip36 - Apr 3, 2016 om 23:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@martijnqx
Even opletten met die hoeveelkrijgjij.nl site.
Als u hun de aanvraag laat doen rekenen ze hiervoor kosten.
Dus beter naar belastingdienst site gaan voor info en aanvraag teruggave of anders de belastingtelefoon.

besseldekker
door besseldekker - Apr 4, 2016 om 01:02
123 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens. En met het aangifteprogramma van de Belastingdienst (of de app) ziet u meteen waar u aan toe bent. U moet natuurlijk wel de dingen hebben die hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/aangifte_invullen/ genoemd worden (OK, alwéér een link, maar wel een behulpzame). Zorg dus dat u een DigiD hebt, en wacht met invullen totdat u de jaaropgaven van álle inkomstenbronnen over 2016 binnen hebt. Ergens in februari 2017 zal dat wel het geval zijn. Vanaf 1 maart kunt u een vooringevulde aangifte doen: dan hoeft u alleen nog maar de gegevens te controleren die de Belastingdienst al heeft ingevuld, en die zo nodig corrigeren.

Maar misschien wist u dit allemaal al.

getty
door getty - Apr 4, 2016 om 08:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit lijkt mij inderdaad erg laag.  Heb je al bij de personeelsadministratie om uitleg gevraagd?