da
door dannyjo Nov 13, 2016 om 16:04
Geldzaken & recht

Uitbetalen (kleine) lijfrenteverzekering

Heeft iemand advies?
Ik ontving van Nationale Nederlanden bericht dat in februarihet bedrag van 3.514 euro aan lijfrente vrijkomt (veel minder dan ooit beloofd maar dat is een ander verhaal). Zij schrijven dat ik het vanwege het lage bedrag in een keer uit kan laten betalen. In februari wordt ik 65 maar ik kriijg pas half november aow. Later dan toen bij het afsluiten werd verwacht,  waardoor ik nu dus over het uitgekeerde bedrag meer belasting moet betalen. In de brief staat ook dat ik kan kiezen voor aanvullend pensioen sparen waarbij het bedrag wordt gestort op een geblokkeerde bankrekening en dat het bedrag dan uiterlijk 5 jaar na de aow gerechtigde leeftijd in delen moet worden uitgekeerd. Veder staat er geen uitleg bij. Dus ik vraag mij af of dit voor mij een goede optie is. Of zitten hier haken en ogen aan? Weet iemand raad? Ik ben namelijk niet thuis in deze materie. Alvast bedankt!

9047 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2016 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die lijfrente in één keer wordt uitgekeerd, betaalt u in ieder geval 40,4 % belasting plus premie ZVW ca, 5% (even het tarief van 2016). Omdat u in 2017 deels AOW gerechtigd bent, volgt er, na het indienen van de aangifte nog een kleine correctie.

Het zou natuurlijk mooi zijn, als u de uitkering kunt uitstellen, maar ik kan niet in uw portemonnee kijken.

Het kan inderdaad verstandig zijn de uitkering uit te stellen tot 2018, want dan valt u het hele jaar in een lager tarief, premie ZVW moet u sowieso betalen.

U kunt dat gewone uitstellen bereiken door niet op het aanbod van NN te reageren, dan blijft het daar staan totdat u de gegevens verstrekt waar ze het naar toe moeten overmaken,

Persoonlijk vind ik het bedrag te gering om daar een bankspaarproduct voor te nemen. Voor het openen van zo'n rekening bent u bij de goedkoopste aanbieder Centraal Beheer al zo'n € 90,00 kwijt en u moet een test afleggen waarbij zij beoordelen of u weet wat u doet. NN is veel duurder. Als u niet slaagt voor de test, moet het met advies, kost nog heel veel meer.

Maar zodra u dat geld in partijtjes wilt laten uitkeren, moet zo'n rekening omgezet worden in een uitkeringsvariant, kost weer hetzelfde bedrag.

Als u er eens iets over wilt lezen, kijk dan eens op 123lijfrente.nl

Ik ken uiteraard uw financiele situatie niet, niet van nu, en ook niet later met AOW. Het kan natuurlijk zijn dat een uitkering ineens uw eventuele recht op huurtoeslag teniet doet. Dan kan vanaf 2018 bijvoorbeeld een uitkering van vijf jaar te overwegen zijn.

Maar u hebt nog tijd genoeg om het uit te zoeken. En voor de hoogte van de rentevergoeding hoeft u zich niet te haasten.

zw
door zwaardvis Nov 14, 2016 om 12:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Behalve 40,4 % belasting plus premie ZVW ca 5% ook nog 2,46% AHK die er af gaat...

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2016 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de algemene heffingskorting wordt verlaagd, maar misschien is dat ook het geval in 2018 als de Ts het dan in één keer laat uitkeren. Ken zijn inkomsten niet. Heel scherp.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 13, 2016 om 19:59
16861 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. tijger1@ en in aansluiting: NIET in een keer laten uitbetalen. U kunt dit volgens mij geoon vast laten zetten en op de datum dat u AOW krijgt ook als lijfrenre uitkering laten ingaan. Let op: dat behoeft helemaal niet bij NN maar mogelijk staat dat al in de tips die trijger1@ u geeft.

ma
door maarten heest - Nov 13, 2016 om 21:21
463 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van moneywise.nl kunt u een gratis lijfrentegids aanvragen. Overzichtelijk, beknopt en heel informatief.

ja
door janvis - Nov 14, 2016 om 12:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, als u de te overbruggen tijd van met pensioen tot AOW kunt bekostigen is het beter om vast te zetten en met ingang van de AOW in termijnen uit telaten betalen. Dat zal U ongetwijfeld een beter rendement geven als nu een totale uitbetaling, het is een beetje vergelijkbaar met de zogenoemde gouden handdruk, hoewel die tegenwoordig ook niet zo hoog is.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2016 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Miv 2018 is natuurlijk voordeliger, want de Ts valt in 2017 nog 10,5 maand in het hogere tarief.

Sa
door Saree - Nov 14, 2016 om 12:31
1 Antwoorden / Vragen

Het is handig contact op te nemen met de n
belastingdienst, en je verzekeringsmaatschappij, nationale nederlanden . Er schijnt  een regeling te zijn dat je geen belasting en boete hoeft te betalen over kleine bedragen: hiervoor moet een saldoverklaring opvragen bij de belastingdienst en een specificatie  van alle betaalde premies (op te vragen bij nationale nederlanden) . Een saldoverklaring krijg alleen indien er geen belastingaftrek heeft plaatsgevonden van de betaalde premies!!!! Houdt er rekening mee dat elke aanvraag 2-6 weken jan duren! Succes!!  Mijn aanvraag loopt , de stukken moet ik voor 1 jan 2017 indienen, mocht t later worden , dan hebben ze vast een notitie gemaakt

Topantwoord

ja
door janenan - Nov 14, 2016 om 13:53
23 Antwoorden / 4 Vragen

Dannyjo, ik zit eigenlijk 'in hetzelfde schuitje'. Ook mijn lijfrente komt binnenkort vrij. Ook ik krijg een veel lager bedrag dan de destijds voorgespiegelde en veel hogere bedragen. Dit alles hebben we te danken aan die geweldig 'goede' beleggingsresultaten.

Ik ben begin dit jaar 65 geworden en ik heb vanwege de belastingtarieven voor AOW-ers ervoor gekozen om per 1 januari 2017 te gaan uitkeren. Mijn bedrag is momenteel ruim € 4500,00. Eigenlijk wilde ik ervoor kiezen om het in januari 2017 in één keer te laten uitbetalen, maar dat doe ik niet omdat het bedrag hoger is dan € 4303,00 (bedrag 2016). Naast de in te houden belasting krijg je bij het uitkeren van een bedrag, hoger dan € 4303,00, ook nog een boete van maximaal 20% van het uitgekeerde bedrag. Het eindresultaat is al zo bedroevend slecht, dus wil ik niet ook nog een boete riskeren.

Ik denk dat ik per 1-1-2017 ga kiezen voor uitkeren via een lijfrenteverzekering en dat ik dan kies voor de (minimale) looptijd van 5 jaar. Dat lijkt mij de beste optie.

ka
door kassajo - Nov 14, 2016 om 14:27
21 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk ook hier, zoek op lijfrente, of neem anders contact met ze op: http://www.geldenrecht.nl/page/contact

Succes!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2016 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@saree

Maar u weet toch zelf of u die premies afgetrokken hebt of niet?

@janenan

Of u een boete krijgt bij ineen keer afkopen, is nog maar de vraag. Dat hangt af van de datum dat die verzekering is afgesloten.

En als u vanaf volgend jaar in vijf jaar wilt laten uitkeren, is het geen lijfrenteverzekering.

Th
door TheoHST - Nov 14, 2016 om 14:46
4 Antwoorden / 3 Vragen

Minder  lijfrente dan ooit beloofd in 1996 is ook mij bekend. Ik had bij NN een zgn Flexipolis.In 2011 kon ik de lijfrete laten uitkeren, maar door de rekeneeinheid 2010 stukken lager ontvangen dan was beloofd. Op verzoek van tussenpersoon nog een jaar extra laten staan, maar toen daalde de rekenrente alweer.
Ben toen gaan shoppen en heb nu bij Ohra een hoog/laagconstruktie gekozen,10jaar hoog en daarna levenslang een minder bedrag.ER is veel over te doen geweest, maar ja, je trekt aan het korste eind.Dag stuk pensioen! Relativerend denk ik nu, mijn gezondheid is nu op mijn leeftijd belangrijker.Ik heb dus gekozen voor deze construktie en weet waar ik aan toe ben.Wie zegt niet dat de uitkering, later uitgekeerd wordt aan extra belastingen onderhevig is etc. Succes ermee

da
door dannyjo - Nov 14, 2016 om 17:05
4 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor alle racties en adviezen! Ik doe voorlopig dus nog niets. Als ik het goed heb begrepen kan ik gewoon wachten tot 2018 en dan het bedrag in een keer uit laten betalen of dan alsnog kiezen voor een uitbetalingsrekening met uitbetaling in termijnen gedurende in 5 jaar? Ik neem in ieder geval geen bankspaarproduct bij Nationale Nederlanden. Ik voel me m.b.t.de lijfrenterekening die ik ooit bij de Postbank heb geopend al genoeg bedrogen. Ik begrijp nu ook pas dat de brief die ik ontving meer bedoeld is om een nieuw prodcut aan mij te slijten dan mij voor te lichten wat voor mij het voordeligst is. Nogmaals hartelijk dank!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2016 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat laatste ziet u toch een beetje verkeerd. Het is slechts informatie van de NN die u verstrekt wordt. Zij kunnen uw huidige en toekomstige financiele situatie niet beoordelen. Dus als zij u andere mogelijkheden aanreiken voor die uitkering is dat niet bedoeld om u iets aan te smeren.

Zij mogen u, zonder dienstverleningscontract helemaal niets adviseren, en uiteraard hangt daar ook een prijskaartje aan.

Maar inderdaad, u kunt rustig tot 2018 niets doen, dus niet reageren op verzoeken van NN  voor uw BSN en bankrekeningnummer, zij moeten dan gewoon op dat bedrag passen.

En per 2018 kunt u of meteen, bij hen of elders, een rekening openen die jaarlijks of zo een bedrag gaat uitkeren, of het in één keer laten uitbetalen. Al naar gelang u wilt.

Ik mag natuurlijk wel zeggen wat verstandig is of niet.:-))

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2016 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het een oud regime polis is, kunt u ook nog overwegen hem weg te geven aan een kind of kleinkind, met nauwelijks of geen inkomen.

Lees hier.

https://www.moneywise.nl/lijfrente/de-kenmerken-van-een-oud-regime-lijfrente.aspx