Am
door Amherst Feb 2, 2024 om 08:39
Geldzaken & recht
Vermoeden diefstal pakketbezorger

Wat ik gisteren heb meegemaakt.... Een goed in Duitsland van een particuliere verkoper gekocht, hoog vertrouwensniveau, veel recensies en perfect contact. Naam, toenaam en adres zijn bekend. Dus, besteld met verzekering en handtekening voor aflevering.

Levering via DHL liep in eerste instantie goed. Gezien ik de dag ervoor een soortgelijk product heb besteld met zelfde voorwaarde en een hogere waarde en dit perfect binnenkwam geen reden tot paniek. Ik krijg op de dag van levering, gisteren dus, netjes een melding "Binnen 15min is de bezorger bij je". En inderdaad, gezien ik thuis werk, aan het eind van onze zeer lange oprijlaan (200m) zie ik een DHL bus stoppen bij onze brievenbus en de bezorger er wat in doen. Dat is gek? Ik moet tekenen voor mijn kostbare pakket! Ik film de al wegrijdende bestelbus en loop naar onze brievenbus. Wat ik daar aantref; een open gesneden (!) pakket ZONDER inhoud. Hoe dan? Contact opgenomen met verzender, die heeft foto's aangeleverd van hoe het pakket er uit zag alvorens versturen. Inclusief inhoud!

Wie sorteert EN levert er een leeg, opengesneden pakket af, en er vervolgens als bezorger ZELF een handtekening op te vervalsen? Dit stinkt aan alle kanten. Vervolgens ben ik naar het dichtstbijzijnde DHL depot gereden en hier mijn beklag gedaan. Tot verbazing! De eigenaar van het depot 'herkende' mijn pakket.  Ze willen geen camera beelden overhandigen van de sortering van het pakket. De bezorger gesproken en al trillend op haar benen gaf ze aan 'EeN dIChT pAkkET' af te hebben geleverd. Ze had 'Niets in de gaten' en 'vond het al raar dat het pakket zo weinig woog'. Vermoedens zijn erg vervelend, maar dit slaat alles.

Wat moet ik hier in in hemelsnaam mee aan? Kan ik hiervoor aangifte doen?

26109 17 Rapporteer
sira
door sira - Feb 2, 2024 om 08:43
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Een vermoeden is niet genoeg, u moet 100% bewijs hebben.

sw
door swat1500 Feb 2, 2024 om 23:21
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Als aangever hoef je niets te bewijzen. Bij het doen van de aangifte hoef je geen bewijs te leveren richting de dader. Heb je bewijs in de vorm van (bijvoorbeeld) beelden dan is het handig om deze bij de aangifte te voegen.
De politie zal, als zij de aangifte in onderzoek nemen, bewijs moeten gaan vinden. Je moet in een aangifte wel voorzichtig zijn iemand bij naam en toenaam te beschuldigen. Je mag wel je vermoedens uiten.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 2, 2024 om 09:13
857 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb toch wel empathie voor de bezorgster. Je zult maaar een klant spreken die woest is. Besef je wel dat de meeste bezorgers op een automatische piloot hun pakketjes bezorgen??

Eerlijk gezegd vind ik het griezelig dat je ongevraagd filmopnames maakt. Ook als is het maar van een wergrijdende auto. Iets met geen vertrouwen in de mensheid hebben?

Ik denk niet dat aangifte doen zin heeft. Jij bent de degene die richting DHL een vermoeden van diefstal uit dus jij moet, zoals @Sira zegt, bewijzen dat er gestolen is.
Overigens is het ook zo dat jij als koper geen overeenkomst hebt met DHL. De verkoper wel. Die moet een onderzoek starten naar de hele gang van zaken.Het feit dat je pakket verzekerd is, is wel weer positief want dan krijg je je aanschafwaarde - als het goed is - terugbetaald van de verzekering.

vd
door vdlieuw Feb 2, 2024 om 09:34
211 Antwoorden / 6 Vragen

empathie met de dader en niet met het slachoffer... wat een vreselijk linkse gedachte weer. Dat de klacht afhandelings procedure bij DHL niet deugd is toch niet de schuld van de klant ? Wacht maar tot er bij u eens een pakketje van 500,- zoek raakt en u nergebs gehoir vindt en uw vetlies maar moet nrmrn. Dan praat u wel anders over deze verdwijningen van pakketjes.

Thecla58
door Thecla58 Feb 2, 2024 om 09:43
857 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn beste,

waar zeg ik dat ik geen empathie voor jou zou hebben? Naar mijn weten nergens. Empathie voor een ander hebben sluit niet uit dat je dan geen empathie van, in casu jij als slachtoiffer, hebt.

Nogmaals jij moet geen klacht indienen bij DHL wsnt jij ben daars geen klant, maar de verzender van het pakketje. Dat is de contractpartij van DHL. Jij hebt alleen een overeenkomst met de verkoper en bent daar dus wel klant. Die moet - zoals eerder gezegd - een verzoek tot onderzoek bij DHL indienen.

Maar je reageert, dat baseer ik op de tikfouten die je maakt, als door een bij gestoken (vanuit je onderbuik) op een opmerking die niet helemaal in je straatje past. ;-))

sira
door sira Feb 2, 2024 om 10:04
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Een persoon beschuldigen zonder bewijs, maar uitsluitend op basis van vermoeden, kan je duur komen te staan. Het is bovendien een laffe streek, omdat de bezorgster ontslag zou kunnen krijgen. Kijk maar wat er in Engeland gebeurd is bij de postkantoren.

Als de bezorgster werkelijk diefstal heeft gepleegd, waar is dan de logica dat ze een lege enveloppe in de bus doet? Dan had ze die enveloppe beter kunnen weggooien.

Franske1958
door Franske1958 - Feb 2, 2024 om 09:55
428 Antwoorden / 2 Vragen

"ik moet tekenen voor mijn kostbare pakket!"
U heeft niet getekend voor dat pakket en dus heeft U dat pakket niet ontvangen.
Neem contact op met de verzender en vraag hem waar uw pakket blijft.
Als die verzender beweerd een handtekening van U te hebben voor ontvangst laat hem een foto daarvan naar U mailen.
Kan die dat niet of staat daar niet uw handtekening op, dan is dat uw bewijs dat U dat pakketje nooit heeft ontvangen
en dient U het pakketje gewoon te krijgen of uw geld terug te ontvangen.
Dit kan soms ook heel erg lastig worden omdat er helaas ook ontvangers zijn die wel zelf een krabbel zetten die
niet hun normale hand tekening is en hiermee hun geld terug willen krijgen van een wel ontvangen pakketje.

Am
door Amherst Feb 2, 2024 om 10:05
Antwoorden / 1 Vragen

Eens, en gedaan. De koper baalt net zo hard als ik en is heel gemoedelijk in contact maar ik ben het met haar eens, dit is niet onze fout. Sorteercentrum levert een leeg en duidelijk open gesneden pakket aan de koerier? Tuurlijk. Koerier levert een leeg en open gesneden pakket met streepje als handtekening? Tuurlijk.

Overduidelijk naar mijn mening een fout van DHL. Hier ga ik de verkoper niets aan kwalijk nemen...

Laatst bekende gewicht toen het pakket naar het lokale sorteercentrum kwam was 650g. Precies het gewicht wat de verzender heeft verstuurd. Dan bij lokale sorteercentrum ineens 'leeg en zeer lichtgewicht'. Sure.....

atlas1302
door atlas1302 Feb 2, 2024 om 10:21
341 Antwoorden / 13 Vragen

650 gram in een enveloppe...? Dan vraaag ik me toch wel iets af, ik dacht eigenlijk aan wat lichter spul of zo.

Franske1958
door Franske1958 Feb 2, 2024 om 10:48
428 Antwoorden / 2 Vragen

650 gram in een envelop ???  Op zich moet dat best kunnen, maar als U eens kijkt naar   DIT  youtube filmpje
en ziet hoe enveloppen worden gesorteerd, dan kunt U zich waarschijnlijk best voorstellen dat een gewone
bubbeltjes envelop met 650 Gram inhoud hier niet tegen kan en open scheurt in deze machine.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2024 om 12:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@franske1958. Leuk weetje, filmpje, bedankt.

Thecla58
door Thecla58 Feb 2, 2024 om 14:02
857 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad geeft een goed beeld.

Dus tja... kan zomaar zijn dat het tijdens het sorteren kapot gegaan is en de inhoud eruit gevallen is... Maar goed het is verzekerd dus de kans zit er dik in dat TS zijn geld terug krijgt.

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Feb 2, 2024 om 10:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat er iets niet in de haak is, is wel duidelijk maar het zijn vermoedens. Hoe kan DHL een open pakket afleveren, sterker nog ...hoe kunnen ze dit in ontvangst nemen op het depot?
Het kan zoals je het ziet, maar of dit rechtmatig in de haak is vraag ik mij sterk af. Dus in die richting zoeken!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2024 om 10:53
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals al gezegd is de verzender/verkoper verantwoordelijk voor juiste verzending en ook goede aflevering.
Dat betekent hoe dan ook dat zoals bij u aan de orde de verzender/verkoper aktie dient te nemen in de richting van DHL.

Hoe dan ook begrijp ik uit uw vraag dat u NIETS heeft ondertekend en daarmee kan men bij DHL niet bewijzen dat u het heeft, ook al heeft de bezorgster het (aldus zonder te laten tekeken) bij de brievenbus achtergelaten. Frappant omdat ikzelf enige tijd geleden zat te wachten op boeken die zonder enig teken van aflevering etc. op een plek bij mijn deur waren gezet die ik niet had gezien. IIk zag dat pas toen ik enkele dagen later bklad moest wegvegen bij mijn voordeur. Ik heb toen wel een klacht ingediend bij DHL hetgeen op zich niet een eenvoudige actie is omdat niet duidelijk was wel DHL onderdeeel hiervoor verantwoordelijk zou zijn. De klacht is wel opgenomen. Voor u geldt in ieder geval wel dat de verkoper/verzender degene is die hierovere 'bij DHL'aan de bel dient te tekken. Ik weet niet hoe een en ander volgens Duits recht is geregeld, volgens Nederlanfds recht zou u recht hebben op ontvangst van hetgeen u heeft besteld en waarvoor u heeft betaald. I.v.m. deze rechtsvraag geeft ik u twee verwijzingen waar u zelf ook ten rade kunt gaan: - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/.  Herhaald, hoe dan ook kan men bij DHL niet bewijzen dat het is afgeleverd.

jp
door jpls - Feb 2, 2024 om 13:25
9 Antwoorden / 1 Vragen

Heel vervelend dat dit gebeeurt. Ik ben zelf ook een aantal malen een pakketje bij/via DHL kwijt geraakt. En vorige week was 1 van de 2 artkelen uit de doos gehaald. Is door de BOL verder prima opgelost, maar toch.

mo
door mof - Feb 2, 2024 om 15:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je zult een klacht bij de verzender moeten indienen dat je het pakket zo hebt ontvangen en de goederen niet. Volgens EU wetgeving hoort hij het met DHL op te lossen. Hij heeft namelijk de overeenkomst met DHL, niet u.

gvang
door gvang - Feb 2, 2024 om 16:14
13 Antwoorden / 0 Vragen

Heremietkreeft levert het enige en perfecte antwoord. U heeft niets ontvangen en ook nergens voor getekend. De verzender is en blijft verantwoordelijk. uw beklag dus bij de verzender indienen; die is een overeenkomst aangegaan met DHL: zijn keuze!! In principe heeft u niets te maken met DHL.

ro
door ronny530 - Feb 2, 2024 om 16:26
2785 Antwoorden / 41 Vragen

U ziet dat de bezorgster het brievenbus pakketje in de brievenbus doet die voor uw lange oprijlaan geplaatst is en als u na een wandeltocht bij de brievenbus aankomt is het brievenbus pakketje open geschreurt is en verdenkt u de bezogster ervan dat zij de inhoud ontvreemd heeft.
De bezorgster gaf al aan dat het gewicht in het brievenbus pakketje niet klopte maar wel ongeopend was en daarbij is het ook nog zo dat brievenbus pakketjes niet aan de persoon zelf uitgereikt hoeven te worden maar dat de verzender op de hoogte van de afleverdatum wordt gehouden.
De verzender heeft foto's van de verpakking toe gestuurd dat is leuk en aardig maar dan kan ik een paar foro's nemen en daarna de goederen er uit halen en de verpakking zo beschadigen dat het lijkt alsof DHL de inhoud gestolen heeft.
Ik sluit de mogenlijkheid niet uit dat de verzender de dader is want u heeft voor een verzekerd pakket betaald en dat maakt dat de verzender of DHL bij veriles of diefsal de verzekerde waarde dient te vergoeden.
Wat dat betreft is de verzender niet zo betrouwbaar dan u had gedacht mede omdat waardevolle goederen niet iin een brievenbuspakket verzonden worden.

atlas1302
door atlas1302 Feb 2, 2024 om 16:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat was ook precies mijn gedachte, 650 gram kan een brievenbus post zijn, maar aanneemlijker een pakketje.  De verzender is zeker niet de dader, het heeft verzonden op aanvraag van de koper. Het nijgt om te zeggen dat het gaat om winst te behalen om zo goedkoop mogelijk te verzenden. En dat is dus gebeurd!

zoekster
door zoekster - Feb 2, 2024 om 17:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Verzender is aansprakelijk voor vervoer en aankomst van het verkochte product. De verzender moet ook aantonen dat u het product hebt ontvangen. Deze heeft de overeenkomst met DHL en kan een onderzoek instellen.
Dus daar aan de deur kloppen.

ne
door neodutchio - Feb 2, 2024 om 17:37
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een bezorger of werknemer van DHL met rontgenogen, wat bijzonder. Of denkt u dat personeel meerdere pakjes gaat open maken in de hoop dat er iets leuks in zit?

"Laatst bekende gewicht toen het pakket naar het lokale sorteercentrum kwam was 650g. Precies het gewicht wat de verzender heeft verstuurd. Dan bij lokale sorteercentrum ineens 'leeg en zeer lichtgewicht'. Sure....."

Dus is er daar iets gebeurd. Bedenk wel dat personeel geen jassen en tassen op de werkvloer hebben, ze enorm onder tijdsdruk staan en geen tijd hebben om willekeurige pakjes open te maken, de inhoud te bekijken en ergens wegmoffelen in de hoop niet gezien te worden. Nog voordat de youtube link was gedeeld was mijn gedachte al dat deze envelop gewoon op de lopende band is beschadigd geraakt. En dat is echt de fout van de verzender, want die hoort het zo te verpakken dat het verwerkt kan worden.

PhoneBucks
door PhoneBucks Feb 3, 2024 om 08:51
1 Antwoorden / Vragen

Bij ons werden pakketjes (2014) door de grootste Nederlandse pakketdienst gewoon geopend hoor. Ze zien wie de afzender is, kunnen theoretisch het pakket scannen bij rontgen en zien of hun vermoeden klopt (elektronische apparatuur) en snijden een pakketje open. Schade: € 15.000 en de koeriersdienst zei dat er was getekend voor ontvangst en daarmee de kous af was. Nu zijn we gelukkig al 10 jaar via een broker en die regelt alles voortreffelijk.

Maar blijkbaar hebben ze helaas nog te veel tijd over om blijkbaar pakketten leeg te halen, gezien dit verhaal van TS niet op zichzelf staat.

rj
door rjw Feb 4, 2024 om 12:56
3268 Antwoorden / 5 Vragen

@phonebucks: wat was de uitkomst van de rechtzaak destijds?

PhoneBucks
door PhoneBucks - Feb 3, 2024 om 08:46
1 Antwoorden / Vragen

Beste Amherst,

De verzender is een contract aangegaan met DHL, deze moet dan ook een onderzoek starten.

DHL kan telefonisch aangeven hoe zwaar het pakket bij het eerste weegmoment is geweest. Indien de verzender gebruik maakte van een broker, dan zal die het gewicht hebben, anders is dat bij het eerste sorteercentrum.

Van daar naar u zijn er nog ca 5 of 6 weegmomenten van het pakket. De bezorger heeft bijna nooit de schuld in dit soort gevallen, maar veel vaker gasten bij de sorteercentra of chauffeurs die daartussen zitten. De DHL chauffeur zal waarschijnlijk te druk zijn geweest om een discussie met u aan te gaan (dat is ook fout uiteraard).

De verzender zou even alle weegmomenten de informatie op moeten vragen, dan is een onderzoek ook sneller afgerond en wordt er sneller door DHL voorzien in een vergoeding. De vergoeding gaat altijd naar de contractant (verzender), aangezien u geen product heeft ontvangen zou hij een soortgelijke kunnen opsturen en anders u moeten voorzien in een schadeloosstelling.

Dit alles kán veranderen indien uzelf aan hebt gegeven dat de verkoper DHL móet gebruiken.

ne
door neodutchio Feb 3, 2024 om 12:52
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe ziet u dat voor u? Een vrachtwagenchauffeur tussen 2 deport koppelt een trailer aan of zet een bak op zijn chassies. Waar en wanneer komt die chauffeur in die bak? Op het depot onmogelijk, onderweg kan hij er niet in omdat het verzegeld is en bij het lossen zet hij de bak weer aan een dok.
En bij een sorteercentrum? Geen jassen of tassen op de werkvloer. Een lopende band die op redelijke snelheid werkt en waar een x aantal pakjes per uur verwerkt moeten worden. Er staan mensen aan het begin van de band die handmatig en nagenoeg blind de pakjes op de band leggen. Denkt u echt dat als er een trailer met pallets achter hun staan dat zij de tijd hebben om na te kijken wie de afzender is, wat er in het pakket zou kunnen zitten en dat ze dag pakket ongezien kunnen open maken en de inhoud ergens in hun kleding kunnen verstoppen? Pas op het eind van het sorteercentrum staan er weer handjes. Die band moet leeg, daar is ook geen tijd.
Verdiept u zich eens in de werkwijze.

De wegingen staan al vermeld in een reactie, er is dus precies na te gaan waar het mis gegaan is.  650 gram in een envelopje, voor het laatste depot nog gewogen, daarna was de inhoud weg.

1paul
door 1paul - Feb 3, 2024 om 08:47
3160 Antwoorden / 0 Vragen

neem contact op met de verzender en laat deze weten dat u niets heeft ontvangen, verzender mag het vervolgens regelen met dhl en verzekeraar..

VoorTegengestemd
door VoorTegengestemd - Feb 3, 2024 om 09:05
1 Antwoorden / Vragen

Je doorloopt, of eigenlijk de afzender doorloopt de klachtenprocedure en die moet dan ook verzekering uitbetaling ontvangen.

Een valse handtekening zetten is valsheid in geschrifte. Maar grote kans dat de politie de aangifte niet wil hebben

Sa
door Saartjepaardenstaartje - Feb 3, 2024 om 13:54
1 Antwoorden / Vragen

Er zijn rare dingen gaande bij DHL. Mijn partner heeft ook wel eens pakketten ontvangen die geopend en daarna dichtgeplakt waren. Verkoper benaderd en die wist van niets. DHL zou een onderzoek instellen en tot op de dag van vandaag nog niets gehoord. Alle pakketten waren ook afkomstig van N...

Ik hoop dat dit snel wordt opgelost voor je. Dit is geen manier van zaken doen.

ne
door neodutchio Feb 3, 2024 om 14:41
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Geopend en dichtgeplakt, of open gegaan door een slechte verpakking en daarom dichtgeplakt? Daar zit nogal een verschil tussen. Wij versturen dagelijks meerdere trailers met DHL en ja, er komen wel eens dozen aan die dichtgeplakt zijn met DHL tape. Voor ons bekende producten omdat de verpakking niet sterk genoeg is. En sporadisch een andere doos, dat komt door een ruwere werkwijze of rijgedrag van een chauffeur. Diefstal, ondanks dat ik voor een merk werk die zeer gewild is, komt nagenoeg nooit voor.
Dat u niets hoort van de verzender wil niet zeggen dat er ook geen uitkomst is. U moet enkel ontvangen wat er overeen gekomen is. De rest moet de verzender regelen.

rj
door rjw Feb 4, 2024 om 12:58
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wie was de verzender? Een groot, professioneel bedrijf of een particulier of klein winkeltje? Als ik iets verstuur pak ik een doos die ik nog heb liggen en die plak ik met verpakkingstape dicht. Dan zou het ook kunnen lijken dat het later weer is dichtgeplakt.

atlas1302
door atlas1302 - Feb 4, 2024 om 15:48
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoe het allemaal moet en wie aansprakelijk is, weten we nu onderhand wel, dat is altijd de verzender, Alleen om die redenen al stuur ik nooit en te nimmer maar één pakketje of envelopje ook naar wie dan ook, ik zou daar helemaal geen zin in hebben als anderen lopen te klooien met openmaken van pakketjes.
Tja hoe kom je dan aan je aankoopjes? Vreemde vraag eigenlijk, je gaat gewoon naar een winkel, trek je knip en je koopt het.

Of....? een betrouwbaar platform die garant staat voor aankoop en verkoop. E-bay, Aliexpres, en wellicht nog andere. Particulieren vermijden, en zeker Africa, die ook veel op Marktplaats zitten (Afrikanen) zonder er erg in te hebben.

Maar de hete vraag blijft, waar is de inhoud van de enveloppe!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 4, 2024 om 17:44
2071 Antwoorden / Vragen

Miljoenen pakjes per jaar en dan hoor je hier een paar verhalen van letterlijk één kant. Welke conclusie wil je eraan verbinden? Waar" rook is is vuur" is een logische fout, het bewijs geeft onvoldoende ondersteuning aan de conclusie. Verder blijven mensen ze ook gewoon gebruiken, zo erg is het blijkbaar dus ook niet.

atlas1302
door atlas1302 Feb 5, 2024 om 15:36
341 Antwoorden / 13 Vragen

Waar rook is daar is vuur, dat klopt gewoon als ik naar mijn houtkachel kijk.
Verder blijven mensen ze ook gewoon gebruiken, en dat klopt ook.
Of het erg is? het maakt mij niet uit...iedereen doet maar geoon waar ze zin in hebben en geloven, maar een pakketje opengescheurd daar kan ik mij niet in vinden. Jij wel?

Franske1958
door Franske1958 - Feb 4, 2024 om 17:14
428 Antwoorden / 2 Vragen

Tja hoe kom je dan aan je aankoopjes? Vreemde vraag eigenlijk, je gaat gewoon naar een winkel, trek je knip en je koopt het"
Dat gaat niet altijd lukken. Hoewel ik nooit iets online bestel krijg ik gemiddeld 3 maal per jaar toch een voor mij bestemd pakketje
thuisgestuurd omdat ik alweer iets heb gewonnen in de vriendenloterij of in de postcodeloterij wat als pakketje wordt opgestuurd.