Verwijtbare schade door fabricagefout Dakkapel
Ik heb eerder dit jaar een dakkapel besteld bij een (grote) dakkapel leverancier uit Noord-Holland. De leverancier adverteert met plaatsing in één dag. Begin juni werd de dakkapel ingemeten. Met deze leverancier had ik overeenstemming bereikt om de dakkapel op een maandag in augustus te plaatsen. Met een klussenbedrijf maakte ik de afspraak om diezelfde week vanaf dinsdag de dakkapel te laten aftimmeren.
Op de afgesproken maandag kwamen de monteurs en de vrachtwagen met dakkapel. Het gat werd uit mijn dak gezaagd en met de kraan werd de dakkapel geplaatst. Eenmaal op het dak geplaatst bleek dat de dakkapel verkeerd gefabriceerd was. Bij de inmeting was de hoek verkeerd gemeten waardoor de dakkapel niet paste. Diezelfde middag heb ik zowel de leverancier als het klussenbedrijf hierover geinformeerd. Dit klussenbedrijf gaf direct aan dat zij hun planning niet meer konden aanpassen en dat dit hen schade zou toebrengen. Het klussenbedrijf heeft diezelfde avond een e-mail met factuur gestuurd m.b.t. de verloren uren. Dat bericht heb ik doorgestuurd naar de dakkapel leverancier.
De communicatie vanuit de dakkapel leverancier was die week bedroevend, ik kreeg geen inhoudelijke reactie op de eerder gestuurde mail en verder werd ik vrijwel niet op de hoogte gehouden over de oplossing om de dakkapel correct te plaatsen. Het enige dat mij werd medegedeeld was dat de dakkapel diezelfde vrijdag hersteld zou worden. En dat gebeurde uiteindelijk ook (ondanks dat de oplossing niet met mij werd besproken).
Het klussenbedrijf heeft inmiddels juridische bijstand ingeschakeld omdat de factuur voor de gemiste uren nog steeds niet is voldaan. Ik heb er alle begrip voor dat het klussenbedrijf voor de gemiste uren gecompenseerd moet worden. Bovendien blijkt hij juridisch gezien gelijk te hebben. Echter, ik vind dat de ontstane situatie niet mijn schuld is, maar dat de schade verwijtbaar is. De leverancier van dakkapellen heeft een fout gemaakt bij het inmeten en uiteindelijk de dakkapel niet in één dag geplaatst.
Dus toen ik die maandag 's ochtends de monteurs en de vrachtwagen met dakkapel zag arriveren mocht ik er ook van uitgaan dat de dakkapel diezelfde dag correct geplaatst zou worden. Er was geen sprake van overmacht, maar van een fout aan de kant van de dakkapel leverancier die ervoor zorgde dat het klussenbedrijf vervolgens niet aan de slag kon gaan.
Ik wil eigenlijk weten of ik hierin gelijk heb. Ik ben namelijk in een discussie met de leverancier beland en zij nemen het standpunt in dat zij de geleden schade niet hoeven te compenseren.
Topantwoord
Zou even m'n gebruikersnaam wijzigen (anders kon je wel eens veel spam krijgen) middels de knop Bewerk.
Vwb je vraag: m.i. heb je gelijk.
Rechtsbijstandverzekering?
Anders eens bij het juridisch loket informeren.
Mag toch aannemen dat die leverancier voor dit soort zaken verzekerd is.
Dank! Ik heb inderdaad direct mijn gebruikersnaam gewijzigd. De vraag heb ik tevens bij het juridisch loket neergelegd. Nogmaals dank.
U heeft het klussenbedrijf apart ingehuurd en bent dus direct verantwoordelijk voor hun kosten. U mag die op uw beurt proberen te verhalen op de dakkapelleverancier maar die zal zich op het standpunt stellen dat als u even gewacht had met het klusbedrijf er géén probleem was geweest.
Als u hoofdaannemer bent (zelfs in een dergelijke privé situatie) is de projectregie - en missers daarin - uw eigen risico. Je kan ook de schilder nog niet bestellen als de muur nog niet gestuct is.
Bedankt voor uw reactie. In dit geval gaat het dus om de levering van een dakkapel waarbij de belofte is dat die in één dag wordt geplaatst. Als 's ochtends de monteurs en de dakkapel arriveren, mag je er dan toch als consument van uit gaan dat die dakkapel ook dezelfde dag geplaatst is? Zeker als het gaat om een bedrijf dat dit dagelijks doet. En het gaat hier niet om overmacht maar om een fout. Ik ben nu aan het uitzoeken wat de wet hierover zegt.
Vooralsnog heeft u een uitstaande rekening niet betaald, als we het toch over het woordje "verwijtbaar" hebben en dat is niet alleen verwijtbaar maar ook gewoon schandelijk gedrag. Waarom laat u dat bedrijf zitten met de brokken, met wat voor excuus?
U mag er als consument van uit gaan dat die dakkapel ook dezelfde dag geplaatst is in 999 van de 1000 gevallen en behoudens onvoorzien zaken zoals deze fout. Hangt er voor u veel vanaf, dan kunt u dit in een contract laten vastleggen, mèt een schadeclausule maar de kans dat u een leverancier vindt die een dergelijk SLA met een consument afsluit is zeer gering. Dat wetende moet u gewoon met een dosis gezond verstand handelen.
Het maken van een fout hoeft juridisch nog niet te beteken dat er verwijtbaar is gehandeld, tenzij de fout met opzet (of aan opzet grenzende nalatigheid) gemaakt is. U mag dat dan zelf even gaan bewijzen via een - mogelijk kostbare - rechtzaak. Wie eist, die bewijst geldt hier nog steeds.
U maakt een afspraak met een bedrijf om te komen klussen, weet natuurlijk niet wat u verder hebt afgesproken.
Maar nu kon dat klussen niet doorgaan omdat de eerste klus niet klaar was. Maar dat wil niet zeggen dat u de kosten van het klusbedrijf neer kunt leggen bij de leverancier van de dakkapel.
Mijns inziens was het heel onverstandig helemaal geen speling te nemen voor de aanvang van de volgende klus.
En u kunt natuurlijk al helemaal niet de nota van dat klusbedrijf neerleggen bij die ander, want u hebt een overeenkomst gesloten. Dus ik zou, om verdere kosten te besparen maar per omgaande die nota voldoen.
Er kan van alles gebeuren en tegen zitten, daar moet men rekening mee houden. Zeker als men twee bedrijven inschakelt.
Dus het klusbedrijf is nu de dupe van jouw conflict met de dakkapelleverancier? Fraai. Betaal dat klusbedrijf en vecht het uit met de leverancier.
De dakkapel is verkeerd uitgemeten. Kan gebeuren. De fout is zo snel mogelijk hersteld. Meer is het niet
Kijk in de algemene voorwaarden van de dakkapelleverancier. Daar zal iets in staan over uitsluiting van aansprakelijkheid.
Je hebt toch niet expliciet afgesproken dat de dakkapel perse maandag klaar moest zijn, dan kan het anders zijn.
"Ik heb er alle begrip voor dat het klussenbedrijf voor de gemiste uren gecompenseerd moet worden."
Dat komt goed uit. Je hebt zonder voorbehoud het klussenbedrijf opdracht gegeven de dakkapel af te timmeren.
Daar houdt het klusbedrijf je nu aan. Wat rekent het klusbedrijf als schade? De hele week of alleen de dinsdag?
Mogelijk hebben ze de rest van de week andere werkzaamheden kunnen doen, dat beperkt de schade.
Bedankt voor uw reactie. Van een leverancier die specialist is in dakkapellen mag je verwachten dat er bij het inmeten geen fout wordt gemaakt. Bovendien is het bepalen van een hoek geen hogere wiskunde. Dus in dit geval deel ik uw mening niet dat dit kan gebeuren. Tot slot is er afgesproken dat de dakkapel maandag klaar zou zijn.
Maar het gebeurde toch?
Ik heb het idee dat je een slaatje wil slaan uit deze constructiefout.
Het klussenbedrijf gaat direct dezelfde avond al een rekening sturen voor de verloren tijd.
En die stuur je direct door aan de leverancier die de rekening maar moet betalen.
Achteraf kan de schade meevallen. Voordeeltje voor jou
Hoe vervelend ook voor u maar zoals al eerder aangegeven bent u verantwoordelijk voor de apart ingehuurde bedrijven.
Had nu de leverancier van de dakkapel ook de afwerking gedaan dan was er niks aan de hand geweest en had de leverancier zelf een probleem gehad.
'Het klussenbedrijf heeft inmiddels juridische bijstand ingeschakeld omdat de factuur voor de gemiste uren nog steeds niet is voldaan'.
Ik maak hieruit op dat u de rekening nog niet betaald heeft. Dat is dan niet zo fraai. Waarom betaalt u die rekening niet? U had toch een overeenkomst met het klussenbedrijf?
U geeft nota bene aan er alle begrip voor te hebben dat het klussenbedrijf voor de gemiste uren gecompenseerd moet worden. Daarnaast erkent u dat ze juridisch in hun recht staan. Netjes betalen dus.
Dat u vind dat de leverancier van de dakkapel de schade veroorzaakt heeft staat daar buiten. Dat moet u maar met hen uitvechten. Het bedrag dat u dan heeft betaald aan het klussenbedrijf kunt u proberen het verhalen op de leverancier van de dakkapel. Het klussenbedrijf heeft part of deel aan dit conflict en wordt nu betrokken omdat u weigert aan uw verplichtingen te voldoen.
Los daarvan: deze houding gaat u extra geld kosten.
Dank voor uw reactie. Gelukkig is de verstandhouding met deze aannemer in orde. En komt het met de schadevergoeding van mijn kant wel goed (had ik misschien beter kunnen verwoorden in de vraag).
@nelsons35
Over welke aannemer en schadevergoeding hebt u het nu?
Ik zou maar heel snel de rekening van dat klussenbedrijf betalen voordat die wegens niet betalen alsmaar hoger wordt.
U bent de opdrachtgever dus verantwoordelijk voor het betalen van die rekening. Het dakkapellenbedrijf heeft daarmee niets te maken.
Uw schuld is dat u veel te strak gepland heeft en dan kun je problemen krijgen als er iets niet volgens uw planning op de minuut precies loopt.
Het probleem is hier dat bij constatering de leverancier wettelijk gehouden was om te corrigeren en steld ook dat te doen. Zelfs nog dezelfde dag. Het blijkt een miskleun van u te zijn dat u met de afspraak met het klussenbedrijf niet een dag heeft gewacht of in ieder geval niets heeft afgesproken indien er onverwacht een pas orobleem zou zijn en dat ook zelfs nog wel iets anders kunnen zijn dat mogelijk vertraging voor de juiste plaatsing zou kunnen hebbe opgeleverd. De leverancier is niet in gebreke. Om verder kosten te voorkomen is mijn advies: het klusbedrijf betalen. M.i. zal bij een procedure een rechter dst ook beslissen.
Wat is de reden waarom de leverancier de schade niet wil vergoeden?
Als je er met de leverancier niet uitkomt en hij is aangesloten bij een geschillencommissie, dan zou je daar je klacht kunnen indienen.
https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Fixit faster
Wie ook een rekening gehad bij fixit faster
ik heb gezocht naar een gebruiksaanwijzing
niet de juiste gevonden nu wel rekening van 30€
moet betalen zeggen ze
maar ik ben echt niet van plan
ik heb nergens gelezen dat 30€ kost voel me genept
wie je ook ervaring met dit nep bedrijf
wie ook niet betaald
Lees meer
Wel garantie, toch betalen
We hebben vorig jaar een nieuwe cv-ketel gekocht. Af en toe wordt het nu 25 graden in huis en dus hebben we de firma Verbé opgebeld om te controleren wat er mis is. De monteur had het snel gezien, we hadden het knopje "programmeren" aangeraakt. De ketel valt nog tot januari 2025 in de garantie, toch kregen we de dag na de monteur een rekening van maar liefst € 85,18.
Moet ik dat toch betalen?
Lees meer
Lithium of schaliegas en kolen delven
In uw zending wordt melding gemaakt van kinderarbeid bij de winning van Lithium voor thuisbatterijen.
Bij cobalt komt in zeer geringe mate kinderarbeid voor, niet Lithium.
Cobalt wordt niet gebruikt in thuisbatterijen.
Uw deskunkige is een volledig ondeskundige en stennismaker.
Verder. Wat vindt u beter Lithium delven en gebruiken dat eeuwig kan worden gerecycled.
Of
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer