Ar
door Arlynn Jun 16, 2007 om 00:22
Geldzaken & recht

Via internet besteld, niets ontvangen, wel betalen??

Ik heb via internet iets besteld, wat binnen 1 á 2 dagen zou worden geleverd. Ik ben inmiddels 4 dagen verder, doch heb niets ontvangen (ook geen nota trouwens). Ik hoefde er niet voor thuis te blijven want het past volgens hen door de brievenbus. Het internetbedrijf beweert het volgende: "Het pakketje is verzonden en voorgemeld bij de TNT. Volgens hun is hij afgeleverd, en dient u de nota te voldoen."

Wat te doen in zo'n geval?

1586 8 Rapporteer

nowhere
door nowhere - Jun 16, 2007 om 00:31
127 Antwoorden / 1 Vragen

De verantwoordelijkheid ligt bij het internetbedrijf, wettelijk gezien hoeft u niet te betalen als u geen product heeft ontvangen. Geef dit wel duidelijk aan bij het bedrijf en zorg voor enige vorm van bewijs.

Ar
door Arlynn - Jun 16, 2007 om 00:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u, maar het enige "bewijs" dat ik heb is de email-wisseling tussen hen en mij vanaf moment bestelling tot heden: het voor de 2e keer aangeven dat ik niets heb ontvangen.

Ik kan uiteraard op geen enkele manier aantonen dat ik het bestelde NIET in mijn brievenbus heb gekregen...

hutch
door hutch - Jun 16, 2007 om 04:03
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Luna,

daar u iets besteld heeft via internet, gelden (tevens) de regels van het Burgerlijk Wetboek, boek 7.

Eén van die regels is, is dat de verkoper/verzender verantwoordelijk is tot aan de feitelijke (af)levering aan de klant. Dat bedrijf stelt dat het is afgeleverd en u beweert dat u niets ontvangen heeft.

Normaliter zou een pakketje nog afgeleverd kunnen zijn bij de buren, maar in dit geval past het in uw brievenbus, dus het hoeft in deze niet afgeleverd te zijn bij de buren.

Blijft over: het bewijs. Nu dat bedrijf beweert dat het bestelde is afgeleverd en u de rekening hiervoor presenteert, zal dat bedrijf ook moeten bewijzen dat het inderdaad feitelijk afgeleverd is. U hoeft dus niet te bewijzen dat u niets ontvangen heeft...... zoiets is ook (bijna) onmogelijk.

Maar voor alle zekerheid zou ik toch maar eens bij uw buren navragen of zij mogelijk wat ontvangen hebben. Misschien paste het wel niet in uw brievenbus.........

Indien TNT ook stelt dat het is afgeleverd (of bij u of bij uw buren), staat u een stuk zwakker.

Maar: wie eist, bewijst!

Gr. Hutch

jo
door joep873 - Jun 16, 2007 om 09:43
103 Antwoorden / 0 Vragen

Even bij de buren navragen kan geen kwaad, maar formeel is dat niet nodig.
De leverancier is verantwoordelijk voor aflevering. Of daar nu de TNT of de buren voor worden ingeschakeld, het blijft de verantwoordelijkheid van de leverancier, en die zal moeten bewijzen dat het pakket is afgeleverd.

Ar
door Arlynn - Jun 16, 2007 om 10:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel, Hutch, Joep en Gerrit voor de interessante info. Het lijkt mij dat TNT in dit geval, een bezorging zonder handtekening of wat dan ook, hooguit kan bewijzen dat het artikel ter bezorging is opgenomen geweest in een postronde. Maar het lijkt me voor hen zeer lastig om te bewijzen dat hun besteller "iets" op een bepaald adres in een brievenbus heeft gedeponeerd.

De correspondentie met het internetbedrijf is inmiddels weer uitgebreid met nog 3 emails: we wachten de post van vandaag, nog even af en anders "gaan zij onderzoek doen".... Vooruit maar weer dan, en intussen vraag ik voor de zekerheid ook nog even bij de buren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2007 om 11:04
16849 Antwoorden / 202 Vragen

De melding m.b.t. TNT heeft u ook van het i-net bedrijf. En bovendien, herhaald, u staat geheel buiten de wijze waarop het bedrijf zijn/haar verzending doet. men kan zich er niet achter verstoppen. het is aan henzelf om dan maar een schadeclaim bij TNT in te dienen en er is inmiddels een casus dat TNT zelfs nog weigerachtig is als het bedrijf kan aantonen dat TNT het adres ongevraagd wijzigde (Kass-Radio enige dagen geleden)

Ar
door Arlynn - Jun 17, 2007 om 22:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoewel ik hier veel wijzer ben geworden, hoef ik de opgestoken kennis niet meer toe te passen. Het wonder is namelijk tóch geschied: ik vond gisteravond toen ik thuiskwam een dikke envelop op de deurmat! Beter laat dan nooit dus...

In ieder geval wil ik iedereen hier nogmaals hartelijk danken voor de zeer zinnige reacties!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 17, 2007 om 22:14
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Zolang het i-net bedrijf niet kan aantonen, middels een ontvangstbevestiging met Uw handtekening, dat u de levering heeft ontvangen kunnen ze niets eisen maar dan ook niets. Ze zullen het wel proberen, mogelijk ook nog wel via incasso. Niets van aantrekken en dus absoluut niet betalen. Strikt gesproken zou u ook niet behoeven te betalen als de bestelling bij de buren is afgeleverd maar dat is een morele zaak. Probleem is dat uit kostenoogpunt er niet aangetekend wordt verzonden, meestal, ook komten andere zaken voor als het gewoonweg niet verzenden (i-net-oplichting)