re
door redcloud1 Aug 29, 2020 om 19:45
Geldzaken & recht

Vliegmaatschappijen

Waarom betalen vliegmaatschappijen als je een losse vliegtickets boekt krijg je nooit je geld terug.
wij hebben geen pakket reis geboekt maar losse onderdelen, via novasol een huisje en twee vliegtickets retour naar Valancia.
Er wordt veel reclame gemaakt bij de vakantieman om pakketreizen te boeken, maar als je een andere vakantiebestemming vind waar geen pakket reis voor is en dan.
Dus wij vinden iets in spanje maar door corona gaat het niet door ,was wel geel gebied maar door de beleid van spanje door corona heb alles geannuleerd.
Andere dingen kan je wel geld terug krijgen maar niet een vliegticket ondanks ik twee 1/2 maan van tevoren geannuleerd, dat je wat kosten niet terug krijgt snap ik wel maar helemaal niets is schandelijk.

dus de vraag is waarom kan je geen geld terug krijgen..
mvg

1787 10 Rapporteer

Tr
door Trostomaat - Aug 29, 2020 om 19:55
239 Antwoorden / Vragen

Het antwoord is simpel. In principe geldt: koop is koop.

Er zijn natuurlijk wel luchtvaartmaatschappijen waarbij je kunt omboeken. Misschien wel zonder extra kosten, vanwege de bijzondere situatie.
'Schandelijk' of niet, een verrassing zal het niet zijn dat u uw geld kwijt bent. Als het goed is, waren die voorwaarden immers al bekend op het moment van boeken. Zo nee, dan heeft u een punt.

Als annuleren financieel niet uitmaakt ten opzichte van niet annuleren, had u beter niet kunnen annuleren, en zeker niet maanden tevoren. Maar goed, dat is achteraf praten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 29, 2020 om 20:33
2063 Antwoorden / Vragen

U kunt altijd uw geld terugkrijgen als iets wordt geannuleerd. Wat u zelf annuleerd is op uw kosten. Het is een soort "wie breekt, betaalt".
Verder geldt wat u als geheel boekt als een geheel wordt behandeld en wat u appart boekt wordt los behandeld. Het is echt geen rocket science.

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2020 om 21:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt aan het soort ticket wat je koopt. De goedkoopste optie geeft meestal geen recht op annuleren dan wel (kosteloos) omboeken, met duurderde ticket kan dat vaak wel. Maar de meeste kiezen natuurlijk de goedkoopste tickets.

Bij annuleren zou je wel recht moeten hebben op teruggave van luchthavenbelasting en dat soort zaken.

rj
door rjw - Aug 29, 2020 om 21:47
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Ik herken dit niet. Ik had met KLM tickets naar New York geboekt, en via booking.com een hotel aldaar en heb van KLM gewoon het geld terug gekregen en het hotel heb ik kosteloos kunnen annuleren.

diumenge
door diumenge Aug 29, 2020 om 22:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zelf geannuleerd?

rj
door rjw Aug 30, 2020 om 20:43
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Yep. De vluchten die ik had geboekt gingen door dus in principe had KLM niets hoeven doen. En accomodatie boek ik sowieso alleen met de mogelijkheid om te annuleren. Dat deed ik ook al voor de coronacrisis. Is gewoon een stuk handiger, ook als je bijvoorbeeld een betere optie ziet voordat je vertrekt. Dan kan je altijd switchen.

diumenge
door diumenge Aug 30, 2020 om 21:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Netjes, maar dat zullen dan geen tickets in de goedkoopste categorie zijn geweest?

rj
door rjw Aug 31, 2020 om 10:41
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Ja hoor, gewoon uit de "linkerkolom" bij KLM. Ik kies altijd voor de goedkoopste optie. Onder normale omstandigheden had ik deze tickets slechts tegen betaling kunnen wijzigingen, maar zeker niet kunnen annuleren. Nu denk ik wel dat KLM wel soepel moet zijn voor de publieke opinie. Als je met een paar miljard overheidssteun in leven wordt gehouden kan je het eigenlijk niet maken om je klanten slecht te behandelen.

diumenge
door diumenge Sep 2, 2020 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, dat doen ze dan zeker netjes. Dat zal die steun wel bij geholpen hebben inderdaad ;-).

ro
door ronny530 - Aug 30, 2020 om 07:34
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Max vakantieman heeft ook aandacht aan het annuleren van reizen besteedt en de kosten die dat met zich meebrengt. Zo te lezen heeft u vanwege het beleid van Spanje het hotel en de vliegreis geannuleerd terwijl u de reis wel kon maken. U deed dat 2,5 maand voor vertrek en dat ziet een vliegmaatschappij als annuleren zonder dwingende redenen want reizen naar een geel gebied is gewoon mogelijk en daarbij vervoerd de vliegmaatschappij u van A naar B en viceversa zonder te weten wat uw reisdoel is. Als in de voorwaarden staat dat annuleren niet mogelijk is krijgt u geen geld terug en dat is niet schandelijk want u heeft op eigen initiatief besloten de reis niet te maken.

ne
door neodutchio - Aug 30, 2020 om 08:08
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Laten we de vraag eens omdraaien, waarom meent u recht te hebben op annulering? Het vliegverkeer is weer redelijk op gang gekomen en uw vlucht zal hoogstwaarschijnlijk door gaan. Een reden voor de airline om te annuleren is er dus niet. Zij willen zich graag aan de overeenkomst houden.
Stel dat ze wel willen meewerken, dan missen ze winst op uw vlucht. De tijd is redelijk kort en de kans dat iemand anders op uw stoel gaat zitten is redelijk klein. U boekt vervolgens om naar een andere vlucht wat wil zeggen dat u daar weer een stoel bezet heeft. U betaald in feite 1 keer, maar de airline kost het 2 keer. Verlies dus.

Dat er op andere plekken wel geld terug zou komen als er zelf geannulleerd is, is hooguit coulance.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2020 om 10:34
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen zijn er wel degelijk ook luchtvaartmaatschappijen die geld terug betalen en er zijn er ook die de mogelijkheid bieden om om te boeken en een voucher geven. Het punt hierbij is ook dat indien iedereen geld zou terugvrage, of zeer  veel, faillissement dreigt of zoals ook al in een aantal gevallen is gebeurt, vooral bij 'low budget' bedrijven.

U refereert aan de 'Vakantieman' van Omroep Max en dan heeft u mogelijk dit gemist:
 In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt

verleend en zou u, zoals al weer enige weken geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/
Hier wordt onder andere aangegeven dat u altijd recht heeft op geldteruggave op basis van in gebreke blijven op basis van dit: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u er voor hunt kiezen om dat dan ook te doen. De voorbeeldbrief die wordt genoemd vindt u hier: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en u kunt dus op zijn minst een poging wagen door middel van het zenden van een brief als aangegeven. Bij verder procederen is het maar de vraag of u dan succes heeft en als het een buitenlandse lowbudget luchtvaartmij. betreft lijkt het mij dat het resultaat niet zal zijn als door u gewenst. (En opnieuw gelet op het mogelijke faillissementsaspect). De genoemde uyitzending is mogelijk nog terug te zien bij uitzending gemist, ca. 2 maanden geleden.

Tr
door Trostomaat Aug 30, 2020 om 12:35
239 Antwoorden / Vragen

Dit heeft niets met de vraag te maken @heremietkreeft. In gebreke blijven - vorderen - altijd recht op geld terug - brief ingebrekestelling sturen. Wie blijft er dan in gebreke en waarom?

Hoe helpt dit in 's hemelsnaam de vraagsteller?. Die lijkt mij juist gebaat bij correcte informatie die weliswaar als vervelend nieuws zal worden ervaren, maar die wel klopt.
Dit verhaal voedt alleen onterechte gevoelens van onrechtvaardigheid en daarmee is niemand gebaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2020 om 12:47
16858 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT, alweer uw mening! Als u goed leest geeft ik aan welke rechten er mogelijk toegepast kunnen worden maar ook dat het proberen die te laten gelden m.i. niet succesvol zal zijn. Ts. geeft aan in de vraag een gevoel van onrechtvaardigheid te hebben hetgeen ik (als psycholoog) goed kan volgen! Wat heeft vraagsteller er aan dat u, zoals ook nu weer, naar mij uw gevoel over mijn reactie aan Ts kenbaar maakt?

Tr
door Trostomaat Aug 30, 2020 om 15:50
239 Antwoorden / Vragen

Wat de vraagsteller daar aan heeft is evident: mijn reactie plaatst uw bericht in het juiste perspectief en laat zien dat het niet serieus genomen hoeft te worden: het is namelijk volkomen irrelevant als antwoord op de vraag. Mijn reactie brengt een correctie aan, in het belang van de vraagsteller. U begrijpt dat best: in uw bericht van 12:56 uur corrigeert u immers ook zelf uw eerdere reactie.
Voor u is de boodschap: wellicht alleen de tweede reactie plaatsen, in plaats van een reactie die niets te maken heeft met de vraag, die in uw ogen bepaalde rechten laat zien, maar die naar uw eigen zeggen notabene, bij goed lezen, laat zien dat de door u beschreven reactie niet tot succes zal leiden ('maar ook dat het proberen die te laten gelden m.i. niet succesvol zal zijn'). Geen zinvolle exercitie als u het mij vraagt.

Het lijkt mij dat mijn reactie zowel nuttig is voor de vraagsteller (tegenwicht aan onjuiste informatie) als nuttig voor u (kans om te overwegen dit soort niet zinvolle reacties in het vervolg niet meer te plaatsen).

Inderdaad mijn (bescheiden) mening.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2020 om 16:06
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja. Het dringt kennelijk niet tot u door dat deze site niet is bedoeld om anderen die reageren de les te lezen en aan hen uw mening op te dringen. (En daarbij kennelijk ook de essentie van de reactie dan niet begrijpen).
Ik heb inmiddels de redactie verzocht zowel uw reacties als ook de mijne daarop de verwijderen. De vraagsteller heeft daar niets aan.
U vindt ze niet zinvol, heel erg jammer voor u. U bepaalt niet wat de mening en de anderen zijn die reageren. U bent geen moderator van deze site.  Een uitzondering geldt indien de reactie volstrekt onjuist blijkt te zijn met dan ook onderbouwing van die volstrekte onjuistheid.

Mijn vraag aan u dus: houd er mee op!

rj
door rjw Aug 30, 2020 om 21:46
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me sowieso redelijk onzinnig om hier over meningen te gaan praten. Daar heeft TS niets aan. Die heeft alleen iets aan feiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2020 om 12:56
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk is mijn reactie in die zin ietwat te scherp omdat het wel zo is dat u zelf heeft geannuleerd terwijl dat kennelijk nog niet strikt noodzakelijk was en een en ander mogelijk ook in de voorwaarden van de reisovereenkomst / luchtvaartmaatschappij inzake annuleren staan gemeld.

Als al gezegd: u kunt proberen uw recht te doen gelden maar resultaat daarmee??

diumenge
door diumenge Aug 30, 2020 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS heeft met deze vraag erbij nu drie vragen gesteld, zonder verder ooit enige reactie. Dus verwacht geen reactie...

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 31, 2020 om 09:55
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas geen reactie zoals wel vaker voorkomt. Het kan echter ook zo zijn dat het nog altijd niet opgeloste inlogprobleem hier nog een rol speelt.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2020 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er geen recht is, is het zinloos om te proberen je recht te doen gelden.

Dus zinloos advies.

pe
door pebk - Aug 31, 2020 om 12:06
581 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het heel simpel. De vliegreis kon gewoon doorgaan. Dat u niet gaat omdat het huisje geannuleerd is, is niet de schuld van de vliegmaatschappij. U heeft geannuleerd. Ik zie niet dat Novasol ook vliegreizen aanbiedt.

Bij pakketreizen is men verantwoordelijk voor het verzorgen van de gehele reis, vaak inclusief de vlucht en vervoer naar en van het vliegveld.