Vliegmaatschappijen
Waarom betalen vliegmaatschappijen als je een losse vliegtickets boekt krijg je nooit je geld terug.
wij hebben geen pakket reis geboekt maar losse onderdelen, via novasol een huisje en twee vliegtickets retour naar Valancia.
Er wordt veel reclame gemaakt bij de vakantieman om pakketreizen te boeken, maar als je een andere vakantiebestemming vind waar geen pakket reis voor is en dan.
Dus wij vinden iets in spanje maar door corona gaat het niet door ,was wel geel gebied maar door de beleid van spanje door corona heb alles geannuleerd.
Andere dingen kan je wel geld terug krijgen maar niet een vliegticket ondanks ik twee 1/2 maan van tevoren geannuleerd, dat je wat kosten niet terug krijgt snap ik wel maar helemaal niets is schandelijk.
dus de vraag is waarom kan je geen geld terug krijgen..
mvg
Het antwoord is simpel. In principe geldt: koop is koop.
Er zijn natuurlijk wel luchtvaartmaatschappijen waarbij je kunt omboeken. Misschien wel zonder extra kosten, vanwege de bijzondere situatie.
'Schandelijk' of niet, een verrassing zal het niet zijn dat u uw geld kwijt bent. Als het goed is, waren die voorwaarden immers al bekend op het moment van boeken. Zo nee, dan heeft u een punt.
Als annuleren financieel niet uitmaakt ten opzichte van niet annuleren, had u beter niet kunnen annuleren, en zeker niet maanden tevoren. Maar goed, dat is achteraf praten.
U kunt altijd uw geld terugkrijgen als iets wordt geannuleerd. Wat u zelf annuleerd is op uw kosten. Het is een soort "wie breekt, betaalt".
Verder geldt wat u als geheel boekt als een geheel wordt behandeld en wat u appart boekt wordt los behandeld. Het is echt geen rocket science.
Dat ligt aan het soort ticket wat je koopt. De goedkoopste optie geeft meestal geen recht op annuleren dan wel (kosteloos) omboeken, met duurderde ticket kan dat vaak wel. Maar de meeste kiezen natuurlijk de goedkoopste tickets.
Bij annuleren zou je wel recht moeten hebben op teruggave van luchthavenbelasting en dat soort zaken.
Ik herken dit niet. Ik had met KLM tickets naar New York geboekt, en via booking.com een hotel aldaar en heb van KLM gewoon het geld terug gekregen en het hotel heb ik kosteloos kunnen annuleren.
Zelf geannuleerd?
Yep. De vluchten die ik had geboekt gingen door dus in principe had KLM niets hoeven doen. En accomodatie boek ik sowieso alleen met de mogelijkheid om te annuleren. Dat deed ik ook al voor de coronacrisis. Is gewoon een stuk handiger, ook als je bijvoorbeeld een betere optie ziet voordat je vertrekt. Dan kan je altijd switchen.
Netjes, maar dat zullen dan geen tickets in de goedkoopste categorie zijn geweest?
Ja hoor, gewoon uit de "linkerkolom" bij KLM. Ik kies altijd voor de goedkoopste optie. Onder normale omstandigheden had ik deze tickets slechts tegen betaling kunnen wijzigingen, maar zeker niet kunnen annuleren. Nu denk ik wel dat KLM wel soepel moet zijn voor de publieke opinie. Als je met een paar miljard overheidssteun in leven wordt gehouden kan je het eigenlijk niet maken om je klanten slecht te behandelen.
Oké, dat doen ze dan zeker netjes. Dat zal die steun wel bij geholpen hebben inderdaad ;-).
Max vakantieman heeft ook aandacht aan het annuleren van reizen besteedt en de kosten die dat met zich meebrengt. Zo te lezen heeft u vanwege het beleid van Spanje het hotel en de vliegreis geannuleerd terwijl u de reis wel kon maken. U deed dat 2,5 maand voor vertrek en dat ziet een vliegmaatschappij als annuleren zonder dwingende redenen want reizen naar een geel gebied is gewoon mogelijk en daarbij vervoerd de vliegmaatschappij u van A naar B en viceversa zonder te weten wat uw reisdoel is. Als in de voorwaarden staat dat annuleren niet mogelijk is krijgt u geen geld terug en dat is niet schandelijk want u heeft op eigen initiatief besloten de reis niet te maken.
Laten we de vraag eens omdraaien, waarom meent u recht te hebben op annulering? Het vliegverkeer is weer redelijk op gang gekomen en uw vlucht zal hoogstwaarschijnlijk door gaan. Een reden voor de airline om te annuleren is er dus niet. Zij willen zich graag aan de overeenkomst houden.
Stel dat ze wel willen meewerken, dan missen ze winst op uw vlucht. De tijd is redelijk kort en de kans dat iemand anders op uw stoel gaat zitten is redelijk klein. U boekt vervolgens om naar een andere vlucht wat wil zeggen dat u daar weer een stoel bezet heeft. U betaald in feite 1 keer, maar de airline kost het 2 keer. Verlies dus.
Dat er op andere plekken wel geld terug zou komen als er zelf geannulleerd is, is hooguit coulance.
Om te beginnen zijn er wel degelijk ook luchtvaartmaatschappijen die geld terug betalen en er zijn er ook die de mogelijkheid bieden om om te boeken en een voucher geven. Het punt hierbij is ook dat indien iedereen geld zou terugvrage, of zeer veel, faillissement dreigt of zoals ook al in een aantal gevallen is gebeurt, vooral bij 'low budget' bedrijven.
U refereert aan de 'Vakantieman' van Omroep Max en dan heeft u mogelijk dit gemist:
In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt
verleend en zou u, zoals al weer enige weken geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/
Hier wordt onder andere aangegeven dat u altijd recht heeft op geldteruggave op basis van in gebreke blijven op basis van dit: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u er voor hunt kiezen om dat dan ook te doen. De voorbeeldbrief die wordt genoemd vindt u hier: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en u kunt dus op zijn minst een poging wagen door middel van het zenden van een brief als aangegeven. Bij verder procederen is het maar de vraag of u dan succes heeft en als het een buitenlandse lowbudget luchtvaartmij. betreft lijkt het mij dat het resultaat niet zal zijn als door u gewenst. (En opnieuw gelet op het mogelijke faillissementsaspect). De genoemde uyitzending is mogelijk nog terug te zien bij uitzending gemist, ca. 2 maanden geleden.
Dit heeft niets met de vraag te maken @heremietkreeft. In gebreke blijven - vorderen - altijd recht op geld terug - brief ingebrekestelling sturen. Wie blijft er dan in gebreke en waarom?
Hoe helpt dit in 's hemelsnaam de vraagsteller?. Die lijkt mij juist gebaat bij correcte informatie die weliswaar als vervelend nieuws zal worden ervaren, maar die wel klopt.
Dit verhaal voedt alleen onterechte gevoelens van onrechtvaardigheid en daarmee is niemand gebaat.
@TROSTOMAAT, alweer uw mening! Als u goed leest geeft ik aan welke rechten er mogelijk toegepast kunnen worden maar ook dat het proberen die te laten gelden m.i. niet succesvol zal zijn. Ts. geeft aan in de vraag een gevoel van onrechtvaardigheid te hebben hetgeen ik (als psycholoog) goed kan volgen! Wat heeft vraagsteller er aan dat u, zoals ook nu weer, naar mij uw gevoel over mijn reactie aan Ts kenbaar maakt?
Wat de vraagsteller daar aan heeft is evident: mijn reactie plaatst uw bericht in het juiste perspectief en laat zien dat het niet serieus genomen hoeft te worden: het is namelijk volkomen irrelevant als antwoord op de vraag. Mijn reactie brengt een correctie aan, in het belang van de vraagsteller. U begrijpt dat best: in uw bericht van 12:56 uur corrigeert u immers ook zelf uw eerdere reactie.
Voor u is de boodschap: wellicht alleen de tweede reactie plaatsen, in plaats van een reactie die niets te maken heeft met de vraag, die in uw ogen bepaalde rechten laat zien, maar die naar uw eigen zeggen notabene, bij goed lezen, laat zien dat de door u beschreven reactie niet tot succes zal leiden ('maar ook dat het proberen die te laten gelden m.i. niet succesvol zal zijn'). Geen zinvolle exercitie als u het mij vraagt.
Het lijkt mij dat mijn reactie zowel nuttig is voor de vraagsteller (tegenwicht aan onjuiste informatie) als nuttig voor u (kans om te overwegen dit soort niet zinvolle reacties in het vervolg niet meer te plaatsen).
Inderdaad mijn (bescheiden) mening.
Ach ja. Het dringt kennelijk niet tot u door dat deze site niet is bedoeld om anderen die reageren de les te lezen en aan hen uw mening op te dringen. (En daarbij kennelijk ook de essentie van de reactie dan niet begrijpen).
Ik heb inmiddels de redactie verzocht zowel uw reacties als ook de mijne daarop de verwijderen. De vraagsteller heeft daar niets aan.
U vindt ze niet zinvol, heel erg jammer voor u. U bepaalt niet wat de mening en de anderen zijn die reageren. U bent geen moderator van deze site. Een uitzondering geldt indien de reactie volstrekt onjuist blijkt te zijn met dan ook onderbouwing van die volstrekte onjuistheid.
Mijn vraag aan u dus: houd er mee op!
Het lijkt me sowieso redelijk onzinnig om hier over meningen te gaan praten. Daar heeft TS niets aan. Die heeft alleen iets aan feiten.
Mogelijk is mijn reactie in die zin ietwat te scherp omdat het wel zo is dat u zelf heeft geannuleerd terwijl dat kennelijk nog niet strikt noodzakelijk was en een en ander mogelijk ook in de voorwaarden van de reisovereenkomst / luchtvaartmaatschappij inzake annuleren staan gemeld.
Als al gezegd: u kunt proberen uw recht te doen gelden maar resultaat daarmee??
TS heeft met deze vraag erbij nu drie vragen gesteld, zonder verder ooit enige reactie. Dus verwacht geen reactie...
Tja, helaas geen reactie zoals wel vaker voorkomt. Het kan echter ook zo zijn dat het nog altijd niet opgeloste inlogprobleem hier nog een rol speelt.
Eigenlijk is het heel simpel. De vliegreis kon gewoon doorgaan. Dat u niet gaat omdat het huisje geannuleerd is, is niet de schuld van de vliegmaatschappij. U heeft geannuleerd. Ik zie niet dat Novasol ook vliegreizen aanbiedt.
Bij pakketreizen is men verantwoordelijk voor het verzorgen van de gehele reis, vaak inclusief de vlucht en vervoer naar en van het vliegveld.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Bcc failliet tv stuk binnen garantie
Kan ik dit ergens verhalen, Of rechtstreeks bij SONY?/ Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
Is brillenwinkel Charlie Temple nog actief? Zij komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit, vragen velen met mij zich af. [edit-redactie] Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer