lw
door lw1988 Aug 27, 2012 om 23:38
Geldzaken & recht

Vraag zelfstandige woning

Ik heb een vraag over het wel of niet voortbestaan van mijn zelfstandige woning, en de directe impact die dit zal hebben op onze huurtoeslag.

Alvorens zal ik een korte situatie schets geven van onze huidige woonsituatie: Mijn vriendin en ikzelf wonen op een bovenverdieping van een woning. In dit gebouw zijn nog 2 woningen. Hier beschikken wij over de benodigdheden voor een zelfstandige woning; wij hebben een eigen voordeur, toilet, keuken en douche. Omdat we op een bovenverdieping wonen delen we wel een voordeur met een andere bewoner, maar we hebben wel ieder ook nog een eigen voordeur (dat is een onvrije woning toch?). Onze buurman waarmee wij geen voordeur delen heeft ook de benodigde voorzieningen, en de buurman onder ons heeft deze ook, al ligt zijn toilet wel op de gezamelijke gang (maar deze is exclusief voor hem).

Nou.. dit is de situatie zoals deze al jaren is. Maar nu hebben wij vandaag een aardige dame over de vloer gehad die ons vertelde dat er "een probleem is met de gemeente". Hun oplossing voor dit probleem is dat zij ons toilet en dat van de buurman willen verwijderen en het toilet van de buurman het gezamelijke toilet willen maken. Dit met als doel om ons een gezamelijke ruimte te geven die wij allen delen. Dit zou om een of andere obscure reden absoluut nodig zijn; de enige andere oplossing is, volgens haar, het verbreken van ons huurcontract en een drastische herinrichting van het huis.

In eerste instantie waren mijn vriendin en ik hier wel van overdonderd, maar omdat wij hier zo graag wonen zouden we hier wel mee kunnen leven. Maar toen we het er later deze avond nog over hadden, kwamen we tot de conclusie dat wij dan ons recht op huurtoeslag zouden verliezen aangezien wij dan geen eigen toilet meer hebben!!

Mijn vragen, en die van mijn vriendin, zijn dan ook wat de reden kan zijn dat onze huurbaas besluit dit te doen en wat onze rechten in deze situatie verder zijn?

Een ieder die bij dit veel te lange verhaal nog niet is afgehaakt en ons enig inzicht zou willen verschaffen in deze, voor ons vreemde, situatie zou ik bij voorbaat al hartelijk willen bedanken. Alle input wordt gewaardeerd!!

6906 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Aug 27, 2012 om 23:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Lijkt mij een zwaar kul verhaal om jullie weg te krijgen, gemeente zou een probleem hebben met een toilet bij een particulier ?
Informeer eens bij de gemeente wat het probleem is met je toilet,
waarschijnlijk vragen die je of je ze wel op een rijtje hebt..... ;-)

Enige wat ik kan verzinnen als voordeel voor de verhuurder is misschien verschil in rioolrecht of iets belastingtechnisch zelfstandig/niet zelfstandige woonruimte als er iets aan bestaande situatie veranderd ?

moeder56
door moeder56 - Aug 27, 2012 om 23:55
483 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon bij de gemeente gaan informeren wat het probleem met dat pand is. Weet u gelijk waar u aan toe bent.

lw
door lw1988 - Aug 28, 2012 om 00:16
7 Antwoorden / 3 Vragen

Laat ik beginnen door jullie te bedanken door zelfs zo laat al zo snel te reageren!

Verder wou ik nog even toevoegen dat ik van plan ben morgen mijn rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Dus ik verwacht van hen ook veel opheldering te krijgen. Maar ik weet dat op deze forums vaak ook veel mensen zitten met praktijkervaring, dus het leek me niet onverstandig het hier ook te posten :)

kamphuysen
door kamphuysen - Aug 28, 2012 om 00:19
252 Antwoorden / 68 Vragen

Bouw en Woning Toezicht ambtenaren inschakelen en korte metten laten maken.

sk
door skyjack - Aug 28, 2012 om 12:48
121 Antwoorden / 0 Vragen

Dat probleem dat de gemeente waarschijnlijk heeft is dat de woning illegaal gesplitst is in meerdere woningen. Hiervoor zijn allerlei vergunningen nodig en soms in bepaalde wijken en steden mag het niet. Kamerverhuur mag zelfs niet zomaar zonder vergunningen in bepaalde steden. Dit alles in verband met het onttrekken van een eengezinswoning (meestal) aan de woningvoorraad.

De verhuurder zal op zijn kop hebben gekregen dat hij illegaal bezig is met wellicht zelfs dreigende boetes die niet misselijk zijn. Maar hij kan jullie denk ik niet zomaar dwingen om hiermee akkoord te gaan. Ik zou zeker een beroep op je rechtsbijstandsverzekering doen.

pa
door patron - Aug 28, 2012 om 13:45
11 Antwoorden / 0 Vragen

Het "probleem" zal waarschijnlijk gelegen zijn in enerzijds zonder vergunning verbouwen cq splitsen en anderzijds dat de gemeente bezig is met de invoering van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen en in dat kader dus vastgesteld heeft dat er een probleempje met de huisnummering is, wat weer aan de WaBo (bouw en woningtoezicht) is gemeld en de eigenaar is er op aangesproken, weerwar van regeltjes maakt het niet makkelijker, informeer bij de gemeente en leg de casus voor juridisch specialisten (rechtshulp etc)

ja
door jans2 - Aug 28, 2012 om 16:41
311 Antwoorden / 4 Vragen

Nooit akkoord gaan met een verslechtering. Het idee alleen al, je wc delen met de buren...
Jullie hebben toch wel een contract waarin het gehuurde beschreven wordt?
Leuk geprobeerd van die verhuurder, maar heel goed dat u (juridische) hulp inschakelt. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat die verhuurder zijn probleem oplost door u met problemen (huurtoeslag/wc delen) op te zadelen.

lw
door lw1988 - Aug 29, 2012 om 10:05
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad zoals sommige van jullie al zeiden: hij heeft dit huis in 3en willen splitsen, maar nooit een vergunning gekregen voor 3 adressen. Maar in de tussentijd heeft hij ons wel gewoon een zelfstandige woning verhuurd, ook al had hij daar geen vergunning voor.
Ik heb gisteren mijn rechtsbijstand (rbs) ingeschakeld, en verwacht van hen nog voor het eind van de week opheldering. Nu maar hopen dat we nog mogelijkheden hebben.
In de tussentijd ga ik hem in ieder geval niets toezeggen!

jo
door jorisw - Aug 29, 2012 om 10:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=skyjack schreef op dinsdag 28 aug 2012, 12:48]Dit alles in verband met het onttrekken van een eengezinswoning (meestal) aan de woningvoorraad.

En om te voorkomen dat een wijk onevenredig wordt overspoeld door tijdelijke bewoners, bijvoorbeeld seizoenarbeiders.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 29, 2012 om 16:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het enige probleem is het opsplitsen van een woning.
Vele woningen na 1980 gebouwd hebben standaard een 2e toilet en sommige maakte na plaatsen dakkapel zelfs een 3e toilet boven.

Je mag zoveel maken als je wilt, maar opsplitsen niet.
Als je zo blijft wonen met slechts 1 toilet veranderde er niets dus onzin reden om illegaal gesplitste woning te legaliseren.

Maar als je al enige tijd hier woonde en de gemeente niet eerder reageerde dus alle huurders stonden ingeschreven mag je er vanuit gaan dat het legaal was.

Ik vermoed dat de gemeente hun controle taak niet goed hebben uitgevoerd dus de toiletten en huidige huurders moeten ze gedogen.
Alleen als er een deel vrij komt mogen ze herindeling tot oude situatie eisen.

Als ze jou weg willen hebben moeten ze een gelijkwaardige woning elders aanbieden en is die er dan wel?
Gezien de Hygiëne is het beter een eigen toilet te hebben, alleen in Rusland wonen nog mensen zo op kamers met gemeenschappelijke Toilet en Keuken.

Uw gemeente eerst vragen en niets accepteren en laat ze maar eens met bewijzen komen.
En vraag ook de andere huurders om een groep te vormen om te voorkomen dat de eigenaar deze tegen elkaar uit gaat spelen.
Samen sta je sterker.

il
door iljaha - Aug 30, 2012 om 10:14
179 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk heeft de huisbaas een aanslag van de WOZ voor 2 of 3 verblijfsobjecten gekregen en is die zich daarvan rotgeschrokken. Voor belastingen is 2 x 0,5 niet hetzelfde als 1 x 1 namelijk. Als de huisbaas er nu weer 1 verblijfsobject van maakt met kamerverhuur, is de huisbaas minder kwijt.
Suggestie: stel je huisbaas voor dat je huur verlaagd wordt met de huurtoeslag die je kwijt raakt. Op deze manier houd je de verhoudingen prettig.
Suc6

lo
door loesepoes18 - Aug 30, 2012 om 19:30
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=iljaha schreef op donderdag 30 aug 2012, 10:14]Waarschijnlijk heeft de huisbaas een aanslag van de WOZ voor 2 of 3 verblijfsobjecten gekregen en is die zich daarvan rotgeschrokken. Voor belastingen is 2 x 0,5 niet hetzelfde als 1 x 1 namelijk. Als de huisbaas er nu weer 1 verblijfsobject van maakt met kamerverhuur, is de huisbaas minder kwijt.
Suggestie: stel je huisbaas voor dat je huur verlaagd wordt met de huurtoeslag die je kwijt raakt. Op deze manier houd je de verhoudingen prettig.
Suc6

Niet doen! Ik zou zeker niets voorstellen aan de huisbaas! Eerst precies weten hoe alles zit en wat je mogelijkheden zijn! En inderdaad een groep vormen is wel zo verstandig. Laat je ons weten hoe dit afloopt?