pavoordf
door pavoordf Jul 31, 2008 om 12:02
Geldzaken & recht

Waarde-overdracht en verevening

Ons bedrijf is afgesplitst van Philips en wij mogen daarom niet bij het Philipspensioenfonds blijven. Wij zijn overgegaan naar PME en kunnen ook onze rechten bij Philips opgebouwd over laten dragen naar PME. Nu ben ik in het verleden gescheiden en er heeft verevening plaatsgevonden. De rechten van mijn ex partner worden (helaas) ook overgedragen aan PME, ik had liever gehad dat ze achter waren gebleven bij PPF, dan was mijn situatie duidelijk geweest.
Bij PME krijg ik een offerte waarin de verevening niet is meegenomen. Ik weet dus niet wat mijn deel is. Van PPF heb ik een brief waarin de rechten van mijn ex partner staan aangegevn per 2006 (daar gaat dus nog indexatie overheen)
Het PME pensioen lijkt iets gunstiger uit te vallen. Vraag is nu, gaat mijn ex er ook op vooruit of is haar recht bevroren (excl indexatie) op het niveau van de scheiding. PME geeft geen antwoord, kan ik pas eind van dit jaar of begin volgend jaar krijgen. Iemand die over het voorgaande (onderbouwd) iets kan zeggen

Verder is voor mij van belang hoelang ik na mijn 62ste moet doorwerken, om de verevening te compenseren. PME weet ook dat niet te vertellen.

973 2 Rapporteer

ma
door mark78 - Aug 8, 2008 om 01:17
36 Antwoorden / 2 Vragen

Moeilijk verhaal, maar wettelijk gezien makkelijk antwoord.

Uw pensioen is verevend, dit houdt niets anders in dan dat iemand ergens heel duidelijk noteert dat het pensioen gesplitst wordt. De waarde voor overdracht blijft gelijk.

Over uw pensioen blijft u de baas, u kan het overdragen (of niet). Uw ex heeft hier geen stem in. Voor het deel dat is opgebouwd tijdens uw huwelijk (en dus verevening heeft plaatsgevonden), staat het verdelingspercentage vast. Kortom als u profiteert, profiteert zij mee.

Wellicht ten overvloede, het is pensioenfondsen niet toegestaan om een indexatie gedeeltelijk door te voeren, dus wederom, als u profiteert, profiteert zij mee.

De vraag hoe lang u door moet werken is afhankelijk van heel veel factoren en zou ik graag voor u beantwoorden, maar dat lukt met deze informatie niet.

Veel succes,

Mark

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 16:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.