ar
door artifact Jun 21, 2016 om 12:20
Geldzaken & recht

Wanprestatie huurders?

Sinds een paar maanden heb ik twee huurders die bij mij een kamer huren, in het begin ging dit gewoon goed maar al snel verslechterde de situatie. De huurders weigeren om het huis schoon te houden en zijn ook niet bereid bij te dragen aan gemeenschappelijke uitgaven zoals wc papier (waar ze wel van gebruik maken). In de tijd dat de huurders in getrokken zijn heb ik daarnaast ook vaak overlastklachten ontvangen van de buren en er is zelfs een controleteam van de gemeente langs gekomen om deze klachten te onderzoeken.

Ik ben zelf de eigenaar van deze woning en uiteindelijk houden de buren mij verantwoordelijk omdat het mijn huurders zijn.

Mijn vraag is dan ook: sta ik in mijn recht als ik deze huurders eruit zet?

Overige informatie: de huurders hebben een contract en staan ingeschreven in het GBA als inwonend bij hoofdbewoner.

1997 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2016 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar woont u daar zelf ook? Als het huurcontract van die kamer nog geen 9 maanden loopt, kunt u ze eruit zetten.

ar
door artifact Jun 21, 2016 om 12:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zelf ook woonachtig op het adres. De huurders wonen ongeveer 4 maanden hier nu. Alleen geld die regel niet alleen als ik een specifiek hospita contract heb opgesteld? De periode in het contract is namelijke voor onbeperkte tijd.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2016 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier.

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/2225-kamerhuur-en-huurbescherming.html

Opzeggen die handel dus. Er is wel een opzegtermijn. Doe het schriftelijk.

ar
door artifact Jun 21, 2016 om 12:37
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de informatie. In het contract dat de huurders ondertekend hebben staat echter niet dat ze de eerste 9 maanden een proefperiode hebben. Kan ik me dan nog hierop beroepen als het niet gemeld staat in het contract?

edrick3
door edrick3 - Jun 21, 2016 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik mag toch aannemen dat er ontbindende voorwaarden in het huurcontract zijn opgenomen?

Huur opzeggen bij kamerhuur

Een verhuurder mag een huurcontract voor kamerhuur opzeggen als de huurder zich niet als een goede huurder gedraagt. Bijvoorbeeld als deze de huur niet betaalt of overlast veroorzaakt.

Hierbij moet hij zich houden aan een minimale opzeggingstermijn van 3 maanden. Voor ieder jaar dat het huurcontract loopt, komt daar 1 maand bij, tot een maximum van 3 extra maanden.

Huur opzeggen bij hospitakamer

Een hospitakamer is een kamer die verhuurd wordt door iemand die in hetzelfde huis woont. Bij hospitakamers mag de huur in de eerste 9 maanden zonder opgaaf van reden opgezegd worden. Dit is de proeftijd. Wel geldt een opzegtermijn van minimaal 3 maanden. Na de proeftijd gelden de normale huurbeschermingsregels.
(Bron)

ar
door artifact Jun 21, 2016 om 12:40
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, de ontbindende voorwaarden zoals die bij het kopje 'Huur opzeggen bij kamerhuur' staat letterlijk zo in het contract. Valt dit dan nog onder de kamerhuur regeling, of onder de hospitakamer regeling aangezien ik zelf ook in het huis woon?

edrick3
door edrick3 Jun 21, 2016 om 12:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een hospitakamer is een kamer die verhuurd wordt door iemand die in hetzelfde huis woont. Dus .....

ar
door artifact Jun 21, 2016 om 12:59
Antwoorden / 1 Vragen

Oke duidelijk. Bedankt voor de hulp iedereen!

zoekster1
door zoekster1 - Jun 21, 2016 om 13:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou de opzegging aangetekend schriftelijk doen, (hoe mal ook in je eigen huis) want als dit vervelende lui zijn, dan proberen ze natuurlijk allerlei trucs uit om eronderuit te komen.

En neem voortaan gewoon uw eigen wc papier mee, dus niets laten staan. Hoe minder plezierig ze het bij u hebben, hoe eerder ze geneigd zullen zijn te verkassen.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 21, 2016 om 23:07
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Willen ze nu niet vertrekken, dan ga je het met enkele mensen heel 'vriendelijk vragen' of ze willen gaan, dit nadat je van de honkbal training afkomt. Schakel geen politie in en stap niet naar de rechter, dan zitten ze er over een jaar nog.

tenormin
door tenormin Jun 22, 2016 om 06:45
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Akkerdistel, dit snijdt toch geen hout: van je honkbal training komende....

akkerdistel
door akkerdistel Jun 23, 2016 om 16:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Echt wel, loop zelf maar eens per abuis tegen een honkbalknuppel aan..