door45
door door45 Oct 9, 2005 om 12:15
Geldzaken & recht

Wat is de beste lening?

Ik overweeg een lening aan te gaan om mijn verbouwing van mijn huurhuis te bekostigen (Euro 5000). Op basis van hypothecaire zekerheid kan dit niet. De rentepercentages komen dan hoger uit dan in de spotjes op TV worden vermeld. Wat is de beste lening, op welk percentage kom ik dan uit en wat betekent "effectieve rente op jaarbasis"?

Groeten, Door (en voor de nieuwsgiergen: vrouw, 33, docent Informatica, getrouwd en twee katten).

2136 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga niet met die leningboeren van de televisie in zee. Die proberen je
ook nog allerlei verzekeringen door je strot te douwen, die nooit
uitbetalen. Ga naar een gewone bank en kijk of je een doorlopend
krediet kan krijgen. Daarop kan je - met inachtneming van een bepaald
vast bedrag per maand - vrij extra aflossen zonder boete. Je kunt een
hoger bedrag afspreken om op te kunne nemen. Zit het dan even tegen,
heb je wat extra ruimte. Je betaalt allleen rente over het bedrag dat
je opneemt. Zo zou ik het doen. Als docent ben je volgens mij
kredietwaardig genoeg.

Hoe lager het bedrag dat je in totaal rood mag staan, des te hoger de
rente vreemd genoeg. Als je b.v. een kredietlimiet neemt van €
25.000,-- betaal je een lagere rente, dan bij

€ 5000,--. Je hoeft het volle bedrag dus niet op te nemen.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S.

Zo'n krediet is wel gekoppeld aan een salarisrekening. Je moet dus naar je eigen bank gaan.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben uitstekende ervaringen met de Ohra-bank. Goede service en een lage rente (5.9% bij een doorlopend krediet)

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste leningbedrijf is een een zaak waar het Spaarvarken verkocht wordt.

Zet deze ergens neer, gooi er regelmatig wat centjes in en je hebt meer kans om je geld bij jezelf te houden dan op enige andere manier.

Bedenk dat je het geld alleen maar weggeeft, zonde toch, daar kan je een hoop leuke dingen voordoen.
Tipje: Neem altijd veel bedenktijd, tegen de tijd dat je weet wat je wilt, zijn de centjes er ook.

Een verzameling wijze uitspraken is meer waard dan veel schatten.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een vraagje. Is de verbouwing goedgekeurd door de verhuurder?
Nemen zij het huis terug in verbouwde staat zonder allerlei extra
kosten te berekenen? Of moet het in oude staat opgeleverd worden?

Sommige verbouwingen, die duidelijke verbeteringen zijn (voor iedereen) hoeven niet teruggedraaid te worden.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat om eigen spullen die wij installeren (sanitair, keuken e.d.) waar we toestemming voor hebben. Het huurhuis (van de woningbouw) is verder helemaal ingericht met muurtjes en een open keuken zoals wij dat wilde.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u toestemming heeft en zijn nemen de verbouwing over na de beëindiging van de huur is er geen vuiltje aan de lucht.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 03:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

*Hoe kan het dat een fire wall regelmatig problemen oplevert?

*In Outlook heb ik twee accounts aangemaakt. Als ik op de knop Verzenden/Ontvangen klik, gebeurt er niets. Als ik per account mijn mail ophaal, lukt dit wel. Wie heeft de oplossing? Bedankt!

*Wie kan mij vertellen wat het woord "disclaimer" betekent dat je overal op internet tegenkomt?

*Om mijn problemen met mijn fire wall te kunnen oplossen (programma's draaien niet, zoals Outlook), wil ik graag weten hoe een fire wall precies werkt. Is het zo dat een dynamisch IP-adres onherkenbaar wordt gemaakt? Of zit ik er naast? Alvast bedankt.

*Hoe krijg ik ook een plaatje voor mijn antwoorden, i.p.v. een silouette van een poppetje?

*Heb zelf al heel wat gesurfd voor mijn leerlingen (MBO Luchtvaart) die dol zijn op de computer. Ben op zoek naar goede sites (mogen ook buitenlandse sites zijn), waar tests en/of diverse oefeningen gratis over de Engelse taal/grammatica worden aangeboden. De enige site die ik tot nu toe gevonden heb, is: ELFnet esl. Wie weet nog meer sites? Mijn kinders kijken ernaar uit! Bedankt.

*Groeten, Door (en voor de nieuwsgiergen: vrouw, 33, docent Informatica, getrouwd en twee katten).

Met vervolg

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 03:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een domme opmerking van mij, maar op het risico af dat ik wel weer een kritisch geluid van iemand te horen zal krijgen, poneer ik de stelling toch:

Gezien de vragen die U in deze rubriek stelde, terwijl U zelf doceert in de informatica, waren deze dan misschien meer bedoeld als een test om te zien of de antwoorden correct gegeven zullen worden? En, zijn onze specialisten, die ikzelf heel hoog heb zitten, met vlag en wimpel geslaagd?

Wanneer het geen test was, maar echte vragen, dan begrijp ik waarschijnlijk niet goed wat het vak informatica inhoudt en heb ik daar een volkomen verkeerd begrip over.

Corrigeer mij dan alsjeblieft! Ik ben zeer leergierig en beslist geen criticaster, hoewel dat soms wel zo lijkt. Wanneer dat ook nu zo overkomt, dan bied ik U op voorhand daar mijn excuses voor aan, want dat was geenszins mijn bedoeling.

Groetjes, JB

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 04:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.lening-en-krediet.nl/acceptatie-criteria.html

Van anderen heb ik gehoord dat zij via bovenstaande site goed zijn geholpen en nog steeds tevreden zijn.

M.v.g. JB

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilde graag technisch exact weten hoe een fire wall werkt. Tot in detail, zeg maar! Met alle technische specificaties. Verder is mijn Outlook-probleem nog steeds niet opgelost. Daar blijf je mens voor, ook als docent. Een vak dat je leert door vier jaar aan de lerarenopleiding te studeren en vanzelf daarbij een jongerenbegeleidster wordt. Verder zijn jullie met vlag en wimpel geslaagd!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jeroen & Door OFF TOPIC

In mijn tijd op de middelbare school, heb ik net meegemaakt dat computers hun intrede deden in het onderwijs (jaren '80). Er werd toen ook een vak 'informatica' gegeven. De inhoud van dat vak had slechts betrekking op het werken met spreadsheets, databases en tekstverwerkers.

Ik neem aan dat informatica nu (ruim 20 jaar later) als bijvak op een middelbare school een vergelijkbaar vak is. Kinderen leren omgaan met de meest gangbare software (Windows, Word, Excel, Outlook, IE, etc), zonder hierover te diep op in te gaan. Diepgaande technische vaardigheden m.b.t. software en hardware vielen hier toen niet onder, noch vallen zij hieronder vandaag, vermoed ik. Dit overigens in tegenstelling tot de opleidingen ICT, die hier wel dieper op gaan natuurlijk.

Overigens deel ik wel de opvatting van Jeroen, dat de vraagstellingen in eerste instantie natuurlijk vreemd overkomen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad beperkt het onderwijs zich tot de standaardpaketten van Microsoft. Echter, mijn achtergrond is wel technisch (propedeuse HTS). Ik studeerde af in het jaar dat Windows 95 werd gelanceerd. Stam zelf dus uit het DOS en dBASE-tijdperk. Ikzelf kreeg voor een groot deel een theoretisch technische opleiding. Inclusief OR AND bla bla schema's tekenen en lekker rekenen met nulletjes en eentjes naar het hexadecimale stelsel toe.

Koekje erbij?

Wat ik nogmaals wil weten, is hoe een fire wall precies technisch werkt (hoe wordt verkeer technisch geblokkeerd, bijvoorbeeld door de mail weg te gooien of een poort te blokkeren). En of een fire wall bijvoorbeeld anders werkt met DNS. Kan zelf wel theoretiseren, en misschien ga ik ook wel te ver...

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

SPAREN, is nog altijd de meest voordelige manier van lenen!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de eigenschappen van beide accounts aangeven dat de emails van die accounts "gechecked" moet worden bij verzenden/ontvangen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2005 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Het beste kan je geld lenen bij de bank omdat de leenbanken een veel te hoge rente vragen Voorbeeld:

Je leent € 5000.00 en je betaald  in 36 mnd  dan vraag de leenbank zoals Frisia € 160.00 per maand € 160.00 x 36 mnd = € 5760 euro

bij de bank betaal je dan € 5250 euro en dat bespaar je € 510 euro

dus leen bij de bank

Gr Jeffrey

ve
door verwijderd - Nov 4, 2005 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als men nu eens ophoudt met dat gezeur over sparen!

Mevrouw heeft het geld nodig en wenst te lenen. Zoals ik het zie is het geen belachelijk hoog bedrag en is de investering in een woning een goede!

Kijk eens op www.independer.nl. Zij hebben een goed overzicht van de juiste kredietverstrekkers tegen de laagste rente. Mocht er een leenboer van de tv reclames tussenstaan, dan komt dat alleen door de lage rente. Sla die dus over.

Een tip die in al het gezeur vergeten is: mocht je verhuizen dan heb je straks een huurdersbelang in de woning. Leg nu alvast met de verhuurder vast wat daarvoor jouw vergoeding dient te zijn.

groet, Joost

ve
door verwijderd - Nov 4, 2005 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat je geld leent ter verbetering en verbouwing van je koophuis.... okay

Maar nooit geld lenen om je huurhuis te verbouwen, doe het dan met kleine stapjes cash geld.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2005 om 03:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt kiezen voor een doorlopend krediet of een persoonlijke lening. Bij een doorlopend krediet kunt u steeds opnieuw weer opnemen wat u heeft afgelost. De rente ligt alleen voor het eerste jaar vast, daarna kan de geldverstrekker de rente elk jaar verhogen. Bij de goedkoopste geldverstrekkers zit daar vaak het venijn. Alleen het eerste jaar blijkt dan de rente laag en de volgende jaren is hij beduidend hoger. Verder is de eindtijd van het krediet variabel. Hoeveel maandtermijnen u uiteindelijk terug zult moeten betalen is afhankelijk van de berekende rente en of u buiten die benodigde â?¬5000 nog extra gebruik maakt van de kredietruimte. Eventueel kunt u het krediet ook laten blokkeren zodat u in elk geval niet in de verleiding komt om steeds opnieuw geld op te nemen. Ik weet echter niet of dat bij alle geldverstrekkers mogelijk is.

Een veiligere keus is een persoonlijke lening. De rente ligt gedurende de gehele looptijd vast en u weet dus van te voren precies welk bedrag u elke maand moet betalen en in hoeveel termijnen.

Geldverstrekkers mogen u NOOIT verplichten om een (dure)overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, maar zij proberen u die vaak wel aan te smeren. Vooral de goedkoopste geldverstrekkers hebben daar een handje van. Als u behoefte hebt aan zo'n verzekering, vergelijk dan ook de premie en voorwaarden van die verzekeringen bij de verschillende geldverstrekkers.

Voor een eerste vergelijking tussen geldverstrekkers kunt u terecht bij het onafhankelijke www.independer.nl Zij werken echter op basis van de door de geldverstrekkers zelf aangeleverde gegevens en mijn ervaring is dat die niet altijd volledig zijn. Toen ik enkele weken geleden offertes aanvroeg voor een persoonlijke lening bij de door hen genoemde goedkoopste geldverstrekkers bleek de bij Frisia, Postkrediet en Becam (die overigens tussenpersoon bleken van een en dezelfde bank!) op Independer genoemde rente alleen te gelden bij hypothecaire zekerheid en was voor huurders dus beduidend hoger (toen 6,5 i.p.v. 5,9%) Royal Bank of Scotland hanteerde volgens Independer ook een rentepercentage van 5,9% en zij bleken de enige waar dat percentage ook mogelijk was zónder hypothecaire zekerheid. Daarmee waren zij, in tegenstelling van wat Independer beweerde, dus voor ons de goedkoopste geldverstrekker. Ik weet niet of Independer die voorwaarde van de drie genoemde banken inmiddels heeft meegenomen bij haar vergelijkingen. Navraag bij de betreffende banken geeft al gauw meer duidelijkheid.

Wij zij zeer tevreden over de Royal Bank of Scotland. Eerlijke voorlichting, wel gewezen op de mogelijkheid van een overlijdensrisicoverzekering, maar niet dwingend, correcte afhandeling en vooral een lage rente. Wij hadden geen verzekering nodig, dus over de premie en voorwaarden daarvan kan ik u niets vertellen. Deze bank wordt overigens ook geadviseerd door de Consumentenbond.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2007 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

toen ik een lening aanging dacht ik ook, waar moet ik beginnen. ik kreeg de tip dat er een website was waar je je gegevens achter kon laten. deze site was niet gebonden aan 1 of 2 partijen. een vergelijking van 15 á 20 banken wordt gemaakt en daarbij wordt gekeken naar voorwaarden en rente.

zo ben je dus altijd het voordeligst uit, en stijgen de rentes? dan bellen ze je opnieuw om eventueel over te sluiten naar een andere maatschappij die WEL goedkoper is.

probeer www.leningvergelijken.info daar moet het lukken

ve
door verwijderd - Nov 6, 2007 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jolanda,

Deze vraag is van 2005. Ik neem aan dat de lening en verbouwing reeds lang geleden zijn gedaan.

Vladja