ro
door robbb May 25, 2008 om 22:08
Geldzaken & recht

Wergever betaald geen pensioen

Ik ben na 18 jaar semi overheids baan overgestapt naar een vrije sectorbaan bij een klein bedrijf, dat betekend in dit geval dat ik zelf mijn pensioen moet regelen en aangezien ik hier geen ervaring mee heb zou ik hier graag wat advies over hebben.

1115 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 26, 2008 om 12:09
16894 Antwoorden / 202 Vragen

U vraagt naar nadere info. Ik merk allereerst op, dat volgens de pensioenwet heden ten dage iedere werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling via een bedrijfstakpensioenfonds. Het kan natuurlijk zo zijn dat uw nieuwe werkgever dat zelf niet goed weet resp. de weg niet weet. U dient daarvoor na te gaan of uw nieuwe werkgever gehouden is aan een Collectieve Arbeidsovereenkomst die geldt voor zijn sector en zo ja, ga dan na wat er in die overeenkomst is gemeld.

Met betrekking tot het zelf regelen van pensioen zijn er mogelijkheden met name op het gebied van lijfrenteregelingen en daarvoor zult u dan echt advies nodig moeten hebben van een pensioen/verzekeringsadviseur. ga dan goed na wat een optimale oplossing is, zeker in deze tijd waar nog al wat sprake is van "woeker polissen"of wel polissen waarvan een groot deel niet ten goede komt aan de pensioenopbouw maar aan kosten. Ook hier is weer aan te bevelen om lid te zijn van een vakorganisatie die u ook goed kan informeren, met name inzake de bedrijfstak "eigen"verplichte regelingen.

stacey
door stacey - May 26, 2008 om 17:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

---
Het is niet verplicht om als werkgever een pensioen aan te bieden.---

---
--Sommige werkgevers hebben helemaal geen (collectieve)
pensioenvoorziening voor hun werknemers. En ook als zelfstandige moet u
uw pensioen zelf regelen. Dat kan bijvoorbeeld met een
lijfrenteverzekering.--------

Misschien kun je hier wat info vinden;

http://pensioen.plein.nl/forum/index.php?v=lees&id=44156

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=38495

Laat je goed informeren.

Succes,

johanpc
door johanpc - May 26, 2008 om 17:50
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals hutch schrijft De werkgever is NIET verplicht een pensioen verzekering aan te bieden.

Staat duidelijk in de kleine gids uitgave2008-1

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2008 om 10:49
16894 Antwoorden / 202 Vragen

OK stacey en johanpc, echter is het zo dat in zo ongeveer alle CAO''s de verplichting van het aanbieden van een pensioenverzekering is opgenomen en blijft het dus van belang om na te gaan of er een CAO is. Is die er niet, vraagsteller, kijk dan de uitzending van Radar, gisteren, terug als u die niet heeft gezien.

ma
door mark78 - May 30, 2008 om 19:39
36 Antwoorden / 2 Vragen

Het idee van een vrij-sectorbaan is toch juist dat er geen CAO is?

Als er geen bedrijfstakpensioenfonds is en de werkgever geen pensioenregeling aanbiedt (en ik begrijp dat dat niet is opgenomen in de arbeidsovereenkomst) moet u inderdaad zelf iets regelen.

Dat is afhankelijk van zoveel factoren, zoals leeftijd, arbeidsverleden en burgerlijke staat, dat u maar een ding kan doen en dat is praten met iemand die er verstand van heeft.

Ik raad u aan om met verschillende adviseurs te praten tot u er een vindt met een goed advies, een goeie offerte en iemand waar U een goed gevoel bij heeft.

Vergelijken kan geen kwaad en is gratis!