A.
door A. ten Brinke Feb 19, 2021 om 15:58
Geldzaken & recht

WIA/Wajong versus Bijstand

Mijn man heeft een WIA/Wajong uitkering van het UWV verder hebben we geen inkomsten. Elke maand zitten wij ongeveer 95 euro p.m. onder een bijstandsuitkering van een echtpaar zonder volw. kinderen. Het bruto bedrag is hetzelfde zowel bij de WIA/Wajong als Bijstand. Nu is mijn vraag heeft iemand hier ook ervaring mee? Of wie weet bij welke instantie we moeten zijn voor dit verschil. Alvast bedankt       mvg Annet ten Brinke

4960 11 Rapporteer

Scala NL
door Scala NL - Feb 19, 2021 om 16:01
23 Antwoorden / Vragen

Beste,

Indien een WIA-uitkering of een WAJONG-uitkering beneden het sociaal minimum uitkomt kan er een toeslag bij het UWV worden aangevraagd welke het verschil tussen het huidige netto bedrag en het sociaal minimum aanvult.

Toeslag UWV

marita5
door marita5 Feb 19, 2021 om 16:14
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Uw link heeft zich gekruist met mijn reactie , dus dubbel op .

Scala NL
door Scala NL Feb 19, 2021 om 16:18
23 Antwoorden / Vragen

Ik zag het inderdaad. U was snel en tevens correct.

marita5
door marita5 Feb 19, 2021 om 16:22
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Ik geef alleen maar correcte antwoorden ;-)) spreekwoord zegt : eigen roem stinkt

Scala NL
door Scala NL Feb 19, 2021 om 16:28
23 Antwoorden / Vragen

En nog humor ook, haha.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2021 om 16:02
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: zoek contact met een instelling voor Sociaal en Maatschappelijke ondersteuning in uw omgeving zoals bijv. https://stimenz.nl/ dat op de Veluwe actief is.

Afgezien daarvan kunt u m.i.ook altijd terecht bij de Sociale dienst van uw Gemeente m.b.t. bijstandsvragen:  Wat is een Gemeentelijke sociale dienst? De Gemeentelijke sociale dienst beoordeelt de aanvragen en zorgt voor de betaling van onder andere een uitkering op basis van de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk ...

www.das.nl/juridische-informatie/werk/ziekte/uitvoerende-en-betrokken-instanties/wat-is-een-gemeentelijke-sociale-dienst
www.das.nl/juridische-informatie/werk/ziekte/uitvoerende-en-betrokken-instantie…

En zie de verwijzing naar de UWV zoals hiervoor al gegeven, kruisend met mijn reactie.

Scala NL
door Scala NL Feb 19, 2021 om 16:09
23 Antwoorden / Vragen

Vraagsteller heeft het over een uitkering van het UWV.

De Gemeentelijke sociale dienst gaat daar dus niet over. Anders zou het zijn indien wordt "overgestapt" naar een bijstandsuitkering. Dan behoeft ook geen toeslag meer te worden aangevraagd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2021 om 16:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@SCALANL, hoe dan ook zal men ook  bij de Gemeente hierover nadere info kunnen geven resp. hulp kunnen bieden en dus ook verwijzen.  En men komt daar toch ook terecht indien onverhoopt de aanvraag het UWV niet wordt geaccepteerd. Mijn reactie is gebaseerd op mijn praktijkervarig m.b.t. verwijzingen van  vooral als zaken gecompliceerd lijken.  (en heeft u mijn '+' niet gezien op uw reactie?). (Ik bedacht hetgeen u meldde ook maar vond het niet zinnig om die dan ook nog eens te herhalen.) En Ps. Zie ook de reactie van @PANTHER22 die ik nu zie m.b.t. mogelijke niet acceptatie.

Scala NL
door Scala NL Feb 19, 2021 om 16:32
23 Antwoorden / Vragen

U refereert echt vaak naar een gegeven plus.

Ik denk dat ik de "plus-privileges" op dit forum heb gemist.

Ik ben blij met uw praktijk ervaring, welke u overigens zeer vaak oppert en wil benadrukken.

Ik liet me verleiden maar eigenlijk wil ik hier geen discussies voeren, al hou ik er zeer van.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 19, 2021 om 16:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

..

marita5
door marita5 - Feb 19, 2021 om 16:12
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A.Ten Brinke ,

Zie ook deze link , klik op de rode regel .

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/hoe-kan-ik-mijn-inkomen-aanvullen

panter22
door panter22 - Feb 19, 2021 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Geen recht op toeslag

U heeft geen recht op een toeslag op uw uitkering als u:

  • een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren en u geen kinderen onder de 12 jaar heeft.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-toeslag-op-mijn-uitkering-krijgen

Is bovenstaande misschien van toepassing,
Om meer inkomen te krijgen, dan zul je moeten gaan werken.

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2021 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om een aanvulling te krijgen, van de gemeente of het UWV, zult u zich in ieder geval als werkzoekende moeten inschrijven bij het UWV en ook echt werk gaan zoeken.

Scala NL
door Scala NL - Feb 20, 2021 om 10:44
23 Antwoorden / Vragen

Normaliter plaats ik (natuurlijk) maar één antwoord op een vraag.

Het valt me bij deze vraag echter op dat er veel onjuistheden worden verteld.

Vandaar dat ik mijn antwoord graag iets uitgebreider wil vervolledigen.

De toeslag op een uitkering die zou afhangen van "een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren en u geen kinderen onder de 12 jaar heeft" is gericht op de WW, dus niet van toepassing.

En de toeslag die zou afhangen van het actief op zoek zijn naar werk is ook ook niet van toepassing.

Een WIA-uitkering (zo ook WAJONG) is een arbeidsongeschiktheidsuitkering die wordt toegewezen nadat een persoon voor een X-percentage (langdurig) arbeidsongeschikt is bevonden.

Hierom zal het UWV de toeslag toekennen mits aan de voorwaarden wordt voldaan.

Deze voorwaarden hebben enkel betrekking op de leefvorm van de uitkeringsgerechtigde en het totaal aan inkomen binnen het gezin.

Indien niet op tijd is aangegeven dat netto lager uitkomt dan het sociaal minimum dan kan de uitkeringsgerechtigde aanvoeren dat in onwetendheid van de hoogte van het sociaal minimum een te laag bedrag is toegekend zonder dat deze daartegen in bezwaar is gegaan.

De toeslag zal dan alsnog en met terugwerkende kracht worden toegekend.

WW artikelen, Gemeentelijke sociale dienst regelingen of actief werkzoekend zijn hebben in zijn geheel geen invloed op een toeslag op een WIA-uitkering of een WAJONG-uitkering.

panter22
door panter22 Feb 20, 2021 om 11:05
6599 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, als ik nog even naar mijn link kijk, staat daar ww uitkering.
Bruto is de WIA gelijk aan de Bijstand. En dan nog kun je een aanvulling vagen omdat netto je uitkering te laag is, begrijp ik nu van jou.
Maar hoe zit het dan met de partner van ts, die hoeft geen baan te zoeken en kan meeliften met de WIA uitkering van haar man .

tijger1
door tijger1 Feb 20, 2021 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij Wajong en Wia is de leeftijd van partner van belang.

Scala NL
door Scala NL Feb 20, 2021 om 13:23
23 Antwoorden / Vragen

Oke, in deze moet ik inderdaad beamen dat het "na 1971"-gedeelte van toepassing blijkt.

Mijn excuses aan u beiden en toch fijn dat ook ik iets van dit topic heb geleerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2021 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@scala
die geboortedatum van de partner is niet alleen van belang bij een toeslag op de WW, maar ook op Wajong, enz.

ro
door ronny530 - Feb 20, 2021 om 11:43
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Het bruto bedrag klopt dus zou het netto bedrag gelijk aan bijstandsniveau moeten zijn ware het niet dat de reservering voor vakantiegeld anders wordt toegepast. Van een wajonguitkering wordt 8% ingehouden en van een bijstandsuitkering is dat 5% op het bruto inkomen per maand. Dat verklaard het verschil in de netto inkomsten nog niet tenzij de uitkering per vier weken wordt uitbetaald en niet per maand.

emcede
door emcede - Feb 20, 2021 om 17:35
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw man heeft een uitkering en verder zijn er geen inkomsten. Uzelf heeft dus geen uitkering en ook nog geen AOW. Is de meest voor de hand liggende oplossing dan niet dat u zelf voor extra inkomsten gaat zorgen door te gaan werken?

Re
door Re-integratiespecialist - Feb 20, 2021 om 21:49
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Annet,

De onderstaande links geven meer informatie over WIA en in dit geval aanvulling op een WIA/Wajong. Hier kun je ook direct de aanvraag indienen:
https://www.uwv.nl/particulieren/veelgestelde-vragen/wia-uitkering/detail/kan-ik-een-toeslag-op-mijn-wia-uitkering-krijgen#:~:text=U%20kunt%20misschien%20een%20toeslag,het%20sociaal%20minimum%20bedrag%20komen.&text=Kijk%20daarvoor%20op%20uwv.nl,u%20ook%20de%20toeslag%20aanvragen.

https://proficientgroep.nl/wet-poortwachter-wat-ik-als-werknemer-moet-weten/

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2021 om 22:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, geen ervaring mee.
Maar kunt u niet werk gaan zoeken en zo het inkomen aanvullen?