pa
door pamand Jun 30, 2005 om 10:59
Geldzaken & recht

Woz-waarde

De gemeente heeft de woz-waarde verhoogd van 119.000 naar 399.000. Uiteraard zijn wij hiertegen in beroep gegaan. Een taxateur heeft half april het huis getaxeerd. Wat is een redelijke termijn waarop de gemeente vervolgens moet reeageren? Een ambtenaar wist mij te vertellen dat we over "'n jaartje" wel bericht zouden hebben...

318 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 30, 2005 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt er helemaal vanaf in welke gemeente je woont.
De snelheid van zo'n ambtenaar is natuurlijk afhankelijk van de mentaliteit van het gemiddelde volk dat jouw gemeente bevolkt.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2005 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@priewjet2: Helder antwoord!

Eigenlijk is het toch te gek dat wij als burger binnen een paar weken een bezwaarschrift moeten opstellen en dan vervolgens 2 jaar kunnen wachten op een antwoord !

Waar zou dat beeld toch vandaan komen dat ambtenaren niet hard werken ?

(Retorische vraag)

ve
door verwijderd - Jun 30, 2005 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Pamand

Artikel 30, eerste lid, van de Wet waardering onroerende zaken verklaart onder ander artikel 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen van toepassing. In het eerste lid van dat artikel staat binnen een jaar na het indienen van het bgezwaarschrift uitspraak moet worden gedaan. Die termijn kan, mits het college van b&w daar toestemming voor geeft, met ten hoogste een jaar worden verlengd. Verder uistel is niet mogelijk.

Wanneer je na een jaar nog geen uitspraak hebt ontvangen en je bent ook niet ingelicht over het verlengen van de termijn (de wet spreekt van verdagen van de uitspraak), dan kun je stellen dat er sprake is van een fictieve afwijzing van je bezwaar. Je kunt dan, zonder dat je de beslissing op papier hebt, tegen die afwijzende beskissing in beroep bij de belastingkamer van de rechtbank.

Het antwoord op je vraag is dus: ja, de gemeente heeft in beginsel een jaar de tijd. Alleen heb ik wel wat moeite met de ietwat nonchalante wijze waarop mijn gemeentelijke collega u kennelijk heeft ingelicht over de termijn waarbinnen u een beslissing tegemoet kunt zien. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Jun 30, 2005 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

dankjewel voor deze zeer heldere uitleg, inderdaad, uw collega had dit ook anders kunnen formuleren.