ni
door nieves May 26, 2010 om 22:11
Geldzaken & recht

WSNP

April 2007 heb ik van mijn ouders 2000 Euro gekregen. Op 3 oktober 2007 werd ik toegelaten in de WSNP. Nu lees ik in het voortgangsrapport van de bewindvoerdster dat ik in gebreke ben gebleven: ik had in oktober moeten zeggen dat ik 2000 Euro van mijn ouders had gekregen. Zij vraagt zich ook af wat er met dat geld gebeurd is. Ik ben geschrokken van haar rapportage omdat zij hier melding van gemaakt heeft bij de rechter-commissaris. Kan dit gegeven in mijn nadeel werken?

826 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u die € 2.000,-- verantwoorden? En dan bedoel ik, dat u dat geld gebruikt heeft om van te leven of schulden af te lossen en duurzame gebruiksgoederen aan te schaffen zoals een wasmachine (geen auto)? Dan is er niets aan de hand. Als met dat geld op vakantie bent geweest, da hen je een probleem.

Vladja

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn oude toetsenbord heeft niet meer lang te leven met weigerende etc. toetsen.

De strekking van het verhaal is duidelijk.

Vladja

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik in april die 2000 Euro kreeg, heb ik dat geld gebruikt om in mijn levensonderhoud te voorzien en ik heb het ook uitgegeven aan zaken zoals kleding en schoeisel. Van die 2000 Euro heb ik een half jaar geleefd en ik heb het geld niet over de balk gegooid. Bovendien was het niet zeker of ik toe gelaten zou worden in de WSNP-regeling en m.i. zou het ook onverstandig zijn om met dat geld mijn schuldeiser te betalen. Dat zou water naar de zee brengen zijn, volgens mij.

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom heb je dat geld gebruikt voor je levensonderhoud.
Had je geen inkomen, en zo nee, waarom niet.
Als je buiten je schuld om zonder inkomen zat, en dat kunt aantonen, en ook kunt aantonen dat je het geld hebt gebruikt voor levensonderhoud (dus niet 5 x per maand een bedrag op je afschrift van bv een kledingzaak) dan zal het ws geen probleem vormen.

Jouw laatste zin is niet waar, elke cent die je over heb boven het vrij te laten bedrag dien je te gebruiken om de schulden mee af te lossen.

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sonjaatje, bedankt voor je reactie maar toen ik die 2000 Euro kreeg, zat ik niet in de WSNP en eea heeft dus niets te maken met het VTLB (vrij te laten inkomen). In april 2007 heb ik dat geld gekregen en op 3 okt. 2007 werd ik toegelaten in de WSNP. Ik zat behoorlijk in de schuld vanwege het overlijden van mijn partner die tandarts was en waar ik ook in de praktijk werkte. Hij werd 1e Kerstdag ziek en 2e Kerstdag opgenomen in het ziekenhuis alwaar hij 3e Kerstdag overleed. Na zijn overlijden ben ik fin. in de problemen geraakt.

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was je zonder die 2000 euro niet toegelaten tot de WSNP? Wist je dat? En hoe zijn ze er na al die tijd achter gekomen, dat je dat geld van je ouders hebt gekregen? Iedereen stopt z'n kinderen in nood wel eens iets toe zonder dat er een haan naar kraait. Ik vind het een triest verhaal en als er nog iets van komt, krijg je vanzelf een advocaat die dat wel over het voetlicht weet te brengen.

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Nieves, ik heb je post gelezen, en het vrij te laten bedrag is wel degelijk van belang omdat dat een graadmeter is.

Het is moeilijk in te schatten hoe zij jouw situatie toendertijd gaan beoordelen.
Ik hoop voor je dat er geen negatief gevolg aan zit, maar dat is toch echt afhankelijk van de rechter commisaris.
Het enige dat je nu kunt doen is afwachten.

Suc6 ermee.

@Bosbess
Waarschijnlijk zijn ze er achter gekomen door het doorspitten van de bankafschriften.

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

nieves

Dit is zo'n specialistische vraag, dat je die het best kunt stellen aan......

Bureau Rechtshulp

Verwijzing site Juridisch Loket:

http://www.hetjl.nl/

Het is verstandig om eerst 0900 - 8020
(10 eurocent per minuut) te bellen.

Verwijzing naar site bureau rechtshulp:

Bureau rechtshulp heeft verspreid over het land 43 kantoren. Op de site vind je de adressen en enkele voorbeelden.

Wat is het Juridisch Loket?

Veel mensen krijgen ooit te maken met een juridisch probleem. Ruzie met de buren over de erfafscheiding, een ontslagprocedure die volgens u niet terecht is, problemen over de boedelscheiding bij een echtscheiding, er zijn talloze voorbeelden te noemen van zaken waarover u geen overeenstemming kunt bereiken met de andere partij. Daarom is het belangrijk dat u goed advies krijgt als u met een juridisch probleem geconfronteerd wordt. Goed juridisch advies kan veel verdere problemen voorkomen.

Voor informatie en advies op het gebied van juridische problemen kunt u terecht bij het Juridisch Loket in uw buurt. Het juridisch loket is door de overheid ingesteld om mensen met een lager inkomen betaalbare rechtshulp te bieden. Het Juridisch Loket is in de plaats gekomen van de Bureaus Rechtshulp.
U krijgt hier telefonisch een gratis analyse van een juridisch probleem. Daarnaast zijn er gratis spreekuren, voor verdere informatie en advies. Mensen die vervolgens rechtsbijstand nodig hebben, kunnen de hulp krijgen van een advocaat.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties! Ik kan die 2000 Euro wel verantwoorden omdat ik de bonnetjes heb bewaard van de aankopen die ik heb gedaan. Als ik dat geld gebruikt had om mijn schuld af te lossen, zou het water naar de zee brengen zijn. Ik betaalde enorm veel aan rente. Omdat ik het geld contant heb gekregen had ik niet verwacht dat ik er ooit op aangesproken zou worden. Mijn moeder is vorig jaar overleden en toen heb ik een advocaat in de arm moeten nemen omdat mijn zus van de erfenis gestolen had. Vanwege deze procedure is men erachter gekomen dat ik in april 2000 Euro gekregen heb. Ik hoop dat het feit dat ik dit verzwegen heb, geen nadelige invloed heeft op mijn WSNP-traject. Ik ben best wel geschrokken van de rapportage van de bewindvoerdster; ze doet uiteraard haar werk maar ik had niet verwacht dat dit mij evt. aangerekend kan worden, als ik dit had geweten had ik niet zo gehandeld. Als het goed is ben ik 3 okt. uit de WSNP en zijn al mijn schulden netjes afbetaald. Het ziet er naar uit dat ik mijn erfdeel krijg en dan hoop ik een schone lei te krijgen. Ik heb me overigens altijd aan alle regels gehouden en ik maak elke maand netjes mijn boedelbijdrage over. Zal zo ontzettend blij zijn als ik uit dit wereldje ben want het salaris van de bewindvoerdster is erg hoog. Inmiddels heb ik al zoveel geld overgemaakt en uiteindelijk staat er maar de helft van datgene wat ik afgelost heb op de boedelrekening. Voor mij is het ook extra zuur omdat ik niet vanwege geld verbrassen aan deze schuld ben gekomen. Ik had toen ik toegelaten werd in de WSNP een hele aardige, begripvolle rechter-commissaris. Hopelijk begrijpt hij mij wanneer ik evt. het e.e.a. aan hem moet verantwoorden.

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet die verantwoording op papier met kopieen van de bonnetjes en overhandig dit. Dan hebben ze de gegevens in handen en kunnen het bekijken. Dat werkt veel beter dan een verhaal houden,. Daar blijft maar de helft van hangen als je geluk hebt.

Als je een afrekening hebt van de bewindvoerder, zet die dan ook netjes op paier. Hoeveel er afgelost is aan wat en hoeveel de bewindvoerder in rekening heeft gebracht. Dat is iets - als dat aan de hoge kant is - dat de rechter ook behoort te weten.

ALLES OP PAPIER !!!

Vladja