Youfone eerste factuur naar "rato"
Besten,
Ik heb onlangs een sim-only aangevraagd bij Youfone. Ik heb voor een riante bundel van 2000 mb gekozen, zodat ik nooit te weinig zou hebben. In een mailtje wordt mij verteld dat mijn abonnement ingaat zodra mijn nummer vrij kwam van KPN (24-10).
Vanaf dat moment ben ik dus gebruik gaan maken van mijn abonnement. Na een week of twee dacht ik mijn dataplafond voor de zekerheid maar in te stellen. Wat blijkt - te laat. Want, zonder duidelijke vermelding, is mijn eerste maand helemaal geen eerste maand, maar maar een gedeelte hiervan. Daardoor hebben ze berekend wat ik zou mogen gebruiken en daar ben ik overheen gegaan. Resultaat 32 euro betalen voor internet buiten mijn bundel. Bijna het dubbele van mijn nieuwe maandkosten (wat ik ook schappelijker had gevonden, gewoon mijn abonnement rekenen).
Ik heb even nagezocht en ik had dit alleen kunnen weten als ik actief op zoek was gegaan naar deze regeling (via klantenservice) of als ik de eerste 6 dagen mijn tegoed had bekeken in de app of op de site. Zoals gezegd, had ik een bundel waar ik zeker niet in 6 dagen overheen zou gaan, dus heb me nooit genoodzaakt gevoelt om te kijken.
Nu vraag ik me af; mag dit? Mag je als bedrijf zo onduidelijk (zelfs dubieus, als mijn abonnement ingaat op de dag dat mijn nummer vrij komt) aangegeven dat je eerste maand geen volledige bundel is om vervolgens zoveel extra kosten in rekening te brengen? Ik lees dit namelijk op meerdere plaatsen en vind het volledig belachelijk, maar ik weet niet in hoeverre je als bedrijf daar transparant over hoeft te zijn (ik neem namelijk aan dat dit hun manier is om de abonnementskosten zo laag te houden voor de rest).
met zo `n verbruik, ? zou ik een wifi abbo nemen https://www.ziggo.nl/mobiel/mobiel-abonnement/ evenals kpn enandere providers. Ik had Uw probleem juist andersom, mijn abbo was al ingegaan maar het toestel kwam 4 dagen + weekend dus 6 dagen later , maar werd er wel de week zonder mobiel meegeteld.. p.s , krijgt u ook geen sms dat u bijna uw einde van de bundel heeft bereikt?
2GB is niet zo extreem veel hoor.
@Joris W , nee ? ik zie het wel aan mn updates op de mobiel, zitten erbij van 160 mb...maar 2 gig, zag is zo`n tabel daarin werd aangegeven mp 3 zoveel mb, half uur you tube video zoveel, film hd 1 uur 30 +/_zoveel mb, ik heb 1 gig aan data, maar doe alles over wifi, zelfs de sim gaat uit, komt toch wel door ...alleen bij geen bereik zet ik de sim even aan, en heb voor d zekerheid de software van de edge s7 op 800 mb gezet.En nu zeker op wifi met die ocules gear, dat vreet echt mb `s dus voor de zekerheid heb ik mijn sim uit ...voorkomen is beter dan achteraf je een bult betalen .. toch ? :-)
Ik krijg volgende maand bericht als ik het einde van mijn bundel nader.
En ook lekker, dat lees ik ook veel van youfone ja, maar goed geluk bij een ongeluk, heel misschien heeft het je gered van ineens compleet buiten je bundel "internetten". Hebben ze nog wat met je klacht gedaan? Ik vond de klantenservice erg onvriendelijk.
U bent dus al gebruik van het abonnement gaan maken terwijl het nog nummer nog niet overgezet was? Gebruikelijk is dat pas te gaan doen als het abonnement is ingegaan en niet erop gokken, dan komen er ook geen extra kosten. Die 32 euro vallen me eigenlijk wel mee.
U heeft zichzelf niet goed geïnformeerd (zoals men behoort de doen) en wilt nu de schuld aan Youfone geven?
https://www.youfone.nl/klantenservice/vraag/hoe-werkt-nummerbehoud
Beste Aurora,
Sorry dat ik mezelf kennelijk niet duideiljk heb gemaakt. Ik heb mijn abonnement niet gaan gebruiken voor dat mijn nummer is overgezet. Ik ben het ingebruik gaan nemen op de dag dat deze is overgezet, een maand na het bestellen van mijn abonnement.
32 euro valt ook engszins mee als ik lees wat andere ervaringen zijn, neemt niet weg dat het kosten zijn die worden gemaakt door onduidelijk aan te geven dat je eerste maand niet begint op het moment ingaat, maar je bundel wordt ingekort, waar je alleen achter komt als je actief op zoek gaat naar informatie daarover. En ik kijk de eerste zes dagen van mijn abonnement niet of ik er al overheen zit, want dat zou nooit lukken.
Topantwoord
Uw volledige (data)bundel gaat in vanaf het moment dat de overzetting van uw bestaande nummer heeft plaatsgevonden. Minder bekend is dat de meeste providers starten met de nieuwe (maandelijkse) bundel op het moment dat zij de factuur opstellen. Dat is niet de datum waarop u die faktuur ontvangt. Het is dus zaak die datum op te vragen. Alsdan kunt u ook uw bundel eenvoudig instellen MET signalering op uw telefoon en bent u van dit soort problemen verlost. Anderszins kunt u vanwege het klaarblijkelijke misverstand proberen het op een akkoord te gooien met Youfone. Ook helpt het om dit te melden bij de Consumentenbond (Klachtenkompas) of stekeligheden temeer daar zij voor deze provider een voorkeur tonen. Ook de Webcare van Youfone zou hier een duit in het zakje kunnen doen.
Een aantal providers waaronder Youfone begint de 1e van iedere maand met de nieuwe bundel.
Verder is er geen misverstand ts heeft gewoon niey voldoende tijd genomen om inzicht in de voorwaarden te krijgen.
Bedankt Matt Matheij, ik zal er eens naar kijken.
Diewilik, ik ga niet ontkennen dat ik inderdaad niet actief opzoek ben gegaan naar dergelijke informatie. Ik verwacht van een provider transparantie wat zoiets betreft. Echter, youfone geeft het alleen aan als je er per ongeluk over struikelt. Dat stuit bij mij. Zal ongetwijfeld hun strategie zijn en wat dat betreft volledig binnen de regels, ik vraag me alleen hardop af of ze niet transparanter moeten zijn en de klant dit van te voren aangeven.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe krijg ik mijn olijf op stam weer aan het groeien?
Boom van 15 jaar oud droeg altijd vruchte maar is verzopen in de regen van de voorbije maandne. Steeds water afgegoten maar alleen maar spinnenrag en wat groen bovenin. Vorige maand fors terug geknipt maar nu doet hij helemaal niets meer. Bij knippen bleken veel taken dood maar sommigen waren nog groen van binnen. Lees meer
Pakketten niet ontvangen of kwijt
Via Expresswear 2 keer pakketten kwijt. 2 kledingstukken besteld, 1 ontvangen via PostNL. Zelf achteraan moeten gaan, geen reactie meer gehad vanuit klantenservice, uiteindelijk betaald. Het andere kledingstuk vanuit ontevredenheid geretourneerd via DHL en wederom het pakket zoekgeraakt. Ik zou nu dus in totaal EUR 251 moeten betalen zonder iets te hebben ontvangen. Kan dit zomaar? Moeten zij w ... Lees meer
Annuleren vacantie
Goedenavond
Het verhaal gaat als volgt.
Mijn dochter heeft vol enthousiasme begin dit jaar een vakantie geboekt bij Allcamps.
Niet wetende dat zij op de 2de Paasdag de diagnose uitgezaaide eierstokkanker zou krijgen. Wat volgde was een hele emotionele toestand.
Nu krijgt zij over een week een zware operatie en heeft deze vakantie geannuleerd. Ze heeft bij de boeking een annuler
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer