ph
door phpieterse Jul 6, 2023 om 11:37
Geldzaken & recht

Zeiss lenzen (brillenglazen) desintegreren

Geachte medewerker,

Eerder kocht ik (voor de tweede keer) een bril met (Multi-focaal-organisch) Zeiss-lenzen. Bevielen mij vroeger bijzonder goed. Nu, vier jaar later, desintegreren deze lenzen en verdwijnt de (Dura Visium Platinum) coating. Bent u bekend met meer van dit soort klachten?

Vriendelijke groeten, Philip.

3002 5 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 6, 2023 om 11:42
2154 Antwoorden / Vragen

Ja, maar over coatings in het algemeen, niet zozeer over dit merk, hebt u al eens kritisch gekeken hoe en waarmee u uw bril reinigt?

mahadma
door mahadma - Jul 6, 2023 om 11:43
11631 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou bij de verkoper langs gaan en uw klacht uiten. Of anderen hier mogelijk ook last van hebben helpt u niets.

sira
door sira - Jul 6, 2023 om 12:48
2433 Antwoorden / 24 Vragen

Henkdezevende slaat de spijker op zijn kop.

Meestal ligt het aan het schoonmaken en waarmee dat wordt gedaan. De sprays en de vochtige doekjes zijn uit den boze.
Mijn leesbrillen maak ik schoon met een vochtige, zachte doek of ik hou de bril onder de kraan met wat babyshampoo en 1x in de zoveel tijd gaan ze in de ultrasoon (uitsluitend water zonder enige toevoeging).

Leest u dit ook eens door, een artikel van Zeiss zelf: https://www.zeiss.nl/vision-care/beter-zien/gezondheid-bescherming/wat-is-de-juiste-manier-om-uw-brillenglazen-te-reinige.

john devries
door john devries - Jul 7, 2023 om 12:22
220 Antwoorden / Vragen

Ja daar heb ik ook last van gehad . Veroorzaker was de vloeistof die in brillenpoetsdoekjes zit en schoonmaakvloeistof. Gebruik ik nu niet meer , met gevolg dat de coating blijft zitten.

FigoFauve
door FigoFauve - Jul 7, 2023 om 13:19
1 Antwoorden / Vragen

Welk merk brilleglas dan ook, fabrikant geeft normaliter 2 jaar garantie op de coating….coating blijft een gevoelig iets op kunststof brilleglazen…..

rj
door rjw Jul 7, 2023 om 19:24
3312 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet voor niets dat fabrikanten van cameralenzen in de gebruiksaanwijzing zetten dat je niet met je vingers aan de lenzen moet zitten. De coating is zo ontzettend dun (en kwetsbaar) dat het niet tegen vetten en zuren kan. Helaas is dat voor brillenglazen onmogelijk en zal je na verloop van tijd altijd problemen met de coating krijgen. Totdat iemand een coating uitvindt die immuun is voor lichaamsstoffen.