am
door amero1940 Feb 12, 2012 om 13:05
Geldzaken & recht

Zorg en huurtoeslag

Voor de scheiding met mijn vrouw,hebben we nog 3 maanden samen gewoond.
Moet ik bij het aanvragen van een nieuwe zorg en huurtoeslag de 3 maanden salaris van mijn vrouw ook opgeven?

2863 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2012 om 13:27
16880 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, net als bij overlijden, tot op de dag van.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 12, 2012 om 14:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan is er ook nog dat het inkomen van u ex door de belastingdienst wordt bij getelt. Zoek het maar eens op de site van RBD zoek daar maar eens naar deze regeling. Bij overlijden was dat ook zo, eerst werd het totale inkomsten met het eventule verdienste als de persoon in leven was gebleven bij getelt, maar dat is voor de zorg toeslag gewijzigd bij mij persoonlijk weer wel.

fi
door fisbel - Feb 12, 2012 om 15:54
851 Antwoorden / 3 Vragen

Bovenstaande opmerking tav overijden en toeslagen betreft het 'fictieve' inkomen van de overledene. Deze fictieve bijtelling wordt door de Belastingdienst inmiddels niet meer toegepast.

In uw situatie is helemaal geen sprake van wel of geen fictieve bijtelling inkomen.
Gedurende de drie maanden dat u samenwoonde was u toeslagpartners van elkaar. Het jaarinkomen (verzamelinkomen box 123) van u en uw partner samen is bepalend voor de hoogte van de toeslag(en) Voor de maanden dat u alleenstaand bent geldt uitsluitend uw verzamelinkomen.

Het hangt er vanaf of u de aanvrager was of de toeslagpartner hoe u de wijziging doorgeeft. Als u de aanvrager bent hoeft u uitsluitend uw toelagpartner eraf te halen. Op de vraag of u samenwoont antwoordt u met: NEE en de toeslagpartner is weg. De wijziging gaat in miv de datum dat u niet smeer samenwoonde.

Als uw partner de aanvrager was moet hij / zij dezelfde handeling toepassen als hierboven. Of: als zijn / haar jaarinkomen te hoog is de toeslag stopzetten miv de datum dat er niet meer wordt samengewoond.
U vraagt in deze laatste situatie de toeslag aan miv de datum dat niet meer wordt samengewoond. En u geeft hierbij uw jaarinkomen door.

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 17:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is uw vrouw ook op dat moment uitgeschreven bij de "burgerlijke stand" en ergens anders ingeschreven?

Vladja

am
door amero1940 - Feb 12, 2012 om 20:02
7 Antwoorden / 4 Vragen

Nee ze wil wachten tot de echtscheiding er door is

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 20:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dan heb je wel een probleem, want officieel woon je dus nog samen.

Vladja

Cookies
door Cookies - Feb 12, 2012 om 20:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=amero1940 schreef op zondag 12 feb 2012, 20:02]Nee ze wil wachten tot de echtscheiding er door is

Zolang jullie beiden staan ingeschreven op hetzelfde adres, gaat de BD er van uit dat jullie samenwonen en verandert er dus niks wat de toeslagen betreft.

Overigens is ook voor de SVB de inschrijving in het GBA bepalend voor jullie AOW, eerdere vraag over AOW

le
door leens - Feb 13, 2012 om 12:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook een huur/zorgtoeslag u kunt informatie in winnen bij de belastingdienst en daar kunt u ook een proef doen om te weten te komen of u inaanmerking komt u moet daarbij alle inkomsten opgeven het heeft niets met samenwonen temaken maar alles met de inkomens van alle partijen voor huurtoeslag is de inkomstennorm zo ronde 25500 en voor de zorgtoeslag zo rond de 33000 euro,s

fi
door fisbel - Feb 13, 2012 om 21:10
851 Antwoorden / 3 Vragen

Leens: Waarschijnlijk heeft u een ander AWIR-boek of 1 van een paar jaar geleden. De juiste bedragen voor 2012 zijn / maximaal inkomen om nog in aanmerking te komen voor de toeslag:

Zorgtoeslag alleenstaande: € 35.059 / partners: € 51.691
Huurtoeslag 65-plussers: alleenstaande € 20.675 / partners: € 28.225
Huurtoeslag 65-minners: alleenstaande € 22.025 / partners of mph: € 29.900

Voor 2011 zijn de bedragen:
Zorgtoeslag alleenstaande: € 36.022 / partners: € 54.264
Huurtoeslag 65-plussers: alleenstaande € 20.325 / partners: € 27.750
Huurtoeslag 65-minners: alleenstaande € 21.625 / partners of mph: € 29.350

le
door leens - Feb 13, 2012 om 21:28
5 Antwoorden / 0 Vragen

fisbel u heeft gelijk ik had de inkomsten norm over 2010 en heb er geen rekening mee gehouden dat de bedragen de laatste jaren naar beneden waren verlaagd exuus voor de onjuiste informatie