re
door rein37 Feb 22, 2013 om 12:21
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag

ik help ouderen met invullen van de belastingen,ik heb een probleem met de zorgtoeslag nl. heb een klant alleenstaand met als inwonend haar zoon, heeft een zorgtoeslag jaren geleden aangevraagd met geg.alleen van haar inkomen en niet van haar zoon, indien ik een proefberekening maak via de belastingsite wordt ook gevraagd naar evt mede inwoners waardoor er uiteraard een andere uitkomst komt, tot zover is alles duidelijk en klaar (ten overvloede dit is mij overigs bekend ). Om dit recht te zetten heb ik met de belastingdienst contact opgenomen en dit hun voorgelegd om dit op de juiste wijze op te lossen,na een lang gesprek was de eindconclusie van de belastingen dat deze klant het goed had gedaan dit was een buiten gewone regel ! Zelfs haar zoon zou een toeslag kunnen aanvragen, dit is voor mij niet erg klaar. leeftijd ouder 85 jaar en zoon 59 jaar, hun inkomen is €20300 en 23544. Klopt dat wel?
Wat zal dat zijn
vr.gr.Rein

1005 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2013 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is jammer dat voor die zoon niet eerder zorgtoeslag is aangevraagd.

Als u volgens de proefberekening precies alle vragen beantwoord, dan zult u zien dat moeder en zoon geen toeslagpartners zijn. Dus echt alle vragen doorlopen, ook die zin van vaststellen of men een toeslagpartner is of heeft.

Ik ga er tenminste van uit dat het huis niet het eigendom van beiden is en dat zij niet bij elkaar als partner voor het pensioenfonds zijn aangemeld en nog zo wat vragen.

Voor 2012 wordt ook nog gevraagd of zij fiscaal partner van elkaar zijn, die vraag moet u ook kunnen beantwoorden, omdat u al jaren haar aangifte doet.

Dus per omgaande ook voor de zoon voor 2012 zorgtoeslag aanvragen en voor moeder natuurlijk als dat niet gebeurd is. Voor moeder en zoon ook voor 2013, want omdat 2012 nu pas aangevraagd wordt, gebeurt dat niet automatisch.

re
door rein37 - Feb 22, 2013 om 13:08
98 Antwoorden / 84 Vragen

Hallo tijger1,Ik heb de proefberekening nog eens nagezien en zie dat bij de toeslagpartners hij niet bijstaat,dus dit is klaar.De moeder heeft steeds haar zorgtoeslag gekregen dus niets mis mee.Dan de zoon, van hem wist ik niets omdat ik zijn aangifte niet verzorg.Hebben ook geen eigen huis en zijn geen pensioen partners.Zal de zoon dan adviseren om deze alsnog aan te vragen.
Hartelijk dank voor duidelijkheid .
Groeten Rein

zw
door zwaardvis - Feb 22, 2013 om 13:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft die zoon van 59 nou nog geen 100.000 gespaard? Terwijl hij bij zijn moeder gratis inwoont? Wat heeft hij met zijn geld gedaan? > 101.000 euro geen zorgtoeslag meer in 2013, wel recht over 2012.

re
door rein37 - Feb 22, 2013 om 13:20
98 Antwoorden / 84 Vragen

Beste Zwaardvis, ik moet zeggen heb geen geen idee hoeveel spaargeld hij heeft, maar toch bedankt voor de tip.
vr.gr. Rein

ja
door jans2 - Feb 22, 2013 om 13:25
311 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe weet zwaardvis dat zoon GRATIS bij moeder inwoont?

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2013 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Wat een onzin opmerking. Wie zegt dat hij gratis inwoont? Beiden hebben een laag inkomen en samen goed.

@rein

Ik zou zeker zoon adviseren per omgaande voor 2012 en ook voor 2013 zorgtoeslag aan te vragen.

Verder graag gedaan.

je
door jessica- - Feb 22, 2013 om 22:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

? Terwijl hij bij zijn moeder gratis inwoont?.

Dit weet zwaardvis ook niet daarom staat er ook een vraagteken achter.
Omdat dat het dus een vraag is.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2013 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Jessica

Zwaardvis vraagt niet of de zoon gratis bij zijn moeder inwoont.

Hij spreekt er zijn verwondering over uit dat de zoon nog geen ton spaargeld heeft TERWIJL hij bij zijn moeder gratis inwoont.

Niet elke zin waar een vraagteken achterstaat is een vraag.

Daarom is het ook een onzin opmerking van zwaardvis. Hij kijkt ook niet eens naar de cijfers van het inkomen. Hij weet ook niet hoelang de zoon weer bij zijn moeder woont en waarom.

zw
door zwaardvis - Feb 22, 2013 om 22:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat een geneuzel hier. Het is een zeer legitieme vraag of iemand van 59 vermogen heeft opgebouwd. Zeker voor alleenstaanden (dwz zonder vriendin of echtgenote) is dat zeer voor de hand liggend.
Als je op die leeftijd niet minstens een ton hebt, ben je of heel slim of een stumperd.

zw
door zwaardvis - Feb 22, 2013 om 22:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat een geneuzel hier. Het is een zeer legitieme vraag of iemand van 59 vermogen heeft opgebouwd. Zeker voor alleenstaanden (dwz zonder vriendin of echtgenote) is dat zeer voor de hand liggend.
Als je op die leeftijd niet minstens een ton hebt, ben je of heel slim of een stumperd. ;-)

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2013 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 22 feb 2013, 22:37]Wat een geneuzel hier. Het is een zeer legitieme vraag of iemand van 59 vermogen heeft opgebouwd. Zeker voor alleenstaanden (dwz zonder vriendin of echtgenote) is dat zeer voor de hand liggend.
Als je op die leeftijd niet minstens een ton hebt, ben je of heel slim of een stumperd. ;-)

Wat ern onfatsoenlijke reactie. Kijk eens naar het inkomen, misschien is de zoon wel gehandicapt, of heeft hij een ex. Waar hij voor moet betalen. Driekwart van Nederland heeft geen ton op zijn bank op zijn 59ste.

Waarom zou hij niet bijdragen in de kosten van het huishouden? U maakt Ts er niet op attent dat boven een bepaald vermogen geen zorgtoeslag wordt verstrekt, maar u zegt, nou nog geen ton gespaard, wat heeft hij met zijn geld gedaan?

Dus zeer onhebbelijk, en dat is geen geneuzel.

re
door rein37 - Feb 23, 2013 om 09:45
98 Antwoorden / 84 Vragen

Beste mensen,toch allen bedankt voor de spontane reacties wat een verhalen. Gelieve geen reacties meer.
Groeten Rein