my
door myke Apr 15, 2006 om 09:52
Geldzaken & recht

Zwangerschapsverlof deel 2

Vladja, bedankt voor je reactie.

Wat ik eigenlijk bedoelde was niet het aantal weken, maar het aantal uur dat ze in de 16 weken zwangerschapsverlof uit moeten betalen.

Het gaat hier namelijk om mijn zusje die een weekend baantje heeft. Ze heeft een contract van 5-13 uur, maar werkt feitelijk 25-30 uur in de week de afgelopen tijd en de komende tijd ook wel.

Ze moeten 100% betalen, maar is dat dan elke week 5 uur, 13 uur of het gemiddelde aantal uren dat ze de afgelopen tijd gewerkt heeft?

521 4 Rapporteer

hutch
door hutch - Apr 15, 2006 om 10:05
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Myke,

om te reageren op een reactie van Vladja, hoeft je niet een nieuwe vraag te starten.

Door op de button "reageren" te klikken, onder de reactie van Vladja, komt uw reactie daar weer onder te staan. Vervolgens krijgt Vladja dan een emailtje dat u gereageerd heeft.

Gr. Hutch

vladja
door vladja - Apr 15, 2006 om 10:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb heel wat afgezocht, maar weet het antwoord niet.

Onderstaande zin staat op de site van de Kamer van
Koophandel over arbeidsovereenkomsten.

”De werkneemster heeft gedurende deze periode (zwangerschapsverlof)
recht op een uitkering die de werkgever echter moet aanvragen bij het UWV. Dit
moet uiterlijk twee weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum."

Misschien dat je bij het UWV wijzer kunt worden. Het is toch een veel voorkomend probleem. Bijv. ook tijdens ziekte, wat is dan de uitkering. Volgens contract een paar uurtjes of het gemiddelde over de afgelopen periode. Als je het weet , laat het ons dan ook weten.

Vladja

am
door ampie - Apr 16, 2006 om 02:42
27 Antwoorden / 1 Vragen

De zwangerschapsuitkering bedraagt 100% van het gemiddelde bruto dagloon over de laatste 13 weken onmiddelijk voorafgaand aan de eerste zwangerschapsverlofdag.

fr
door fransieh - Apr 24, 2006 om 08:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

hoi Myke, sinds 1 januari heeft de ziektewet een wetswijziging ondergaan. Deze houdt in dat iedereen die op of na 1.1.06 met zwangerschapsverlof gaat recht heeft op 100% uitbetaling van het verdiende loon over de laatste volle loonperiode. Een loonperiode is afhankelijk van hoe de werkgever uitbetaalt (per 4 weken of per maand).  Als je zusje een maandloon heeft krijgt zij een WAZO uitkering gebaseerd op het aantal uur dat zij in de volledige maand voor het verlof heeft verdiend

hoop dat je hier wat aan hebt groetjes fransie