ad
door adjek Apr 23, 2009 om 01:48
Huishouden & energie

Blazende koelkast

Onlangs heb ik een nieuwe koelkast bij Maxwell van het merk Blucher gekocht en na het aansluiten en starten van de koelmotor hoorde ik een ritmisch puffend geluid alsof een slangetje waar lucht uit ontsnapt onder druk. Elke keer als de motor start begint de koelkast te puffen, onophoudelijk. Maxwell snapte er niets van , ``Nooit iets eerder van gehoord``. Na een week bellen werd er een afspraak gemaakt met de monteur , hij kwam langs, bekeek de zaak en vertelde mij dat dit heel normaal was en het kwam doordat er geen CFK`s meer gebruikt werden maar butaan en dat het puffende geluid kwam door het instromen van gekoeld butaan via de motor en de radiator aan de achterkant opnieuw de koelkast in. En wat ik hoorde was het stromen van gekoeld gas. En daar moest ik het maar mee doen.

Ik heb nooit eerder van zoiets gehoord en ik geloof toch dat dit niet zo hoort en dat de koelkast op een bepaald nivo kapot is op een moeilijke plek, binnenin de koelkast, maar dat is wat ik denk.

Ik heb natuurlijk garantie , maar een jaar is zo voorbij en als hij uiteindelijk toch er aan kapot gaat heeft Maxwell mij gewoon een kapotte koelkast verkocht.

Ik zou graag willen weten wie er ook zulke ervaringen heeft gehad met hun koelkast en wat de diagnose was en wat er aan gedaan was zodat ik gewapend met atrgumenten en feiten eventueel weer naar de balie bij Maxwell ga.

Bij voorbaat dank voor antwoorden,

Groeten,

Adjek.

9758 22 Rapporteer

mastag
door mastag - Apr 23, 2009 om 08:24
955 Antwoorden / 19 Vragen

Blucher ken ik absoluut niet, ik weet dus ook niet of het om een dure danwel voordelige koelkast gaat. De monteur heeft zeer waarschijnlijk gewoon gelijk, het is zo dat koelkasten meer geluid produceren tijdens hun werk. Dat heeft ook echt met het missende cfk te maken. De nieuwe koelvloeistof wordt op een andere manier ingespoten en dat hoor je. Deze kklacht komt ook bij alle bekende merken voor en je hebt er eigenlijk alleen veel hinder van als je een open keuken hebt

Succes

digitaal
door digitaal - Apr 23, 2009 om 08:52
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hier onlangs een Liebherr koel/vries gekocht en ook daar zit een heel orkest in.Steunen,puffen,piep en fluittonen enz. Oorzaak is volgens de deskundigen de andere koelvloeistof.Heb op diverse forums al gelezen dat alle merken dit probleem hebben.Men kan wel zeggen dat dit normaal is,maar al die geluiden zijn behoorlijk irritant.Ben bang dat we er mee moeten leven.

johanpc
door johanpc - Apr 23, 2009 om 08:52
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vorige maand Bij tummers een liebherr koelkast gekocht en die is absoluut geruisloos.

PS Blucher is hier in de regio (midden limburg) een bekend merk mijn buurman heeft ook div.dingen van dat merk en ook bij maxwell gekocht.

ev
door eversteegt - Apr 24, 2009 om 13:30
51 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat u er inderdaad tot op zekere hoogte mee zult moeten leren leven. Ook onze Bosch koel-vries combi maakt deze geluiden tijdens het werken.

Bij de ene koelkast zal het geluid duidelijker te horen zijn dan bij de andere, afhankelijk van afwerking en isolatie, andere geluiden in de keuken (zoals van mechanische ventilatie).

Met een open keuken (zoals wij die ook hebben) is het niet ideaal maar er valt wel aan te wennen.

Overigens staat bij onze Bosch ook in de handleiding duidelijk omschreven welke geluiden normaal zijn :).

En wat betreft dat kapot gaan: Zelfs na het verlopen van die zogenaamde garantie van een jaar ben je daarna nog niet meteen "screwed" als de koelkast stuk gaat. Volgens de wet is namelijk bepaald dat een apparaat ook buiten de garantie gewoon bij normaal gebruik voor een acceptabele tijd mee hoort te gaan. De leverancier is verplicht kosteloos of tegen een redelijke vergoeding te repareren of zelfs te vervangen.

he
door henri1942 - Apr 24, 2009 om 13:56
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Adjek,

De verklaring voor het probleem is relatief eenvoudig. In het koelsysteem is een zogenaamd caplliair buisje gemonteerd. Via dit buisje wordt de koelvloestof met hoge druk naar de verdamper(het koeldeel in je koelkast) geperst, aan het einde van dit dunne buisje komt de vloeistof in een grotere buis en expandeerd daar en gaat koken waarvoor warmte nodig is die wordt onttrokken aan de "warme lucht" in de koelkast.

Als dit buisje niet goed gemonteerd is gaat dit tijdens het koelproces trillen, fluiten, brommen e.d. Zoals misschien bekend wordt er tegenwoordig als koelmiddel een mengsel van butaan/propaan gebruikt. Bij dit koelmiddel is het geludisniveau van het systeem verhoogd en komen capillaire geluiden vaker voor.

Blucher is een voormalige Oost Duitse witgoed leverancier die bij derden zijn producten inkoopt.

Neem contact op met Maxwel of met Blucher om dit probleem op te lossen. Een klein geluidje is geen probleem als het irritant wordt dan moet men dit op lossen.

Dus geen o.h. smoesjes accepteren dit is de kern van het probleem en kan opgelost worden.

Succes,

Henri1942.

eclipse
door eclipse - Apr 24, 2009 om 14:04
1561 Antwoorden / 370 Vragen

mooi antwoord  @ Henri....

tenminste duidelijk...

pe
door petraschil - Apr 24, 2009 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Adjek,

ik heb al 15 jaar een "puffende"koelkast en ben er (ondanks, of dank zij) mijn open keuken helemaal aan gewend. Het is voor mij een acceptabel geluid maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook het geval is.Het is een Siemens koelkast en hij doet het verder prima.Ik wens je sterkte er mee.

Groet: Atrep.

labren
door labren - Apr 24, 2009 om 15:20
862 Antwoorden / 0 Vragen

sorry maar ik heb nog nooit gehoord van een puffende koelkast, ik heb zelf de nieuwste amerikaanse koelkast van LG maar die is geruisloos, die hoor je niet als die aan het vriezen of koelen is.

zo
door zoziejemaar - Apr 24, 2009 om 17:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn (Indesit) koelkast maakt al bijna vanaf het begin een soort puffende lichte knal geluiden! Ik ben er na zo'n 15 jaar inmiddels aan gewend (ha). Maar vraag me ook al heel lang af wat dit nou is, ik merk wel dat als ik hem een poosje niet heb ontdooit dat het dan erger wordt. Verder ben ik van plan om over niet al te lange tijd een nieuwe te kopen! (Hij gaat verder toch al best lang mee zo, ondanks de knallen!). Ik ben er destijds niet mee terug naar de winkel gegaan omdat ik het zo een rare klacht vond! In het begin wist ik een hele poos niet eens waar dat rare geluid nou eigenlijk vandaan kwam!
Ik ben wel erg nieuwschierig of er meer mensen zijn die koel kast knal geluiden ervaringen hebben, naast de puffende exemplaren.

da
door daffy12 - Apr 24, 2009 om 17:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

en mijn Bosch, 2 jaar oud,maakt sinds enkele weken het geluit van een aquarium pomp.hij borreld.hoe komt dat dan?

kenwel2
door kenwel2 - Apr 24, 2009 om 17:27
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@zoziejemaar (mooi!) Zo zie je maar dat ook een kanllenden en puffende koelkast, wel degelijk oud kan worden, net als een mens soms :-)

@Adjek, ik zou mij in eerste instantie niet zo druk maken om wat geluiden, het is en blijft een koelkast, daar zit nu eenmaal een compressor in, en de ene compressor is de andere niet, zeer zeker niet, met nadruk dan.....ken het merk blucher niet, en heb alleen maar bealngstelling in het merk Liebherr.

En: puffende geluiden kunnen weleens heel gezond zijn :-)

Ik zou zegge: houdt je koelkast in de gaten, cotroleer regelmatig de temeperatuur, en als je koelkast te veel blijft puffen, dan kan het zijn dat hij inderdaad zo uitgepuft is, maar u heeft nog een tijdje te gaan, voor wat garantie betreft dan, overweeg anders eens om via de verkoper van Maxwell een verlengde garantie alsnog aan te schaffen, misscien is dat dan een optie?

Puff....Gr. Henri

ad
door adtje - Apr 24, 2009 om 17:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben al zeker 13 jaar een Bauknecht koelkast die af en toe zucht. we hebben er geen erg meer in, en hij gaat dus best al een tijdje mee. alleen visite vraagt soms "wie zucht er zo in de keuken?"we zeggen dan dat onze koelkast het zwaar heeft en daarom zucht.

mi
door midas - Apr 24, 2009 om 18:05
64 Antwoorden / 1 Vragen

@adtje: alleen visite vraagt soms "wie zucht er zo in de keuken?"we zeggen dan dat onze koelkast het zwaar heeft en daarom zucht.

Zolang hij het maar niet aan de telefoon doet zullen we maar zeggen....:)

ge
door gertie139 - Apr 24, 2009 om 19:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bijgeluiden in min of meer ernstige mate schijnen tegenwoordig normaal te zijn. Vanwege mijn open keuken ben ik ongeveer 3 jaar op zoek geweest naar een `stille` koelkast-koelvriescombi.

De eerste koelkast die ik (nieuw) had was een AEG Santo van ongeveer 1986. Deze heeft ongeveer 20 jaar naar behoren gewerkt en was gewoon stil !! Soms gaan spullen stuk en ik ben op zoek gegaan naar een ander. Kwam weer uit bij AEG en weer een Santo. Deze werd toen als beste getest in de Consumentengids. Het apparaat maakte een leven als een oordeel. Volgens AEG was dit normaal, vervolgens een Amerikaanse koelkast gehad, een Whirlpool en nu weer een AEG (losse koelkast en losse vriezer). Ook deze blijven herrie maken, het wordt na verloop van tijd een beetje erger. Wat wel erg belangrijk is, is dat de kast exact waterpas staat (info van de leverancier en zijn monteur). Geen van alle zijn stil. Een vervelend nadeel is, dat je zo'n ding niet gewoon even omruilt voor een ander (logisch uiteraard) en je af moet gaan op wat je verteld wordt. En daar gaat het (bijna) altijd mis, men verzekert je dat de door hun geleverde koelkast wel erg stil (36dB of zoiets) is, maar dat is na een poosje niet meer het geval. n het antwoord dat daarop komt is steevast dat je daarmee moet leren leven.............................jammer.

Dus de zoektocht maar gestaakt en de herrie voor lief nemen.

eclipse
door eclipse - Apr 24, 2009 om 19:26
1561 Antwoorden / 370 Vragen

eeeh je zou die pomp ook even een puffie ventolin kunnen  geven

ge
door gerven - Apr 25, 2009 om 10:53
6 Antwoorden / 0 Vragen

een koelkast mag je wel van verlangen dat ie zeker 6 jaar mee gaat

dus garantie van een jaar is langer op de meeste compresors de motor van koel en vries kasten staat zelfs 3 tot 5 jaar garantie

de geluiden die je hoort

kunnen duiden op een tekort aan vulling van het koelsysteem

neem een CV als er te weinig water en te veel lucht in zit dan krijg je ook rare geluiden

en als je een nieuwe koel/vrieskast koop moet ie altijd 24 uur stil staan op zijn plaats voor hij ingebruik genomen wordt

al wordt soms gezegt door de leveransier dat dat niet meer nodig is mijn advies is doe het toch maar wel

ik hoor onze koelkast en vriezers niet draaien en puffen

ja als je heelgoed luistert dan horen we ze draaien

en van het merk Blucher heb ik al helemaal nooit gehoort denk dat het een oostblok product is (oostduits / BG / HG / pools )

dus als je de coelkast nog heb raadpleeg de onbudsman over garantie`s na een jaar en wat je kan doen om toch voor elkaar te krijgen dat het product gemaakt wordt kosteloos

succes er mee

di
door dixey - Apr 28, 2009 om 23:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met een Hoover, af en toe weet je echt niet wat je hoort, zoveel kabaal dat die maakt. Ik had hiervoor een Siemens uit 1995, die was tot het laatst toe rustig, maar ja, een C categorie en dit is een A Klasse, je wilt zuinig zijn voor de knip dus neem het lawaai dan maar voor lief. Ik was daarintegen wel erg verrast dat juist de nieuwe generatie koelkasten zo veel lawaai schijnbaar moeten maken, jammer maar het is niet anders.

hu
door hunk - May 3, 2009 om 11:39
20 Antwoorden / 0 Vragen

De absoluut geruisloze koelkasten zijn die in caravans worden gemonteerd. Deze hebben geen pomp en werken volgens een geheel ander systeem. Je kunt ze ook thuis inbouwen.

kroonmeester
door kroonmeester - May 3, 2009 om 12:17
457 Antwoorden / 45 Vragen

Voordat een nieuwe koel/vrieskast in gebruik wordt genomen, dient het eerst een paar uur stabiel op locatie te staan zonder stroom toevoer. Om zo doende de koelvloeistof de kans te geven in het apparaat te herstellen. Is het puffend geluid niet afkomstig van de motor?

De naam 'Blucher' zegt mij niets, ik gebruik een merknaam (met faam).

mamamama
door mamamama - May 5, 2009 om 14:33
67 Antwoorden / 7 Vragen

Dag Labren,

Ik denk niet dat de vraagesteller veel aan uw antwoord heeft.

Dit forum is er toch voor om een HULP-vraag te kunnen stellen en daar ook een serieus antwoord met een eventuele oplossing voor te krijgen?

Dan doet het volgens mij niet ter zake dat u wel een geruisloze LG amerikaanse k.k. heeft.

Is dit een verkapte reklame boodschap?

mamamama
door mamamama - May 5, 2009 om 14:38
67 Antwoorden / 7 Vragen

Af en toe is er gelukkig een beetje humor tussen alle kapotte en puffende ellende.

Ga zo door jongens, lachen is gezond.

toolboy
door toolboy - May 5, 2009 om 14:51
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte. Niets mis met dit merk is okay.Als u ongerust bent over de geluiden meld dit bij de verkopende partij. Groet T