Ag
door Agamemnon May 29, 2022 om 07:54
Huishouden & energie

BTW verlaging Energie. Wat betekent dat?

De BTW op de energierekening gaat per 1 juli 2022 (tijdelijk) omlaag.
De energierekening bestaat uit veel onderdelen:
- geleverde stroom en gas
- teruggeleverde stroom
- heffingskorting
- energiebelasting
- opslag duurzame energie
- vaste kosten leverancier
- vaste kosten netbeherder

Op al deze onderdelen, waaronder 2 min-posten, geldt momenteel 21% BTW.
Als de BTW naar 9% gaat, en dat is een verlaging van bijna 10% (12/121), gaat dat dan voor alle onderdelen of slechts voor enkele onderdelen gelden? Het wetsvoorstel spreekt over BTW op energie. Meer niet. Lekker onduidelijk.

Ik ben bang dat deze verlaging niet voor alle onderdelen geldt en dat zou betekenen dat veel mensen uiteindelijk méér moeten betalen door deze BTW verlaging... Bijvoorbeeld de heffingskorting is nu 825 euro die zou dan verlaagd worden naar 743 euro op jaarbasis. Teruggeleverde stroom (na saldering) levert ook 10% minder op.

Als de vaste kosten wel 21% blijven kan het goed zijn dat de totale energierekening omhoog gaat.
Hoe meer onderdelen uitgesloten zijn van de BTW verlaging hoe groter de groep mensen waarvoor het ongunstig op de totale rekening uitpakt. Zelfs als alle onderdelen verlaagd worden kan deze BTW verlaging in totaal ongunstig uitpakken voor de categorie met weinig/geen gas gebruik en/of zonnepanelen.

4082 8 Rapporteer

panter22
door panter22 - May 29, 2022 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Als je al weinig energie gebruikt, dan hoef je toch geen geld toe?
De BTW verlaging is juist bedoeld voor mensen die een hoge energierekening hebben, bv huurders in ongeisoleerde huurwoningen.Daar hoor jij niet bij, maar je profiteert er wel van.
Wetsvoorstel:
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36041_initiatiefvoorstel_kops_en
Laatste bericht:
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20220516/verslag/document3/f=/vlszkpbi04z4.pdf

Ag
door Agamemnon - May 29, 2022 om 08:43
82 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag ging eigenlijk over welke onderdelen van de energierekening de verlaging geldt. Een wetstechnische vraag dus.

En bijgevoegd enkele consequenties als dat niet voor alle onderdelen geldt. Zo las ik ergens deze zin over de hoge kosten: "En ja, wij horen echt verhalen van mensen die met een winterjas in bed blijven liggen, omdat het zo koud is en ze de verwarming niet kunnen betalen. "
En ja, deze categorie armen zal dan dus ongewenst méér moeten gaan betalen....

panter22
door panter22 May 29, 2022 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk nog eens even goed naar het wetsvoorstel en de toelichting. Het gaat om energie, gas, licht, etc Niet de vaste kosten. En die armen waar je het over hebt, die worden tegemoetgekomen, net zoals de rijken btw verlaging hebben gekregen op hun benzine prijs

va
door vanlotjegetikt May 29, 2022 om 09:25
809 Antwoorden / Vragen

Die tegemoedkoming wordt gebruikt voor de hogere kosten levensonderhoud=levensmiddelen, dus puntje bij paaltje blijven er een berg mensen letterlijk in de kou zitten.

Ag
door Agamemnon - May 29, 2022 om 09:15
82 Antwoorden / 7 Vragen

Je verwijst naar een ander wetsvoorstel van de oppositie waarin blijkbaar voorgesteld wordt om het BTW tarief naar 0% te brengen. Geen idee of dat het gaat halen en wat het uiteindelijk wordt.
Maar ik ben benieuwd welke onderdelen van het lijstje in de vraag straks onder 21%, 9% of misschien wel 0% gaan vallen. Kun je dat precies per item aangeven?
De energierekening wordt er in ieder geval niet eenvoudiger door :-)

panter22
door panter22 May 29, 2022 om 09:44
6599 Antwoorden / Vragen

Over welk wetsvoorstel heb jij het dan?

Ag
door Agamemnon May 29, 2022 om 10:21
82 Antwoorden / 7 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/04/28/wet-aanvullende-fiscale-koopkrachtmaatregelen-2022

panter22
door panter22 May 29, 2022 om 17:28
6599 Antwoorden / Vragen

Ja inderdaad dit is het wetsvoorstel. Er is nog een tweede wetsvoorstel en die had ik te pakken.
Het is een heel verhaal, dat wetsvoorstel, dat ga ik niet allemaal lezen. Heb je wel in de memorie van toelichting gekeken?
Onder punt 6 staat:
Voor energieleveranciers heeft de btw-maatregel gevolgen voor de administratieve lasten. Energieleveranciers zullen op de levering van energieproducten waar de voorgestelde maatregel op van toepassing is tijdelijk het verlaagde btw-tarief van 9% moeten toepassen. Op dit moment passen zij het algemene tarief van 21% toe op die leveringen.
Ga er dus maar vanuit dat het gaat om de levering van gas en licht.

Ag
door Agamemnon May 29, 2022 om 23:02
82 Antwoorden / 7 Vragen

Inmiddels is bekend dat de verlaging over de hele energierekening gaat gelden. Dus alle posten in de opsomming bij de vraag. Ook de vaste kosten van de netbeheerder dus. Staat blijkbaar allemaal niet in de wet, maar o.b.v. nader overleg met de maatschappijen over eenvoudige invoering of zo wel in de memorie van toelichting gekomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2022 om 09:23
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het hier lees heeft de verlaging betrekkng op de gehele rekening  (bron https://pure-energie.nl/kennisbank/btw-op-energie/  met aantekening dat normaliter BTW de gehele factuur betreft. https://sumup.nl/facturen/woordenboek/btw/

Dit betekent het voor jou

Het verlagen van de btw op energie heeft invloed op jouw energierekening. Zodra de exacte invulling van deze maatregel definitief is, zullen wij hierover informeren op onze website. In ieder geval zal een btw verlaging een gunstig effect hebben op je energierekening. Beter gezegd; voor de mensen die direct de gevolgen van de hoge marktprijzen merken, zal de extra maatregel zorgen voor een minder sterke stijging van de jaarlijkse energiekosten'.

sjjoppy
door sjjoppy - May 29, 2022 om 09:44
7195 Antwoorden / 3 Vragen
Ag
door Agamemnon May 29, 2022 om 10:16
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja, daar had ik dat citaat al uitgehaald van iemand die met winterjas in bed ligt.

Iv
door Ivo W - May 29, 2022 om 10:12
730 Antwoorden / Vragen

De heffingskorting energiebelasting daarvoor wordt in de wetgeving-en regelgeving een bedrag exclusief BTW genoemd. Idem voor energiebelasting, ODE en netbeheerdkosten.

Dus ja, het kan dat door de BTW verlaging bij mensen die zuinig omgaan met energie en veel zonnepanelen hebben het bedrag wat zij netto ontvangen iets omlaag gaat.
En dat lijkt mij geen probleem. Die groep heeft namelijk het afgelopen jaar het negatieve bedrag door de verhoging van de heffingskorting en gestegen energieprijzen al flink zien groeien. Nu werkt een maatregel voor die groep misschien de andere kant op. Wat geen reden tot klagen is, want zij profiteren nu van een eerdere maatregel die eigenlijk helemaal niet voor hen bedoeld was.

En ja, ik ben mogelijk ook zo'n netto ontvanger op de energierekening. Gelukkig wel! En ik gun de hooguit paar tientjes verschil van harte aan de groep die met torenhoge rekeningen geconfronteerd wordt, zonder dat ze daar zelf veel invloed op hebben (lagere- en middeninkomens in huurwoningen).

Ag
door Agamemnon - May 29, 2022 om 23:21
82 Antwoorden / 7 Vragen

De energierekening bestaat uit veel onderdelen:
- geleverde stroom en gas
- teruggeleverde stroom
- heffingskorting
- energiebelasting
- opslag duurzame energie
- vaste kosten leverancier
- vaste kosten netbeherder

Op al deze onderdelen, gaat 9% BTW gelden.

panter22
door panter22 May 30, 2022 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Mooi dat je dat uitgezocht hebt. Ik heb ook wat geleerd over de energierekening.
Je bent een spekkoper met je mooie geisoleerde eigen huis. Dag en nacht lekker warm en je hoeft maar maximaal een half jaar een beetje te stoken. Gratis stroom door de zonnepanelen. En ook nog heffingskorting ontvangen.En nog ben je niet tevreden
In een ongeisoleerde sociale huurwoning stook je nu nog. Het is 15 graden in de woonkamer, dus de winterjas  maar weer aan.

Ag
door Agamemnon - May 31, 2022 om 19:09
82 Antwoorden / 7 Vragen

Er kan nog een onderdeel van de rekening worden toegevoegd aan de lijst waar de lagere btw ook op van toepassing is.
De energiemaatschappij mag dat evt. doen. De welkomsbonus. Die kan dus met 10% verlaagd worden voor de periode waarover de 9% geldt.