Correctienota Eneco
Ongeveer twee weken gelden moest ik de meterstanden doorgeven van warmte en warmtapwater. Dit heb ik gedaan en de volgende dag kreeg ik een mail van Eneco of ik een foto kon maken van de meters. Dit omdat de standen afwijken vergeleken met vorig jaar(2015-2016).
Inmiddels een jaarnota ontvangen van dit jaar en een correctienota van vorig jaar.
In totaal komt het op een bedrag van €854,73.
Men geeft aan dat er vorig jaar een verkeerde meterstand is doorgegeven door mij. Vandaar dat zij mijn stand geschat hebben.
Nu zijn zij van mening dat hun geschatte stand ook niet voldoende in rekening is gebracht vorig jaar.
Vorig jaar heb ik een bedrag betaald van €266 (128 oververbruik+ nieuw termijnbedrag van €138) aan Eneco en dit jaar moet ik in totaal €854 euro betalen.
Dit bedrag is opgebouwd uit de kosten voor oververbruik dit jaar(2016-2017) en de kosten die ik volgens hen nog moest betalen voor het jaar 2015-2016.
Contact opgenomen met hen en zij verwijzen mij door naar de website waar ik een klachtenformulier kan invullen. Wat ik frustrerend vind is, dat ik ergens denk dat dit niet klopt maar ik het niet hard kan maken. Hun manier van berekenen snap ik niet.
Verder wist Eneco mij dit jaar wel om een foto van mijn meterstanden te vragen, en vorig jaar hebben zij dit niet gedaan maar gewoon op eigen houtje een schatting gemaakt.
Wie weet welke stappen ik eventueel kan nemen?
Wat dacht u van betalen? Anders staan ze vroeg of laat met een deurwaarder en politie aan de deur om u af te sluiten.
U krijgt altijd van eneco een mail dat u u meterstanden moet doorgeven. Dit wordt elk jaar gedaan. Pas wanneer u daar niet op reageerd en ook niet op de herrineringsmail wordt het verbruik geschat. Blijkbaar heeft u dus vorig jaar niet gereageerd en is het verbruik te laag ingeschat.
Nu weer een jaar later heeft u wel meterstanden door gegeven. Zij vergelijken dat met het laatste wat bekent is en vergelijken dat. Hieruit blijkt dat u meer heeft verbruikt dan betaald en dus moet u alsnog alles betalen wat verbruikt is. Of dit nu 2015/2016 of 2017 is maakt niet uit. U kunt uiteraard een foto maken van u meterstanden maar daarmee zal niets veranderen.
ik zou maar betalen als ik u was of een regeling treffen
Welke stappen? Die naar uw meterkast en de standen op de afrekening vergelijken met die op de meters. Kloppen die? Meters zullen natuurlijk beetje hoger zijn. Dan betalen.
En hebt u verleden jaar dan wel een stand doorgegeven?
U heeft dus vorig jaar te weinig betaald, wat nu gecompenseerd moet worden. Niets aan te doen als de nu berekende standen correct zijn.
U kunt eventueel wel om een betalingsregeling vragen.
Ik zou maar betalen om hogere kosten te voorkomen.
Kennelijk heeft u vorig jaar te weinig betaald en moet u dat nu alsnog betalen.
Vraag eventueel om een betalingsregeling.
@bnice, maar u kunt toch ook direct via mijn Eneco uw verbruikt controleren, zelfs tot enige jaren terug: er staat een grafiek. U heeft kennelijk vorig jaar verzuimd de stand door te geven, wat uiteraard gewoon verrekend moet worden. En dat laatste zou ik als de wiederweerga doe wil je niet in een spiraal van extra kosten komen. Probeer dat beslist voor te zijn: dus betaal zo snel mogelijk of, als dat niet kan, vraag een betaalregeling aan, doen ze altijd.
Bedankt voor de reacties! Ik heb wel mijn meterstanden doorgeven! Er is iets mis gegaan met het digitaal doorgeven van mijn meterstanden,waardoor er een onjuiste stand is doorgegeven.
Eneco zag toen dat dit niet klopte en heeft toen een schatting gemaakt zonder mij hierover te berichten of te vragen naar een foto of iets dergelijks.
Betalen zal sowieso moeten maar voordat ik dat doe wil ik toch weten of dit wel gewoon zomaar kan.
Ja.
En om met mij voorgangers te spreken nota betalen want een deurwaarder kost meer.
Maar als u wel de standen hebt doorgegeven, en die zijn niet goed binnengekomen daar, moet u dat toch opgevallen zijn bij de afrekening van verleden jaar? En als de Eneco geschatte standen hanteert, staat er een sterretje bij. Had u tijdig kunnen zien dat er iets niet in orde was.
Ja dat kan zo maar.Als het verbruik klopt, zou maar gauw betalen. Achteraf klagen dat de rekening 2015-2016 niet klopte heeft weinig zin.
En daarom schrijf ik - al vanaf 2004 - iedere 4 weken mijn energieverbruik op. 's-Winters zelfs om de 14 dg. ( en dan even het gemidelde over die periode uitrekenen en jaar-op-jaar ). Ik heb nog nooit zelfs maar de geringste afwijking in de energiefactuur geconstateerd.
geen, als u zoveel hebt afgenomen zult u zoveel moeten betalen. U had zelf kunnen doorgeven dat de schatting van Eneco niet
klopt met uw werkelijk verbruik. DAt heeft u nagelaten
Het is natuurlijk mogelijk dat u verleden jaar Dag en nacht tarief verwisseld heeft en daarom kloppen de getallen nu niet meer.
Daarom willen ze nu over al electronisch meters instaleren die ze op afstand kunnen uitlezen, Kijk uit hier worden ook veel fouten gemaakt bij het aansluiten zoals bij mij ging men er voor het gemak van uit dat ik zonnenpanelen had wat ik 3 keer gezegd dat het niet zo was. Toch op die manier aangesloten.
Konden ze 1 maand later weer terug komen iemand anders toen dit is helemaal verkeerd aangesloten ik zet er een nieuwe meter op ik hoop dat het nu wel goed gaat hou het in de gaten.
"Vertrouwen is goed, controle is beter" zei Vladimir Ulyanov Lenin al aan het begin van de vorige eeuw.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet.
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben
Gechte,
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afijn een week
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer