ga
door gansje Dec 27, 2007 om 22:01
Huishouden & energie

Dag en nacht Tarief Stroom

Hallo .

Ik woon sinds 3 maanden in een appartement waar alleen stroom gebruikt wordt.

Dus verwarming,koken etc.

Wanneer is het rendabel om een dubbele meter te laten plaatsen,i.v.m goedkoper tarief en gebruik van dag en nacht tarief.

gansje

9002 26 Rapporteer

ga
door gansje - Dec 27, 2007 om 22:19
38 Antwoorden / 33 Vragen

Hallo 4711.

Dank voor je snelle reactie,maar wat ik bedoel hoeveel% verschil moet er tussen verbruik overdag zitten ten opzichte van het nachtgebruik.Dus als ik overdag 80 kwhu in de week gebruik en in het nacht/weekend tarief totaal ook 80 kwhu,is het dan ook rendabel??

gansje

door 4711 - Dec 27, 2007 om 22:25
885 Antwoorden / 2 Vragen

1 Je moet voldoende gebruiken voor de extra kosten van deze meter....

2 Als je in Weekend en nacht tarief je vaatwasser en wasmachine laat draaien is het meer rendabel, want van Ma tot VR kook je meestal voor 23.00 uur want dat is 5x per week dure stroom!

3 Hoewel je lage/nacht tarief lager is, meestal is het dagtarief duurder dus als het lage tarief meer verbruikt als dag is het pas echt voordeliger!

4 Electrisch verwarmen is erg duur....  zijn er geen andere kachels?  Of woon je in België want daar is dat meer gebruikt en zijn andere tarieven en regels.

Dus als je veel gebruikt in lage tijden en weinig in dure is het soms rendabel, maar eerst eens kijken wat je werkelijk gebruikt en zit er een timer op Wasmachine en vaatwasser, anders moet je opblijven voor inschakelen want op tijdklok starten sommige apparaten niet!

poltol
door poltol - Dec 27, 2007 om 23:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Gansje,

Woon je alleen? Dan wordt het nooit rendabel. Dubbel tarief is alleen aantrekkelijk als je veel [grote] wassen draait en droogt. Als het warme water van een boiler komt dan kan het voordeel opleveren maar dan moet die wel groter zijn dan 80 liter. Voor de verwarming werkt het ook niet want in de nacht staat de verwarming lager. Als je precies voorgerekend wilt hebben moet u eens contact opnemen met uw energieleverancier of hun website bezoeken. Soms staan daar handige rekenmodules op. Kijk ook maar eens bij NUON en ESSENT.

Succes, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 28, 2007 om 00:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag gansje,

Schrijf eens minstens een week op wat je tussen 07:00 en 23:00 uur gebruikt en tussen 23:00 uur en 07:00 uur plus het week-end van vrijdag 23:00 uur en maandag 07:00 uur.

Middel een beetje tussen zomer en winter, omdat je 's zomers aanmerkelijk minder energie voor liocht en verwarming gebruikt dan 's winters.

Heb je (jullie) een afwasmachine, wasautomaat, wasdroger, el.boiler, kijk je (jullie) veel TV, staat je PC de hele dag aan (b.v. in het week-end), ben je of zijn jullie nachtmens en het week-end aan of afwezig?
Dat zijn allemaal variabelen welke belangrijk zijn om te bepalen of je
er goed aan doet een dubbeltariefmeter te nemen.
Als je al deze gegevens hebt, kun je bij je energieleverancier overleggen wat verstandig is.

Verder dien je te weten wat je inc. btw extra voor een dubbeltariefmeter moet betalen en hoe de tariefstelling is t.o.v. je enkeltarief.

Wij zijn met z'n tweeen, veel spaarlampen, laatmens, veel TV kijken, geen afwasmachine, geen wasdroger, geen el. boiler, laptop hele dag aan. We wassen altijd 's nachts en koken electrisch. Dit laatste maakt prijstechnisch weinig verschil met gas, als je het verstandig gebruikt.

We hebben zo'n 35 jaar een dubbeltariefmeter. De verbruiksverhouding is zo'n 6:5, laag : hoog.

Electrisch verwarmen is niet alleen slecht voor je portemonnee, maar ook voor ons milieu. Vooral als het appartement slecht geisoleerd is. Maar ja, wat moet je als het niet anders kan.
Bijverwarmen met gas-of oliekacheltje (Zibro o.i.d.) zonder afvoer is niet alleen gevaarlijk wegens het CO-gevaar, doch levert ook een bult vocht in het vertrek. Ik heb het van de muren en ramen zien lopen.

Hardware ERror MAN

mickie
door mickie - Dec 28, 2007 om 13:18
111 Antwoorden / 33 Vragen

Ik lees antwoorden die er van uit gaan dat nachttarief pas om 23.00 uur in gaat. Maar dat wisselt per regio, bij ons gaat het nachttarief al om 21.00 uur in. Het nachttarief geldt trouwens ook overdag op feestdagen, dus kerst, tweede paasdag e.d.

he
door hennasol - Dec 28, 2007 om 14:09
40 Antwoorden / 7 Vragen

Meestal komt het er op neer, dat je een paar euro(dus echt 4 of 5 euro,  per jaar goedkoper uit kunt zijn, maar dan moet je wel altijd opletten, dingen uitstellen tot een later tijdstip etc.   En of dat in verhouding staat?? Het is volgens mij bijna nooit interessant.

no
door nora - Dec 28, 2007 om 15:02
66 Antwoorden / 52 Vragen

Als het voor het goedkope tarief (dus nacht) de meterstand hoger is als het "gewone"tarief.

Wij zetten de wasmaschiene en de vaatwasser altijd om 11 uur 'savondas aan. En verder in de weekenden. Ook de feestdagen zoals kerst, nieuwjaar,pasen,pinksteren en koninginnnendag tellen voor het goedkope tarief mee. Wij hebben de dubbele meter al jaren en het scheelt voor ons echt!!

stacey
door stacey - Dec 28, 2007 om 15:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Dus verwarming,koken etc. --

Dit gebruik je al veelal in duurdere tarief tijd , dus lijkt mij niet rendabel, enkel voor de wasmachine dan misschien maar dat zal de moeite niet echt lonen voor dat wasje.

bo
door boosje - Dec 28, 2007 om 16:26
80 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben ook in zo'n huis gewoond, alles elektrisch en stadsver(w)arming, dat laatste heb ik niet voor niets zo geschreven, want het is een pakkie belazer.

De dubbele meter had ik in het begin, maar die heb ik er later uitgegooid omdat ik helemaal spastisch werd van het constant op de klok moeten kijken of de wasmachine al aan kon om 21.00 uur. Ik werd knettergek van het steeds maar in het weekend staan wassen, drogen en strijken, want strijken doe je ook niet doorderweeks in de dure uren. En omdat je toch elke dag moet koken (tenzij je de frietboer afwisselt met de Chinees) sta je toch in de dure uren heel veel stroom te gebruiken, zelfs de Fransen koken voor 21.00 uur, en die eten ècht laat!

Het weinige voordeel dat ik van die dubbele meter had woog niet op tegen deze verkrampte manier van leven, dus: eruuuuuuuuuuuit! We zitten nu op een klein flatje met gas om te koken, dus het zou hier voordeliger kunnen zijn. Maar ik heb nog steeds geen trek in wassen en strijken in het weekend, werken is voor doordeweeks, en daar valt ook het huishouden onder. Hoe dit voor een ander is kan ik niet zeggen, maar voor ons golden andere afwegingen dan alleen financiële.

pi
door piena - Dec 28, 2007 om 17:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig heb ik daarover enkele dagen geleden voor mijzelf mijn energieleverancier gebeld. Het antwoord luidde: Om in aanmerking te komen voor dubbel tarief moet u tenminste 60% stroom afnemen in de tijd van het voordeeltarief. Voor u misschien een optie; voor mij helaas niet.

Succes ermee.

Piena

ce
door ceddy - Dec 28, 2007 om 17:53
12 Antwoorden / 4 Vragen

wij hebben ook 2 meters.en we wonen met zijn 2.maar heb wel een pc -een afwasmachine-een wasmachine een droger-en ook een vriezer.en bij ons is ook nachtstroom van 21uur tot 7 uur s,ochtends.en ook op feestdagen.zoals bv kerstdagen pasen dan is het ook overdag .en wij hebben vorig jaar 400 euro terug gekregen van essent.en nu hebben we ook een allesbrander gekocht.dus ben benieuwd naar het volgend overzicht van essent.en het loont zich ook als jullie bv werken overdag dan heb je meer aan nachtstroom

am
door ampie - Dec 28, 2007 om 18:31
27 Antwoorden / 1 Vragen

Lees dit eens:

http://www.nieuws.nl/17237

http://www.consumentenbond.nl/test/woning_huishouden/Energie/energieleverancier/dubbele_enkele_meter/

he
door henri1942 - Dec 28, 2007 om 19:06
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo gansje,

Wat een geoh over dag en nachtstroom. De meeste antwoorden vergeten dat als je uitsluitende electre in huis ter beschikking hebt is het zinvol om na te gaan of een dubbeltarief meter dus dag en nachtstroom zinvol is.

Voorwaarde is wel dat je een aantal apparaten moet bezitten die 's-nachts kunnen draaien zoals wasmachine. afwasmachine. broodmachine e.d.

Ook is het belangrijk of  je met één, twee of meerdere personen bent.

Noteer eens een aantal maanden aan het einde en begin van de maand de meterstanden. Reken dit om naar een jaarverbruik.Bij een verbuik van meer dan 2500 kWh per jaar is het zinvol om over te stappen naar dag en nachtsstroom. Kijk ook nog even op de site van je Energieleverancier daar staat dit ook nog vermeldt.

Voorbeeld ik ben een twee persoonshuishouden met stadsverwarming, in bezit twee koelkasten, diepvriezer, wasmachine, vaatwasmachine inbouw over en drie magnetrons. Ons jaar verbuik is 1607 kWh dagstroom  en 2116 nachtstroom. Tarief voor Dagstroom  0,1030 en bij groen stroom 0,0823 Euro. Nachtstroom 0,0530 en bij groene stroom 0,0510. Alles exl. BTW. en transportkosten.

Wij wassen altijd 's-nachts evenals afwassen, Strijken doen wij bij voorkeur in het weekend.

Als je inderdaad overstaapt op nachttstroom dan moet je hier wel gebruik van maken.

Hopelijk kun je hier verder mee en beslissen wat te doen.

Mocht je nog een vraag hebben stel hem dan en ik zal reageren.

Met vriendelijke groet,

Henk W. Blankenstein

ij
door ijsvogeltje_1 - Dec 28, 2007 om 19:30
13 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is erg afhankelijk van de leverancier, omdat er verschillende tarieven gehanteerd worden. Ikzelf heb een dubbelmeter en neem stroom af bij elektran. Het nachttarief is ongeveer de helft van het dagtarief, dus wordt het al gauw aantrekkelijk. Tevens goedkope leverancier, 6 cent voor dag en 3 cent voor nachtstroom, wat overigens ook voor het weekend en feestdagen geldt, dus na vrijdag 23.00 uur tot maandag 7.00 uur is er nachttarief! Bij b.v. Oxxio zijn de verschillen tussen dag en nachtsstroom veel minder, is bijna even duur, dus dan loont het dan niet om een dubbelmeter te nemen. Dus het levert misschien meer voordeel op een tevens een andere stroomleverancier te zoeken.

do
door douwie - Dec 28, 2007 om 19:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hier bestaat een reken formule voor. Neem het gebruik op tussen vrijdag 23.00 en maandag 07.00. Vermenigvuldig dit gebruik met 50. Wanneer de uitkomst hoger is als 700, is het rendabel om een dubbele meter te plaatsen.

mu
door music - Dec 28, 2007 om 21:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

let ook op de kosten van de meter opnemer en de administratiekosten. deze worden bij een dubbele meter ook dubbel berekent.

door 4711 - Dec 28, 2007 om 21:32
885 Antwoorden / 2 Vragen

aanvulling;

De kosten van dubbele meter zijn als je van de netwerkbeheerder afneemt goedkoper dan als je elders stroom inkoopt.. en de overstap gaat dan ook vlotter... dus bij netwerk een leverancier dezelfde is makkelijker en later een alternative zoeken, omdat de netwerkbeheerde liever meters plaatste voor eigen dan vreemde klanten.

De tarieven verschillen zowel voor de stroom, als voor de netwerkbeheerders, dus per aanbieder steeds andere tarieven, hoe groter het verschil tussen goedkope en dure stroom des te groter het voordeel, maar let op, meestal is dagstroom duurder dan normaal en nachttarief goedkoper, dus als je 1/3 duur en 2/3 goedkope afneemt en dus tenminste 1000 om 2000 kwh is het meestal pas echt leuk om over te stappen en verdien je de extra kosten voor meter ook terug!

ga
door gansje - Dec 29, 2007 om 11:31
38 Antwoorden / 33 Vragen

Hallo allemaal,

bedankt voor de diverse antwoorden op mijn vraag.

Ik denk dat ik toch maar een dubbele meter neem ,omdat de schatting toch is dat ik rond de 5000 kwhu p/jaar ga gebruiken,want ons hele appartement is ook voorzien van vloerverwarming .En wij ook gebruik maken van aardwarmte dus veel gebruik maak van diverse pompen ,die ook in de nacht doordraaien.

Groetjes en een fijne jaarwisseling voor iedereen.

gansje

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 29, 2007 om 14:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

hoi gansje,

Nu je meer info gegeven hebt wordt het een stuk helderder.

Ik denk dat je goed aan je beslissing doet, want ik neem aan dat je alle suggesties in overweging hebt genomen.

Succes met de uitgave van het uitgespaarde geld ;-))

Plezierige jaarwisseling en gezond 2008.

Harware ERror MAN.

stingray46
door stingray46 - Jan 7, 2008 om 12:47
30 Antwoorden / 1 Vragen

nou ik heb nu 2 jaar een dag en nacht meter en moet zeggen dat het wel degelijk ontzettend scheeld.
ik gebruik overdag per maand rond de 190 KWH en snachts rond de 360 KWH.
maar we hebben wel een grote vijver en we wassen en drogen snachts en de afwasmaschine ook snachts.
dat zijn dus de grootste vreters in huis
je moet wel heel bewust omgaat met je energievreters zoals afwassen en wassen en drogen.
wij koken ook electrisch maar dat is altijd overdag .
de vijver gebruikt bij elkaar 125 watt die 365 dagen 24 uur per dag aanstaan dus ook snachts en in het weekend.
dus als je een dubbele meter wilt zul je daar heel bewust mee om moeten gaan en dingen die veeeeeeeeeeel gebruiken ook echts snachts te doen.
MvG stingray

stingray46
door stingray46 - Jan 7, 2008 om 13:08
30 Antwoorden / 1 Vragen

nou ik heb nu 2 jaar een dag en nacht meter en moet zeggen dat het wel degelijk ontzettend scheeld.
ik gebruik overdag per maand rond de 190 KWH en snachts rond de 360 KWH.
maar we hebben wel een grote vijver en we wassen en drogen snachts en de afwasmaschine ook snachts.
dat zijn dus de grootste vreters in huis
je moet wel heel bewust omgaat met je energievreters zoals afwassen en wassen en drogen.
wij koken ook electrisch maar dat is altijd overdag .
de vijver gebruikt bij elkaar 125 watt die 365 dagen 24 uur per dag aanstaan dus ook snachts en in het weekend.
dus als je een dubbele meter wilt zul je daar heel bewust mee om moeten gaan en dingen die veeeeeeeeeeel gebruiken ook echts snachts te doen.
MvG stingray

stingray46
door stingray46 - Jan 7, 2008 om 13:09
30 Antwoorden / 1 Vragen

nou ik heb nu 2 jaar een dag en nacht meter en moet zeggen dat het wel degelijk ontzettend scheeld.
ik gebruik overdag per maand rond de 190 KWH en snachts rond de 360 KWH.
maar we hebben wel een grote vijver en we wassen en drogen snachts en de afwasmaschine ook snachts.
dat zijn dus de grootste vreters in huis
je moet wel heel bewust omgaat met je energievreters zoals afwassen en wassen en drogen.
wij koken ook electrisch maar dat is altijd overdag .
de vijver gebruikt bij elkaar 125 watt die 365 dagen 24 uur per dag aanstaan dus ook snachts en in het weekend.
dus
als je een dubbele meter wilt zul je daar heel bewust mee om moeten
gaan en dingen die veeeeeeeeeeel gebruiken ook echts snachts te doen.
MvG stingray

stingray46
door stingray46 - Jan 7, 2008 om 13:10
30 Antwoorden / 1 Vragen

sorry voor dit ongemak foutje
mvg stingray

ra
door raster - Jan 9, 2008 om 19:31
50 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi Gansje, een dubbele meter is alleen voordeliger als je tijdens het goedkope tarief meer electriciteit gebruikten, met meer bedoel ik minimaal 60/50. Dus even enkele weken beide meterstanden opnemen. Je moet natuurlijk wel weten welke meter dag en welke nachttarief is.

jo
door johnvoorts - Feb 12, 2011 om 15:34
7 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij je dus een nachtwezen bent en dus heel veel energie verbruikt in de nacht of 's avonds kan een dubbele meter wel zeker schelen. Dit aangezien je dan veel minder betaald dan overdag, maar je moet er dan idd wel bewust op letten. Voor meer informatie over enkel en dubbeltarief lees dit: Energiemeter enkeltarief of dubbeltarief?

mhofman
door mhofman - Feb 12, 2011 om 16:01
530 Antwoorden / 93 Vragen

Denk dat gansje inmiddels wel weet wat ze moet doen vraag is van 2007 maar je weet maar nooit misschien heeft ze er nog wat aan en misschien andere mensen ook.