pg
door pgakem Jan 12, 2019 om 15:06
Huishouden & energie

Dwaling aan de telefoon - Energiecontract ineens zakelijk zonder toestemming

Hallo Allemaal,

Ik ben zojuist om 14:15 gebeld door iemand die zich voordeed dat hij namens Essent... belde voor Energieverlaging en ik een nieuw contract kon afsluiten. Ik al beetje met een vraagteken boven mijn hoofd en erbij verteld dat ik net over ben gegaan naar Essent (2 weken terug).

Nu vertelde deze meneer dat ik een contract heb afgesloten waar verhoging niet mogelijk was en verlaging wel. Dus oke.. ik hoor meer aan.

Nu vertelde deze meneer dat de hoofdaanbieder hiervan Eneco is... en ik daar het contract mee af moest gaan sluiten, ik hoefde mij absoluut geen zorgen te maken. Dus ik krijg een nieuw contract doorgestuurd via de sms (een link) en open de pagina. Ik moest even akkoord gaan en kon ik genieten van de lage tarieven.

Maar, nu komt het. Ik heb dus geklikt op akkoord, dat ik akkoord ga met de nieuwe tarieven, maar de man begon "ik ga nu een bandje starten".

Tijdens het bandje vertelde de meneer dat hij het contract op mijn bedrijfsnaam ging afsluiten, dat absoluut niet mijn bedoeling is. Ik heb tijdens het opnemen van het bandje nadrukkelijk gezegd van dat ik dit dus absoluut niet wil, ik wil 0,0 iets zakelijks hierin doen. Ik wil dit gewoonweg prive houden. Hun vertelde mij dat er niets veranderde voor mij, maar ik dus volgehouden om het niet te willen. Toen kwam z'n manager erbij in het gesprek, het zelfde verhaal. Tijdens het gepsprek kwam ik er dus achter dat het zeer aggresieve verkoopmethode is. Ik heb het telefonisch contact verbroken en het bandje niet meer ingesproken, ik kwam er niet met ze over uit.

Nu krijg ik een cotract van de Eneco toegestuurd met mijn bedrijfsnaam erop?!
Ik heb hier helemaal geen akkoord voor gegeven, behalve dat ik met de nieuwe tarieven akkoord ging, en telefonisch dus niet het bandje ingesproken dat ik akkoord ging met alles wat ze opnoemde. Hebben jullie tips of weten jullie wat ik hiermee kan doen?

Extra info
Het gaat om het bedrijf onsaanbod.direct / energievergelijken-zakelijk. Waar ik achteraf de mail met 'het contract' heb ontvangen. Ik heb meteen op de mail gereageerd zonet dat ik deze per direct wil ontbindgen ivm. dwaling en mijn herroepingsrecht.
Echter het herroepingsrecht is alleen voor particulier, maar ik wilde ook niets zakelijks aan gaan. Dus vandaar dat ik met mijn handen in het haar zit.

4050 8 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2019 om 15:10
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U bent er tegen alle waarschuwingen ingetrapt. Uw contract zal volgens onderlinge afspraken worden omgezet.
Maar hier is wel sprake van colportage en mogelijk bedenktijd. Kan dat nu niet nagaan. Doe een melding aan consuwijzer

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zakelijk heb je geen bedenktijd.

pg
door pgakem Jan 12, 2019 om 15:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb hieronder nog een bericht wat ik bij Eneco zelf vond.
Inderdaad, tegen alle waarschuwingen in, en op mijn vragen werd gewoon netjes antwoord gegeven dat diegene van Essent was en de hoofdbeheerder Eneco. Maar bleek dus niet zo te zijn toen de feiten benoemd werden.
Het doet alleen buikpijn dat het ineens zakelijk is, dat had ik sowiezo nooit gewild en daarom het telefonisch gesprek / bandje niet ingesproken.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt op akkoord geklikt en dat is voor een zakelijk contract voldoende.

Dus maar hopen dat Eneco er vanaf wil zien.

Volgende keer, niet in de val van korting, lagere tarieven, even ergens op klikken en ga maar doorstappen.

GEEN BELANGSTELLING, GOEDENDAG. GESPREK BEËINDIGEN.

Hebt u geen trammelant. Eneco is niet van Essent. Zijn twee maatschappijen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2019 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom toch altijd ingaan op colportage aan de telefoon? U zult nu een hoop moeite hebben om van dat contract af te komen. U was net overgestapt, dat hebt u toch bewust gedaan? En dan zou u ineens lagere tarieven kunnen krijgen? Gelooft u nog in sprookjes ook? Dan zegt u geen belangstelling, goedemiddag en beëindigt het gesprek.

Neem direct per mail contact op met Eneco, leg daar de zaak uit en verzoek ze het contract te annuleren.

Neem ook contact op met Essent, deel daar mee dat u niet wenst te vertrekken.

Het lijkt wel of al die ingeschreven personen bij de KvK van een andere planeet komen, zoals ze overal simpel instinken.

pg
door pgakem Jan 12, 2019 om 15:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, maar ik was dus al argwaanend... Mensen hier om mij heen hebben ook duidelijk gehoord dat ik gevraagd heb of het wel betrekking had tot mijn Essent contract. In mijn contract met Essent staat ook dat als de tarieven lager worden dit gecommuniceerd wordt.
Het blijft inderdaad, achteraf, nog steeds dom natuurlijk. Maar daarom toen de feiten benoemd werden heb ik het bandje met akkoord enzovoor niet ingesproken. Dus dat ik tekenbevoegd ben etc, en namens bedrijf 'x' maghandelen hebben ze niet.

Eneco schrijft zelf wel voor dat als je bij een ander via telefoon zakelijk contract heb afgesloten je nog steeds kan afzien. Hoe kijkt u hiernaar? Dan zou het bij Eneco zelf ook moeten lukken lijkt mij, en u?
https://www.eneco.nl/zakelijk/service-contact/contract/ongewenst-overgestapt/

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 12, 2019 om 16:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo PGakem ,

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiebedrijven-vergelijken-en-overstap/procedure-overstappen/energiebedrijf-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wilde

Kan ik het opgenomen gesprek opvragen of beluisteren?

Ja, u kunt de voicelog opvragen of beluisteren. Weigert de ondernemer u de voicelog te geven of de opname te laten beluisteren? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens voor meer informatie over de privacyregels en de mogelijkheden die u hebt richting de ondernemer.

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/telemarketing/mag-ondernemer-telefoongesprek-opnemen-mag-ik-opname-beluisteren

pg
door pgakem Jan 12, 2019 om 18:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankje, dit bericht hielp mij enorm. Het vragen naar de voicelog zorgde mede voor het gewenste resultaat. Ze gingen er alleen niet op in.

Echter weet ik nog steeds niet hoe dit zakelijk zit. als ik het internet bekijk dan geld zakelijk ook dat de opname die volledig is ingesproken en akkoord bevonden is rechtsgeldig is, zelfs als 90% van de log met akkoord is en de laatste 10% niet dat het nog steeds geen overeenkomst is.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doir te klikken was u al akkoord.

marita5
door marita5 Jan 12, 2019 om 19:03
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@PGakem , graag gedaan .

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2019 om 16:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: hoe dan ook heeft u nergens ja op gezegd als ik uw verhaal nog een keer goed doorneem (vanaf mijn laptop i.p.v. telefoon) en dat betekent dat men nietrs kan bewijzen. U heeft het gesprek afgebroken. Maar als al bekend, het is een helaas bekende en al langer zeer gewraakre methode die opmerkelijk genoeg nog steeds blijkt te kunnen. Vandaar ook mijn advies melden aan : www.consuwijzer.nl

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft de sms bevestigd.

pg
door pgakem - Jan 12, 2019 om 17:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Ik kon niemand benaderen, zowel Essent als Eneco hebben een klantenservice op werkdagen. Ook het bedrijf zelf telefonisch niet die mij gebeld hebben.

Dan krijg je toch buikpijn.

Ik heb het bedrijf een e-mail gestuurd met beschreven zoals het is gegaan en vermeld dat er helemaal niets over zakelijk gesproken is totdat ik het smsje bevestigde. Pas na het smsje begon het over zakelijk contract, waar ik uiteindelijk zelf de boot heb afgehouden en de verbinding heb verbroken.

Ik heb gevraagd naar een opname van het gesprek, zoals het advies hierboven en op andere sites ook was.

Zojuist heb ik het volgende bericht ontvangen:

U heeft onlangs een energiecontract afgesloten via onze Energievergelijker.
Helaas heeft u te kennen gegeven hier geen gebruik van te willen maken en deze overeenkomst te willen ontbinden.
BIJ DEZE BEVESTIGEN WIJ DE ANNULERING VAN UW OVEREENKOMST.
U hoeft verder geen actie meer te ondernemen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Customer Care

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat mailtje uitermate zorgvuldig bewaren.

Neem voor de zekerheid maandag nog contact op met Essent om het te controleren. Ook met Eneco.

Zulke telefoontjes zijn simpel colportage. Afkappen die hap.

pg
door pgakem Jan 12, 2019 om 18:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel.

Voortaan ga ik zo'n gesprekken ook gewoon opnemen, ookal doen ze zich voor als iemand anders. Als ze gezegd hadden dat ze van een ander bedrijf waren had ik het absoluut niet gedaan, heb geen behoefte om voor een paar tientjes per jaar ineens weer over te stappen.

Nu blijf ik het nog steeds wel erg vinden dat iemand gewoon kei hard antwoord geeft dat hij van Essent is als je ernaar vraagt en dat het gaat om het huidige contract waar ook daadwerkelijk in staat dat bij nieuwere tarieven die lager zijn je contact vanuit hun kant krijgt. Dit vind ik best kwalijk. Dit hebben we met meerdere personen gehoord namelijk. Ik heb ook gezegd dat ik dacht dat die man de zoveelste verkoper was via de telefoon en ik daar echt geen zin in had, hij moest er gewoon om lachen maar ging daar ook niet op in.

Nu heb ik wel de balen dat ik het ook niet opgenomen heb, we hebben met 4 personen het wel gehoord maar ik denk niet dat er bedrijven blij mee zijn als zomaar hun naam gebruikt wordt.

Op internet circuleerd ook het eea al rond over het bedrijf.

Voorbeeld 1: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/onsaanbod.direct/klachten/misleidende-telefoonterreur-energie/details?complaintId=fd609121-135b-4cd8-823a-c163a81ec24e

Voorbeeld 2: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/onsaanbod.direct/details?companyId=8b53da05-d52f-4d2b-bf4c-8b73282261bd

Voorbeeld 3: https://radar.avrotros.nl/forum/overig-juridisch-financieel-f93/opgelicht-energiecontract-door-djoen-onsaanbod-dir-t189403.html

Allen het zelfde bedrijf.  Het lijkt mij niet dat ze zomaar door kunnen gaan ondanks de velen klachten op internet.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De enige die dat gedoe kan stoppen bent u als klant.

Verkooppraatjes van wie dat ook moet u niet gaan zitten aanhoren, ook opnemen is verspilde moeite. Gesprek beeindigen en klaar.

Als Essent contact met u wil, sturen ze wel een mail. En geen een energieleverancier rekent na 14 dagen lagere tarieven. Zelfs niet tijdens de looptijd van het contract.

marita5
door marita5 - Jan 12, 2019 om 18:59
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@PGakem ,

Fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

In het vervolg nergens meer op ingaan , nee zeggen en ophangen .
Ben maar blij dat ze het geanulleerd hebben , bij een zakelijk energie contract komt u er niet zo gemakkelijk vanaf .
De opzegvergoeding energie zakelijk kan u veel geld kosten / of u zit er voor jaren aan vast .

Lees ook hier ,

https://www.minder.nl/faq/afzien-van-overstap-zakelijke-energie

ne
door neodutchio - Jan 12, 2019 om 22:01
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Toevallig ben ik donderdag ook gebeld door deze partij. Echter doordat ze specifiek vroegen naar mijn vrouw en daar haar meisjesnaam bij noemde wist ik al genoeg, het ging om een zakelijk contract.

Maar uw denkvermogen ging uit bij het magische woord 'verlaging'. Hoe weet een verkoper wat u nu verbruikt en wat uw verbruikskosten nu zijn? Dus waarom blijft u doorluisteren als er iets gezegd wordt wat niet eens zeker is?
Of het nu prive of zakelijk is, waarom meteen ergens op akkoord klikken? Bent u zo goedgelovig dat u alles doet dat een ander zegt?

Wellicht kom ik hard over naar u toe, maar dit soort praktijken gebeurd dagelijks. En elke keer daarna wordt er weer een nieuw topic over geopend en elke keer zitten de mensen weer in de stress van wat ze zichzelf aandoen. Aan de ene kant wil iedereen vrij gelaten worden in hun doen en laten, en aan de andere kant moet de wetgever argeloze goed gelovende mensen gaan beschermen.

Het zal in uw geval ook lastig worden iets voor elkaar te krijgen. U hebt zakelijk akkoord gegeven en volgens de weg geldt daar geen bedenktijd voor. Immers wordt van een ondernemer geacht na te denken voor een contract aan te gaan. Maar nooit geschoten is altijd mis en neem op de eerstvolgende werkdag contact met ze op.