na
door naj Feb 7, 2015 om 15:41
Huishouden & energie

Eindafrekening Essent

Recentelijk heb ik de eindafrekening (= jaarnota) van Essent ontvangen. Wat mij is opgevallen in die afrekening is het volgende.

Voor Service- en administratiekosten van Essent Retail Energie B.V. wordt op jaarbasis € 36,65 (13(!) x € 2,82) in rekening gebracht. Als korting op die service- en administratiekosten (ook van Essent Retail Energie B.V.(!)) ontvang ik een bedrag van € 31,45 (13(!) x € 2,42). Er is dus voor mij een nadelig verschil van € 5,20.
In het door mij voor een jaar terug afgesloten contract staat dat 'de kosten voor verwerking betalingsverkeer 2,42 euro inclusief btw per factuur zijn'. Betaal je via automatische incasso - en dat deed ik - dan 'krijg je 2,42 euro korting inclusief btw per factuur op je jaarafrekening'. 'De kosten voor het betalingsverkeer en de korting heffen elkaar dan op'. Deze teksten staan dus in het contract.

Hoewel het voor mij om een klein bedrag gaat heb ik hierover toch telefonisch contact gezocht met Essent. Na een lang gesprek met een overigens vriendelijke mevrouw kreeg ik om mij niet duidelijke redenen toch nul op het rekest.

Op de site van Essent wordt ik over deze kwestie niets wijzer.
Wel vermeldt Essent dat ze ruim 2 miljoen klanten hebben. Door zo te handelen verdient Essent dus ongemerkt 10 miljoen (!) euro. Kassa!

Mijn vraag nu is, zijn er onder jullie ook Essent klanten die met dit fenomeen te maken hebben gehad en wat zij er aan gedaan hebben.

1860 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 7, 2015 om 16:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo naj,

Als het klopt wat je schrijft - en daar ga ik van uit - dan is dat een verkapte vorm van tóch administratiekosten in rekening brengen, hetgeen niet strookt met de tekst in het contract.
Leg dit eens schriftelijk voor aan Essent. Zo'n juf aan de telefoon van de klantenservice gaat hier toch niet over.
Krijg je geen heldere tekst en uitleg plaats je klacht - want zo zie ik het toch - dan op klachtenkompas.nl.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat kont omdat u bij Essent per saldo € 0,40 moet betalen voor het verwerken van uw betaling door middel van automatische incasso.

Staat ook op hun site.

Tik op Google in : Essent kosten incasso. Kan even geen link maken.

na
door naj - Feb 7, 2015 om 17:02
93 Antwoorden / 43 Vragen

@tijger1,
In mijn bij Essent begin 2014 afgesloten contract staat duidelijk dat ik niets hoef bij te betalen: 'de kosten voor het betalingsverkeer en de korting heffen elkaar op'. Ik vind: contract is contract.
Wat op hun site staat geeft - mij althans - geen uitsluitsel.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat op hun site staat, verzin ik natuurlijk niet.

Er is hier verleden jaar al ern vraag over geweest.

Klik hier lees het derde antwoord eens.

na
door naj - Feb 7, 2015 om 17:35
93 Antwoorden / 43 Vragen

@tijger1,
Bedankt voor de link. Mijn probleem blijft.
Ik moet een foutje corrigeren: mijn contract is niet begin 2014 maar medio december 2013 ingegaan.
@edrick3,
Ik ga de kwestie schriftelijk voorleggen aan Essent.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 7, 2015 om 17:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Kortingen zijn nep de gebruiker wordt hiermee lekker mee gemaakt. Aan de andere kant wordt men toch weer terug gepakt. Dit is een goed voorbeeld hiervan.

edrick3
door edrick3 - Feb 7, 2015 om 17:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@naj,

De door tijger1 - denk ik - bedoelde link: klik hier.

Maar ook daar staat het m.i. zeer onduidelijk:
Je ontvangt € 2,42 korting per factuur, oftewel er blijft een bedrag van € 0,40 over als administratiekosten voor de factuur.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ edrick3

Inderdaad deze site bedoelde ik. Linken wilde even niet, dus dank daarvoor.

Maar ik kan de omschrijving niet onduidelijk vinden. Men betaslt € 2,89 om te mogen betalen, maar als men dat met een automatische incasso doet, wat Essent overigens ook geld kost, krijgt met € 2,42 korting.

Essent is misschien wel 2 of 3 cent kwijt voor het indienen van die incasso bij de bank en dan nog een paar cent om de betaling in hun systemen te verwerken.

na
door naj - Feb 7, 2015 om 18:53
93 Antwoorden / 43 Vragen

@edrick en tiger3,
Ik heb nooit ofte nimmer een PAPIEREN FACTUUR van Essent ontvangen!
Jammer dat er nog geen Essent klanten hebben gereageerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar gaat het ook om. Als u geen papier of zo ontvangt, maar per automatische incasso betaalt, kost u dat € 0,40 per maand.

De link niet aangeklikt van de vraag van verleden kaar?

ltmvz
door ltmvz - Feb 8, 2015 om 20:06
949 Antwoorden / 18 Vragen

Bespaar u de moeite: Essent zal niets toegeven.

€0,40 per maand + €0,40 voor de jaarrekening.

Onder andere om deze reden heb ik Essent definitief verlaten en ik mis ze niet..

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De jaarafrekening van de Ts zal 13 termijnen beslaan, want in de jaafrekening zit de eerste nieuwe termijn al verwerkt.

ltmvz
door ltmvz - Feb 8, 2015 om 20:43
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 8 feb 2015, 20:36]De jaarafrekening van de Ts zal 13 termijnen beslaan, want in de jaafrekening zit de eerste nieuwe termijn al verwerkt.
Neen, tijger1, de 13e keer €0,40 is voor de jaarrekening zelf. Ik heb mij uitvoerig met deze kwestie bezig gehouden.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 21:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ja, die ene 40 cent zal ook niet veel uitmaken.

Bij Eneco wordt er 12 keer geincasseerd en zoals ik zei , in de afrekening zit meteen de eerste nieuwe termijn.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 8, 2015 om 21:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon andere kiezen, niet de prijs voor administratie of stroom of gas maar het totaal bedrag is voor mijn bepalend.....

Dus zoek even een die goedkoper is en dat zal vermoedelijk geen Essent zijn!

na
door naj - Feb 9, 2015 om 09:02
93 Antwoorden / 43 Vragen

@tijger1,
Omdat ik ieder jaar van leverancier wissel, inmiddels zit ik bij NLE, is die 13e termijn in mijn geval dus onzin. Heb het ook nog nooit bij andere leveranciers gehad.
Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

sh
door shine - Feb 9, 2015 om 09:18
107 Antwoorden / 1 Vragen

In januari 2015 heb ik hierover een vraag aan Essent gesteld.
Vraag: " Zijn er en indien ja, hoeveel kosten verbonden aan betalen middels automatische incasso?"

Antwoord van Essent:
De kosten die wij in rekening brengen bij de betaling die loopt via automatische incasso, zijn 40 eurocent. Dat betekent dat als u uw betaling handmatig overmaakt de kosten per factuur op €2.82 liggen.

Het punt is dat op de Essent website hierover erg onduidelijk gecommuniceerd wordt. Met betrekking tot andere betaalvormen zijn ze duidelijk, maar bij de vorm automatische incasso communiceren ze behoorlijk wollig. Overigens geldt dit ook bij de betaalvorm van Ideal. Er wordt bij de andere betaalvormen duidelijk aangegeven wat je dan per betaling nog aan administratiekosten betaald. Maar bij automatische incasso (en Ideal) blijft dit volledig achterwege. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat als je voor deze betaalvormen kiest, je geen extra kosten meer hebt.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=51&t=147520. Niets is dus minder waar.

Overigens is het van de idiote dat Essent geen enkele betaalwijze meer heeft die kosteloos is voor de consument. Ik was altijd in de veronderstelling dat er tenminste 1 betaalvorm aanwezig moest zijn die kosteloos is.

Op het Radar forum is dit item ook eerder aan de orde geweest. Essent heeft toen als rede gegeven dat dit te maken heeft met de nieuwe betaalmanier SEPA.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=51&t=147520
De reden die Essent opgeeft is natuurlijk regelrechte kul.

na
door naj - Feb 9, 2015 om 09:23
93 Antwoorden / 43 Vragen

@shine,
ook u bedankt voor uw uitvoerige reactie.
Brengt Essent aardig wat op. Maar ja, ze sponsoren ook de sport en dat kost geld!

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2015 om 09:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@shine, @naj,

.....Overigens is het van de idiote dat Essent geen enkele betaalwijze meer heeft die kosteloos is voor de consument. Ik was altijd in de veronderstelling dat er tenminste 1 betaalvorm aanwezig moest zijn die kosteloos is......

Ik ook.
Zie deze vraag.

kr
door krieno - Feb 9, 2015 om 10:44
60 Antwoorden / 1 Vragen

Ben klant van Essent en heb ook in november de jaarafrekening gekregen en er staat op:
Service betalings verkeer essent retail
4. verwerkings betalings verkeer 2 x 2.0000
25,63 verwerkings ebtalings verkeer 11 x 2.33300

Daaronder Kortingen

-26.00 automatische incasso 13 x 2.000

Dus hier is het verschil 4 plus 25,63 is 29,63 min de korting van 26, 00 blijft over dus 3, 63 voor het betalings verkeer, dus uw 5,20 kan ik op mijn jaar rekening niet terug vinden.

na
door naj - Feb 9, 2015 om 14:02
93 Antwoorden / 43 Vragen

@edrick3,
wat toevallig. We zijn dus 'broeders in de - ongelijke - strijd' tegen het grootkapitaal.
Ook omdat ik geen klant meer ben bij Essent stop ik met verdere acties.

na
door naj - Feb 9, 2015 om 14:10
93 Antwoorden / 43 Vragen

@krieno,
de door u vermelde bedragen zijn exclusief btw. 3,63 euro plus btw is 4,40.
Mijn bedrag van 5,20 euro is inclusief btw!
Essent blijft dus aanklooien (vergeef me het woord) met die service (!)kosten.

na
door naj - Feb 9, 2015 om 14:57
93 Antwoorden / 43 Vragen

@krieno,
het verschil van 80 eurocent betreft het in rekening gebrachte aantal termijnen: bij u 11 en bij mij 13 (voor een jaarafrekening!), 2 x 40 eurocent.

fo
door forumessent - Feb 10, 2015 om 12:00
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Naj,

Hartelijk dank voor het plaatsen van uw vraag. Het is zo dat wij bij Essent verschillende betaalwijzes hebben, deze zijn ook terug te vinden op onze website.

Wanneer u het voorschotbedrag handmatig overmaakt betaalt u 2,82 euro per factuur. Wanneer u via automatische incasso betaalt, krijg u een korting van 2,42 euro per factuur. Per saldo betaalt u dus 40 cent voor een automatische incasso. Europa is op weg naar een gezamenlijke betaalmarkt waar we overal op dezelfde manier kunnen betalen: de Single Euro Payments Area (SEPA). Omdat de kosten voor het betalingsverkeer zijn gestegen, brengen wij 40 cent per factuur in rekening. Uit uw verhaal kan ik opmaken dat de jaarafrekening gebasseerd is op 13 maanden. Wij hebben dus 13 x 0,40 cent in rekening gebracht wat in totaal uitkomt op een bedrag van 5,20 euro.

Met vriendelijke groet,

Naomi
Essent Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@forumessent

Weer datzelfde onzin verhaal over Sepa. De kosten die jullie aan een bank betalen voor een automtische incasso bedragen natuurlijk geen 40 cent.

ltmvz
door ltmvz - Feb 11, 2015 om 11:38
949 Antwoorden / 18 Vragen

Aan mij is door Essent uitdrukkelijk gezegd dat de 13e keer €0,40 betaald moet worden omdat het opmaken van de jaarafrekening hun ook geld kost, dus niks 13 termijnen.