jacques09
door jacques09 Sep 5, 2022 om 15:45
Huishouden & energie

Energie Hoe kan het dat wij het duurste land zijn van de eu en lev aan DE en be

Als je kijkt op internet zie je dat wij leveren aan duitsland en Belgie en wij zelf hebben een duurder tarief? (waarschijnlijk door de belasting van 33 % dus  de staat verdiend lekker aan onze rekeningen dus 33% meer inkomsten? Daarnaast gaat de hele elektrofikatie de mist in de huidige tarieven voor EV autos gaan dus ook mee omhoog zijn al stukken op web die zegen dat dus diesel weer voordeliger is ? Hier bij ons ide diesel dus net zo duur als benzine? en De wegen belasting is 4 keer zo duur de overheid kan dit tempo dus niet bij benen echt een slechte zaak!
Idem kan mij iemand vetellen de volgede uidaging:stel je neemt 1m3 gas die biedt je aan bij iemand die er warmte van maakt met een cv installatie
en je vergelijkt het zelfde de zelfde 1m3 daarvan word dus via een gas centrale electro van gemaakt dus verlies (rendement ??)
dan mak je van de kwh weer met een warmte pomp warmte dat geeft wel een gustige rendement maar dan toch nog wat is dan alles opgeteld de hele keten?
Ik weet nl wel dat je met een 1m3 water dat je verwarmdt met gas tov elektro veel meer warmte over houd zie dit stukje:
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2014/06/02/de-energiemeester-vertelt-wat-is-duurder-aardgas-of-elektriciteit/
graag reacties over hoe de hele keten in elkaar zit.
m v g jd

1202 9 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 5, 2022 om 16:07
2094 Antwoorden / Vragen

Laten we met de basis beginnen. Snapt u het verschil tussen prijzen op de internationale markt en consumentenprijzen in een willekeurig land en waar het verschil vandaan komt?

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2022 om 16:32
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Interessante   link    van u.

Ik weet er geen antwoord op maar sommige anderen hopelijk wel, het is nu wel 28°C  afwachten dus maar.

borg queen
door borg queen - Sep 5, 2022 om 17:09
127 Antwoorden / 2 Vragen

Dat stuk is uit 2018.Dat zal nu echt niet meer kloppen.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 5, 2022 om 17:34
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De laatste twee reacties zijn van 2022.

borg queen
door borg queen Sep 5, 2022 om 19:31
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, waarschijnlijk na deze vraag met link. Mijn man is er nog wat verder in gedoken en het bericht blijkt zelfs uit 2014 te zijn. Dus nu compleet irrelevant, wat de vergelijking betreft.

ME
door ME91 - Sep 5, 2022 om 17:11
8 Antwoorden / Vragen

Tja, wat wil je precies weten? In Den Haag denken ze dat ze energie-transitie ingezet kan worden met enkel zonnepanelen, windmolens en biomassa centrales. Nederland is er nog lang niet klaar voor, enige manier om uit deze toestand te komen is door de gaskraan open te zetten in Groningen.

Iv
door Ivo W Sep 5, 2022 om 17:43
734 Antwoorden / Vragen

Hoe gaat u de benodigde nieuwe woningen voor Groningers realiseren voordat de gaswinning weer wordt opgevoerd?

Of vindt u de problemen van anderen niet belangrijk genoeg, zolang er maar iets aan uw probleem gedaan kan worden?

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2022 om 17:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Klachten? Post naar 070.

Iv
door Ivo W - Sep 5, 2022 om 17:50
734 Antwoorden / Vragen

Een cv-ketel maakt met 1m3 gas ongeveer 8 tot 9 kWh warmte.

Een elektriciteitscentrale op gas maakt van 1m3 gas ongeveer 4,5 kWh elektriciteit.

Een warmtepomp levert met 1kWh elektriciteit ongeveer 4 kWh warmte (jaarlijkse gemiddelde, in de lente en herfst iets meer, in de winter iets minder). Een warmtepomp maakt met 1m3 gas (4,5kWh elektriciteit) dus ongeveer 18 kWh warmte.
Dat is dus twee keer zoveel warmte als wanneer je het gas in een cv-ketel zou verbranden. Dus ja, een warmtepomp die werkt op elektriciteit uit een gasgestookte centrale levert een flinke besparing van gas op.

Het opladen van een EV kan momenteel wel aardig prijzig worden inderdaad. Tenzij de eigenaar zonnepanelen heeft. Elektriciteit van zonnepanelen kost de eigenaar van de zonnepanelen grofweg tussen de 5 en 7ct per kWh.

Daarbij komt dat de keten van elektriciteit-opwekking elk jaar duurzamer wordt. Gas en diesel/benzine worden niet duurzamer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 17:59
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo,

Hoe komt u aan die berekening van warmte?

Ik zie in de volgende link een andere eenheid voor warmte :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtecapaciteit

Iv
door Ivo W Sep 6, 2022 om 21:30
734 Antwoorden / Vragen

Met wat middelbare-school natuurkunde komen we op het volgende.

KWh is kilo-watt-uur.
Ofwel 1000 watt-uur.

Eén watt één seconde gebruiken is gelijk aan 1 Joule (J).

Een uur duurt 3600 seconden.
Eén watt-uur is dus 3600J
Één kilo-watt-uur is dus 3600000 Joule (ofwel 3,6 mega-Joule).
En daarmee is kilo-watt-uur (kWh) een prima eenheid om een hoeveelheid thermische energie aan te duiden.

Natuurlijk was het ook mogelijk geweest om eerst de energie inhoud van de m3 gas en kWh elektriciteit om te rekenen naar (mega)Joules. Maar dat maakt de berekening voor de meeste mensen juist een stuk minder overzichtelijk, omdat de eenheid Joule in het dagelijks leven nauwelijks gebruikt wordt én er voor mijn vergelijking in het voorgaande bericht dan een nog uitgebreidere berekening nodig was geweest.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 5, 2022 om 17:50
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jaques09,

Ik ben van mening ,dat dit kabinet niet goed over na heeft gedacht gedacht hoe de energietransitie moet worden gedaan zodat de consumenten het niet voelen in hun portemonnee.

Klik op de volgende link als voorbeeld:

https://nos.nl/l/2417796

rj
door rjw Sep 5, 2022 om 19:10
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Twee opmerkingen:

- Het kabinet dat er twintig of dertig jaar geleden zat heeft gefaald. Toen had de energietransitie moeten beginnen. Alles wat nu gebeurt is al lang geleden voorspeld, maar dat werd weggelachen want dat zijn maar rare milieugekkies

- Vrijwel alle andere landen zitten in eenzelfde positie. Zelfs in Noorwegen hikt men tegen de problemen aan.

Ergo: lees ook eens buitenlandse kranten zodat je alles wat beter in het juiste perspectief kan plaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 19:15
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik beperk mij tot de Nederlandse kwesties.

Nederland had nooit moeten vertrouwen op het goedkope Russisch gas,klik op de volgende link:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rusland-draait-gaskraan-naar-duitsland-voor-onbepaalde-tijd-dicht

rj
door rjw - Sep 5, 2022 om 19:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als we dan gaan vergelijken met België: als we hier hetzelfde energietarief krijgen, wil je dan ook 50% belasting gaan betalen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 5, 2022 om 19:36
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Een fusie van Nederland en Belgisch Vlaanderen zou inderdaad positief kunnen uitpakken, klik op de volgende link :

https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2021/07/waarom-nederland-en-vlaanderen-moeten-worden-herenigd-837248/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 6, 2022 om 11:07
2094 Antwoorden / Vragen

Ha Belnedië, als het crisisgevoel maar diep genoeg zit gaan mensen de raarste dingen denken. De vlucht voorwaarts zullen maar zeggen.

rj
door rjw Sep 6, 2022 om 22:03
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dat was niet mijn vraag. Prijzen gaan vergelijken met andere landen heeft geen zin als je niet naar het totale plaatje kijkt. Sommige dingen zijn hier duurder dan elders, en andere dingen zijn weer goedkoper. Onder aan de streep ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel. In dit specifieke voorbeeld: omdat de belasting in Belgie veel hoger is, kunnen andere dingen goedkoper zijn. Maar ik heb toch liever lagere inkomstenbelastingen en dan wat hogere variabele kosten waar je zelf nog invloed op uit kunt oefenen.

Waar jij nu opeens de fusie vandaan haalt ontgaat mij een beetje. En als je dan nog een keer het FvD huisblaadje er bij haalt is het helemaal onzin geworden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2022 om 13:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, toch een kwestie waarvoor u zelf ook 'aan een touwtje'kunt trekken als stemgerechtigde. Het is vooral de 2e kamer die dit bepaalt op of eigen voorstellen of op voorstellen van het kabinet. En als u de media volgt ziet u / leest u heel veel uitleg, vooral ook over markwerking zoals veel vraag/laag aanbod dus hogere prijs. U heeft het vooral over de belastingen die worden geheven en dan rest de vraag of u gisteren (6/9) 'Achter het nieuws'op NPO1 na het 18:00 uur journaal heeft gezien. Zo niet, kijk het terug bij 'gemist'.